Psyp Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Heisann, fint forum. Kommer nok til og lese mye her. Men. Jeg kjøpte en Golf III 92, jeg kjøpte også et lite problem. Den tidligere eieren har friket litt for mye på bilen, så bakkrutevindusviskeren funker ikke. Jeg har dog forstått såpass at feilen ligger i dashbordet og koplingene der. Når jeg klikker ned viskerstarteren (i bilen) og bakkruteviskeren skal starte, begynner heller frontruteviskeren kjøre på. Er dette noe jeg kan med litt jobb fikse selv eller hva? (er ikke helt grønn når det kommer til strøm) Videre, jeg har også en bilalarm av merket Defa, etter hva jeg kan få ut av hjemmesidene ser det ut som den modell CAN-bus alarm. Mangler dog den trykkeren som aktiverer og deaktivere alarmen. Er det lurer og kjøpe en helt ny bil alarm eller hva? Og er disse lett og installere? Spørsmål nummer tre, og trolig det siste. Lysene og vindusviskerne slår seg ikke av når jeg skrur av tenningen. Er dette noe jeg kan fikse samtidig som jeg eventuelt ordner det andre elektriske? All hjelp er god hjelp, takk. Mvh. Andreas L.
Psyp Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Skrevet 20. juli 2005 Jeg hadde et par spørsmål til hvis det lot seg gjøre. Jeg var og kikket litt på dashbordsystemet, og nå hadde jeg endelig fått den igjennom den EU-pengesluken, så hvis jeg kobler litt rundt, er den enda godkjent eller hva? Har nå funnet ut at det er en grønn / svart og en brun / svart ledning som går bak over, i tillegg går det en svart / grå ledning som jeg antar kommer rett fra sikringsboksen. (ang. bak vindusvisker) Er ikke så inne på dette med motor akkurat dog, så jeg må nevne at det er en 1,4 gl eller noe slikt. Kom på et annet spørsmål nå i farten, hva må til for å få installert en servo, hvor mye koster en slik pumpe, og eventuelt går det og finne en slik på bilopphoggeren. I så fall blir denne servo jobben et helgeprosjekt eller ett ukers prosjekt, eller må jeg finne en proff? Bilen kom med et sett 16 tommere og dama liker absolutt ikke å lukeparkere bilen. Ps. Kupèfilteret behøves også og skiftes, ligger det liksom ”langt inne” eller er det lett tilgjengelig? Nå ble det mye på engang, men all hjelp og ris taes med takk. Mvh. Andreas L
Opus Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Hei og velkommen til forumet. Når jeg klikker ned viskerstarteren (i bilen) og bakkruteviskeren skal starte, begynner heller frontruteviskeren kjøre påNed som i fra rattet? Spørsmål nummer tre, og trolig det siste. Lysene og vindusviskerne slår seg ikke av når jeg skrur av tenningen. Er dette noe jeg kan fikse samtidig som jeg eventuelt ordner det andre elektriske?Kan være feil i tenningsbryteren eller et relè som kalles X-kontakt(går ut fra den er på golf 3).Andre ting utenom lys og visker som fortsetter å fungere? Vifta til varmeapparatet f.eks.? Kom på et annet spørsmål nå i farten, hva må til for å få installert en servo, hvor mye koster en slik pumpe, og eventuelt går det og finne en slik på bilopphoggeren. I så fall blir denne servo jobben et helgeprosjekt eller ett ukers prosjekt, eller må jeg finne en proff? Bilen kom med et sett 16 tommere og dama liker absolutt ikke å lukeparkere bilen.Er endel jobb, men fullt gjennomførbart for en hobbymekaniker. Jetta/Vento, Passat, Golf, Lupo, Caddy, New Beetle og Corrado mellom 92' og 98' har denne typen servostyring, ville dog ha satset på servoen fra Vento eller Golf, for å være på den sikkre siden. Det du trenger er: Pumpe, fester til pumpe, reimhjul, trykkslange, kjølerør, returslanger, oljebeholder, tannstang, og trolig nedre rattaksling. Det enkleste er nok å fortelle høggeriet om planen din, slik at dem demonterer og gir deg det du trenger. Ps. Kupèfilteret behøves også og skiftes, ligger det liksom ”langt inne” eller er det lett tilgjengelig? Filteret sitter over innsuget til varmeapparatet. Tar jeg ikke helt feil ligger dette under plastblikket i motorrommet slik som på golf 2. Pen bil forresten.
