Gå til innhold

Post-i-butikk "i ustand"


Anbefalte innlegg

Hehe, ja det var et stort offer... :smile:

 

Quote:


On 2002-07-29 20:37, Dan Hansen skrev:

Selv har jeg vært på posten og hentet en pakke som ble sendt dør-til-dør! Selv om den ble sendt dør-til-dør går den samme veien som servicepakke.


Rare greier - går ikke noe fortere men koster mer.


Hmm, som du selv sier: rare greier. Er dør-til-dør det samme som hjem-på-kvelden? Jeg bestillte et par switcher fra Komplett for en stund siden, og valgte hjem-på-kvelden. Da kom pakken dagen etter at den var sendt, men jeg aner jo ikke om den har vært innom mitt lokale "postkontor".

 

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-07-29 21:10 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei faktisk så bestilte jeg pakken sendt som bedriftspakke dør-til-dør. Normalt tar dette kun èn dag - maks to, men i dette tilfellet tok det faktisk hele seks dager og jeg måtte som sagt selv hente den på postkontoret. Hadde jeg vært vrang hadde de nok kjørt den ut til meg (hvilket de jo faktisk skulle ha gjort i utgangspunktet) men siden jeg kjenner dem (det vet du jo) så godt maser jeg ikke med det.

 

Tror nok en del av dette skyldes ferieavvikling for øyeblikket også.

 

Ellers er jeg jo også i nærheten av posten flere ganger i uken så det er greit å hente selv en gang iblant.

 

Men det er prinsippet liksom ...

Lenke til kommentar

Hmm, det hørtes ikke bra ut nei. Å vente i seks dager på en pakke som skal fraktes fra ett sted til et annet, uten å være innom noe svære sorterings-greier, liksom. Jaja...

 

Vet du forresten hva "innleveringregistrert" betyr? Og hvor i all verden er Stokke? Jeg har en Komplett-bestilling til som er innleveringsregistrert i Stokke, nemlig. Å kjøre 3DMark er ikke så gøy med en gammel prosessor, selv om det står Gainward GeForce4 Ti4600 Ultra-mega-golden-sample 750/XP eller noe slikt på grafikkortet :smile:. Begynner å bli utålmodig på å få resten av pc-en også...

Lenke til kommentar

Jeg trodde Stokke lå laaangt unna Sandefjord, og det var derfor jeg lurte. Det høres mer logiskt at det ligge rett utenfor, ja.

 

Huff, jeg håper ikke jeg må vente så lenge. Jeg sjekket forresten akkurat forsendelses-historikken på den pakken jeg allerede har hentet, ved hjelp av Nett-spor. Den ser slik ut:

 

Dato: Klokkeslett: Hendelse: Poststed:

25.07.02 16.46 INNLEVERINGSREGISTRERT 3169 STOKKE

25.07.02 22.51 ANKOMSTREGISTRERT 3169 STOKKE

26.07.02 06.34 ANKOMSTREGISTRERT 3910 PORSGRUNN

26.07.02 07.54 ANKOMMET POSTKONTOR 3904 PORSGRUNN KIWI 501 STRIDSKLEV

 

Som du kan se her, tok det under ett døgn fra pakken ble innleveringsregistrert til den ankom mitt lokale "postkontor". (Ånei, nå vet alle hvor jeg bor :smile:

Lenke til kommentar

Høres ut som den turen gikk greit. :smile:

 

Jeg regner nok ikke akkurat mitt eksempel som standard så jeg tar det med en klype salt.

 

Akkurat i dette tilfellet var det heldigvis ikke noe som hastet heller, men hadde jeg hatt en kunde på nakken med kræsja pc hadde det nok ikke vært noe greit.

 

Men da hadde jeg selvfølgelig heller ikke bestil derfra heller - men det er en annen historie ...

Lenke til kommentar

Jeg regner egentlig ikke med at Posten skal klare alle forsendelser på under 24 timer da, men jeg håper inderlig ikke jeg er så uheldig som du var! Nåvel, det har jeg forresten nesten vært allerede...

 

Til en eventuell moderator: Jeg vet at følgende bryter mot Forumets Retningslinjer § 2, men håper ikke jeg blir bannlyst for dette :smile:

 

Å kjøre Codecreatures med 4x anti-alisasing var en ny opplevelse. Selv den gamle 1,33GHz T-birden min klarte ved hjelp av det nye grafikkortet å tyne 17,2 fps ut av denne testen. Nå kjørte jeg ikke hele greia tre ganger i tre forskjellige oppløsninger da, slik at jeg kunne få en poengsum, for det ville ikke være så interessant på denne maskinen. Eller jo, forresten! Da har jeg noe å sammenlikne med. At jeg ikke tenkte på det! Jaja.

