Gå til innhold

Hvorfor velge Telenor, fremfor andre operatører?


Anbefalte innlegg

Jeg vil gå litt lenger enn topic og skrive om NetCom. Det handler om det samme prionsippet, hvorfor velge en dyrere operatør når man kan finne billigere.

 

I mitt tilfelle var det at jeg sparte masse penger på en mobil slik at binding var lønnsomt. I ferien i år bindte jeg opp abbonementet en uke før det hadde gått 11 måneder. Sparte også her penger da dette var en 6230i til 499 kr.

 

499 +(129*12)=2047 for en Nokia 6230i er ikke dårlig. Månedsavgiften sees da på som et rentefritt avdrag ( ville da i realiteten ha spart enda mer da jeg hadde sluppet renten).

 

Billigste webshop koster telefonen 2641kr + porto ca. 100kr = 2741

 

Da har jeg i realiteten spart 694 kr før jeg har begynt å ringe. Ringeprisene til ActiveTalk er ikke så gale og dessuten får jeg ytterligere 8 % rabatt på ringeprisen.

 

Det betyr at jeg har ringt gratis i over 700 min i tillegg før prisen hadde kommet opp i webshop prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil gå litt lenger enn topic og skrive om NetCom. Det handler om det samme prionsippet, hvorfor velge en dyrere operatør når man kan finne billigere.

 

I mitt tilfelle var det at jeg sparte masse penger på en mobil slik at binding var lønnsomt. I ferien i år bindte jeg opp abbonementet en uke før det hadde gått 11 måneder. Sparte også her penger da dette var en 6230i til 499 kr.

 

499 +(129*12)=2047 for en Nokia 6230i er ikke dårlig. Månedsavgiften sees da på som et rentefritt avdrag ( ville da i realiteten ha spart enda mer da jeg hadde sluppet renten).

 

Billigste webshop koster telefonen 2641kr + porto ca. 100kr = 2741

 

Da har jeg i realiteten spart 694 kr før jeg har begynt å ringe. Ringeprisene til ActiveTalk er ikke så gale og dessuten får jeg ytterligere 8 % rabatt på ringeprisen.

 

Det betyr at jeg har ringt gratis i over 700 min i tillegg før prisen hadde kommet opp i webshop prisen.

Samme regnestykke her, og derfor kjøper også jeg subsiderte telefoner!

Lenke til kommentar

Regnestykkene deres betinger at bruksmønsteret deres ikke koster over 694 kr mer med Djuice enn med andre abbonement i bindingstiden og at dere kjøper "betal 500 få 1000" hele tiden. Denne store forhåndsbetalingen gir et visst rentetap som motvirker noe av de fordelene som de rentefrie avdragene utgjør. Det betinger også at dere ikke bruker ActiveTalk lengre enn nødvendig (12 mnd) og at dere ikke bytter til en operatør som tar betalt for innmelding (med eller uten portering) etter endt bindingstid. Hvis dere må være registrert mer enn 12 måneder for å få brukt opp restene på 1000kr-kontoen så tilkommer det også 129/kr/mnd på denne tiden. Hvis dere har nettbank som tar gebyrer for betaling av de 129kr/mnd så så må dere legge til noen kroner der også og gange med 12.

Lenke til kommentar
Regnestykkene deres betinger at bruksmønsteret deres ikke koster over 694 kr mer med Djuice enn med andre abbonement i bindingstiden og at dere kjøper "betal 500 få 1000" hele tiden. Denne store forhåndsbetalingen gir et visst rentetap som motvirker noe av de fordelene som de rentefrie avdragene utgjør. Det betinger også at dere ikke bruker ActiveTalk lengre enn nødvendig (12 mnd) og at dere ikke bytter til en operatør som tar betalt for innmelding (med eller uten portering) etter endt bindingstid. Hvis dere må være registrert mer enn 12 måneder for å få brukt opp restene på 1000kr-kontoen så tilkommer det også 129/kr/mnd på denne tiden. Hvis dere har nettbank som tar gebyrer for betaling av de 129kr/mnd så så må dere legge til noen kroner der også og gange med 12.

Selvfølgelig benytter jeg ikke Active Talk mer enn nædvendig. Så kjapt det er 1 måned igjen av bindingstiden, så fornyer jeg den. Og så lenge jeg er trofast til enten Telenor eller Netcom, så slipper jeg jo også å betale innmeldingsavgift.

