Gå til innhold

Promillegrense til sjøs - vanvittig?


Feh

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis var ute å kjørte båt i går, klokka 8 på morran. Vi hadde drekki fra klokka 19.00 lørdag, og han hadde drukket 20 pils, og jeg hadde drekki en helflaske koskenkorva peach og en halvflaske med noe krekling greier (begge på ~20%). Da klokka blei 8 på morran, søndag, fant vi ut at vi skulle ut å fiske.

 

Vi tok en CA2000 alkotester og sjekka. Han hadde 0.8 og jeg 0.7 og vi følte oss ganske drita og slitne... Vi gikk til havna og tok av fortøyningen på hans Ibiza 19 fot skjærgårdsjeep med 100 hester...

 

Det første vi gjorde var å sprette et par pils, og begynnte å kjøre. Vi kræsja først med akterenden først inn i en annen båt, og så kom vi oss ut av havna. Etter en stund gikk den nederste finna på undervannshuset på motoren ned i et skjær, men ingen stor skade skjedd. Like etter kjørte vi på en ny grunne fordi vi hadde satt oss foran i bauen med en pils og bare lot båten gå... (ca. 4-5 knop bare).

 

Er det ikke ganske sykt at man kan få lov til å kjøre båt med 0.8 i promille? Vi skjønnte faen ikke hva vi dreiv med, og er glad i ettertid at vi ikke kjørte på land eller værste fall kjørte på noen. Båten gikk tross alt i 40 knop på maks fart... Og uansett om det "bare" er 0.8, så føler man seg mye mer drita enn man egentlig er når man har drekki hele natta. Jeg sier bare at det er faen ikke rart at det er så mange stygge ulykker på sjøen om sommeren når man kan være skikkelig godbrisen og fortsatt kjøre båt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange klarer å oppføre seg ganske normalt med 0.8 i promille.. og klarer seg sikkert fint på sjøen. Men det er faktisk lov å tenke litt selv (noe dere tydeligvis ikke gjorde). Hadde folk gjort det hadde vi kanskje sluppet å bli passet av staten som om vi var 5 år.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg snakker bare for meg selv når jeg sier at etter drekking hele natta er det ikke så forbanna lett å tenke selv.

Personlig har jeg en mental sperre mot å sette meg inn i noe som helst motorisert etter noen pils, men det er det ikke alle som har..

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg kommer til å gjøre det så ofte igjen... men jeg tror at mange folk har mye lettere for å kjøre båt med opptil 0.8 i promille, enn å kjøre bil med 0.2... Uansett hvor full jeg har vært har jeg aldri kjørt hverken bil eller moped i fylla, men med båt er det litt annerledes. Ikke er en båt vanskelig å få start på og kjøre, og man kan liksom ikke "kjøre av veien" heller...

 

Da vi kjørte tenkte jeg ikke noe over farer og risikoer i det hele tatt, men nå i ettertid er jeg ganske sjokkert over hva vi egentlig gjorde...

 

Hadde jeg hatt 0.8 klokka 19.00 ville jeg aldri ha funnet på å kjøre, men etter ei hel natt med drekking gjorde vi det alikevel.. Det var jo fullt lovlig det vi gjorde!

Lenke til kommentar

Det at du har vært på fylla dagen før gjør jo så du blir fortere full igjen da...

Kroppen er mer motagelig for alkohol osv..

 

Har ikke noe i mot noen pils i båt, men legger til der vi skal være før jeg begynner å drikke skikkelig ;)

 

Tenk dere hva 20 tonn seilbåt kan gjøre av skade allerede ved bare 4-5 knops fart...

Lenke til kommentar

Tsk tsk... Det skulle vært promilleforbud ved bruk av fiskestang. Aner ikke hvor mange ganger x antall folk jeg kjenner har fyrt med stanga og gjort grovt skadeverk på seg selv, andre og materiell. Fjerner en stanga så fjerner en gleden ved å gå i båt ( en anelse ironi der)

Men uansett, promille og kjøretøy\verktøy av uansett slag hører ikke hjemme.

 

Okay, nå har jeg lest mitt eget innlegg og kommer fram til at lite er søvn er heller ikke bra, spesielt når jeg ikke vet hvorfor jeg har svart på denne tråden. (ps! kan legge til at jeg er nybakt pappa og søvn er pokker meg en luxusvare nå,,,)

Endret av regga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...