Gå til innhold

AnandTech Exclusive: CrossFire Benchmarks Revealed

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Hvis du ser på Splinter Cell:CT eller Doom3 er X850 i crossfire ~28% raskere i 1600x1200 med 4xAA. Også i Farcry burde det være en betydelig forskjell.

hæ? ser vi på samme test??

Doom3 med 4xaa er jo 7800gtx sli 86.9fps mot crossfire 69.1fps.

og splinter cell er det 76.8 mot 72,4...

ÅsmundATI sa jo 7800gtx i *sli* vs 850xt x2...

Endret av B-QL
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis du ser på Splinter Cell:CT eller Doom3 er X850 i crossfire ~28% raskere i 1600x1200 med 4xAA. Også i Farcry burde det være en betydelig forskjell.

Det er håpløst å argumentere med fanATIkere ...

Skrevet
Men people,

Hvor mange her kjører 1600x1200? I hvertfall ingen av de som har LCD.

Hilsen

Staljin

Kjører 1920x1200 på min LCD.

Skrevet
G70 er vel en refresh av NV40. På en måte det samme som R420 var for R350/R300.

G70 er en videre utvikling av NV40, men det er en "ny generasjon". GeForce 7xxx = 7. generasjon. En refresh vil være heller små justeringer/forbedringer som X800 til X850.

Så da har det jeg skrev noe for seg? Jeg mener, det er jo litt merkelig at en litt uferdig versjon av Crossfire med dagens ATi skjermkort kan henge godt med i svingene mot et SLi-oppsett av neste generasjons nVidia skjermkort?

Skrevet (endret)

Da har jeg åpenbart bæsjet grundig på leggen og må bare beklage det. :blush:

Som nevnt er det fordi disse spillene er CPU begrenset vi ikke ser større forskjell. I morgendagens spill derimot vil vi se at 7800GTX SLi vil dra ganske bra ifra.

Endret av MistaPi
Skrevet (endret)

Vel må beklage "uberbox" men Ati i mitt navn var bare et innpuls nick jeg lagde fordi jeg fikk et nytt Ati kort den gangen.

Jeg har hatt en drøss med Nvidia og ATI kort litt over 12stk til sammen...og jeg vil si at jeg nesten likestilt mellom begge partene.

Selv har kjører jeg både spill i 1280x1024 og 1600x1200... på LCD

Noen ganger på 1920X1200 på Dell 24" :p

Men jeg tar til betraktning at Sli og Crossfire oppsett er "wast of money"

Fordi det kommer jo nye skjermkort vær 6 månde.

Vis du ikke har sååååå tykk lomme bok at det renner tusenlapper.

Kjøp skjermkort etter forbruk, ikke må ha innpulset.

Endret av Åsmund@ATi
Skrevet
Men people,

Hilsen

Staljin

Hender jeg kjører i 1600*1200 Men helst på 1920*1200. Og jeg har lcd :)

Og det uten ettersleip :whistle: ?

Staljin

Skrevet (endret)
Men people,

Hilsen

Staljin

Jeg kjører 1920x1200 på LCD. :)

Ok, jeg får ve reformulere utsagn min:

I hvertfall ikke mange av dem med LCD.

Staljin

Endret av staljin
Skrevet (endret)
G70 er en videre utvikling av NV40, men det er en "ny generasjon". GeForce 7xxx = 7. generasjon. En refresh vil være heller små justeringer/forbedringer som X800 til X850.

Og nettopp derfor kaller jeg den en refresh og ikke en ny gen. Jeg tviler sterkt på at første tallet i GF nummeringen er generasjonen, akkurat like mye som om at de to første (som det hersket heftige teorier om på nettet) i ATi's Radeon betyr hvor kortene ligger i DX versjon (F.eks at 8500 var for DX 8.5 (8.1)) etc. da blir Radeon9700, DX9.7 etc etc...)

Det er like mange ROP's i kjernene, noen fler pipes, støtte for Transparency AA. Men ganske nøyaktig det samme instruksjonsmessig når det kommer til shaders og pipeline layout. Dette er en refresh.

Det X850 var for X800? En relansering av X800 med "bedre" varmeegenskaper og annen VPU layout. Ingen nye funksjoner, ingen fler pipes...

