Gå til innhold

Tips og Triks for å arrangere Dataparty


Anbefalte innlegg

Alle som Arrangerer Dataparty selv vet at det alltid er greit med tips.

Så alle som hsr tips kan jo poste de her.

 

 

 

 

Tenkte dette kanskje kunne være en liten guide for å lage ett godt dataparty.

Linje:

Lokale Kraftlag sponser ofte med slikt, hvis ikke er det alltid mulig å ringe/maile NGT, Bluecom, Tele2, Telenor eller noen andre av de større bredbåndsaktørene i Norge

Her er noen anbefalinger i forhold til hastighet og antall deltakere.

 

10Mbit: 0 - 80 Deltakere. når ett arrangement er på denne størrelsen så er det lite vits å ha mer. For linjen vil ikke bli makset om dere ikke har mange som sitter på P2P.

 

25Mbit: 80 – 200 Deltakere. Denne linjen vil fungere perfekt for ett arrangement på denne størrelsen, det begynner nå å bli mer viktig at dere sperrer enkelte porter ut mot nettet

( P2P, FTP O.L)

 

50Mbit: 200 – 400 Deltakere. Nå er det viktig å configurere nettverket på arrangementet slik at ikke for mye båndbredde går bort på tull. Så sett sperre på en ting som nevnt over, pluss kanskje sperre litt dypere som torrent og slike ting.

 

 

Aktiviteter:

Ha MASSE småcompoer på scene eller lignende, dette får liv i folket og da blir det en hyggeligere opplevelse for alle. Eksempel:

Styrte cola, Sminking, Rebus, Auksjon. Her finnes det mange forkjellige. Ideer kan jo postes.

Her er det genialt med fine småpremier som: Musematter, penner, t-skjorter, minnebrikker, cola og slike småpremier.

 

Compoer i vanlige spill er alltid en suksess, Populære spill er BF2, CS 1.6, UT2K4, WC3,

Premiene her er veldig avgjørende, du Bør ha premier som fenger de forkjellige spillerne i de forkjellige spillene.

Penger er ofte en hit, men kan ofte bli en del penger å dele ut til slutt, velg derfor hardware, Software eller noe lignende

 

 

Underholdning:

Underholdning er veldig viktig for ett arrangement på over 50 stykker.

Ideer kan være:

Lokale band/artister, Band som er litt kjent, stand up, karaoke O.L

Større band og slikt er opfte dyrt og vanskelig å få til. Men kan jo hende dere kan være heldig. Husk det skader ALDRI å prøve.

 

 

Pris:

Prisen på arrangementet må IKKE være for høy, dette kan skremme enkelte deltagere vekk da de ikke tror de får nok igjen for pengene eller de ikke har råd.

Sett derfor prisen til noe som gjør at arrangementet ikke går i minus, å gå i minus er ikke spesielt gøy.

Priser mellom 100,- og 250,- er veldig ofte greie priser, noe som kommer an på innhold

 

 

Servere:

Dette er noe av det mest kritiske som ett LAN party har.

Det er en del servere som skal til for å holde alt oppegående til enhver tid.

 

Her er de servrene som er mest kritisk:

DHCP, WINS Og DNS, disse gir ut informasjon som deltagere trenger når de kobler opp pcen i deres nett.

 

Servere som anbefales:

Game og Nettverksovervåker. Disse er ikke helt nødvendig men det er ofte greit for deltagere å ha slike offisielle game servere.

 

Anbefalte spesifikasjoner på servere:

Game: 2 – 3 Ghz 512 Minimum, 1024 – 2048 Anbefalt

DHCP/WINS/DNS: 1 – 2Ghz, 512 – 1024 RAM er helt greit her

 

 

 

Nettverk:

Her anbefales det å ha tilgang til litt nytt om dere skal arrangere for 50 personer eller mer, dette øker stabiliteten i nettet, øker fart i nettet, switcher blir mindre overbelastet

God Backbone er ett MUST på Parties større enn 50 stykker.

Her er to gode alternativer.

48 port 1000/100/10Mbit

24 port 1000/100/10Mbit

 

Bordswitcher er også veldig viktig selvfølgelig. Her trenger det ikke være gigabit på alle. Bare uplinken.

Så dette passer til lan på 50 – 100 stykker

12x 24 port 100/10Mbit + 2porter 1000/100/10Mbit

 

 

 

 

Crew:

Dette er VELDIG viktig å ha klart. Crewet ditt ordner opp i problemer, snakker med deltagere, lager mat, passer på og alt slikt.

