Gå til innhold

Tips og Triks for å arrangere Dataparty


Anbefalte innlegg

skal ha lan julehelga..

blir ca. 40stk på ca 5mbit linje..

håper det holder.. men skal prøve å få sponse 10/25mbit på neste lan vist me skal lage til flere plasser..

7517662[/snapback]

 

40 stk på 5mbit bør vel i teorien funke fint det, evt. kan det være fint å sperre ute P2P(og lignende)-programmer.

 

En smart ting da kan være å kjøre veldig mye i LAN'et. Altså ha masse spillservere osv., som sysselsetter deltagere uten at det går utover internettkapasiteten.

 

Er mange som holder på at "LAN må være 100mbit omg 5mbit drittlan". Det er stort sett bare "hardcoregamere" og annet rask. Men selvsagt, jo høyere jo bedre. ;)

 

Edit: Sen, men velment takk til uro for svar. :)

Endret av Iguil
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Trenger litt (teknisk) tips og triks til et fremtidig LAN. :)

 

For det første, hva slags type TP-kabler bruker dere i lokalet? Jeg tenker Cat-5e er et must for et evt. gigabit backbone, men bør de være skjermede? Hvor mye støy kan man forvente? Vil det ha noen effekt? I tillegg, kjøper dere ferdig-lengder eller kutter dere selv?

 

Og for det andre, anngående crew, hvordan organiserer dere dere? Hvordan få god informasjonsflyt mellom de forskjellige crew-gruppene?

Lenke til kommentar
Trenger litt (teknisk) tips og triks til et fremtidig LAN. :)

 

For det første, hva slags type TP-kabler bruker dere i lokalet? Jeg tenker Cat-5e er et must for et evt. gigabit backbone, men bør de være skjermede? Hvor mye støy kan man forvente? Vil det ha noen effekt? I tillegg, kjøper dere ferdig-lengder eller kutter dere selv?

 

Og for det andre, anngående crew, hvordan organiserer dere dere? Hvordan få god informasjonsflyt mellom de forskjellige crew-gruppene?

8085422[/snapback]

Kat 5E UTP er like greit å bruke til gigabit, alt etter hvor mange meter vi snakker om.

Vi lager alle kabler sjøl..

 

Kan også bruke Kat 6 men pluggingen av disse kablene blir ikke i henhold til Kat 6 standard selv om de kanskje går gjennom på Kat 6 test.

 

Info-flyt = walkie talkie :)

 

Ikke legg strøm og datakabel sammen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Hadde vært greit å hatt med som mange har presisert her, hvordan man setter opp overvåkning av porter/IPaddresser, og hva de forskjellinge server type gjør, litt mer presist.

 

DHCP forklaringa er jo grei, men WINS og DNS kunne vært forklart litt bedere.

 

Gjærne litt om hvordan man kan sette opp et evnt registerings system, som Partyreg.net (kan hende jeg skriver en senere i dag eller noe sånt..)

 

også litt info om hvor du kan få leid utstyr etc er jo greit.

 

Polar-utstyr er kjempe bra, de har utstyret de bruker på TG, og du får leid det for 25/35kr porten for Gigabit switcher med VLAN, Trunking og layer 2 mang(det er sikkert mer også, men har ikke fått disse enda selv (skal leie dem selv nå til helg:D)), (dette tar igjen i inngangs prisen.)

 

Bautas eller lingene er kjempe bra til å få leid (eller til og med få lånt!) strøm utstyr, har selv brukt begge flere ganger og det blir kjempe bra=)

 

Til bord er enten bord fra hallen der du er et tema, eller så får du kansje leid eller lånt spon plater og paller fra en lokal levrandør/forhandler. dette er supert, går utrolig for å rigg, og er stabilt.

