Gå til innhold

1 mann + 1 kveld + 18 lettøl = ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En god gammel huskeregel som passer bra for ikke alt for små menn er at man får 0.2% per 0.33 med 5%. Mao trenger du ca 10 0.33 med lettøl for å nå samme nivå, pluss en lettøl per time siden du begynte å drikke (men brenner av rundt 0.1 i timen).

 

Igjen, om jeg ikke husker feil, så benytter blåsetestere seg av gjennomsnittsverdier for hvor stor del av alkoholen som kommer ut når vi puster ut. (2100:1 om jeg ikke husker feil, men reelle verdier kan variere rund +- 300), så testing av pust vil alltid kunne bli unøyaktig, oppimot 10-15% om mine tall stemmer.

 

AtW

Hm... Vet at forrige utgave av testeren ble målt mot politiets tester og da var den faktisk svært nøuyaktig.

Testeren i seg selv er nok helt sikkert meget nøyaktig, men så vidt jeg vet (ta dette med en klype salt, ta r det bare fra hukommelsen), så er det relativt store forskjeller fra peron til peron hvor mye av alkoholen som kommer ut når man puster, det er her unøyatigheten kommer, ikke i selve apparatet.

 

AtW

Lenke til kommentar
noen som vet når man kan si at man er full da? (promille)

 

Virkningen endrer seg med alkoholkonsentrasjonen i blodet, og det er her store individuelle forskjeller. Som tommelfingerregel gjelder:

  • Opp mot og omkring 0,5 promille: Man føler seg lett påvirket.
  • Mellom 0,5 og 1 promille: Man blir mer kritikkløs og risikovillig.
  • Over 1 promille: Balansen blir dårligere, det oppstår snøvlete tale og kontroll med bevegelser forverres. Man blir trøtt og sløv og kan bli kvalm.
  • Over 1,5 promille: De fleste får problemer med hukommelsen. Hukommelsesproblemene øker med stigende promille.
     
  • Svært høy promille: Bevisstheten nedsettes og man kan bli bevisstløs. Pustesenteret i hjernen kan hemmes. Oppkast er vanlig. Promille over 3 kan være dødelig. Risiko for død øker sterkt hvis man samtidig har brukt beroligende midler, sovemidler, smertestillende midler, midler mot epilepsi eller andre medikamenter som har sløvende eller dempende virkning på hjernen.

Hvor lenge rusen varer, hvilke forventninger en har til rusen og om en er vant til å drikke, vil påvirke reaksjonene. Hvis en rus varer lenger enn noen timer, kan man utvikle toleranse slik at man ikke føler seg så påvirket selv om promillen er høy. I tillegg er det store variasjoner fra person til person. En og samme person kan også oppleve stor variasjon fra gang til gang, avhengig av andre fysiske og psykiske faktorer. Noen blir aggressive, voldelige og selvdestruktive under alkoholpåvirkning.

Endret av Kenny000
Lenke til kommentar
men om en ser vekk fra promillen, føler du deg beruset? Full? Eller bare full i magen?

Jeg føler meg aboslutt beruset. Altså jeg "føler" at jeg vet hva jeg gjør og at jeg kommer til å huske alt imorgen. Men merker at mine "begreninsinger" alá volum pga naboer, uttaklaerser ol er lavere...

 

Jerg merker også at nå er det vel nok med lettøl, smaker hetlt motbydelig, men skal ta ferdig 15 stk. ihevrtfall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...