Gå til innhold

Post-i-butikk "i ustand"


Anbefalte innlegg

I går skulle jeg hente mitt Gainward GeForce4 Ti4600 Ultra/750XP Golden Sample og en 120GB WD Caviar SE-disk på mitt lokale post-i-butikk-kontor. Slik gikk det ikke.

 

Akkurat da det ble min tur, fant "postkontoret"s betalingsterminal, en såkalt CashGuard, det for godt å ta kvelden! Dette gjorde det umulig (i hvert fall ifølge personalet) å betale postoppkravet.

 

Personalet gjorde alt de kunne for å få liv i CashGuarden igjen, noe som inkluderte å trykke villt på tastaturet, og å prøve en omstart (herregud, kjører den tingesten WinME?). Men ingenting hjalp. En av dem ringte så til det lokale CashGuard-verkstedet eller noe slikt, og kunne etterpå meddele den gladnyhet at det ville komme en reperatør til onsdag.

 

Uansett, det jeg lurer på er følgende:

Er det noen Posten-ansatte her, eller andre med peiling, som aner om det finnes noen alternativ måte å betale postoppkravet på? Hvis det er noen mulighet for dette, og jeg etterpå tropper opp på post-i-butikk-kontoret med kvitteringen, må jeg vel få lov til å ta med meg pakken min?

 

På forhånd takk for eventuelle svar,

 

Mvh.

THX 1138

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde noen måneder som vikarierende "postmann" og landpostbudene har ihvertfall muligheten for å både ta imot betaling osv. manuelt. Kan ikke se noen grunn til at PiB'en (Post i Butikk) ikke skal kunne det samme. Problemet er vel heller at de i PiB ikke har snøring på å drive posttjenester.

 

Men men, nå har jo posten bestemt seg for å selge CD'er og mobiltelefoner - så bensinstasjoner og Kiwi ordner posten... forstå det den som kan?

Lenke til kommentar

Quote:


[...] landpostbudene har ihvertfall muligheten for å både ta imot betaling osv. manuelt. Kan ikke se noen grunn til at PiB'en (Post i Butikk) ikke skal kunne det samme. Problemet er vel heller at de i PiB ikke har snøring på å drive posttjenester.


Hehe, det er nok det siste ja :smile:.

Uansett nektet "dama bak disken" blankt å ta imot 5000 i cash.

 

En ting som har falt meg inn er at det kanskje er mulig å rett og slett gå til et annet postkontor og betale postoppkravet? Skal prøve på mandag, med mindre noen her er sikre på at det er umulig. Og hvis det ikke går er det vel ikke noen katastrofe heller da, å vente i to dager til liksom.

Lenke til kommentar

Problemet er som Dan sa, butikkpersonalet har ikke snøring. 2 eller 3 av dem har fått et 6 timers kurs i alle funksjonene de skal ha, skal butikken bruke flere ansatte må de læres opp, det sier seg selv at man ikke kan drive 'postkontor' på det grunnlaget (har hands-on erfaring på området )

 

 

Edit: Tror de ikke har lov til å nekte kontanter som betalingsmiddel.

_________________

'When you say "I wrote å program that crashed windows", people just stare at you blankly and say "Hey, I got those with the system, *for free*"'

 

- Linus Torvalds

 

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-07-27 23:35 ]

Lenke til kommentar

Jeg husker hvor mye bedre det var i gode gamle dager, for ca. 2 år siden, for å være mer nøyaktig. Dengang hadde vi et skikkelig postkontor her jeg bor. Ikke et sånt der en stakkars kassadame ser oppgitt på køen som begynner å samle seg ved PiB-kassa, og roper flere ganger over høyttaleranlegget før en annen kiwi-ansatt kommer småløpende fra lageret for å gjøre en jobb han overhode ikke er kvalifisert for. Neida, et skikkelig postkontor er det jeg snakker om. Et med flere luker, som tar unna mange folk på én gang. Og med hyggelige mennesker i lukene, som ikke blir irritert over at du har fem pakker å hente, der den ene inneholder en blytung nittentommer, og en annen inneholder et full-tower. Og som vennlig spør om du vil låne en tralle for å transportere pakkene ut til bilen. Det var tider det...

