Gå til innhold

Tips og Triks for å arrangere Dataparty


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg og noen venner skal kanskje arrangere et LAN i gymsalen på skolen og trenger noen tips :)

 

Jeg leste at Backbone er et MUUUUUST i guiden over og jeg lurte på hva det er for noe.. :blush:

 

Og man ha spesielt god peiling på internett, data og sånt for å arrangere LAN?? :hmm:

 

Og hvordan lager man konkuranse i feks CS:S, BF2 og Warcraft3?? :hrm:

 

MvH (anonym) :whistle:

Endret av Bloodaxe sl5p
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg og noen kamerater holder på å starte et lan nå. Vi fikk to sponsore som sponset oss med gavekort til stagecompoer i dag. Må bare si at det er MYE bedre å skaffe seg sponsor ved å snakke direkte med personen du vil skal sponse deg, istedet for å snakke med personen i telefon eller sende email. :)

Endret av Alfen92
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan ikke noen også lage en guide om nettverk og slik? Sånn om P2P, Backbone osv. Også litt om servere:)

5907105[/snapback]

 

Helt enig i denne, hadde vært fint om noen som har litt peil kunne lage en guide om nettverk på lan, hva man trenger og vite og oppsett av servere og sånt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
godt tips til dere som ska aragere lan, Ha søpple compo. på slutten av lan'et ... dere blir kvitt masse søppel :D

6224254[/snapback]

Hah! Det var en utrolig bra idé :p !

Jeg slenger meg også med på denne:

Kan ikke noen også lage en guide om nettverk og slik? Sånn om P2P, Backbone osv. Også litt om servere:)

Jeg og noen kamerater har satt i gang planleggingen av et lite lan med sånn ca. 20 personer, men det er egentlig ikke så veldig mange av oss som vet så mye om sånne nettverksting.

 

Dette er ting jeg ikke skjønner:

 

1. Det med Mbit. Jeg hørt at det er vanlig å ha 1mbit når man har passe bra internettforbindelse. Hvordan kan folk da snakke om 10, 50 og til og med 100mbit? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Har jeg blitt lurt :hmm: ?

2. P2P. Har skjønt at det er noe som bruker veldig mye av nettverket, men kan noen forklare nærmere?

3. DHCP, WINS Og WINS (server-greier). Hva er det? Hva er det forkortelser for?

4. Nettverksovervåker (server). "VikingLan reserverer seg retten til å stenge ute brukere fra nettverket...". Hvordan får man oversikt og kontroll over nettverket, og hvordan blir man så gud at man kan overvåke og stenge ut andre brukere?

5. Hva er Backbone?

6. Forskjell på switcher og bordswitcher. Er det egentlig noen forskjell?

7. "Alle maskiner tilkoblet nettverket skal motta ipadresse mm. fra VikingLan, statiske adresser er bare..." Hvordan fikser man det slik at alle sammen bare mottar ip fra (i dette tilfellet) VikingLan, og ikke fra alle de andre pcene som er koblet til nettverket?

8. Si at switchen er 100Mbit. Er det forskjell på nettverkskabler, sånn at noen er lagd for 100Mbit og noen for 10Mbit?

 

Ble en del. Håper noen tar seg tid til å svare på disse spørsmålene :) .

 

~Stekan

Endret av Stekan
Lenke til kommentar
Dette er ting jeg ikke skjønner:

 

Skal prøve å hjelpe deg å svare på dine spørsmål. Men er ikke helt sikker på alt selv. Men skal gjøre så godt jeg kan da.

 

 

1. Det med Mbit. Jeg hørt at det er vanlig å ha 1mbit når man har passe bra internettforbindelse. Hvordan kan folk da snakke om 10, 50 og til og med 100mbit? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Har jeg blitt lurt :hmm: ?

 

Det blir litt annerledes når det blir flere folk. En 1mbit linje på 100 mennesker er vel det man kan kalle ganske dårlig, for alle deler jo på den linjen. Men hvis man derimot har 50 eller 100 linje klarer man seg ganske bra. Skjønte du hva jeg mente?

 

2. P2P. Har skjønt at det er noe som bruker veldig mye av nettverket, men kan noen forklare nærmere?

 

Vel P2P er jo en protokol mange nedlastnings programmer bruker, er ikke helt sikker men ville tro at denne bruker mye av utlinjen og ikke fullt så mye intern nettverket. Alle som har brukt P2P en gang vet jo at dette bruker mye av internett linjen din, hvis du har 6mbit linje hjemme klarer du fint å bruke opp denne på P2P nedlastning. Og selvfølgelig bruker det jo litt av nettverket da det er nettverket som behandler inn traffikken til den som bruker P2P. Men har ikke lastet ned med P2P på intern nettverket før, eller hvis du sier at DC er P2P (noe noen gjør) så brukes jo dette internt på lan og sluker bånbredde på LAN nettverket.

 

Som sagt er ikke helt sikker på dette temaet men tror det skal være ihvertfall noe riktig her.

 

3. DHCP, WINS Og WINS (server-greier). Hva er det? Hva er det forkortelser for?

 

Dette emnet er jeg også litt usikker på, men alle server typene du nevner har en spesiell funksjon på lan nettverket. En DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) deler blant annet ut IP adresser til alle som er koblet til nettverket. Wins er jeg ikke sikker på og kan ikke ta, men hvis du virkelig vil vite dette anbefaler jeg deg og bruke google eller wikipedia, der søker du på WINS, får en del svar der men har ikke hatt tid til å gå igjenom de. Men med korte ord, servere er det som får nettverket til og fungere på en ønsket måte.

 

4. Nettverksovervåker (server). "VikingLan reserverer seg retten til å stenge ute brukere fra nettverket...". Hvordan får man oversikt og kontroll over nettverket, og hvordan blir man så gud at man kan overvåke og stenge ut andre brukere?

