Gå til innhold

Var på ferie, vant et stykke geit


Anbefalte innlegg

Var på ferie for en uke siden i molde. Reiste for å besøke noen slektninger utenfor molde (en lita bygd med rundt par tusen innbyggere). Var der på en slags "festival" bestående av masse salgsboder, et hoppeslott, servering av mat, gjetting på vekta til en geitebukk, og andeslepp (slipper masse ender ned en elv, førsteand ned gjorde at eieren fikk 5000kr cash). Jeg var så heldig at jeg fikk lov til å tippe på vekta til geita (kosta forøvrig 5kr). tippa at vekta ble 61kg, noe som var helt rett. Første premien var et stykk kjøtt fra et særdeles velrenomert slakteri med eksotiske norske dyr. Jeg hoppa først i taket, og håpet på indrefilét av elg eller noe i den retningen. Så fikk jeg kjøttet i hånda og det var en lammesadel. Lammesadel tenkte jeg. Hva i helve** er en lammesadel? Følte meg litt snytt for mine 5kr. Men hallo! jeg fikk jo et veldig spesielt stykke kjøtt av en del av sauen jeg aldri har hørt om. Litt komisk at jeg som kommer fra hardbarkede oslo skulle tippe riktig blant en gjeng med bønder... Neppe tilfeldig. Du føler deg litt snytt uansett, når vinneren av den andre konkurransen for 5000kr kontant, mens du får et stykke lammesadel. :roll: Dagen etterpå kom navnet mitt i lokalavisa. Tilfeldig at det var bilder av andre viktige personer i artikkelen, i tillegg til vinneren av den andre konkurransen, mens jeg ikke var avbildet fordi "noen" absolutt måtte hjem igjen. :cry: Mor ville gjerne at vi skulle grille gevinsten min på den nye terassen til slektningene våre, som en slags invielsesfestgave. Men ble noen lammesadel grilla, NEI! :mad: For tante mente at siden JEG hadde vunnet den, så kunne ikke hun grille den og spise den hos henne, så da reiste vi hjem igjen med et stykk lammesadel innpakket i avispapir. Derfor ligger det ett stykk lammesadel i fryseren, klar til å bli spist opp. Ikke det at jeg har lyst til å spise lammesadel, men vi skal ikke se bortifra at lammesadelen "plutselig" forsvinner fra fryseren. QXL neste :p:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det et stort kjøttstykke ???

 

jeg kan spørre dama i morgen om hva det er , hun er butikkslakter og burde vite sånt ;)

 

 

Andreaz_ : jeg hadde en indrefile av hest liggende som jeg vurderte og selge på qxl , den var på over 2 kg og jeg var ikke keen på og spise hest

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
kjøttstykket er på godt og vel 1kg, tror det er nærmere 1,2kg.

høres ut som en god middag

 

 

smør det inn med salt og pepper , fres det i panna med høy varme på alle sider( bare lenge nokk til og laga skorpe , legg i glassfor og steik den i ovnen (15 min burde holde tror eg ) server med poteter og ønsket saus

Lenke til kommentar

Fikk en lammesadel selv for ei stund tilbake. Stod på kjøkkenet lenge og klødde meg før http://www.peppernet.no/peppernet/Oppskrif...t_fennikel.html ble løsningen....

 

Særdeles bra middag :yes: Du kan fint halvere oppskriften etter kjøttmengden du har - bare vær kreativ. Eller som Ftz sa - en kjapp runde i panna og rett i ovnen, komponer etter eget ønske og spis... :w00t:

Endret av skinner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...