 

Quote:


Tror de ikke har lov til å nekte kontanter som betalingsmiddel.


Det virket ikke som om de aksepterte noen form for betalingsmiddel i det hele tatt, før den dyrebare CashGuarden deres virker igjen :razz:.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på dette og har vel funnet løsningen;

 

1. Du har hentelapp, PiB har pakke

 

2. Du leverer hentelapp og penger

 

3. PiB tar hentelapp og penger

 

4. PiB gir deg håndskreven og stemplet kvittering

 

5. PiB gir deg pakke

 

6. PiB ordner resten med sin kontaktperson/ansvarlige i Posten.

 

Dersom dette ikke går henvender du deg (gjerne skriftlig) direkte til Posten.

 

Det er faktisk stor misnøye blant de ansatte på distriktsnivå angående PiB siden det er dem (de uniformerte) som får all pepperen i forbindelse med dette. Selv om de ikke er skyld i det. Dette er noe ledelsen i Posten har funnet ut av for å spare penger (hvilket jo er greit nok siden postkontor som går underskudd ikke bør drives - sånn forretningsmessig sett)

 

Hadde det vært meg som hadde bestilt noen varer til en av mine kunder hadde jeg aldri akseptert å ikke få utlevert varene dersom de var ankommet utleveringsstedet. Nå blir riktignok det meste sendt direkte til kontoret - men allikevel.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at norske sedler, dvs kontanter er såkalt "tvungen betalingsmiddel". Ergo har man ikke lov å nekte å motta kontanter som betalingsmiddler. Er ikke 100% sikker, men jeg mener absolutt å huske noe sånn.

Anbefaling: Ring posten sentralt i oslo og spørr om post i butikk har lov å gjøre slike teite ting som å nekte å motta kontanter. Dersom de svarer at de har lov å gjøre dette, eller ikke kommer med et orntlig svar ringer du norges bank og hører med dem.

Pass på at du får tlf nr og navn til den personen du snakker med. Deretter går du i din post i butikk, forklarer saken, og nekter de fortsatt ber du de ringe vedkommende du snakket med.

Lenke til kommentar

Takk for alle gode forslag! :smile:

 

Jeg har nå sendt en mail til [email protected] . Mailen er basert på mitt første innlegg, og Dan Hansens punktvise liste, og ser slik ut:

Quote:


Hei!


På fredag, 26. juli, skulle jeg hente en pakke med varer jeg hadde bestilt, på mitt lokale PiB(Post-i-Butikk)-kontor. Akkurat da det ble min tur, fant postkontorets betalingsterminal, en såkalt CashGuard, det for godt å ta kvelden. Dette gjorde det umulig, i hvert fall ifølge personalet, å betale postoppkravet.


Personalet gjorde alt de kunne for å få liv i betalingsterminalen igjen, men ingenting hjalp. En av dem ringte så til det lokale CashGuard-verkstedet eller noe slikt, og kunne etterpå meddele at det ville komme en reperatør til onsdag.


Personalet påstod at det ikke er noen som helst mulighet for å betale postoppkravet, slik at jeg kan hente pakken, før betalingsterminalen virker igjen. Er det virkelig slik? Er det virkelig ingen mulighet for å få betalt og hentet pakken min?


Jeg ville trodd at følgende ville være en tilfredsstillende løsning:


1. Jeg gir hentelapp og betaling i kontanter til PiB

2. PiB tar imot hentelapp og penger, og gir meg en håndskrevet/stemplet kvittering og pakken min.

3. PiB ordner etterpå opp med sin kontaktperson/ansvarlige i Posten.


Jeg regner med at denne episoden skyldes uvitenhet hos personalet ved PiB-kontoret, og håper at dere kan hjelpe til med å få oppklart denne saken.


Jeg ser frem til å høre fra dere.


