Gå til innhold

Reklamasjon uten kvittering


Anbefalte innlegg

Min 6230 døde og i farten kan jeg ikke huske hvilken nettbutikk jeg kjøpte den i. Har ei heller kvittering pga flytting.

 

Hvordan er det da greiest å gripe dette ann? Kan jeg sende den til Nokia eller andre uavhengige verksteder? Telefonen er eldre enn et år men mindre enn 5 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min 6230 døde og i farten kan jeg ikke huske hvilken nettbutikk jeg kjøpte den i. Har ei heller kvittering pga flytting.

 

Hvordan er det da greiest å gripe dette ann? Kan jeg sende den til Nokia eller andre uavhengige verksteder? Telefonen er eldre enn et år men mindre enn 5 år.

Hmmm, det tror jeg blir veldig vanskelig når du ikke har kvittering, ingen som vil ta den imot da :no:

Lenke til kommentar

Nei, garantien er IKKE i orden for telefonen er over 1 år!

 

Og for å benytte deg av reklamasjonsretten må du ha et kjøpsbevis, så let i nettbankene, finn summen du betalte og da finner du også stedet du kjøpte den fra. Dette stedet vil ha en ordrehistorikk på deg, og vil da om du er heldig kunne lete deg fram i systemet. Så må du sende telefonen inn dit og reklamere.

 

Lykke til :)

 

EDIT: Og et verksted kan ikke benytte imeinr til alt det, de kan sjekke når telefonen ble produsert, og hvilket land/område den var ment for.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Når DU klarer å miste ditt bevis på at du har kjøpt telefonen, som også forteller når og hvor du har kjøpt den, så har du igrunn ikke mye du skulle ha sagt.

 

Nokia kjøpt før 1 april i år, sony ericsson, samsung, lg og motorola har 1 års garanti alle sammen. Dermed får du disse telefonene reparert innenfor 1 år uten kvittering.

 

Men etter 1 år må du ha kvittering for at det skal dekkes. I tillegg så MÅ du gå gjennom butikken du handlet i.

 

Men ja som sagt, uten kvittering/kjøpsbevis, så har du ikke sjans.

Lenke til kommentar
Når DU klarer å miste ditt bevis på at du har kjøpt telefonen, som også forteller når og hvor du har kjøpt den, så har du igrunn ikke mye du skulle ha sagt.

 

Nokia kjøpt før 1 april i år, sony ericsson, samsung, lg og motorola har 1 års garanti alle sammen. Dermed får du disse telefonene reparert innenfor 1 år uten kvittering.

 

Men etter 1 år må du ha kvittering for at det skal dekkes. I tillegg så MÅ du gå gjennom butikken du handlet i.

 

Men ja som sagt, uten kvittering/kjøpsbevis, så har du ikke sjans.

Ingen grunn til å hisse deg opp.

 

Har ikke mistet kvitteringen med den ligger langt herfra pga flytting. Skal saktens få tak i den om det er det om å gjøre. Dog mener jeg at når telefonen beviselig er innenfor grensen for reklamasjonsrett hadde det ikke vært utenkelig om Nokia viste en viss service.

 

Men greit nok: da gjelder det bare å skaffe kvittering og gå på butikken.

Lenke til kommentar

Jeg hisser meg ikke opp :).

 

Bare prøver å få fram at man må ha et kjøpsbevis.

 

Og denne praksisen er grei nok, det er for å hindre misbruk, at folk skal påstå at et produkt er yngre enn det det er feks :).

 

Jeg vet at nokia 6230 umulig kan være eldre enn 18 måneder, men dette er praksisen på alle varer rett og slett..

Lenke til kommentar

Kunden er ansvarlig for ta vare på kvittering.