 

Man er så gud når man arrangerer, fordi under arrangementet vil man gjerne sikre at ingen sender ut virus og lignende så internett tilgangen blir stengt, det er også fint og vite dette så man kan stenge nett tilgangen til dette er fikset.

 

Hvordan man gjør dette er noe helt annet, har desverre ikke satt opp en nettverksovervåker server selv men holder på, fikk beskjed om og sette opp en linux/unix bok med FreeBSD, her fikk jeg også beskjed om og sette på IPtables. Hvis du er veldig interesert i og finne ut hvordan man overvåker nettverket på en bra måte foreslår jeg at du poster spørsmålet under nettverks delen på forumet.

 

Og pass på hva du overvåket og hvor mye du overvåket, overvåket du for mye kan du få datatilsynet på nakken med privatlivs lov brudd. Tviler på at det er så veldig moro. Husk: Alltid opplys om overvåking av nettverket.

 

5. Hva er Backbone?

 

Vel backbonen er nærmest ryggraden i nettverket, alle switchene er koblet til denne, en backbone har ofte (i de fleste tilfeller) Gbit porter. Denne tar seg av all trafikk mellom de forkjellige switchene som er koblet til den.

 

Eksempel: Ole sitter på bord 3 her er det satt opp en 24 porters switch, Nils sitter på bort 9 også her står det en 24 porters switch. Disse to switchene er igjen koblet til backbonet, når Ole da går inn og laster noe ned fra Nils går alt han laster ned gjennom switchen på bord 9 (nilss sitt bord) via backbonen og så til switchen på bord 3 og til ole.

 

6. Forskjell på switcher og bordswitcher. Er det egentlig noen forskjell?

 

Ei her er jeg heller ikke helt sikker men etter hva jeg har forstått så er dette praktisk talt samme ting. Det er bare forkjellige navn på samme ting. Bordswitch fordi den står på bordet. Potet og potit.

 

7. "Alle maskiner tilkoblet nettverket skal motta ipadresse mm. fra VikingLan, statiske adresser er bare..." Hvordan fikser man det slik at alle sammen bare mottar ip fra (i dette tilfellet) VikingLan, og ikke fra alle de andre pcene som er koblet til nettverket?

 

Dette gjøres ved hjelp av en DHCP eller en ruter med innebygget DHCP. Disse apperatene deler ut IP adresser til alle. Men det er en hake her, for noen internett leverandører tvinger folk til og sette fast IP på maskinen, og for å få ting til og fungere på Lan'et da må disse sette seg til å motta IP automatisk. Dette burde enten de selv klare eller en i Crew'et ditt. Hvis du googler det så tror jeg nok du finner svar. Har ikke tid til og skrive det her nå desverre men send med en PM så kan jeg lage en guide til deg hvis du vil.

 

8. Si at switchen er 100Mbit. Er det forskjell på nettverkskabler, sånn at noen er lagd for 100Mbit og noen for 10Mbit?

 

Hmm tror nok sikkert det har vært sånn en gang i tiden, men nå er dette ikke noe å tenke på. Alle kabler du kjøper i butikken takler både 10 og 100mbit.

 

 

 

Håper dette ga deg noen svar, hvis det er mer du lurer på er det bare å spørre.

Og du kan jo legge ut noen av spørsmålene under nettverks forumet da de passer bedre inn der. Der er det flere kloke hoder som kan dette så du vil mest sannsynlig få bedre svar der.

Lenke til kommentar

Tusen takk :D ! Nå ble jeg klokere! Fortsatt noe jeg lurer på, men som du sier er det kanskje lurt å ta det under nettverksforumet. Eller så sender jeg deg kanskje en pm. Må bare få lest igjennom et par ganger til for å få litt oversikt. Igjen takk :) .

Lenke til kommentar
Hvorfor ha internett på lan? Blir ødelagt av WoW da vettu...

6248845[/snapback]

 

Når man kan få internett gratis og uten noen spes jobb er det ganske fint. Og man får alltid flere folk på lan'et når man har internett enn hva man får når man ikke har det, det er ihvertfall min erfaring av det. Og er jo like bra å ha det når man kan ha det. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

*notere ned i "Mine innlegg*

 

Men ontopic, hvordan er det egentlig de forskjellige datapartyene får nettlinjene sine inn i vilkårlige idrettshaller osv? Noen arrangører som har lyst til å fortelle meg litt om hva slags fysisk grensesnitt de bruker for å få nettlinja inn i hallen?

Lenke til kommentar
*notere ned i "Mine innlegg*

 

Men ontopic, hvordan er det egentlig de forskjellige datapartyene får nettlinjene sine inn i vilkårlige idrettshaller osv? Noen arrangører som har lyst til å fortelle meg litt om hva slags fysisk grensesnitt de bruker for å få nettlinja inn i hallen?

6358538[/snapback]

 

Hmmm jeg holder på (og har arrangert samme sted før) og arrangere på en skole. Og da flekker vi en TP kabel igjennom vinduet på skolen og drar den over noen trær og inn i gymsalen. Ellers kan du jo kjøre trådløst med noen bra antenner da.

 

Og det er jo en del idrettshaller som har et innlagt telefon støpsel da, og det kan jo brukes. En av hallene i byen min har jo avtale med byens fiber leverandør så er bare og trekke fra ett av kontorene i bygningen og ned til hallen.

 

Er mange muligheter, kommer jo litt ann på leverandør og litt ann på hallen. Og så er det jo litt opp til deg som skal trekke den da, om du vil ta det den lette måten eller den sikre måten.

 

Håper dette ga litt svar på hva du mente. Hvis ikke spør igjen :p

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...