Gå til innhold

Hva gjør jeg nå?


Anbefalte innlegg

Leste forleden på itavisen.no at apple planlegger å oppgradere sin ibook serie : http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1306653

 

Nå har det seg slik at jeg nettop har bestilt en ibook fra apple, og at jeg mottar den 1. august.

 

Hva gjør jeg nå? Lønner det seg å avbestille hele greia og vente med at apple har lansert sine nye modeller, eller skal jeg ta sjansen på at de automatisk sender meg sitt nyeste produkt?

 

 

Og OM apple lanserer sine nye modeller, vil prisen øke/minke eller vil den ligge på den samme som var før?

 

Hadde vært litt surt om jeg mottok ibook'en min og så dagen derpå at apple hadde lansert en billigere og bedre ibook. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget.)

Lenke til kommentar

Jeg bestillte min PowerBook rundt to uker før de nye maskinene kom, og ordren gikk som normalt. Fikk estimert mottaksdato ca 1. februar, og trace-greier hos tnt.

 

Men, hos tnt sto den bare på shanghai i nesten en uke. Kvelden før de nye maskinene kom fikk jeg en mail fra applestore, om at jeg kom til å få den nye maskinen med tilsvarende konfigurasjon som jeg hadde bestillt, for en billigere penge! :)

Lenke til kommentar
Apple legger ikke ved angrerettsskjema, så man har hvertfall 3 mnd angrefrist.

Du får en e-post der det står at du har 30 dagers angrerett...

...men hvor er da angreskjema fra Barne- og familiedepartementet? Dette kvalifiserer, som sagt, til 3-mnd angrefrist. Dersom selger ikke har gitt kjøper opplysninger om angrerett, overhodet, er angrefristen ett år. Dvs. at dersom du kjøper noe hos Apple (og Dell forsåvidt) har du 3-mnd angrefrist - frem til juristene hos DeAp får ut fingern og skjønner at de taper penger på å ikke legge ved et skjema (som f.eks. komplett m.fl. legger ved).

Lenke til kommentar
Apple legger ikke ved angrerettsskjema, så man har hvertfall 3 mnd angrefrist.

Du får en e-post der det står at du har 30 dagers angrerett...

...men hvor er da angreskjema fra Barne- og familiedepartementet? Dette kvalifiserer, som sagt, til 3-mnd angrefrist. Dersom selger ikke har gitt kjøper opplysninger om angrerett, overhodet, er angrefristen ett år. Dvs. at dersom du kjøper noe hos Apple (og Dell forsåvidt) har du 3-mnd angrefrist - frem til juristene hos DeAp får ut fingern og skjønner at de taper penger på å ikke legge ved et skjema (som f.eks. komplett m.fl. legger ved).

Trenger ikke noe spesiellt fra Barne og familiedepartementet.

 

Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

 

      Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

 

      For varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren løper fristen ved annet fjernsalg enn telefonsalg fra de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper likevel ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått.

[...]

 

Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse

 

      I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger lesbart og lagret på papir eller annet varig medium som forbrukeren råder over:

a) opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f 

b) vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å benytte angreretten 

c) opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår 

d) vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet 

e) bekreftelse av bestillingen. 

 

      Ved avtaler om tjenester skal opplysningene gis snarest mulig etter avtaleinngåelsen. Ved kjøp av varer skal forbrukeren motta opplysningene senest ved levering. Ved avtaler om varer som skal leveres til en annen enn kjøperen, kan det avtales at opplysningene skal gis først etter levering av varen. Opplysninger etter bokstav b-e skal uansett gis etter avtaleinngåelsen, selv om de er gitt på denne måten tidligere.

 

      Der markedsføringen forut for avtaleinngåelsen er rettet direkte til norske forbrukere, eller der markedsføringen er på norsk, skal opplysningene gis på norsk.

 

      Bestemmelsen her gjelder ikke for enkeltstående tjenester som ytes ved bruk av en fjernkommunikasjonsmetode og som faktureres av operatøren (for eksempel teletorgtjenester). Forbrukeren skal likevel kunne få opplyst den fysiske adressen til tjenesteyterens forretningssted der han eller hun kan inngi klager.

 

      For avtaler om finansielle tjenester gjelder ikke bestemmelsen her, med unntak av første ledd bokstav b og annet og tredje ledd.

 

      Loven her medfører ingen begrensninger i forhold til krav til opplysningsplikt eller krav til avtalen som følger av andre regler.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...