 

Her er de viktigste crew:

 

Event: Happenings og Compoer

Care: Kjøkken, vasking, rydding osv.

Tech: Hjelp med pcen, nettverk og tekniske ting.

Admins: Dere som styrer det. dere skal holde avtaler, snakke med folk som dere leier av osv.

Vakt: Vakthold er VIKTIG, så her er det viktig å ha folk som er litt eldre enn deltagerne.

 

 

Sponsorer:

Sponsoravtaler er alltid en grei ting om arrangementet er stort nok.

Gode måter å skaffe sponsorer på er:

Sende mail, Ringe, Møte opp.

Men for at sponsorene skal bli interesert i ditt arrangement. Noen tips:

Friste med reklamering, visning av bannere på nettsiden osv, ha partyet arrangert på en slik måte at det fremmer deres firma.

Lokale bedrifter hjelper ofte til her, så gå til dem, gode avtaler kan hankes inn på denne måten

 

 

 

 

Regler:

Dette er noe av det viktigste dere har.

Setter opp reglene som eg syns er grei

 

Tar forbehold om endringer.

 

 

 

*** Regelverk for VikingLan ***

 

 

Aldersgrense:

- Alle deltagere skal være over 13år.

- For å sove over på arrangementet skal man være 16år eller eldre.

* Unntak vil bli gitt BARE ved skriftlig godkjennelse fra foresatte.

 

Arrangementsregler:

- Dette er et rusfritt arrangement, all bruk av rusmidler er STRENGT forbudt.

- Røyking er kun tillatt på avmerket område.

- Betalte billetter refunderes ikke.

- Bruk/lån mm. eller annet bruk/misbruk av andres utstyr uten godkjennelse fra eier fører til øyeblikkelig utkastelse.

- Misbruk/hærverk av deltagere eller VikingLan mm. sitt utstyr fører til øyeblikkelig utkastelse og politianmeldelse.

- Opphold eller brudd på avsperret område er forbudt.

- Soving skal kun skje på TILVISTE plasser.

- Hets eller mobbing av deltagere/crew vil føre til advarsel og/eller eventuell utkastelse.

- VikingLan tar ikke ansvar for tapt/stjålet eller ødelagt ustyr, men gjør vårt ytterste for å unngå at slikt skal skje.

- Ikke ta med dere hvitevarer osv. Slikt som mikro og annet står igjen hjemme. (Det er stekeovn, mikro og kaffetrakter på kjøkkenet, ta kontakt med crew)

- Reklamering eller annen kommersiell aktivitet uten skriftlig tillatelse fra VikingLan er ikke tillatt. Brudd på dette VIL føre til erstatningsansvar.

- Anvisninger fra Crew SKAL følges!

 

 

Nettverk/infrastruktur:

- Det er bare en tilgjengelig nettverksport per bestilte plass, ønsker man flere må man kjøpe flere plasser.

- Det er ikke tillatt å koble inn ekstra nettverksutstyr i VikingLan sine nettverk. (hub/switch/ruter/aksesspunkt mm.)

* Under spesielle tilfeller kan det blir gjort unntakelser, men da BARE under godkjenning fra NetAdm.

- Alle maskiner tilkoblet nettverket skal motta ipadresse mm. fra VikingLan, statiske adresser er bare tillatt under godkjenning fra NetAdm.

- Alle maskiner SKAL ha nyeste antivirus og oppdateringer installert, maskinene skal også være virus/spyware fri før de kan kobles opp i nettverket.

- Bordswitcher mm. SKAL ikke flyttes!

 

***

Overdreven bruk av båndbredde (P2P mm), scriptkidding, spredning av virus eller annen styggedom eller annet misbruk av nettverket er ikke tillatt.

VikingLan reserverer seg retten til å stenge ute brukere fra nettverket UTEN advarsel, Gjentakelse misbruk vil føre til utkastelse.

***

 

 

Generelt .

- Fremvisning av pornografi eller annet upassende materiale er ikke tillatt.

- Høyttalere UTEN ekstern forsterker er tillatt, selv om VikingLan anbefaler bruk av høretelefoner.

- Respekter andre, overdrevet musikkspilling mm. som kan være til irritasjon for andre er ikke tillatt.

- På VikingLan gjelder Norsk Lov.

 

Brudd på regler vil føre til advarsel, Gjentatte brudd vil føre til utkastelse.