Hva folk betaler i gebyrer hos sin nettbank, er vel meg og andre totalt likegyldig, og har fint lite med dette å gjøre. Så vidt jeg veit, må du jo overføre penger til Talkmore og Mobyson også via nettbank, selv om du muligens har andre alternativer. Dermed så vil det jo bli et ekstragebyr også her.

Jeg mener samtidig at Telenor sitt kontantkort er noe dritt, og totalt ulønnsomt! Derfor orker jeg ikke å kommentere argumentet ditt om det. :thumbup:

Lenke til kommentar
Selvfølgelig benytter jeg ikke Active Talk mer enn nædvendig. Så kjapt det er 1 måned igjen av bindingstiden, så fornyer jeg den.

ja, så regnestykket blir enda mer fordelaktig.Gidder ikke betale etableringsgebyr i hytt og pine. eneste etableringsgebyrene jeg har betalt har vært til slike billig operatører. Men hvis Chess skal være så billig, hvordan kan da Vollvik sitte med så mye penger igjen.. he he..

Lenke til kommentar
Hva folk betaler i gebyrer hos sin nettbank, er vel meg og andre totalt likegyldig, og har fint lite med dette å gjøre. Så vidt jeg veit, må du jo overføre penger til Talkmore og Mobyson også via nettbank, selv om du muligens har andre alternativer. Dermed så vil det jo bli et ekstragebyr også her.

Noen nettbanker har gebyr på betalinger (av f.eks regningen på månedsavgiften), andre har det ikke. Noen operatører har månedsavgift, andre har det ikke. Hvis du har kombinasjonen nettbank med gebyr for betalinger og abbonement med månedsavgift så koster det 12xgebyret mer for denne kombinasjonen enn de tre andre kombinasjonene man kan ha av abb og gebyrer. Ved bruk av f.eks talkmore eller mobyson så betaler man ingen gebyr pga ingen månedsavgift å betale gebyr på.

 

(Jeg har selvfølgelig valgt i både pose og sekk: ingen månedsavgift og ingen gebyrer i min bank :yes: )

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden, så dere får ha meg unnskyldt om jeg gjentar noe andre har skrevet, men når vi først er inne på gebyrer i nettbank o.l. kan jeg nevne at Mobyson tar 2% i gebyr om man fyller på over internett via mobyson.no.

 

Som andre sa er ikke disse ulike gebyrene så store, men mange elver små gjør som kjent en stor å.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig benytter jeg ikke Active Talk mer enn nædvendig. Så kjapt det er 1 måned igjen av bindingstiden, så fornyer jeg den.

ja, så regnestykket blir enda mer fordelaktig.Gidder ikke betale etableringsgebyr i hytt og pine. eneste etableringsgebyrene jeg har betalt har vært til slike billig operatører. Men hvis Chess skal være så billig, hvordan kan da Vollvik sitte med så mye penger igjen.. he he..

Du betaler ikke etableringsgebyr for å legge til ny bindingstid, kun for å opprette et nytt abonnement/kontantkort (i siste tilfellet inkluderer det 150kr ringetid og i første tilfellet er etablering gratis hos netcom nå i sommer)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig benytter jeg ikke Active Talk mer enn nædvendig. Så kjapt det er 1 måned igjen av bindingstiden, så fornyer jeg den.

ja, så regnestykket blir enda mer fordelaktig.Gidder ikke betale etableringsgebyr i hytt og pine. eneste etableringsgebyrene jeg har betalt har vært til slike billig operatører. Men hvis Chess skal være så billig, hvordan kan da Vollvik sitte med så mye penger igjen.. he he..

Du betaler ikke etableringsgebyr for å legge til ny bindingstid, kun for å opprette et nytt abonnement/kontantkort (i siste tilfellet inkluderer det 150kr ringetid og i første tilfellet er etablering gratis hos netcom nå i sommer)

Det vet jeg :) Betalte heller aldri for å bli kunde (igjen) hos NetCom. Eneste jeg har betalt etableringsgebyr og avgifter til er Chess og Talkmore. Altså billigselskapene. Har vært innom (i tillegg) Telenor, Tele2, Yippii (eller hva det ble skrevet i sin tid) og NetCom.

Lenke til kommentar

Ingen som nevner fri20 fra Telenor her. Etter min mening det desidert beste abonnemanget for de som bruker tlf ekstremt lite.

 

Mnd pris 49,-

20 minutt gratis ringetid hver mnd.

500,- i fakturareduskjon mot bindingstid hvert år.

 

Summa sumarum så har du 88,- i faste utgifter på et helt år. Dette gir deg 20 minutter med gratis ringetid HVER eneste mnd.