Psyp Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Skrevet 21. juli 2005 Takker for velkomsten! Joda som i ned fra rattet, tror da det er slikt man starter den? Takk det var som du sa, utrolig nok forstsetter også varmeapparatet og går. Det var flott at du nevnte dette, for det hadde jeg ikke merket før nå. Nå må jeg vel finne frem voltmeteret og sjekke om bakkrutevarmeren også er slik? Var og sjekket der i sikringsboksen det henger en brun og svart og den brunledning løst, og jeg finner ikke hvor disse skal. Tror kanskje de skal bak i sikringsboksen? Jo takk bilen var flott den, fikk den billig også. Den har også høytalerkasse og greier bakk, kikker nå litt på en brukt forsterker. Tenker kanskje jeg selger den om ett år eller noe, den er litt for ungdommelig for min smak. Forresten, trenger og skifte clutchvaier også, bestilte hos en levrandør i Tromsø, to ganger sendte de feil fra lagret. Ekspeditøren kom med enn lysene forklaring om at alle var ’feil pakket’ hos fabrikken og de ikke kunne finne den riktige der nede. Når jeg ringte neste leverandøren sier de at det er fritt for dem i hele Norge, og de ikke kommer nye før om flere uker, og de kunne ikke garantere at de ikke var feil pakket. Fram med telefonkatalogen Den er vel helle ikke verdt og spytte for mye penger inn i bilen men, litt gjør det selv oppdrag går vell bra. Skal ta meg en tur til bilopphoggeren og høre om de servo delene. Skal kikke litt nemmere på tenninga i morgen. Takk mvh andreas l
Opus Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Joda som i ned fra rattet, tror da det er slikt man starter den? Trolig kontaktfeil i bryteren. Takk det var som du sa, utrolig nok forstsetter også varmeapparatet og går. Det var flott at du nevnte dette, for det hadde jeg ikke merket før nå. Nå må jeg vel finne frem voltmeteret og sjekke om bakkrutevarmeren også er slik?Husker ikke om varmetrådene går på X-kontakten, med det kan virke som om det er denne som er problemet her. Kan selvfølgelig være andre ting også. Forresten, trenger og skifte clutchvaier også, bestilte hos en levrandør i Tromsø, to ganger sendte de feil fra lagret. Ekspeditøren kom med enn lysene forklaring om at alle var ’feil pakket’ hos fabrikken og de ikke kunne finne den riktige der nede.Normotor?98% sikker på at wiren du skal ha er: 1H1 721 335 M
Psyp Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Skrevet 27. juli 2005 Nei har ikke prøvd Normotor enda, prøvde og ringe men da var lageret stengt. Prøver igjen i morgen.
Mekker`n Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Det finns sikkert 10000000 clutch vaiere til den bilen i landet. Høres ut som om du har noen rare el-feil. Tror jeg ville latt noen se på det før du begynner og bytte diverse relè osv. mulig han forrige eieren har vært og fikla litt her og der. Hvis ikke så er det nok visker bryteren, tenningslås... Fikk litt mistanke til sikringsboks, men det er ikke noe vanlig sykdom på de bilene.. Sjekk jordingskabler og se generelt over om du ser noe mystisk. Har sløst bort mange timer feilsøk pga dårlig jording! Defekt elektronikk lukter kruttlapper hvis du står med et rele i hånden og lurer på om det virker. Kan også åpne det og se om det er brent. X-kontakt? aldri hørt om..... Servostyring får du vel kasta etter deg hvis du drar til hugger`n
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå