Gå til innhold

S-ATA(N) harddisk og Winxp installasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Prøver å installere windows xp på en s-ata harddisk. Problemet er at Bios finner harddisken, men den blir ikke funnet når jeg går inn i win xp installasjonsprogrammet.

Har følgende hovedkort:

"Sapphire RX48AS)-A58X ATI xpress 200P"

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307851&view=detailed

Og følgende S-ATA harddisk:

"Samsung Spinpoint P80SD 120GB Sata2"

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308200&view=detailed

Jeg har forsøkt å stille jumper'en slik at harddisken kun støtter s-ata1 slik som hovedkortet, uten at det hjalp. Jeg har "low level" formatert harddisken i raid setup i bios og derfor også ut i fra at den er fragmentert. Jeg har også fulgt instruksjonene på cd'en som medfulgte hovedkortet, dvs jeg kopierte driverne til sata-kontrolleren til diskett og fikk lastet de inn før installeringsmenyen til win xp, men selv etter dette finner den ikke harddisken.

Hva i all verden skal jeg gjøre da?

(ARG! At det skal være så fryktelig vanskelig å installere operativsystem på s-ata disker..og at man må tilbake til steinalderens disketter for å få det til!?! :mad: )

(Denne posten legges både under hovedkort og lagringsmedium, moderator får redigere om nødvendig).

Endret av Bravofox
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er mulig at du kan legge driverene på en USB-minnepinne eller på en cd(om du har to spillere).

Jo kanksje, men med tanke på problemet mitt...så lastet den fint inn driverne fra disketten...så regner med diskett/usb/cd ikke har noe å si så lenge den faktisk laster driverne. Problemet er jo at den ikke finner harddisken selv etter å ha lastet driverne. :(

Skrevet

Hovedkortet ditt har ikke 2 s-ata controllere da ???

Hvis det er tilfelle kan du prøve å bytte s-ata port på hovedkortet.

Skrevet

Stappe disketten med driveren til sata-kontrolleren i diskettstasjonen, og trykke F6 under installasjonen for å spesifisere tredjepartsdriver.

Skrevet

Jeg gjorde det, men problemet var nemlig at:

Fant endelig løsningen: I bios, etter å ha tatt meg fram gjennom 3 undermenyer, fant jeg endelig stedet der man kan styre instillingene for Sata-kontrolleren. Den stod selvfølgelig på raid og måtte i steden settes på IDE. Så nå har jeg lært noe nytt i dag også :hrm:

Skrevet
Hvorfor i helsike har du laget to tråder?

EDIT: Tre, faktisk!

Laget 3 poster under 3 ulike kategorier som dette kunne være relevant innenfor fordi det hastet, henholdsvis:

Windowsprogramvare (windowsinstallasjon)

Hovedkort (s-ata kontroller)

Lagringsmedier (sata-harddisk)

Et bredt problemområde krever bred tilnærming :yes:

Skrevet

Det er helt unødvendig å poste samme spørsmål i flere kateogorier. Det skaper bare kaos og forvirring. Noen svarer noe i den ene tråden og får ikke sett svarene i de andre trådene og alt må svares på og forklares like mange ganger som det er tråder.

Trådene slåes sammen til en tråd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...