Gå til innhold

6800 serien til Nivida. Flopp eller topp?


Ni kon

Anbefalte innlegg

Først og fremst. LOL @ argumentene til Øyvind Dahle. :roll:

 

NV40-serien var selvsagt topp.. Noe salget bekrefter.

Er imponerendes at de har klart å lansere ett så godt kort etter "FX" serien.

nVidia har vunnet denne runden på grunnlag av funksjoner, tilgjenglighet og ytelse.

Er først og fremst i mellomklasse/budsjett klassen nVidia har dratt ifra salgsmessig.

 

6200 VS X300

6600 VS X600/X700

6600GT/6800LE VS X700PRO/9800PRO

6800NU VS

6800GT VS X800 pro

6800Ultra VS X800XT(PE) senere X850 da tilgjengligheten på X800 kortene var så som så.

 

 

ATI innså at de tapte mye penger øvre mellomklasse segmentet og lanserte X800/X800XL som konkurerer mot 6800NU/6800GT.

Endret av corcky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NV40/45: :thumbup:

 

 

Jeg mener at nVidia ikke har hatt noen skikkelig flopp siden FX5800, med sin berømte hårføner-kjøling og 128-bits minnebuss... I perioden mellom GeForce4 og FX5900 var jo ATI 9700PRO nærmest pinlig overlegent. FX5900 rettet opp en del, selv om bildekvaliteten fortsatt ikke var på høyde med ATI.

 

Med 6800-serien tok nVidia ett stort steg i riktig retning. 6800-serien har vært mye bedre kjøp enn nVidias tidligere serier, både i topp og bunn. Det mener jeg uavhengig av mulighetene for flashing, som i og for seg også er en bonus man ikke hadde med deres tidligere serier. Et 6800GT kjøpt for drøye 4000 kroner ved lansering, var et mye bedre kjøp enn f.eks. et tilsvarende priset GeForce4-kort var i sin tid.

 

Det vil alltid variere hvor gode kjøleløsninger de forskjellige produsentene utvikler, men man kan ikke dømme hele serien fordi det dukker opp en og annen "hårføner".

 

Det med varme og støy plager meg lite. nVsilencer til 2-300 kroner løser det problemet, og gir jo også bedre overklokking. Alle overklokkere godtar at man må skifte ut den medfølgende CPU-kjøleren om man skal oppnå noe resultat, og for meg er det en selvfølge å gjøre det samme med skjermkortet (når originalkjølingen er utilstrekkelig). Personlig hadde jeg et luftkjølt 16/6 6800LE helt stabilt på 440/960 - og det må kunne kalles en overklokkingsvennlig bunnmodell.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

Er nok noe i det Bob Ibsen sier:

 

9700PRO var ATI's største og beste noensinne....

 

Har selv ikke hatt et 6800 kort, men kan si at hvis noen så mye som tenker at det var en flopp så har de ikke annelse om hva de snakker om....

 

Selv har jeg er FX5200 som holder med fortsatt...Så skjønner ikke hva folk klager over :D

 

At nVidia kan dra 6800 serien ut av hatten etter FX er nok til å si at den er topp. Når i tillegg ATI ikke har noe å stille opp med så skjønner jeg ikke hva som er gærnt...Bare fordi det har kommet en ny serie så betyr ikke det at 6800 serien er en flopp. Du må nesten se bort fra 7800 serien. nVidia kan nok ingenting for at vi bruker krever mer å mer...Så da må de levere selv om det betyr å lansere noe nytt før det som allerede eksiterer har gått ut på dato. For et 6800 kort er toppers til alle dagens spill og framtidige spill så jeg skjønner ikke helt argumentene her...Strøm? Dummeste jeg har hørt..Har du ikke nok strøm kan du likså godt ikke ha en pc. Det er ganske dårlige argumenter som blir lagt fram...

 

Bare fordi noe nytt kommer betyr ikke det at det gamle er dårlig, men derimot at det fins noe bedre. Så hvorfor gå for det som er ikke er helt "topp of the line" når det som er ikke koster så mye mer.

 

Kan konkludere med at det er likså greit å kjøpe et 7800 siden det er det nyeste..

 

Bare sånn helt til slutt så vil jeg si for dere som ser på brikkesett at NV45 har omtrendt samme spekks som RV520. Det vil si at nVidia lå omtrendt 1 helt år forann ATI i utviklingen...nVidia fortjener mer enn et spark i baken å i tillegg bli fortalt at deres revolusjonerende 6800 serien var en flopp..

