Gå til innhold

Dvd + eller -?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hva for DVD-spiller du skal bruke DVD'ene i. -R har litt større kompatibilitet med gamle spillere, og noen spillere kan lures til å tro at en +R er en DVD-ROM disk med såkalt bitsetting. En slik +R disk vil ha DVD-ROM Booktype. Det finnes dvd-spillere som ikke kan spille DVD+R selv med DVD-ROM booktype, og det finnes spillere som ikke spiller hverken DVD-R eller +R men spiller +R med DVD-ROM booktype. Totalt sett kommer de ut ganske likt ut når +R bruker DVD-ROM booktype.

Brenneren må støtte bitsetting for +R, så hva for brenner har du?

For å brenne data og filmer som skal spilles bare i PC er det nesten samme hva du bruker, +R er mest brukt siden de tradisjonelt har vært raskere men det er ikke lenger tilfelle med unntak av RW disker.

Skrevet

Takk!

Det jeg merket på min dvd spiller er at + dvd'er hakker når jeg har brent en divX film på de.

Med minus pleier jeg ikke å oppleve dette.

Skrevet

Hakking skyldes som regel dårlig media, men det kan vel være at spillern ikke er særlig god på +R generelt. Prøv iallfall å brenne de +R diskene på litt lavere hastighet, kanskje det hjelper. Dårlig media merkes ofte bare mot slutten av disken.

Skrevet

Verbatim +R virker bra i de fleste brennere, 16x'ene har alltid brent perfekt på full fart hos meg (pioneer 109) men de som elkjøp har til 99,- for 25-spindel var en god del dårligere. Sikkert lurt å prøve lavere brennehastighet ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...