Gå til innhold

lage "forsinket" start på pc'n


Anbefalte innlegg

lurer på om det går ann å lage en mekanisme som kunn starter psu de første 10-15sek når jeg trykker på on knappen på pc'n.

 

det er ved tanken på å få kjølesystemet i gang og peltierelementene kalde før den begyner å boote, samtidig så jeg kun trenger å trykke på en knapp en gang for å starte den. prøver å lage pc'n konevenlig forstår dere:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å holde inne reseten funker ofte.

 

Det enkleste er vel bare å styre reseten med en vippebryter. (se vedlegg)

 

Det er ikke alle PCer dette virker på.. Men det finner du fort ut av med å holde inne reseten noen sekunder, for å så sjekke temperaturen på Northbridge/CPU i bios. Hvis den er ca. romtemperatur, virker det.

post-112-1122125040_thumb.jpg

Lenke til kommentar
letteste er vel et rele, kondensator, og en motstand....

 

lag et rc-ledd med kondensatoren og motstanden, og styr releet med denne.

 

T = tid

R = resistans

C = kapasistans

 

t=R*C

 

forsinkelse.jpg

 

r = 100ohm

c = 100uf

t = 10sec

 

 

tror dette skal funke ;)

sorry mac, her har du vel glemt at det kommer til å en strøm igjennom spolen til relé'et under hele oppladningstiden til kondensatoren...

Lenke til kommentar

Utstyrsliste:

 

Kontaktor med NO hjelpekontakter

Tidsrele 0-30 sek

Startbryter (NO)

Stoppbryter (NC)

PN 1.5mm2 ledning

 

 

Tok dette som en utfordring, så jeg nappa med meg noen ark ut av printeren og sprang ned på dass, satt meg godt til rette og begynte å tegne styretrøm skjema.

 

Så fikk jeg en tanke i hodet mitt. "Siden han ikke har tenkt på dette selv, greier han sikkert ikke å tolke styrestrømskjemaene heller", så jeg tegna det slik det vil se ut irl.

 

Lykke til med å forstå det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Satt meg ned, og laget denne kretsen spesielt til formålet...

 

denne kretsen har jeg simulert, og er temmelig sikker på at den gjør nytten...

du kan justere lengden på forsinkelsen via RV1 fra 0 til ca 11 sekunder. hvis du ønsker lengre forsinkelse, bruker du bare et potensiometer med høyere verdi

 

regner med at hovedkortet ikke trekker nevneverdig med strøm fra power-good-kontakten, man kan da eventuelt bytte ut R1 med en lavere verdi, f.eks 1k

 

prisliste elfa:

 

R1, 10k 2,15 kr

R3, 10k 2,15 kr

Q1, BC337 1,76 kr

C1, 100µ 1,93 kr

C2, 100n 1,50 kr

RV1, 100k 3,98 kr

U1, 555 3,81 kr

 

Totalt: 17,81 kr + frakt

 

hvis noen har noe bedre forslag, let me know...

post-112-1122333847_thumb.jpg

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
WOW!

sinsykt bra respons fra dere. hjertelig takk for hjelp, nå skal jeg ladde loddebolten med juling å høre med den lokale skolen om jeg kan få lage et lite kretskort for å få det perfekt!!

Vær en mann og bruk kontaktoren. De tøffe gutta leker med sterkstrøm. :D

Hehe, stemmer ;) Men sånn rent estetisk, så er det vel penere med et lite printkort, istedet for svære kontaktorer som klikker og klakker? ;)

 

Det som vel egentlig er spørsmålet her, er vel at strømforsyninga skal være på ~15 sek før pcen starter. Med andre ord, ~15 sek før hovedkortet før strøm? Altså man må ha en krets med en del brytere som bryter hele hovedkortkontakten, kortslutter den grønne lederen fra PSU mot jord, dermed starter PSU, og etter ~15 sek, kobler inn bryterene, og så gir en start-puls til hovedkortet som starter hele maskinen.

 

Så vidt jeg har lest til nå (skumleste bare) så har dere vel bare laget kretser som lager en delay fra man trykker på knappen til alt sammen starter? Og ville noen av disse virke uten en ekstern 12V kilde? PSU gir jo ikke ut spenning uten at Grønn er jordsluttet.

 

Edit: Leste litt nærmere, og fant ut at jeg tok feil :D

Endret av Azton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...