Gå til innhold

Kjøpe et sted å bo i Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ Jankee : Den millionen du betaler ekstra lønner seg faktisk! Kanskje river man seg i hodet nå fordi man "kaster" pengene ut av vinduet. Men det er sagt at leiligheter i Sentrum-Nord skal stige i pris no sinnsykt.

 

Og grunnen til det? Jo det er fordi de nye leilighetene som nå blir bygd skal huse rike folk. De blir bygd på tomten hvor den gamle rikshospitalet sto. Altså rett nedenfor St.hanshaugen. Man kan forvente å selge leiligheten sin da igjen til det mangedobbelte om et par år.

Lenke til kommentar
Så, det jeg lurer på; Er det noen av dere som bor litt "i utkanten" som vil anbefale et spesielt område? Eller vil anbefale å gå ned i størrelse på leiligheten i forhold til det å bo i sentrumsområder. Hvor bor dere? Trives dere? Hvor vil du ha bodd? Hvor vet du det er fint? Kort sagt; Noen kommentarer, eller tips?!

 

 

mvh Bone

Jeg følger med i boligmarkedet både fordi jeg for ikke mange år siden kjøpte meg leilighet i indre øst, men også fordi jeg synes det er interessant hvordan enkelte områder stiger eller synker i pris. Vil derfor komme med genrelle betraktinger:

 

Oslo Vest: enormt overprisa, og etter min mening absolutt ikke verdt det! Men så er heller ikke dette et bomiljø som passer meg. Du får aldri like mye for pengene her som lenger øst.

 

"Åsen": Dvs oppover mot holmenkollen. Har nok nådd sin topp, men er uaktuelt så lenge du ikke har en del penger du trenger å investere.

 

Oslo Nord: Dette er et område som fortsatt er i vekst. Særlig på Nordberg (der vår forrige statsminister bor) ser jeg at eneboligene stadig blir dyrere. Også Kjelsås/Grefsen synes jeg har blitt ganske dyrt. Nydalen og Sinsen er områder som er i vekst nå pga tbaneringen og BI, men gir fortsatt god kvadratmeterpris.

 

Oslo Øst: her kan du få mye for penga. Er utrolig mange som er oppvokst på vestkanten som har mange fordommer mot østkanten. De forbinder det med getthoer og naken høyblokkbebyggelse. Noen av områdene på østkanten er jeg enig i at ikke er så pene, men det er enormt mange fine perler her! Når det gjelder innvandrere er de i ferd med å flytte bort fra indre øst, da de heller flytter enda lenger øst.

 

Men du må jo vurdere hvor sentralt det virkelig er nødvendig å bo. Kjører du feks egen bil, skal du kunne sykle eller er du avhengig av offentlig kommunikasjon? Selv synes jeg det er viktig å bo i nærheten av t-banen siden jeg synes dette er et effektivt framkomstmiddel.

 

Selv skal jeg flytte enda lenger øst neste gang jeg flytter og har sett meg ut følgende steder som aktuelle: Sinsen, Manglerud/abildsø, Økern/Risløkka. Synes også det er fint ved østensjøvannet og keyserløkka. Synes forøvrig Grunerløkka er litt overprisa, men ser at resten av indre øst nå begynner å kommer opp på samme nivå etterhvert. Kommer også til å holde meg unna Grønland rett og slett siden jeg synes det er litt for mange skyteepisoder der...

 

Laveste kvadratmeterpris i Oslo finner man forøvrig på Romsås, men dette er også det området med flest sosialklienter i hele byen. Kan også få mye bra på Holmlia/Prinsdal men da kommer du et stykke ut av byen (går forøvrig tog dit)

 

Synes du skal dra og kikke litt på østkanten før du skaper deg noen formening om hvor fælt det er der. Jeg har blitt utrolig overrasket over hvor fint det er mange steder på østkanten når jeg har vært der. Verken slum eller farlig å bevege seg slik mange på vestkanten tror (dette trodde jeg også før). Der jeg bor nå er det riktignok en del gjengoppgjør og bråk, men føler meg ikke truet av dette når jeg beveger seg ute på vanlig måte. Men jeg går selvsagt ikke hjem fra byen alene som jente, ikke mange månedene siden en jente ble voldtatt her. Men dette gjelder overalt i byen, man bør ta noen forholdregler.