Med vennlig hilsen,

Anders V. Jensen


På mandag skal jeg uansett prøve meg på framgangsmåten til Dan. Eventuell ringing tar jeg etterpå, hvis jeg fremdeles blir nektet å betale.

 

Nå synes dere kanskje jeg lager litt mye oppstyr for å slippe å vente i to dager, men jeg er redd for at reparasjonen av CashGuarden ikke er gjort på én dag. Hva om de må sende den til Sverige, eller noe? (CashGuard er faktisk et svenskt selskap.) Uansett synes jeg det er uakseptabelt å måtte vente på en pakke som faktisk ligger der, klar til henting. Takker igjen for alle forslagene dere har kommet med :smile:.

 

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-07-28 16:57 ]

Lenke til kommentar

Knallbra!!

 

Ikke bare at du tar opp en faktisk vanskelig sak, men du gjør det på en veldig seriøs måte. Dette er formulert slik at jeg vanskelig kan tro Posten bare overser saken.

 

At det er snakk om noen dager fra eller til om du får pakken er uinteressant egentlig, pakken har kommet, og det skal teoretisk ikke være vanskelig å gi deg den.

 

Dette er nok et velkjent problem på landsbasis, og siden PiB (såvidt jeg vet) fortsatt er en "prøveordning" kan nok slike tilbakemeldinger være med på å styrke tjenesten på sikt dersom den skal opprettholdes.

 

Atter en gang; knallbra!! og hold oss oppdatert. :smile:

Lenke til kommentar

Jeg skal holde dere oppdatert, ja. :smile:

 

Og uansett om denne saken ordner seg eller ikke, har jeg tenkt å prøve å ta kontakt med noen lenger oppe i Posten-hierarkiet, og be om en utredning på hva slags rutiner Posten egentlig har i disse tilfellene, og la dem forstå viktigheten av at de ansatte er klar over slike ting. Det virket ikke som om noen ved PiB-kontoret hadde noen idé om hvordan de skulle forholde seg til denne situasjonen, så det er tydelig at det her dreier seg om en kommunikasjons-/opplæringssvikt. For som nevnt, vi er jo alle tjent med at PiB-tjenesten blir bedre.

Lenke til kommentar

Fint å se noen som klarer å skrive et godt saklig foretningsbrev. Jeg er menlig litt lei av de som sier #pcbutikk_navn# suger!, og begrunnelsen er at et eller annet har gått i stykker og det er krangel om garanti/reklamasjon. Mange har da skrevet et fornærmende usakelig brev, som om det var butikkens skyld at varen avr/ble defekt. Jeg synes folk som gjør det på den måten ikke fortjener ny vare.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg vet ikke om det siste innlegget var ment som en spøk, eller om det var alvor. Uansett minnet det meg på en gang jeg skulle handle en julepresang. Dama bak disken sa at hvis jeg ville ha kvittering, måtte jeg vente til de hadde omstartet kassa. Jeg sa ja til kvittering, siden julepresanger ofte byttes. Dermed fikk jeg gleden av å overvære oppstartsprosessen, og sannelig kjørte tingesten Windows 98! :grin: Så det med CashGuard og Win95 høres ikke helt usannsynlig ut.

Lenke til kommentar

Nå har jeg faktisk fått hentet pakken min :smile:. Jeg sov utrolig lenge i dag, men heldigvis er PiBen like lenge oppe som butikken. (Forresten en forbedring fra slik det var før, da vi hadde postkontor.)

 

CashGuarden hadde visst begynt å virke igjen, men akkurat da det ble min tur, sluttet den selvsagt med det! (Utrolig, ikke sant? :razz:) Denne gangen ble jeg imidlertid møtt av et vennlig kvinnemenneske som sa at hun kunne legge pengene i kassa (butikk-kassa) og sende dem dagen etter. Noen form for kvittering fikk jeg ikke, men jeg kunne komme og hente den i morgen. Jeg regner med at det er en ekstremt liten risiko forbundet med dette, så jeg takket med glede ja til dette tilbudet.