 

 

VikingLan tar ikke ansvar for hærverk/ødeleggelser mm. som måtte forekomme, den ansvarlige må erstatte eventuelle skader.

 

VikingLan reserverer seg retten til å kaste ut deltagere ved brudd på regelverk/norsk lov eller som oppfører seg upassende, uansett sammenheng, uten advarsel.

 

Ellers gjelder normal folkeskikk, er alle snille og greie vil det bli et mye bedre party for alle.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

Har tatt en skumming igjennom for å sjekke etter skrive feil.

 

 

MvH Ronny Andersen i VikingLAN

 

 

EDIT 21.juli 00:30 : Har rettet på teksten en del og fått inn mer generell informasjon som er viktig. det vil komme mer iløpet av en liten tid. slik at dette kan bli en god og fyldig guide.

 

 

EDIT 18. Desember. Litt mer utfyllende og rettskriving

Endret av SpaceFrog
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er de servrene som er mest kritisk:

DHCP, WINS Og WINS, disse gir ut informasjon som deltagere trenger når de kobler opp pcen i deres nett.

 

Wins og Wins?

 

Regner med du mener DNS og Wins..

 

 

Ellers er det en av de bedre guidene jeg har sett, selv om det egentlig ikke er noen guide.

Lenke til kommentar

Vil også minne på at ett bra backbone ikke nødvendigvis er en "må ha" løsning.

 

Men switcher som takler mange pakker er ett must, og dette varierer fra merke til merke.

 

Bruker selv en 8 porters gigabit switch, som håndterer 8 stk 24 portere med gigabit uplinker, ikke noe problem det.

 

Backbonet er ikke managment, mens bordswitchene er det.

 

Og på LAN så er det nesten en nødvendighet å sperre alt som går på p2p, om partyet er av litt større kaliber og man vil beholde bra hastighet/kapasitet på nettverket.

 

Men det som i de fleste tilfellene ødelegger og roter til nettverket er virus.

Så slik vi har gjort det er at vi har trykket opp mange cd'er med diverse opensourceprogrammer, samt de fleste relevante updates til windows. Som deltakeren får med seg inn på lan'et..

 

Portene på nettverket overvåkes, om en eller flere porter har kapret unormalt mye båndbredde så sperrer vi porten, og oppsøker deltakeren for å avklare om dette kan være virus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det er jo ikke akkurat et must å ha god inett tilgang. Sitte på internett kan man jo gjøre hjemme. Er jo ikke derfor man drar på dataparty..

 

TG har 1Gb inett.

 

Terrabit er vel litt å ta i vel. har ikke hørt om terrabit inett engang.

Terrabit er jo 1024 Gbit som igjen er 1024 Mbit osv osv. You do the math.

( nå kan det tenkes at jeg har regnet litt feil )

men jeg tror du da vil ha et max nedlastningshastighet på 131072 MB/s

Hadde gjort seg det. Spørs hvem du skulla ha lastet fra.

Endret av Breiker
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

:D hehe skal arrangere LAN i October... vi leier ut å leieboer'n skal flytte så får jeg leiligheten noen dager... vet ikke om hvor stort det blir men vi har godt av utstyr å sånn... det blir ca 20 personer men jeg er redd for ta linja blir for treg! hvis det begyner å lagge så er jeg dooomed noen tips til ting å gjøre utenom å spille kansjke compoer i forskjellige ting, har aldri mekket LAN før. å jeg er bare 13 år noen tips?

 

 

*Edit sry ingen avsnitt :thumbup:

 

hehe

Endret av Bloodaxe sl5p
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
Og husk å plassere ut søppeldunker!

Var ei LAN-gruppe som brant seg stygt der :p

4796165[/snapback]

Heh, høres kjekt ut for rydde-crewet.

På Dalalan hadde vi ein plastpose pr. deltakar som deltakarane kunne bruke som søppel. Funka nesten bra.

Plastposane fekk vi sponsa av ein lokal(SPAR) butikk. (måtte få med litt reklame :p )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
10Mbit: 0 - 80 Deltakere. når ett arrangement er på denne størrelsen så er det lite vits å ha mer. For linjen vil ikke bli makset om dere ikke har mange som sitter på P2P.

4530361[/snapback]

Hehe. . . tenker på å arrangere lan, og vi har en skole her med 100Mbits-linje!

blir sikkert ikke mer enn 60-100 stk. :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...