 

Minner meg om en episode i forrige uke. En kunde vil sende en vare på service som hun sa var kjøpt for 1.5 år siden. Hun hadde ikke kvittering. Vi søkte først på navnet hennes, så på alle maskiner av den typen i det tidsrommet for å prøve å finne hennes navn. Hun hisset seg opp og mente vi bedrev svindel siden vi ikke fant henne i systemet. Etter en stund fant vi henne, og hun hadde oppgitt feil årstall for kjøpet.

Lenke til kommentar

Klarer du å finne ut hvor telefonen er kjøpt, er det gode muligheter for at de skriver ut en ny kvittering. Det legges jo inn på data.

 

Solgte en mobil til en kar, som fikk trøbbel med den senere. Så hadde han mista kvitteringen som jeg la ved. Men (Tele)butikken fant fram til kjøpet, og skrev resolutt ut ny kvittering. No sweat. Så fikk han den.

Lenke til kommentar

En av grunnene til at det forlanges kvittering, er jo for å bevise at du virkelig har KJØPT telefonen. Feks i oslo så virrer det rundt ganske mange telefoner som ikke er betalt for.....(jobbet i butikk før og det var utrolig mange slitne som kom med telefoner som nettopp hadde kommet på markedet, og laderen var "ødelagt" så de måtte ha ny...) En annen ting er at butikken vil ha bevis på at den er kjøpt hos seg, selv om reparasjonen går på garanti som butikken slipper å betale noe for, så koster det å "handle" en reklamasjon. Tid og arbeidskraft er penger, spesielt i en litt presset bransje.

Lenke til kommentar

Vel, hvis du skal ha ting dekket på reperasjonen på garantien må du nok ha kvittering. Men hvis det er snakk om bruk av reklamasjon (som det er som oftest) er det ikke noe krav i den røde lovboken om kvittering. Har man kjøpt en Nokia som kom ut for tre år siden så kan man nok få reparert dette hvis man hadde reklamert direkte til Nokia (de hadde nok nektet og lagd en røre, men det hadde nok gått igjennom).

 

Uansett er det en ikke sak nå så lenge trådstarter ordnet opp i dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror du trenger et kjøpsbevis når du leverer den inn. I hvert fall en bekreftelse fra selger slik at verstedet vet at den ikke f eks er stjålet.

 

Har fått beskjed om å ta den med til lokalt nokia verksted. Så får vi se om de prøver å vri seg unna.

Husk på at det ikke er verstedet som bestemmer hva som går på garanti og hva som ikke gjør det. De må følge retningslinjer fra Nokia. Har vært gjennom det systemet der, og det er litt av et styr. Det var angående noen døde pixler som verstedet ikke mente var garantisak.
Lenke til kommentar

Nokia sitt verksted her i byen ville ikke se på den da den ikke var kjøpt der. Må sende den inn til nettbutikken jeg kjøpte den.

 

Da tar det vel sin tid men jeg skal uansett ha ny telefon så det får bare ta tiden det trenger. Så får vi se om de finner noen brukerfeil eller ikke.

 

Ellers er det gode prisforskjeller på mobiler. Hos Nokia sitt verksted i Arendal som også selger mobiler (KP teknikk) kostet faktisk en 6680 nesten 5000 MED Telenorbinding.

Lenke til kommentar

KP Teknikk A/S står som et offisielt Nokia-verksted på Nokias hjemmesider:

 

http://www.nokia.no/support/phones/service.php

 

Jeg tviler på at de kan nekte å ta imot en Nokia for service. I tilfelle de nekter ville jeg sagt at jeg da ville ta kontakt med Nokia sentralt, og fortelle dem at en av deres service-steder nekter å motta Nokia-telefoner.

 

Evt. tips en lokalavis?

 

Johannes

Lenke til kommentar

Hvis de er et autorisert Nokia-versted kan de ikke nekte å ta den i mot hvis du har med kjøpsbevis. Hvis de nekter tipper jeg det ikke tar lang tid før de ikke er autorisert lenger. Hvis du har vært hos et autorisert verksted da, og ikke en forhandler. Forhandlere trenger ikke ta i mot hvis du ikke har kjøpt den der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...