Endret av ExcaliBuR
Skrevet (endret)

Men det er jo slått fast, og nvidia har sagt at det er en refresh av 6xxx genrasjonen, mer slik som 9xxx var for øhm, X8xx serien nå. (de som tviler der, det står masse om dette hos andandtech, ATI hadde ett grisebra utgangspunkt med 9xxx serien, og de slapp å starte fra grunnen av når x800 ble laget.) Og ikke en refresh som x850 var i forhold til x800(eneste forskjellen her var vel høyre klokke hastighet og/eller flere pipes? usikker på det sistnevnte)

Ang. svaret til nvidia når ATI kommer med neste genrasjon har jeg ikke hørt noe om enda, men det er nok no info der ute om det også hvis man gidder å lete.

Endret av lancaster
Skrevet

Og nettopp derfor kaller jeg den en refresh og ikke en ny gen. Jeg tviler sterkt på at første tallet i GF nummeringen er generasjonen, akkurat like mye som om at de to første (som det hersket heftige teorier om på nettet) i ATi's Radeon betyr hvor kortene ligger i DX versjon (F.eks at 8500 var for DX 8.5 (8.1)) etc. da blir Radeon9700, DX9.7 etc etc...)

Med untak av GeForce4MX sier det første tallet noe om generasjonen. Når det gjelder ATi så var ikke dette bare et rykte at det første tallet refererte til DX generasjonen, dette var noe de selv sa, men de gikk ganske raskt tilbake på det når de lanserte RV2x0 og R200 som R9x00.

Det er like mange ROP's i kjernene, noen fler pipes, støtte for Transparency AA. Men ganske nøyaktig det samme instruksjonsmessig når det kommer til shaders og pipeline layout. Dette er en refresh.

Det er ikke noe minor task å legge til flere pipelines og det har blitt gjordt forbedringer i fragment pipelinene, nærmere bestemt ALU'ene. Det også forbedringer i VSU'ene.

Jeg er klar over at enkelte ser på next gen. som en stor arkitekturmessig forandring, AKA DX change. Det var også derfor jeg skrev ny generasjon i anførseltegn. Men den generelle oppfattningen og definasjonen i bransjen (ihvertfall utav) er at en såpass stor forbedring er en ny generasjon, mens clock bumps og minor forbedringer er en refresh.

Det X850 var for X800? En relansering av X800 med "bedre" varmeegenskaper og annen VPU layout. Ingen nye funksjoner, ingen fler pipes...

AKA en refresh. :)

Skrevet
r520  *2  vil være del bedre  7800gtx sli ja

Det er det for tidlig å si noe om.

Det har sluppet ut en del spesifikasjoner allerede, som f.eks 32 pipelines og klokkehastighet på over 600MHz. Hvis dette stemmer så vil 2xR520 i følge spesifikasjonene grisebanke 2x7800GTX i SLI. F.eks vil fillraten på en R520 være i størrelseorden dobbelt så høy som på en 7800GTX. Det er helt urealistisk at ATI skal designe pipelinene så uhørt dårlig at R520 bare skal yte på nivå med 7800GTX. Sansynligheten for det er vel like liten som at AMD skal gå tilbake i designhistorien sin og lansere en K6 på 3GHz.

Forøvrig så synes jeg det generasjons-pratet er helt irrelevant. "generasjoner" har ikke noe med brikkens egenskaper eller ytelse å gjøre. Det er kun tilfeldig at de ved mange generasjonsskifter også har skiftet ytelse og egenskaper. Antallet generasjoner sier også lite siden en kan velge å kjøre mindre oppdateringer hver 3-6 måned og kalle det en generasjon mens den andre kan velge å kjøre større oppdateringer hver 12-18 måned og kalle det for en generasjon.

Skrevet

MistaPi: Jeg sier ikke at det er en mindre oppgave (minor task) å legge til det de har gjort, men skal man se ann mengden arbeidstimer som er lagt ned i et produkt for å kunne avgjøre om det er en ny generasjon. Blir vel det samme som å si at romfergene etter Colombus ulykka er en helt ny generasjon siden de gjorde et par forbedringer på den.

Jeg vil gjerne se hvor det står om refresh vs. generasjonsløft som du skriver om =)

Hva med GF FX?