 

Problemet med telepriser o.l er at de ALDRI tar utgangspunkt i tilbud å kampanjer Telenor kjører. f.eks at de har 1/2 ringepris på alle abonnement fram til 1.September etter klokken 18:00 og i helgene.

mms til sms pris, etcetc.

 

Telenor :love:

Lenke til kommentar

20 minutter ringetid hver måned i et helt år + månedsavgifter koster 192 kroner hos Talkmore. Dette er 104 kroner mer de 88kr i ditt regneeksempel. Ved å betale disse 104kr ekstra så får du en rekke fordeler over fri20:

  • Du slipper binding i et helt år
  • Hvis du ringer mindre enn 20 minuter per måned så blir det billigere. (Det koster det samme med fri20 å ringe 1 minutt per måned som 20 minutter per måned). Hvis man f.eks ringer 10 minutter hver måned så koster det 96kr hos talkmore og 88kr hos telenor fri20 inkludert faste avgifter. 5 minutter koster 48kr per måned hos talkmore og 88kr hos telenor fri20.
  • Hvis du ringer mer enn 20 minutter per måned så slipper du unna med en minuttpris på 80 øre, mot 179-234 øre, noe som fordyrer veldig. F.eks vil 40 minutter per måned koste 584 kroner mer per år ved 50/50 ringing til telenor/netcom inkludert faste utgifter mot talkmores 384kr. Man betaler altså 52% mer hos telenor fri20 med et slikt forbruk. Hvis en dobler forbruket ennå en gang så vil det koste 768kr hos talkmore og 2070kr hos telenor fri20 inkludert faste avgifter.
  • SMS koster 69 øre hos telenor fri20 mot 43 øre hos talkmore. Med f.eks 5 meldinger per dag så utgør det en forskjell på 475kr per år.
  • MMS koster 250 øre hos telenor fri20 mot 195 øre hos talkmore. Med f.eks 1 MMS per dag så utgjør det en forskjell på 201kr per år.

Fri20 lønner seg altså kun for de som sender ekstremt få SMS og MMS (under ca 1 SMS per dag og 0 MMS'er), og de som ringer et sted mellom ca 8 og 25 minutter per måned. (Jo nærmere 20 minutter jo nærmere kommer man den maksimale besparelsen på 104kr per år.

 

Når det gjelder kampanjer med halv pris på ringing i helgene etter kl 18 i en periode og den type lokketilbud så sier jeg bare: Bedre med faste lave priser. Talkmores 80 øre/minutt er faktisk lavere enn halv pris på telenor fri20 (179-234 øre/minutt delt på 2 = 89,5-117 øre/minutt)

 

Jeg skjønner godt at telepriser ikke tar hensyn til slike tilbud. Tilbudene er bare med på å gjøre det vanskeligere for forbrukerene å se hva det egentlig koster. Samt vanskeligere for telepriser å sette opp en kalkulator som tar hensyn til alle mulige små tilbud. F.eks ville det krevd en boks for "hvor mye ringer du per helgedag etter kl 18 i forhold til helgedager før kl 18", "hvor mye ringer du før første september per dag og hvor mye etter første september", osv. Det er bare med å å innvikle prisene og gjøre det så uoversiktlig at de kan ta seg mere betalt totalt sett.

Lenke til kommentar

Det er halv pris på ALLE hverdager etter 18:00 det er snakk om. I tillegg er det halv pris HELE helgene.

 

Har men et VELDIG lite forbruk, så er det selvfølgelig VELDIG lite å spare i de fleste tilfeller.

Og i de fleste kundeforhold, så gir egentlig folk blaffen om de betaler 20mer, i øst eller vest. Det viktigste er at de kan være tilgjengelig for å motta samtaler og at alt fungerer på en praktisk mulig måte.

 

 

Du glemte å nevne endel "priser" og avgifter i Talkmore forresten.

200,- i etablering på Talkmore. (Telenor gir deg det gratis om du ringer og spør etter abonnement.)

Du betaler 100,- for å portere nummeret ditt. Da er vi oppe i 300,- bare for å FÅ Talkmore.

 

Skal du ha personsvar koster det 49,- å etablere det, pluss 15,- i mnd.

Da snakker vi ytterligere 229,- på et helt år med Talkmore.

 

Skal du ta 1 samtale til utlandet iløpet av et år, må du betale 49,- KUN for å ÅPNE telefonen for utenlands samtaler.