Lenke til kommentar

Jeg ville nå si at 6800-serien var en gedigen TOPP! Nvidia tok seg selv i nakken og ordnet opp ryktet sitt etter FX-serien. Brukte 6800 så utrolig mye mer strøm enn X800? jeg er ikke så sikker på det, ville ikke vært så skråsikker der Dahle. Det finnes også mange rolige kjøleløsninger, og modding/klokkingsmulighetene var jo ekstreme. :)

Lenke til kommentar

ingen flopp detta akk veldig fornøyd jeg vaffal...sett noen som setter det 1 år gamle 6800 kortet opp mot 7800 serien som er flunka nye og mener 6800 serien er dårlig for di ikke yter likt..da er det kanskje di folka som har floppa litt..

bra kort men nyere bedere kort har kommet i dag..skal man kjøpe nytt i dag er 7800 serien best men for ett år siden var det 6800 som RUUULA

mener jeg :p

Lenke til kommentar
Jeg ønsker ikke kristisere 6800 serien. Men jeg mener personlig det er et mindre intelligent kjøp i disse dager.

 

Har man et kort i denne serien ser jeg ikke behovet for å skifte ennå (med mindre man er helt geek og rik). Men jeg ser derimot ingen grunn til å kjøpe et kort fra denne serien i disse dager.

Er ikke helt enig i den påstanden der. 6800-serien er fremdeles svært gode skjermkort, å anskaffe seg et slik nå som 7800-serien har kommet kan faktisk være veldig intelligent (med tanke på at prisene på gamle modeller går ned når nye modeller kommer inn).

 

Vil faktisk påstå at ATi X800-serien er et mindre intelligent kjøp i disse dager, ettersom det snart (forhåpentligvis) kommer en ny serie fra den kanten også.

 

Uansett - du vet du trakket i ormebolet når du startet en tråd om nVidia-synsing, ikke sant? ;)

 

Edit: Ha det bra Leif, sees snart igjen.

Endret av SilverCRX
Lenke til kommentar

Jeg vil si at ivertfall bunnmodellene til 6800 serien var topp (6800LE/6800NU). Disse kortene er veldig overklokkvennlige og modde vennlige, med enkle tiltak fikk mange eiere åpnet resterende pipelines (inkludert meg). Disse kortene kostet langt mindre iforhold til hva ATI kunne tilby til å begynne med ved sin x800xx serie. De kortene ATI hadde å stille opp mot nvidias 6800LE/6800NU kort var fortsatt de noe mere gamle 9800 kortene. 6800 kortene (LE/NU) gruste disse kortene i ytelse iforhold til pris helt fra skratsj, det at de brukere ved enkle inngrep og litt flaks kunne høyne ytelsen ved enkle inngrep i rivatuner uten noen som helst form for bytte av bios lr liknende, var bare en god bonus.

Lenke til kommentar
Vel, syns eg fekk veldig mykje for mitt 6800LE.

Ja, det må ha mykje straum, men vist du har sterk nok straumforsyning er det ikkje noko problem. Skjermkort tålar mykje varme, 60-70 grader går fint.

Det med at viftene bråkar mykje går meir på produsenten. Fekk iallefall klokka kortet mitt ein god del.

 

Nei, 6800 serien var ikkje ein flopp. FX serien var ein flopp!

kunne ikke vært mer enig!

Lenke til kommentar

Man må jo huske at uten den utviklingen Nvidia har hatt av 6800- serien, ville man ikke hatt noen 7800- serie. Jeg vil tørre å påstå at 7800 bygger mer på 6800 enn det 6800 bygget på FX-serien (jf. ytelseshopp, teknologi etc).

 

Jeg syntes ikke 6800-serien er noen flopp, men jeg skjønner trådstarters poeng med at dersom man i dag skal kjøpe seg skjermkort, kanskje man bør hoppe over dette leddet. Tipper det beste akkurat nå er å vente på 7800GT, som sikkert vil gi veldig mye for pengene...

Lenke til kommentar

jo enig i det marius_ev de gjorde det..

fremdeles brae og hvem har råd til ett 7800 kort egentli? ikke mange...

ps ..fikk mitt 6800 gt 256 for 2395 på komplett .og det er hvertfall en gooo

pris...og stemmer ati står i samma køa nå..kommer snart ny serie fra dem...alså lurt og vente litt der og

lurer på hvordan 7800 gt blir jeg...*drømme*

:w00t:

Lenke til kommentar

Mye rare meninger om skjermkort. Og jeg tror mye er personlige meninger. Jeg tror nok verken 6800 serien var en flopp eller topp.