 

Ellers bør du tenke på om du vil bo i borettslag eller i selveierleilighet. I enkelte områder av byen er det en overvekt av en av typene.

 

Håper du får noe ut av det jeg har skrevet her. Husk på at du har mange muligheter utenom de enormt dyre leilighetene på frogner. Gjelder bar å se seg litt om så finner man perlene. Enkelte steder på østkanten kan du få rekekhus til prisen av en liten leilighet på frogner.

Lenke til kommentar

Klappe @ iBook. Denne karen har gjort leksa si.

 

Romsås? Hehe, for å gå litt Off topic her. Jeg var på Norway cup ifjor. Og da spilte et lag mot et annet da ( Selvfølgelig ). Og da spilte visst et afrikansk mesterlag mot en av våre lokale juniorlag. Da kampen var ferdig så kom det en kar bort til meg og spurte hva jeg syns om kampen. Bra sa jeg! Ja han syntes også at ROMSÅS IL spilte ganske godt til tider. :p Hehe.

 

Men tilbake til OT. Holmlia blir kanskje litt for langt ut av byen tror jeg! Fordelen med å bo på østkanten er som følgende :

 

- Sentre nesten på hver eneste stasjon.

Imotsetning til vestkanten hvor man må reise flere stasjoner iblant for å handle

 

- Billigere priser ja og gode forhold for barn som kan vokse opp sammen i et

normalt miljø og ikke rikmannsmiljø med pappagutt-tendenser.

 

- Ikke så mange metrene over havet. Og det kan føre til at du føler deg mer

nær jorda ( Bena plantet på bakken, og ikke som i Vest hvor de flyr høyt med sin

dyrbare Ferrarier :p )

 

Du bør vel hovedsaklig ikke se deg rundt i området? Det kan ta sin tid det. Ta kontakt med en eiendomsmegler. Fortell om hvordan situasjonen din er. Og fortell hvilke områder du vil se på. Og de finner raskt fram noe som er skreddersydd for deg. Ikke vær redd for å gå til flere eiendomsmeglere ;)

Lenke til kommentar

Takker for alle som har svart!

 

Og jeg fikk mye ut av det du har skrevet iBook! :)

 

@ Øivind Dahle; (Må) Flytte fra Fronger fordi det er altfor dyrt å kjøpe noe (levelig) der! :(

 

@ HalTan: St.Hanshaugen er også et sted jeg kunne ha tenkt meg, men finner ikke så mye i den prisklassen jeg ønsker meg (og bo-størrelse).. Men, det er et absolutt sted jeg kunne ha tenkt meg hvis jeg har funnet meg noe..

 

 

 

Et par småinformasjoner som jeg kan trekke frem, er at jeg har ca 1.400.000,- å rutte med til et sted og bo! Det eneste stedet jeg faktisk VET at jeg ikke vil bo, er i området Holmlia / Hauketo og deromkring..

 

Jeg har bil, men ønsker ikke å bruke den frem og tilbake til jobb, så derfor; at det er t-bane eller buss i rimelig nærhet, er jo et lite must. Men, jeg kan gå noen minutter for å komme meg dit, alt etter om plassen er verdt det, eller ikke! ;)

 

Når det gjelder pris, så kommer alltid den dumme husleia ved siden av, som regel. Og jeg har i hovedsak ikke tenkt meg å betale noe spesielt mer enn 2000,- i måneden.. Mulig jeg strekker meg litt opp her.. Men noe over 3000,- ser jeg på som veeldig lite aktuelt. Utelukket i grunnen..

 

Jeg har også muligheten til å gå for et "oppussingsobjekt" da min kjære far er rett mann til jobben i en slik situasjon.

 

Planløsning er veldig viktig, men det er noe jeg får se etter selv. Ønsker meg en stor stue, kjøkken, bad og egentlig 2 soverom.. Eller rettere; ett soverom, og et rom til annet stash! Ønsker meg garasje (hvis mulighet), og aller helst en terrasse! :) ..jeg ønsker faktisk egentlig nokså mye, når alt kommer til alt. Og det er derfor jeg tror jeg må se meg om litt utenfor sentrum/bykjernen.