Endret av Morthez
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
ikke får å klage for det er en kjempe artikkel, men mistenkelig lik disse 2:

 

http://lab47.net/2007/01/19/tips-og-triks-...ataparty-del-1/

http://lab47.net/2007/01/19/tips-og-triks-...ataparty-del-2/

9480715[/snapback]

Tydelig at enten så er det samme person som har skrevet både her og der, hvis ikke så er nok de artiklene du linker til kopiert herfra....

9484569[/snapback]

 

 

 

har selv brukt noen timer på denne guiden.

så det er nok noen som har kopiert herfra..

 

men det er greit. målet mitt er å få flere GODE dataparty rundt om så :D

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg skal vere med å mekke et lan på skolen vår ..

vi har tenkt og sette en maks grense på 120 deltakere ...

 

da vi har fått veeldig mange inntreserte ...

 

 

men jeg har noen vesentlige ting som må løses først ..

 

* Vi har ikke internett .. eneste som er på skolen er TK- Nett ( trondheim kommune nett ) som er blokkert for alt ... eneste som er åpna er så si port 80

 

Hvor skal jeg starte for og skaffe internett linje ? ... ( jeg holder til i tr.heim ... ! )

 

hvem skal jeg kontakte ?

 

jeg kan nesten Banne på at det ligger en fiber linje inn til selve skolen ... men siden den er kun på tk-nett så blir vell det vanskelig

 

jeg vet ikke om vi blir såå mange som 120 ... men kan nesten garantere at vi blir 40- 60 stykker ...

 

 

og har du noen fine overvåknings programmer ?

 

 

evnt . hvordan ville du ha sperret ut persjoner som bryter reglene ( da snakker jeg om og strupe nett tilgang )

 

har tenkt og sette opp m0n0wall som router ...

 

 

mvh

-Djgunnah

Lenke til kommentar

Hør med kommunen eller IT-ansvarlig på skolen for å midlertidig fjerne portsperring på skolen. Vet ikke hvem som drifter hos dere, men Siemens har som regel vært ganske greie med å gjøre dette for oss.

 

Edit: Personer som ikke oppfører seg kan dere jo evt. bare kaste ut.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

har hørt med data ansvarlig på skolen idag

Han var vveeeeeldig positiv og skulle høre med it delen av kommunen

 

da TK-NETT er ett eget intranett i tr.heim

 

så viss det skal vere noen sjanse tipper jeg at vi må sette opp en egen vpn tunell ut direkte ut til internett ... både pga slik er nesten den letteste metoden ... men og fordi at da sikrer vi at dataen kun går ut til internett og ikke til intranett

da det er VELDIG strenge regler på TK-NETT ...

 

 

*håper på det beste * og at Trondheim kommune er LITT behjelpelig

 

 

men det jeg lurer på er ?

 

hvilken måte er det best å finne ut at de feks laster ned ++

 

 

hvilke overvåknings program er bra ? ....

 

viss vi får oss managed svitsjer tar jeg kun og slår av dens port ..

 

men hvordan finner jeg ut HVEM ... jeg får sikkert kun vite ip adresse med overvåknings programmet ... hvordan finner jeg da ut hvem som har den ip adressen ?

 

 

-Takk for all hjelp ... :D

Lenke til kommentar

men hvordan ser jeg hvilke porter de forskjellige ip adressene bruker da ?

 

eller hvordan kan jeg spore opp / finne ut at noen bruker feks.

la oss si at en bruker p2p .... hvordan finner jeg ut at den persjonen bruker det ?

 

 

eller er det noen programmer som overvåker det for meg ?

 

 

 

mvh

-Djgunnah

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
det er jo ikke akkurat et must å ha god inett tilgang. Sitte på internett kan man jo gjøre hjemme. Er jo ikke derfor man drar på dataparty..

 

TG har 1Gb inett.

 

Terrabit er vel litt å ta i vel. har ikke hørt om terrabit inett engang.

Terrabit er jo 1024 Gbit som igjen er 1024 Mbit osv osv.

 

Haha 1TB nett acc LOL!!

 

Verdens raskeste internett acc til privat person er en gammal dame på 60 i sverige som har 40Gigbait

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...