 

Etablering/Portering: 300,-

Mobilsvar : 229,-

1 utenlands samt: 49,-

Pr påfylling: 2,50

Etablere mms: 75,-

Totalt faste utgifter 655,5

 

 

Dette er hva de faste utgiftene vil være på Talkmore i forhold til hva jeg trenger på telefonen og til mitt lille forbruk. 655,- er atskillig mere enn hva det vil koste å faktisk BRYTE bindingstiden min hos Telenor. Alle nevnte tjenester ovenfor er faktisk gratis med Telenor. :w00t:

 

I tillegg har jeg Intouch og gratis viderekobling fra fast telefonen. Døgnåpen kundeservice.

Jeg kan dra ned på hjørnet til nermeste forhandler å få den hjelpen jeg trenger.

Jeg fikk 150 gratis sms for å opprette abonnementet. (Det holder mere en nok i året til meg.)

 

Det er billigere å ringe kundeservice til Telenor, enn hos Talkmore.

 

Jeg får samlet faktura med fast telefon.

 

Har faktisk ALDRI hatt nedetid på Telenor når jeg har vært kunde. (I motsetning til andre. hrhr..)

Har generelt bedre dekning hos Telenor enn Netcom, iom jeg befinner meg mye i kyststrøkene til Telenor.

Endret av Valldemar
Lenke til kommentar

Har dere glemt forsikringsmulighetene hos alle opratørene? Telenor sin er veldig bra! 25 kr måneden så dekker forsikringen tap, tyveri og skade på den mobilen som simkortet står i. Og då dekker den fullpris uten operatørlås av apparatet mot en egenandel på 300 kr. :thumbup:

 

Bruker nå selv Telenor og har forsikring på mobilen gjennom Telenor som bruker Gjensidige. Har fått ny mobil på en skade som garantien ikke dekket :D Har brukt Chess før og da så jeg at forsikringen kostet 40 kr måneden og egenandelen begynte på 300 kr og doblet seg for hvergang man brukte forsikringen...

 

Hvis Telenor hadde fått gjort som de ville, så ha de knust alle på priser... Post og Teletilsynet som holder Telenor godt å ørene. F.eks så vil Telenor fjerne tillegg på 0,55 kr pr min å ringe til Netcom sitt nett, men Post og Teletilsynet stoppet dem. :(

 

Man må rett og slett bare finne den opratøren man stoler på, og føler er best for en selv! :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I Aftenposten sin servicesjekk av kundeservice til diverse bedrifter, som faktisk fikk meg til å lage denne tråden, har de i dag testet Tele2 sin "beryktede" kundeservice. Overraskende nok fikk den bedre poengsum enn Telenor sin, og ble karakterisert som " Rimelig og halvbra ". Telenor ble karakterisert som " Tar nattent til hjelp ".

 

Her kan du lese Aftenpostens test av Tele2 sin kundeservice.

 

Og her kan du lese testen av Telenor sin kundeservice.

 

Vet at disse små testene ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av kundeservicen til en bedrift, men ville bare skrive om det siden det ellers er veldig mye negativ oppmerksomhet mot Tele2 sin kundeservice (se eksempelvis http://www.tele2kundeservice.com). Og siden Telenor blir svært ofte hyllet for at du betaler en god del ekstra for blant annet bedre kundeservice.

 

Håper Aftenposten foretar en test av Netcom og Chess etter hvert!

Endret av escobar
Lenke til kommentar
Da vi først ringte Telenors enkle kundeservicenummer, 05000, ble vi bedt om å taste inn det telefonnummeret henvendelsen gjaldt. Det ville vi ikke, så vi unnlot å svare. Da ble vi spurt om vi var privat eller bedriftskunde.

 

Telenor har den typen telefonsvarer der du må snakke i stedet for å taste et tall. Vi hvisket "privat", men fikk følgende tilbakemelding; "Beklager, det ble ikke oppfattet hva du sa". Nytt forsøk. Nå ble vi hørt og havnet etter flere tastetrykk i køen for Telenor-Mobil kundeservice. "Beregnet ventetid er 13 minutter".

 

Denne "testen" tror jeg nokså bestemt ikke er Telenor Mobil.

 

Telenor Privat(fast telefon/05000) har :

"den typen telefonsvarer der du må snakke i stedet for å taste et tall"

http://privat.telenor.no/default.aspx?a=goTelefoniForside

 

Telenor Mobil(mobil telefon/09000) har IKKE :

"den typen telefonsvarer der du må snakke i stedet for å taste et tall"

http://telenormobil.no/index.do

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...