Skrevet
Det har sluppet ut en del spesifikasjoner allerede, som f.eks 32 pipelines og klokkehastighet på over 600MHz. Hvis dette stemmer så vil 2xR520 i følge spesifikasjonene grisebanke 2x7800GTX i SLI. F.eks vil fillraten på en R520 være i størrelseorden dobbelt så høy som på en 7800GTX. Det er helt urealistisk at ATI skal designe pipelinene så uhørt dårlig at R520 bare skal yte på nivå med 7800GTX. Sansynligheten for det er vel like liten som at AMD skal gå tilbake i designhistorien sin og lansere en K6 på 3GHz.

Jeg har lite tro at R520 vil ha 32 eller 24 fragment pipelines. Dave Baumann fra Beyond3D og andre (hva jeg anser som mer sikre kilder) har gitt nok hint om at dette ikke er tilfelle.

MistaPi: Jeg sier ikke at det er en mindre oppgave (minor task) å legge til det de har gjort, men skal man se ann mengden arbeidstimer som er lagt ned i et produkt for å kunne avgjøre om det er en ny generasjon. Blir vel det samme som å si at romfergene etter Colombus ulykka er en helt ny generasjon siden de gjorde et par forbedringer på den.

Jeg vil gjerne se hvor det står om refresh vs. generasjonsløft som du skriver om =)

Det er bare å se på hva diverse tech sites og hva folk flest beskriver G70 som, nemlig "nVidia's next generation". Jeg sier dog ikke at en slik definasjon på G70 ikke er diskutabelt.

Contrary to prior popular rumours, all of ATI's X800 boards, including the high end XT Platinum Edition, require only one internal power connector and in fact ATI have managed to buck the trend of increasing the power requirements as the Radeon X800 XT Platinum Edition actually requires less power than their previous generation Radeon 9800 XT board.

A little over 6 months have passed since ATI first announced their new high end Radeon X800 series. Despite apparent availability issues, ATI are forging ahead and announcing their refresh variants for the series. In this article we’ll first take a look at the breakdown of the new models and dig into the performance of the new flagship board, the Radeon X850 XT Platinum Edition.
Skrevet
r520  *2  vil være del bedre  7800gtx sli ja

Det er det for tidlig å si noe om.

R520 crossfire kan være så rå den bare vil, men så lenge CPUen ikke holder følge vil den være på linje med 7800GTX SLI i de aller fleste tilfeller. At det kommer en CPU som er vesentlig raskere enn FX57 er lite sannsynlig det nærmeste året.

Så nei, det blir ingen grisebanking, sorry.

Dessuten har ATI store problemer med å produsere R520. Det betyr kanskje at 32 pipes @ 600 MHz ikke blir en realitet.

Skrevet
R520 crossfire kan være så rå den bare vil, men så lenge CPUen ikke holder følge vil den være på linje med 7800GTX SLI i de aller fleste tilfeller. At det kommer en CPU som er vesentlig raskere enn FX57 er lite sannsynlig det nærmeste året.

Så nei, det blir ingen grisebanking, sorry.

Men det vil kanskje komme spill som er en god del mer krevende enn dagens spill. Men når det gjelder dagens spill så stemmer som regel dette, og ikke bare det, men G70 er også ofte minnebåndbredde begrenset i dag og siden ATi har tilgang til samme minne vil ikke R520 stilles noe bedre her. Det sies dog at R520 vil ha en ny minne kontroller som muligens vil gjøre at den utnytter tilgjenglig minnebåndbredde bedre enn G70, men det er neppe all verden å hente her.

Skrevet

Jeg misliker å pirke på ting men...

Uberbox: Teoretisk sett så er det flere cpuer ute nå som er raskere en FX57. Det jeg snakker om er dobbel-kjerner. Men, ikke bare tenk at jeg er en tulling som babler i vei når jeg sier siden veldig få applikasjoner støtter dobbel-kjerne enda. Man vet jo aldri hva som plutselig kan dukke opp. Kanskje det kommer en patch til et spill som brukes i benchmarks som gjør at den kan nytte av dobbel-kjerner. Sant nok så er FX57 den desidert raskeste enkelt-kjernen nå og nesten sikkert til neste generasjon blir sluppet(hvis den da fortsatt er enkelt-kjerne da).

Poenget var iallefall bare å opplyse at mulighetene er store for dobbel-kjerner.

Culex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...