Gå til innhold

Hva skjer viss en kjører i stykker bilen din?


PC^2020

Anbefalte innlegg

Noe jeg alltid har lurt på;

 

Dersom man har en bil.. som kanskje kosta deg 2000 kroner i innkjøp. Man fikser kanskje motor og drivverk for 10000kr.. styling for 10000kr.. lakkering for 15000.

 

Så kommer en en bananas mercedes drosje og kjører rett inn i deg... Det koster feks. 35000 å repparere det på verksted.

 

Hva skjer da, må man skrote hele dritten? Isåfall, så er det sinnsykt.. Om noe slikt hadde skjedd med meg så tvunget dorsjesåføren til å betale reperasjonene siden jeg har brukt så mye tid på å fikse på bilen og at jeg er så glad i den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen blir i hvert fall kondemnert hvis det ikke er lønnsomt å reparere. Summen den erstattes for regnes jo ut på bakgrunn av bilens verdi. Den har muligens gått opp litt etter at du har påkostet den, men du vil aldri få igjen det samme. At du er gla i bilen hjelper nok lite. Du har jo alltids muligheten til å saksøke motparten, men om det fører frem er en annen sak.

Lenke til kommentar

hvis "han" kræsjer i min bil, så burde han jo repparere for det han har gjort skade på.. Viss jeg måtte kondemnere bilen, så hadde jeg gått hjem til fyrn personelig og sagt: "hei du! Du slipper ikke så jævla lett unna med dette OK? Den bilen har jeg brukt jævla mye tid, krefter og penger på å fikse opp, viss ikke du får repparert dette på verksted, for egen lomme, så ligger du jævla tynt ann! Når du er idiot å kjører som en villbass, så må du skjønne det at når du da kræsjer i stykker andres biler, så ere det soleklart at du må betale.. okey? Er ikke så jævla vanskelig å skjønne?

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
hvis "han" kræsjer i min bil, så burde han jo repparere for det han har gjort skade på.. Viss jeg måtte kondemnere bilen, så hadde jeg gått hjem til fyrn personelig og sagt: "hei du! Du slipper ikke så jævla lett unna med dette OK? Den bilen har jeg brukt jævla mye tid, krefter og penger på å fikse opp, viss ikke du får repparert dette på verksted, for egen lomme, så ligger du jævla tynt ann!

Latterlig, hvis du er så redd for bilen så må du tegne en spesialforsikring.

Trussler og denslags burde ført deg rett i fengsel og med ett normalt rettsvesen gitt deg noen nmd bak lås og slå. Desverre så hadde du nok sluppet med litt tilsnakk.

Du får det takstmannen gir deg, smil og vær fornøyd.

Lenke til kommentar
hvis "han" kræsjer i min bil, så burde han jo repparere for det han har gjort skade på.. Viss jeg måtte kondemnere bilen, så hadde jeg gått hjem til fyrn personelig og sagt: "hei du! Du slipper ikke så jævla lett unna med dette OK? Den bilen har jeg brukt jævla mye tid, krefter og penger på å fikse opp, viss ikke du får repparert dette på verksted, for egen lomme, så ligger du jævla tynt ann! Når du er idiot å kjører som en villbass, så må du skjønne det at når du da kræsjer i stykker andres biler, så ere det soleklart at du må betale.. okey? Er ikke så jævla vanskelig å skjønne?

Herregud, jeg håper hele det innlegget var ment som en spøk. For det første skal alle ha ansvarsforsikring, den skal dekke det takstmannen sier skal kunne repareres. Du snakker om modifisering av motoren, dette er noe du ikke kommer til å få erstattet etter en kræsj, ettersom du f.eks. ved ytelsesforbedring ikke har fått modifiseringen godkjent av myndighetene (les: vegvesenet).

 

Hadde du kommet med noe slikt som i det innlegget til meg derimot, hadde ikke jeg gitt meg før du hadde store problemer med rettssystemet.

Lenke til kommentar

så lenge prisen på reparasjonen overskrider verdien av bilen (veldig ofte listeprisen) så blir den kondemnert.

Men om du får en takstmann til å se på bilen og isåfall setter en høyere pris på bilen (før du evt. blir most av en annen bil) så kan det hende du får reparert den på forsikringen til han som kræsjer i deg

Lenke til kommentar
hvis "han" kræsjer i min bil, så burde han jo repparere for det han har gjort skade på.. Viss jeg måtte kondemnere bilen, så hadde jeg gått hjem til fyrn personelig og sagt: "hei du! Du slipper ikke så jævla lett unna med dette OK? Den bilen har jeg brukt jævla mye tid, krefter og penger på å fikse opp, viss ikke du får repparert dette på verksted, for egen lomme, så ligger du jævla tynt ann! Når du er idiot å kjører som en villbass, så må du skjønne det at når du da kræsjer i stykker andres biler, så ere det soleklart at du må betale.. okey? Er ikke så jævla vanskelig å skjønne?