 

Jeg mottok forøvrig en mail fra Postens kundeservice i dag, der jeg ble bedt om å oppgi hvilket postkontor denne saken dreier seg om, og hvilket forsendelsesnummer pakken min har. Jeg oppgav dette i en mail, men jeg får skynde meg å skrive en ny en der jeg forteller at jeg har fått pakken.

 

Når det gjelder dette med at jeg skulle "prøve å ta kontakt med noen lenger oppe i Posten-hierarkiet", begynner jeg å bli litt i tvil. Jeg hadde opprinnelig tenkt å sende et "vanlig", analogt brev (snailmail) til konsernsjef Kaare Frydenberg, men dette er kanskje noe unormalt? På Postens hjemmeside står det jo at "ris & ros" skal sendes til [email protected] . Noen som har noen tanker om dette? Det jeg hadde tenkt å forklare i brevet, var at det er viktig at PiB-personalet vet hvordan de skal håndtere saker som denne. Jeg tenkte kanskje at Frydenberg, hvis han i det hele tatt leste brevet, kanskje kunne sende et rundskriv rundt til PiBene, med instrukser for hva de skal gjøre dersom CashGuarden bukker under. Uansett er ikke dette noe som haster.

 

Jeg tar gjerne imot forslag og synspunkter på de ovennevnte problemstillingene.

Lenke til kommentar

Hehe, sjefen sjøl har nok en sekretær som leser all posten for seg. Så siler hun/han ut det som skal gå videre, og resten blir sortert ut til de rette avdelingene dersom de anses viktige nok. Så et direkte brev til sjefen hadde nok dessverre endt i søplekassa.

 

Det som kan være et tips (og dette vet jeg fra en tidligere toppleder i posten) er å finne en navngitt person innen PiB-seksjonen og adressere brevet direkte til vedkommende. Da plikter vedkommende å lese og eventuelt svare på brevet på en eller annen måte.

 

Ellers er det jo hyggelig at det ordnet seg for deg. Selv har jeg vært på posten og hentet en pakke som ble sendt dør-til-dør! Selv om den ble sendt dør-til-dør går den samme veien som servicepakke.

 

Rare greier - går ikke noe fortere men koster mer.

Lenke til kommentar

Jeg har nå sendt en mail til Postens kundeservice, som lyder som følgende (dette er egentlig et reply til mailen fra Kundeservice, men jeg tok ikke med meldingen deres her):

Quote:


Hei!


Jeg ville bare opplyse om at jeg nå har fått hentet pakken min. Betalingsterminalen virket ikke i dag heller, men de tok imot pengene, og jeg fikk pakken. Så for min del er denne saken ute av verden.


Men det at de PiB-ansatte er i tvil om hva de skal gjøre i tilfeller som dette, er vel sannsynligvis å regne som et riksdekkende problem. Jeg foreslår derfor at dere sender ut et rundskriv til alle PiB-filialer, der dere klargjør Postens rutiner for dette.


Jeg venter i spenning på deres respons til dette forslaget.


Med vennlig hilsen,

Anders V. Jensen


Dan: Du har nok rett i at det ville være noe optimistisk å sende et brev direkte til sjefen. Dette var egentlig bare noe som falt meg inn under et anfall av "concerned citizen"-syndromet :smile:.

 

Nå har jeg uansett lagt fram mitt forslag til Postens kundeservice. Så hvis det er en samvittighetsfull sjel som leser det, en som virkelig brenner for å gjøre Postens tjenester bedre, da kan det hende at det ikke var bortkastet likevel :smile:.

Lenke til kommentar

Det var nok ikke bortkastet. Ut fra min erfaring med posten så blir det nok laget et rundskriv som blir sendt ut som en "generell informasjon". Det skjer faktisk ganske ofte når det kommer inn "klager" fra kundene. Særlig når de er velformulerte og overveide som det du sendte.

 

Jeg vil nesten på vegne av "oss andre" postkunder takke deg for det du har gjort med tanke på å bedre hverdagen for oss alle :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...