Gå til innhold

Tips og Triks for å arrangere Dataparty


Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hei, jeg og noen kompise (4-8 stk) skal ha LAN snart nå, hvordan skal jeg gjøre det med nettet? har en anelse som at det bli litt for tregt :p trenger jeg en switch eller noe? nesten alle har bærbar så jeg trenger kanskje ikke switch?

 

er nuuub på dette :p

Jo du trenger en switch. Denne switchen er billig og grei. Det du gjør er å kople en ledning med internet til én av portene på switchen, også er det bare å kople til datamaskinene.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hei, jeg og noen venner har en stund arrangert et LAN-pary med en lokal ungdomsklubb, men skal nå arrangere alene. Lurer på noen praktiske ting ang. brannsikkerhet. Da vi arrangerte med ungdomsklubben søkte de altid tilatelse fra brannvesenet om overnatting, men er dette noe som må gjøres? En vi arrangerer sammen med snakket med en eks-brannman, og han mente vist at dette ikke var naturlig ved et slikt arrangement siden dette ikke er noe som er "åpent" hele tiden, bare de helgene vi arrangerer, og at det alltid er folk som er våkne.

 

Forrige LAN var vi omtrent 50 stykker, og håper nå å komme opp i 60-70 personer.

 

Ang, switcher. Så det er to forslag i førsteposten, men uten noe link eller modellnavn. Noen som vet noe mer om dette? Skal nok klare å ordne dette selv, men er alltid bra med input fra forskjellige kanter :)

Endret av hakonvl
Lenke til kommentar

Hei hakonvl. Jeg tenker i din situasjon at det er som ordtaket sier: "better safe than sorry" Jeg ville ringt og informert dem anyways ved mellom 50 -100 pax. Om det ikke var nødvendig er det ingen skade om du ringte. De vil nok uansett være positive til at du sier ifra. Det at det alltid er folk våkne er derimot ikke noe som er en selvfølge, selv om det er lan. Det er viktig at det minst er 1 våken brannvakt til enhver tid. Regler og rutiner er viktig for å skape godt rykte til foreldre og myndigheter til senere lan..

 

Når det gjelder switcher bør du nok se bort ifra forslagene som ble laget for snart 6 år siden.. Hvor mye har du tenkt å bruke på dette? hvordan har du tenkt bord oppsett skal være ? du bør ikke ta høyde for at alle deltakere kan ta med 10 m tp. (50% av alle 14 åringene som kommer, glemmer det. trust me, men det har vel du også endel erfaring med allerede? "

 

Bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan, Jeg tør påstå jeg er rimelig erfaren i området generelt rundt lan gjennomføring. har gjennomført ørten antall lan for alt ifra 25 - 800 deltakere.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei hakonvl. Jeg tenker i din situasjon at det er som ordtaket sier: "better safe than sorry" Jeg ville ringt og informert dem anyways ved mellom 50 -100 pax. Om det ikke var nødvendig er det ingen skade om du ringte. De vil nok uansett være positive til at du sier ifra. Det at det alltid er folk våkne er derimot ikke noe som er en selvfølge, selv om det er lan. Det er viktig at det minst er 1 våken brannvakt til enhver tid. Regler og rutiner er viktig for å skape godt rykte til foreldre og myndigheter til senere lan..

Jeg tror jeg tar en telefon på mandag og hører hva de mener, altid greit å være på den sikre siden ja :) Blir nok alltid noen fra crewet som sitter oppe, og hele crewet bør jo kunne brannrutinene. Kan hende det er lurt med en brann og sikkerhetsannsvarlig under hele lanet og.

 

Når det gjelder switcher bør du nok se bort ifra forslagene som ble laget for snart 6 år siden.. Hvor mye har du tenkt å bruke på dette? hvordan har du tenkt bord oppsett skal være ? du bør ikke ta høyde for at alle deltakere kan ta med 10 m tp. (50% av alle 14 åringene som kommer, glemmer det. trust me, men det har vel du også endel erfaring med allerede? "

Vi arrangerer lanet i en gammel bar/resturang til et nedlagt hotell sammen med en databedrift med lokaler i etasjen under. Vi kjører nettverket gjenom de, med deres gateway og DHCP. Husker ikke helt hva slags switcher som står der, men vi trenger i allefall en backbone i rommet vi har lanet i. Mulig vi får lånt en managed switch fra noen vi kjenner til dette, men dette er ikke sikkert, så må planlegge innkjøp av denne inntill videre. Jeg tror også vi hekter spillserverene på denne, så må i allefall ha noen porter på denne om vi ikke får låne. Er nokk ikke snakk om mer en to-tre servere i første omgang, men behovet kan jo bli annerledes senere. Tror også det gjør seg med gigabit på alle porter her, i allefall om vi satser på å få enda flere med senere.

 

Fra denne tror jeg det kommer til å gå rett ned i lokalet til bedriften og inn i en switch som står der rett etter gatewayen. Mulig denne bør byttes ut og, men tror ikke vi prioriterer denne da det kun er trafikk ut mot internett og DHCP/DNS som vil gå igjenom denne og vi har litt begrenset oppstartskapital.

 

Ellers trenger vi også bordswitcher. Vil tro at 100mbit vil holde, kanskje med gigabit uplink? Tror vi trenger en tre-fire switcher for å ungå kabelstrekk på mer en noen meter, så disse må ha minst 19 porter ink. uplink. Jeg må også se litt på hva vi allerede har privat, er ikke sikkert vi trenger å kjøpe inn alt med en gang.

 

Har ikke tenkt så mye på budskjett enda, må forhøre meg litt han som er ansvarlig for økonomien her først. Tror ikke vi skal sikte så veldig høyt, men utstyret må være bra nokk, også med tanke på at vi kanskje blir enda større senere.

 

Takk for kjapt svar forresten :)

 

Edit: Får låne den 48-porters switchen

Edit: Snakka med brannvesenet i dag, og de sa at vi måtte søke. Eneste problemet jeg kommer å i farta er at vi må ha automatisk brannvarslingsannlegg som varsler brannvesenet. Mulig det er det i lokalene vi skal bruke, men om det ikke er det har vi et problem.

Endret av hakonvl
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
Skal hoste et LAN, 300 stykk. Ser du skriver server til og overvåke nettverk. Er det noen som har noen anbefalinger her ? Hva som kan brukes?

 

Cacti - Perfekt til å kjøre overvåking mot switcher og servere. Da kjører du blandt annet ping mot switcher for å se responstid + hvis switchene støtter snmp-protokollen, så kan du se trafikk direkte per port per switch.

 

Holder egentlig lenge å kjøre Cacti opp mot Core-switchen, og se trafikken lokalt + på wan-link.

 

For enda mere epic coolness, så installerer du Weathermap plug-in, og lager kart over seating, og se f.eks hvilken bord-rekke som bruker med båndbredde, osv.osv

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...