Gå til innhold

Athlon 64 X2 3800+ i august?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og så vil eg ha hovedkort som støtter X2 og AGP :whistle:

De fleste (alle?) Sokkel 939 hovedkort trenger bare en biosoppdatering for å støtte X2. Dermed står du fritt til å velge om du vil ha et hovedkort med Sokkel 939 kombinert med AGP, PCIe eller kanskje begge deler.

Hva er det eg venter på då? :D

 

Få vel bare begynne å spare då. :roll:

Lenke til kommentar
Og så vil eg ha hovedkort som støtter X2 og AGP :whistle:

De fleste (alle?) Sokkel 939 hovedkort trenger bare en biosoppdatering for å støtte X2. Dermed står du fritt til å velge om du vil ha et hovedkort med Sokkel 939 kombinert med AGP, PCIe eller kanskje begge deler.

Hva er det eg venter på då? :D

 

Få vel bare begynne å spare då. :roll:

Jeg sparer :!:

Lenke til kommentar

Som mange allerede har nevnt, bør man gå for en X2 med L2 Cache på 2MB! Så spørs det om det kommer en 4000 utgave med 2MB L2 Cache, som er konkurransedyktig med Intel sine priser.

 

Intel leverer jo 2MB L2 Cache på alle Pentium D prosessorene, og Pentium D 820 koster bare litt i overkant av 2000 KR (2500 kr billigere enn AMD sin rimeligste X2) :dribble:

 

Artig å se at Intel har kommet i en "value for money" situasjon. En av grunnene til den lave prisen er å "påtvinge" dobbeltkjerne i vanlige desktop maskiner.

Lenke til kommentar
Som mange allerede har nevnt, bør man gå for en X2 med L2 Cache på 2MB! Så spørs det om det kommer en 4000 utgave med 2MB L2 Cache, som er konkurransedyktig med Intel sine priser.

 

Intel leverer jo 2MB L2 Cache på alle Pentium D prosessorene, og Pentium D 820 koster bare litt i overkant av 2000 KR (2500 kr billigere enn AMD sin rimeligste X2) :dribble:

 

Artig å se at Intel har kommet i en "value for money" situasjon. En av grunnene til den lave prisen er å "påtvinge" dobbeltkjerne i vanlige desktop maskiner.

Nå må du huske at Intel operérer med mye mindre L1-cache, en eldre arkitektur og mindre båndbredde enn det AMD gjør. (Jeg er ingen fanboy) 2MB L2 betyr ikke nødvendig vis at den er bedre enn konkurrenten sin cpu.

Lenke til kommentar
Nå må du huske at Intel operérer med mye mindre L1-cache, en eldre arkitektur og mindre båndbredde enn det AMD gjør. (Jeg er ingen fanboy) 2MB L2 betyr ikke nødvendig vis at den er bedre enn konkurrenten sin cpu.

Jepp, AMD har en bedre CPU, men nå får man jo to Pentium D til prisen av én AMD X2. Så spørs det jo om Pentium D innebærer økte kostnader med DDR2 og dyrere HK?

Det jeg synes er merkelig er at AMD leverer annenhver X2 med 1MB cache.. :hmm:

Lenke til kommentar
Det jeg synes er merkelig er at AMD leverer annenhver X2 med 1MB cache.. :hmm:

Det tyder på dårlig yield på L2 cachen. Dvs, svært mange brikker som har delvis defekt L2 cache i en av kjernene. For å få solgt disse dyre brikkene så er det om å gjøre å selge de med småfeil også. Derfor så mange med redusert L2 cache.

 

Når brikkene først er sorter i to bunker: all fungerende L2 cache og halvert cache så er det fortsatt om å gjøre å få mest for hver av disse bunkene. Da testes hver av bunkene for hvor mange GHz de egner seg for, og legges trolig i 5 delbunker: under 2,0GHz (kastes?), 2,0GHz, 2,2GHz, 2,4GHz og 2,6GHz. Alle bunkene blir ikke nødvensigvis like store og det er ikke nødvendigvis like lurt å lansere samtidig så AMD avventer nok med å lansere mange av disse bunkene, hvis de i det hele tatt blir lansert. (F.eks hvis det blir svært få CPUer i 2,6GHz-bunken så kan de selge de som 2,4GHz'er i stedet for å lansere en ny hastighet som kanskje vil lide av underproduksjon.

Lenke til kommentar
Det jeg synes er merkelig er at AMD leverer annenhver X2 med 1MB cache..  :hmm:

Det tyder på dårlig yield på L2 cachen. Dvs, svært mange brikker som har delvis defekt L2 cache i en av kjernene. For å få solgt disse dyre brikkene så er det om å gjøre å selge de med småfeil også. Derfor så mange med redusert L2 cache.

 

Når brikkene først er sorter i to bunker: all fungerende L2 cache og halvert cache så er det fortsatt om å gjøre å få mest for hver av disse bunkene. Da testes hver av bunkene for hvor mange GHz de egner seg for, og legges trolig i 5 delbunker: under 2,0GHz (kastes?), 2,0GHz, 2,2GHz, 2,4GHz og 2,6GHz. Alle bunkene blir ikke nødvensigvis like store og det er ikke nødvendigvis like lurt å lansere samtidig så AMD avventer nok med å lansere mange av disse bunkene, hvis de i det hele tatt blir lansert. (F.eks hvis det blir svært få CPUer i 2,6GHz-bunken så kan de selge de som 2,4GHz'er i stedet for å lansere en ny hastighet som kanskje vil lide av underproduksjon.

Det kan også være at AMD sparer opp kjerner som egner seg for 2,6GHz og selger de senere? Det er riktig det du sier. Kjernene som egner seg til 2,2GHz er av høyere kvalitét enn de som egner seg til f.eks. 2,0GHz, disse kjernene vil også yte mer. (Det er vel litt småfeil på de fleste kjerner??) Det er vel dette som gjør at det til tider kan være mangelvare av noen modeller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Disse dobbelkjernene har jo ingen betydning for gamere,kun for folk som holder på med programmer,programmering.eller har jeg misforstått?? :blush:

Jepp, du har misfortstått, spill som støtter dobbelkjerne pr dags dato :

 

Falcon 4.0 Allied Forces.

 

Dobbelkjerne vil nok være en god ting å ha i nye spill.

Lenke til kommentar
Jepp, du har misfortstått, spill som støtter dobbelkjerne pr dags dato :

 

Falcon 4.0 Allied Forces.

 

Dobbelkjerne vil nok være en god ting å ha i nye spill.

 

:hmm: Interessant. Men hva slags ytelse forskjell snakker vi om her da? Noen som har lest noe om det? La oss ta en Amd 64 3500+ og en Amd 64 X2 4200+ som eksempel. :hmm:

Lenke til kommentar
Disse dobbelkjernene har jo ingen betydning for gamere,kun for folk som holder på med programmer,programmering.eller har jeg misforstått?? :blush:

De fleste databrukere holder jo på med programmer da, personlig kjører jeg ganske mange programmer til en gitt tid, bare det å slippe å lukke masse drit for å få spilt et spill er jo en god ting (fordrer at du har litt minne også).

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...