 

Men, i all hovedsak, så er det antall kvadratmeter og pris det først og fremst går i. Samt også standaren på leiligheten, selvfølgelig! Hvis jeg skal bevege meg utenfor; det er da mange av de andre kravene stiller sterkere, da jeg må "kompensere" litt! :p

 

Jeg kan muligens også strekke meg litt over 1,4 mill., men over 1,5 er helt uaktuelt! 1.450.000!?

 

 

Takk til alle som bidrar! :)

 

Jeg følger med!! Takk, takk!!

Lenke til kommentar
Tror du kommer til å slite med prisen på St.hanshaugen hvis du skal ha alt det du vil... Er ikke billig å bo i Oslo, og iallefall ikke der..  :no:

Nei, jeg vet.. Som jeg sier så må jeg nok ut "i området" før jeg finner noe jeg egentlig vil ha.. Men, som også sagt, så er det -innenfor økonomiens grenser, boareal og standard som først og fremst gjelder! :)

Lenke til kommentar
Klappe @ iBook. Denne karen har gjort leksa si.

 

Romsås? Hehe, for å gå litt Off topic her. Jeg var på Norway cup ifjor. Og da spilte et lag mot et annet da ( Selvfølgelig ). Og da spilte visst et afrikansk mesterlag mot en av våre lokale juniorlag. Da kampen var ferdig så kom det en kar bort til meg og spurte hva jeg syns om kampen. Bra sa jeg! Ja han syntes også at ROMSÅS IL spilte ganske godt til tider. :p Hehe.

 

Men tilbake til OT. Holmlia blir kanskje litt for langt ut av byen tror jeg! Fordelen med å bo på østkanten er som følgende :

 

- Sentre nesten på hver eneste stasjon.

Imotsetning til vestkanten hvor man må reise flere stasjoner iblant for å handle

 

- Billigere priser ja og gode forhold for barn som kan vokse opp sammen i et

normalt miljø og ikke rikmannsmiljø med pappagutt-tendenser.

 

- Ikke så mange metrene over havet. Og det kan føre til at du føler deg mer

nær jorda ( Bena plantet på bakken, og ikke som i Vest hvor de flyr høyt med sin

dyrbare Ferrarier :p )

 

Du bør vel hovedsaklig ikke se deg rundt i området? Det kan ta sin tid det. Ta kontakt med en eiendomsmegler. Fortell om hvordan situasjonen din er. Og fortell hvilke områder du vil se på. Og de finner raskt fram noe som er skreddersydd for deg. Ikke vær redd for å gå til flere eiendomsmeglere ;)

Utfra teksten ser det ut til at iBook er en jente ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Fordelen med å bo på østkanten er som følgende :

- Billigere priser ja og gode forhold for barn som kan vokse opp sammen i et

normalt miljø og ikke rikmannsmiljø med pappagutt-tendenser.

Dagens generalisering. Fordelen med å la barna sine vokse opp på vestkanten er at sannsynligheten for at dine barns klassekamerater kan norsk og har ressurssterke foreldre er langt større enn på østkanten. Jeg vil heller at barna mine skal vokse opp i et ambisiøst pappaguttmiljø fremfor et ambisiøst gangstermiljø.

Lenke til kommentar
..det ble Mortensrud! :)

 

Noen som bor i området?

Jeg bor på bjørndal, som er gå-lengde til mortensrud... Hvor på mortensrud bor du?

 

Begynn på treningsstudioet, så kan du møte meg og CombatKenneth inne imellom :p

 

Jeg vil heller at barna mine skal vokse opp i et ambisiøst pappaguttmiljø fremfor et ambisiøst gangstermiljø.

 

Jepp... i følge sumptrollet er jeg en gangster... pass opp folkens! Snart kommer jeg i BMW'en min, raner dere for mobilene, pengene og damene deres! WHOLLA!!!

 

Folk kommer fra der de er fra, om det er rik eller fattig familie er opp til dem. Men etter erfaring, så har øst-kant for mer peiling over hvordan livet virkelig fungerer enn vestkant folk. Vestkant folk har oftest null peil på hvordan de skal klare seg uten støtte fra mamma eller pappa. Kall dem gjerne naive.

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...