 

Nå begynner forresten Frasier straks på TV2 (22.30), for dem som måtte være interessert. Det inkluderer i hvert fall meg :smile:

Lenke til kommentar

Interessant sak dette er i og med at jeg jobber i PiB. Vi hadde et lignende problem med vår Cashguard, men der begrenset det seg ved at den nektet å ta i mot mynter. Den kunne derimot ta imot sedler og spyttet også ut vekslepenger når det var nødvendig så betaling gikk greit så lenge folk hadde nok sedler. Dette er jo ting som egentlig ikke skal skje og derfor har vi ikke fått noen opplæring om hvordan vi skal håndtere slike situasjoner - ikke det at vi har fått så mye opplæring ellers, det meste har jeg måttet lære meg selv. De såkalte superbrukerne her hos oss som har fått "ordentlig" opplæring hos posten, er "eldre" damer som aldri har rørt en datamaskin før. Det sier jo seg selv at det blir problemer av slikt. Situasjonen blir jo heller ikke bedre av at posten har valgt å basere systemet på Windows (NT). Til og med de "eldre" damene har lært seg Ctrl+Alt+Del. :smile: Konseptet PiB er jo genialt så lenge posten tar seg bryet med å lære opp de som skal betjene PiB.

 

PS! Du hadde fått pakken hos meg hvis det var vår Cahsguard som var ødelagt :smile: Skal også si fra om vi får beksjed om denne hendelsen.

 

[ Denne Melding var redigert av: Magellan på 2002-07-29 23:18 ]

Lenke til kommentar

Da er det dokumentert av en "insider" at problemet ligger i manglende opplæring. Det hele skyldes antakelig manglende ressurser, og at omstillingen skjedde såpass raskt. Når opplæringen foregår såpass kjapt, er det jo nærliggende å kun lære opp personalet til å håndtere normale situasjoner. Jeg både håper og tror at PiB blir bedre etter hvert som folk som jobber med det får mer erfaring.

 

PiB er jo i og for seg en god idé, i hvert fall nå som Posten er blitt AS, og er avhengig av å tjene penger. Jeg trodde i starten at større pakker ikke ville være mulig å hente i en PiB-filial, men jeg har senere hentet temmelig store pakker der, slik som kabinetter og skjermer. Og det at PiB er like lenge åpent som butikken er jo helt klart et stort pluss.

 

Det eneste som helt klart er et problem, kanskje også på lang sikt, er Postens valg av betalingsterminal. Folkene i min lokale PiB sa at de hadde hatt "mye trøbbel" også tidligere. Og dette sitatet sier jo sitt :razz::

Quote:


Til og med de "eldre" damene har lært seg Ctrl+Alt+Del. :smile:


Det blir uansett artig å høre om dere får noe info om slike situasjoner, etter denne hendelsen :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har skumlest denne diskusjonen, og den er mer av de matnyttige jeg har lest her på lenge.

 

Dan Hansen og THX 1138 regner jeg også med er en "smule" mer modnere enn mange her på forumet.

 

Flere slike saklige diskusjoner tas i mot med takk!

 

P.S. Jeg lurer forøvrig på når Posten, og bankene skal begynne å snakke sammen når det gjelder bruken av de respektives kort. På et tradisjonelt postkontor er det etter hva jeg husker ikke mulig å ta ut kontanter med et Bank accept kort. Arrester meg hvis jeg husker feil. Uansett så er det i vår lokale PIB ikke mulig å betale frimerker med bankkort(!)? Skjønne den som skjønne vil. D.S

Lenke til kommentar

Hva bank/postbankkort angår så stemmer nok dette.

 

Et pussig fenomen å legge seg på minnet er at en del nyere postbankkort er tykkere enn alminnelige bankkort slik at de ikke virker i alle terminaler.

 

Har sålangt fått bekreftet problemer i enkelte Rema 1000 og Rimi butikker samt enkelte Shellstasjoner.

 

Her vet jeg med sikker het at det er kortet siden problemene løste seg straks vedkommende fikk nytt kort.

 

"Alt blir lettere med data" :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-30 00:18, Veslemøy skrev:

Uansett så er det i vår lokale PIB ikke mulig å betale frimerker med bankkort(!)? Skjønne den som skjønne vil. D.S


 

Dette var merkelig. Kanskje nok et eksempel på dårlig opplæring. Frimerkene som vi selger i vår PiB tilhører selve butikken og kan betales med kort i kassen. Dette gjelder også alt av konvolutter og norgespakker. De kan derimot ikke betales med bankterminalen som er i PiB skranken siden den gjelder kun for postbanktjenester. Egentlig er det vel tenkt at all slik posthandel skal skje gjennom butikkassen, men alle går til PiB skranken når de skal ha frimerker, konvolutter og pakker. Litt av vitsen med PiB er vel at det skal bli mer selvbetjening. Blir jo unødvendig løping til og fra PiB skranken for oss ansatte når folk kun skal ha et frimerkehefte som de enkelt og greit kunne kjøpt i kassen.