Men nVIDIA gjorde en del smarte ting når de produserte denne serien. Bl.a det å lansere gode nesten toppkort (tenker på GT). På de beste(ultra og xt/xt pe) var ATI sine kort vel så bra og var stort sett litt billigere. Og tilgjengligheten var dårlig for begge, men ikke umulig å få tak i. Det var ikke før ATI lanserte x800xl at de hadde en reell konkurent til GT, og der var nok 6800 serien på topp.

 

 

Når det gjelder varme og strømforbruk så er det selvfølgelig et poeng. Og her kom ikke nvidia spesielt bra ut, noe de tydeligvis har tenkt masse på når de har designet 7800 serien. Og også presentert et bedre resultat. ATI sine kort er mye enklere å ha med der.

F.eks mitt x800xt kort, som jeg har arctic cooling vifte på, kan man stille inn viftehastigheten på utifra hvor varm den blir. Og da kan jeg kjøre den slik at vifta ikke går rundt før den kommer over 45°C, dvs lydløs. Og ved alt 2D bruk blir ikke kortet varmere, og da samtidig som man har en tilsvarende løsning på prosessoren med en Zalman vifte og Cool'n Quite, har man et kabinett som er lydløst, og veldig behagelig å jobbe med. Dette klarte jeg ikke å få til med min brors oppsett med ett 6800gt kort.

 

Men igjen hvis man ikke plages av høyt effektbehov så er jo ikke det noen negativ ting, så her blir det veldig subjektivt. Men i hele denne debatten mellom nVIDIA og ATI er vel ganske tøysete. Begge har hatt sine gullkorn, og heller dårlige kort. Den ene har vært best på Open Gl, den andre på Direct X. Den ene har hatt bedre linux drivere, den andre har hatt Mac. De var begge litt tidlige ute med å lansere i forhold til når de kunne levere. Osv.

 

P0oenget her var vel om nå som neste serie er kommet, skal man da fortsatt kjøpe 6800 serien? Når det gjelder toppkort, så vil jeg anta at man burde gå for 7800 serien. Når det ikke gjelder toppkort, har man vel egentlig ikke noe valg, hvis man ikke vil vente en stund. Og da er vel saken klar.

Lenke til kommentar
Blaz3er:

 

Jeg har sannsynligvis hatt flere kort enn deg fra denne serien. Jeg ønsker å høre andres mening om disse kortene. Klart at de som sitter på disse mener det er de beste korta i verden.

Jeg mener ikke at det er det beste i verden. Jeg har hatt 6800LE (Kjempefornøyd, lite støy, lot seg modde og ytelsen var helt konge i forhold til pris), 6800 (passe fornøyd, lav pris, mye støy og ytelsen ok i forhold til pris) og 6800 GT GS (Veldig bra, litt støy, lav varme (rundt 40 grader), svært bra ytelse i forhold til pris)).

 

Min totalvurdering er at jeg har vært kjempefornøyd med nvidia denne gangen og har enda ikke angret på disse. Er du veldig opptatt av støy kan det nok finnes bedre valg der ute enn high-end 6800 kort men ytelsen er fin, fin og prisen er konkurransedyktig i forhold til ati sine alternativer.

 

Jeg mener det vil være feil å kalle kortene en flopp men kan være enig i at de har sine svakheter.

Lenke til kommentar

NV40 var virkelig en bragd for nVidia. Foruten å forbedre ytelsen betraktelig, inkl. opptil 4x høyere shader ytelse fra FX5950, introduserte dem også nye funksjoner som SM3.0 og FP blending/filtering (HDR). Dem fikk også endelig AA kvaliteten opp i høyde med ATi med å implentere RGAA.

De fleste ser ikke ekte inovasjon selv det stirrer dem rett i øynene.

Lenke til kommentar

Selv eier jeg et Gainward 6800GT, og kan ikke si meg annet enn strålendes fornøyd. Jeg kan kjøre alle spill med mye eye-candy. På gainwards kort kan man hvertfall kontrollere hastigheten på vifta, og må si at den ikke støyet så alt for mye da. Men har byttet til vannkjøling da jeg er en som liker "the sound of silence" :)

 

Jeg har egentlig ikke prøvd å klokke det særlig høyere enn ultra hastighet (400/1100), men er passe sikker på det går en del høyere.