Herregud, jeg håper hele det innlegget var ment som en spøk. For det første skal alle ha ansvarsforsikring, den skal dekke det takstmannen sier skal kunne repareres. Du snakker om modifisering av motoren, dette er noe du ikke kommer til å få erstattet etter en kræsj, ettersom du f.eks. ved ytelsesforbedring ikke har fått modifiseringen godkjent av myndighetene (les: vegvesenet).

 

Hadde du kommet med noe slikt som i det innlegget til meg derimot, hadde ikke jeg gitt meg før du hadde store problemer med rettssystemet.

haha, nei det var kanskje litt langt på tuppen.. men det var bare prinsippet. får man igjen vrakpant til en bil som har effektiv verdi på 30000? det virker ihvertfall latterlig når folk ikke kan kjøre.. og folk herper bilen din med vilje fordi dem ikke klarer å følge regla.

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
vi bruker sms...

 

nei men seriøst, bilens verdi stiger vel når han påkoster den?

Selvfølgelig, men markedsverdien øker ikke proposjonalt med antall kroner man koster på den, har man en spesiell bil må man eventuellt få den taksert før noe skjer eller tegne en spesialforsikring.

Lenke til kommentar
haha, nei det var kanskje litt langt på tuppen.. men det var bare prinsippet. får man igjen vrakpant til en bil som har effektiv verdi på 30000? det virker ihvertfall latterlig når folk ikke kan kjøre.. og folk herper bilen din med vilje fordi dem ikke klarer å følge regla.

Du får ikke igjen vrakpanten på en bil påkostet 30000, men du får vanligvis ikke igjen hele og fulle summen, det ville du aldri ha fått om du solgte en slik bil heller.

Dog skal du ha sjangs må du dokumentere påkostningene og gjerne ha bilder av bilen før skade så vil taksten ta hensyn til dette. Styling, felger og lakk vil nok antagelig bli erstattet uten noe problem, at du har rustsveiset, byttet motor o.l er vanskeligere fordi dette anses nok som normale påkostninger på en eldre bil og vill ikke bli erstattet fullt og helt uansett dokumentasjon.

Men snu det på hodet, hadde du likt en mann med baseballkølle kreve deg for 50000,- for sitt gamle vrak som du var uheldig og rævkjøre og din forsikring tok skaden? Hadde du virkelig punget ut? Eller kan det ikke skje deg?

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Viss jeg hade vært hensynnsløs, kjørt i en annen bil. Det var soleklart at det var min feil, fordi jeg ikke så til høyere akuratt da!

 

Om han hadde kjørt en donig som hadde kosta 50k å repparere, og forsikringsselskapet ikke dekker de 50k - men kanskje 20k. så hadde jeg betalt de 30k.

Lenke til kommentar

Det er noe du ikke er forpliktet til å gjøre, med mindre fyren vinner et sivilt søksmål mot deg. Du skal ha ansvarsforsikring, og det skal ta seg av skadene på personen. Unntaket er jo derimot om du har kjørt uaktsomt.

Endret av |FSK|
Lenke til kommentar

Hadde en bil kjørt i meg (f.eks bakfra..) og jeg ikke var skyld i det så hadde jeg blitt ganske forbanna. For den bilen jeg har, har jeg lagt mye arbeid og penger i. Å så kommer en tulling å kjører i baken så det blir store reperasjoner slik at den blir kondemnert...

 

Da skal jeg minst ha igjen for det jeg har lagt i bilen... og gir meg ikke før jeg har fått det...

 

Btw; det er høy liste pris på bilen, og den har gått lite samt at den nesten ikke har noe rust...

Lenke til kommentar
Da skal jeg minst ha igjen for det jeg har lagt i bilen... og gir meg ikke før jeg har fått det...

Da får du gå til sivilt søksmål og se om det fører frem. Jeg hadde ikke betalt en krone mer enn det mitt forsikringsselskap punger ut med. Det er derfor jeg har forsikring og betaler flere titalls tusen kr til dem.

Lenke til kommentar

Time vill sjovv.

 

Ja, når ulykken hedern, så kommer jeg til å sende min egen kjerre til utretter, og fått en regningpå dette.. uansett hva den ville kosta.. så hadde jeg bare snakka med forsikringselskapet hvor mye av regninga de ville dekka.Og hvor mye forsikringa til kræsjemannen ville dekka.. resten av penga får jeg og han somkræsja i meg diskutere.. Feks.det koster 30k å reppe. forsikringselskapene dekker 20k.. så betaler jeg 5k, og fyrn 5k..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...