 

Har ikke hørt noe om hendelsen enda THX 1138.

 

Det er også noe jeg lurer på om noen av dere kanskje har en løsning på. Vi sliter sinnsykt med musa som vi har på vår PiB maskin. Det er en sånn pad (sånn som du har fingen nedpå :smile:) ting som er integrert i tastaturet. Problemet er at ofte så stopper musa helt opp og knappene slutter å virke. Det eneste som hjelper er å trykke Ctrl+Alt+Delete og gå tilbake til programmet med Task Manageren (Win NT). Da virker musa helt greit igjen. Et annet problem er også at hvis man går ut av hvilemodus går musa berserk, null kontroll. Blir bra igjen etter ca. et halvt minutt. Musa er foresten et mareritt å bruke når den virker også :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Magellan på 2002-07-30 22:13 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 01:11, THX 1138 skrev:

Hehe, jeg vet ikke om det siste innlegget var ment som en spøk, eller om det var alvor. Uansett minnet det meg på en gang jeg skulle handle en julepresang. Dama bak disken sa at hvis jeg ville ha kvittering, måtte jeg vente til de hadde omstartet kassa. Jeg sa ja til kvittering, siden julepresanger ofte byttes. Dermed fikk jeg gleden av å overvære oppstartsprosessen, og sannelig kjørte tingesten Windows 98!
:grin:
Så det med CashGuard og Win95 høres ikke helt usannsynlig ut.


 

Er faktisk helt sant at CashGuard kan kjøre på Win95. Jeg jobber selv i en butikk (ikke Posten-i-butikk) som benytter CashGuard, og der kjører den på Win95... Er som nevnt tidligere her mange "butikk-systemer" som kjører på ulike windows-versjoner. De er til og med stabile så lenge man bare kjører de programmene man skal på maskinene. Er jo konfigurert og testet for akkurat disse prog'ene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-31 12:16, cerveza skrev:

De er til og med stabile så lenge man bare kjører de programmene man skal på maskinene. Er jo konfigurert og testet for akkurat disse prog'ene.


Ja eller.no. Henger svært ofte sammen med at det er enkelst å utvikle slike systemer på win32. Hvor ofte ser man ikke informasjonskiosker, flyplassmonitorer, reklameskjermer etc med bluescreen eller feilmelding. Det er ikke sjeldent.

Lenke til kommentar

Jeg har vært en smule opptatt, og har derfor ikke hatt tid til å sjekke denne tråden på en stund. Tenkte bare jeg skulle nevne at jeg i går (31. juli) mottok en ny mail fra Postens kundeservice, som blant annet sa dette:

Quote:


Ditt forslag på forbedring av rutiner ved pib,

vil bli videresendt til rett avd.


Dette hørtes jo bra ut. Da er det kanskje en mulighet for at de PiB-ansatte får greie på hva de egentlig skal gjøre når CashGuarden bryter sammen.

 

Jeg mottok forresten resten av PC-komponentene i forgårs (30. juli), altså dagen etter at de ble sendt. Dette er jo meget bra av Posten. :smile:

 

Veslemøy: Hvis det er problemer med bankkort-bruk ved din lokale PiB, kan jo du også kanskje sende en mail til [email protected] ? Hvis alle som oppdager problemer med en tjeneste sier ifra om det, uansett om det gjelder Posten eller noe annet, får vi alle en bedre hverdag. Og takk for din vurdering av meg (og Dan), forresten. :smile:

 

Magellan: Beklagelivis har jeg ingen forslag når det gjelder mus-problemet. Er en CashGuard bare en PC med vanlig WinNT? I såfall er det kanskje noen andre her på forumet som kan vite noe, men dersom det er noe spesielt "mekk", tviler jeg på dette. Du kan jo foreslå for sjefen at han skal ta kontakt med Posten hver gang det er problemer med CashGuarden (eller gjøre det selv, dersom du er sjefen :razz:), slik at de blir klar over problemet.

 

Quote:


Den 2002-07-31 12:16, cerveza skrev:

De er til og med stabile så lenge man bare kjører de programmene man skal på maskinene.


Hehe, har du forsøkt å installere andre programmer eller? Da jeg leste dette, så jeg for meg PiB-folk som spilte Counter-Strike i multiplayer via betalings-transaksjonsnettverket. :grin:

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener deg. :smile:

Å være våken til slike umenneskelige tider da...

Jeg er våken nå for en gangs skyld, kun fordi jeg ennå ikke har lagt meg. Å stå opp til slike tider anser jeg som unormalt :grin:.

Jaja, vi er akkurat i ferd med å bryte Forumets Retningslinjer § 2, og sikkert med å skade Veslemøys inntrykk av oss som "en smule mer modne enn andre her på forumet" også. :lol:

 

Edit: Hmm, må prøve å kvitte meg med denne uvanen med disse evinnelige smileansiktene...

 

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-01 08:23 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...