 

Som sagt tidligere, 6800 serien var et stort riktig steg i riktig retning i forhold til GeForce FX serien. Veldig god ytelse syntes nå jeg :)

Lenke til kommentar

Altså, 6800-serien har vært ute en GOD stund (nå er jeg ikke sikker, men iallefall over et år?), da kan man ikke si at det er en "flopp" nå som 7800 nettopp kom ut. Hvem var kongen før 7800 da??

 

Mitt 6800LE-kort har vært mitt beste gfx-kortkjøp noensinne, OVER dobblet ytelsen med å åpne _alle_ pipelines, samt at det er veldig, veldig overklokkingsvennlig. Vifta mi var dårlig og bråkte som ei sint ku, men det kostet meg bare 200 for NV5-kjølinga, som ga mindre lyd og varme.

 

FX-serien kan du kalle flopp, ikke 6800 ;)

Lenke til kommentar

:D HA HA 6800- serien er slett ingen skivebom. Hele 6800 serien består av blinkskudd og 6800 GT er en innertier.

 

1. Power - 6800 gt og ultra bruker mindre strøm enn hva mange tror.

2. Varme - lager ikke mer varme enn hvilket som helst skjermkort.

3. Viftestøy - rett etter lansering ble det klart at de fleste produsenter av 6800 kort hadde mye støy, men noen produsenter som f. eks. msi og andre hadde lite støy. Mange valgte å betale kr. 200,- ekstra for en NV Silencer 5, også jeg. Da er plutselig støyen helt vekke, også for 6800 Ultra. Man måtte være litt smart.

4. Overklokking - 6800-serien er de beste GeForce korta til overklokking noen gang. Og da tenker jeg på antall % økning.

 

 

Selv har jeg et 6800 GT "golden sample" fra gainward som kjører på 400-1100mhz standard. Min Aopen 350W "low noise" er mer enn nok til skjermkort, to hardisker, to pci kort og flere andre komponenter. Og en Athlon 64 2400mhz. Jeg kan overklokke både system og skjermkort veldig høyt.

 

GeForce 6 -serien er uten tvil den beste serien Nvidia har hatt. Helt siden GeForce 1 Creatives Annhilator og Annhilator Pro har man ventet på noe slikt som GeForce 6.

 

GeForce 6 er den ultimate brikken og da tenker jeg først og fremst på 6800 GT og Ultra. De har begge 16 pipelines og minne kjører på 256bit og er DDR3. GPU'en takler antialiasing uten problemer.

 

 

7800 -serien er nesten det samma som 6800 og hele 7800-serien er direkte basert på den utrolige 6800 serien.

De øker bare litt på antall pipelines og tilspisser enkelte deler av GPU.

 

TESTER SOM SAMMENLIKNER 6800 GT/ULTRA MED 7800 GTX VISER BARE SMÅ ØKNINGER MED 7800.

 

 

Men det lønner seg selfølgelig alltid å kjøpe det nyeste. Ser man etter et kort som yter omtrent som 6800GT eller ULTRA, så burde man vente til August/September 2005 for da lanseres 7800 GT til en pris av ca. kr. 2700,-.

 

Har man 6800GT/Ultra fra før så er det ingen poeng i å oppgradere til 7800GT/GTX fordi både ytelse og GPU er nesten samma. :)

Lenke til kommentar

Hvis du tror 7800GTX bare har marginalt med mer krefter enn de eldre modellene, er det CPU'en som stort sett er årsaken til det.

 

Les denne testen fra Anandtech som har testen en del skjermkort i Battlefield 2 i diverse veldig høye oppløsninger, så ser man at det har litt mer å by på :)

 

Interesant hvordan nVIDIA og ATI bytter plasser hele tiden med AA av og på :)

Lenke til kommentar

6800 serien har nok ikke vært helt topp, men ingen flopp. Om man sammenligner kortet mot X800 serien så vinner X800 på det meste. Lavere strømforbruk, tar mindre plass, bråker mindre, ytelsen er så og si lik med noen små forskjeller her og der.

 

Begge kortene har sine småfeil, men jeg tror ikke det er riktig å kalle denne serien en flopp. FX serien var en flopp, mens 6800 har vært mye bedre. Kanskje de bråker litt mer enn X800, men for mange er ikke dette et problem så det er ikke rettferdig om man kaller kortet en flopp om det bråker,tar mye plass eller trekker litt mer strøm enn konkurenten. (alltids folk dette ikke er noe problem for)

 

MEN, om det ga skikkelig dårlig ytelse, da kunne man kalle det en flopp.

 

Man kan sikkert komme over noen megabra kjøp nå som forskjellige butikker vil kvitte seg med 6800 kortene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...