Gå til innhold

Omgjøre 12v til 9volt. Må tåle 2.5A


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har 12V

Du vil ha 9V

Strøm = 2,5A

 

Dvs du vil ha 12-9=3 V "tap".

 

For å tape dette kan du f.eks bruke en motstand i serie eller 5 silisium dioder i serie (Merk at de må tåle over 7,5W).

 

En motstand: 3/2.5 = 1,2ohm

Den finner du på siden der, og den koster 13,80kr http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2012518.htm

 

Hvis du vil bruke diode metoden, så kan du bemerke deg at det er ca. 0,6V tap du har over hver diode. Her kan vi f.eks bruke BY255/Taw. Som koster 1.07kr pr. stk. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...=0&dok=2372.htm

Ettersom man ikke kan være helt sikker på at man har 0,6V tap over hver av dem, ville jeg først tatt på 3 stk og deretter målt spenningen, også eventuelt tatt på en til.

Lenke til kommentar

Ja, nå går vi litt i ring her, og forslagene gjentar seg. Motstand kan ikke brukes pga variabelt strømforbruk. Og dioder går til nød, men du vil da få like ujevn spenning som du har inn. Så når spenningen inn varierer mellom 12-15V får du 3 volt variasjon på 9 Volt også. Det er neppe særlig gunstig.

Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 08/07/2005 : 00:23

  Sorry pcp, seff omvendt 

Heh, ja tok meg friheten og svare på dine vegne jeg da.., for tror du har skjønt det, men bare sa det litt feil (fort gjort det), og det er jo litt på siden av temaet her :)

 

Uansett, trådstarter har i alle fall fått diverse greie forslag, så får det bli opp til han hvilken løsning han velger til slutt.

Lenke til kommentar

Neste skritt etter en linjær regulator er jo en switcha regulator. Da er jo problemer som tap og effektkrav borte, men det koster bittelitt mer enn en linjær regulator og masse mer arbeid.

 

Linjær regulator gir sannsynligvis resultat som er bra nok. Og det er enkelt. Synes å huske det finnes 317 kretser som går opp til 3A, men uansett... Kjøleribba spiser opp 'sparebudsjettet'.

 

Å regulere spenning med dioder og motstander er som å bygge hus av fyrstikker. Det går i nød, men er ikke optimalt. Hvor mye koster kretser? 5-6 kroner om man gjør litt større innkjøp. Regulatorer er også kule å ha i skuffen til senere...

Lenke til kommentar

Å paralellkoble 7809 er en dårlig ide! Disse regulatorene leverer aldri helt nøyaktig spenning, og når du belaster dem, vil den av de som leverer ørlite grann høyere spenning enn de andre bli belastet mye mer. Det kan faktisk være så ille at nesten all effekten går gjennom den ene regulatoren.

 

Hvis vi sier 3A, så vil det være maksimalt 15V-9V*3A = 6V*3A = 18W effekt som blir til varme i regulatorene. Det er ikke umulig å mekke en regulator som trenger kjøling, og kan levere 3A. Siden dette skal festes på en scooter, kobler man bare regulatoren rett i ramma, helst litt unna motoren. Det bør gi mer enn god nok kjøling. Ser man på datablad (Link) på figur 18, er det en utmerket tegning av hvordan man kan lage høy-strøm spenningsregulator. Den er ganske enkel å lage. Trenger ikke lage kretskort engang, bare å lodde greiene sammen, og skru transistor og regulator fast i ramma, med isolerende kjølematte imellom.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Det er ganske enkel å lage en krets som gjør om 12 til 9 V. Men enda enklere vil det være å bruke en LM338 spenningsregulator. Den kan lastes med 5A. Prisen er noe høy (98,- +mva hos Elfa: Art. nr. 73-302-93).

Det enkleste og det beste ville vært en sånn en...

Lenke til kommentar

Eh. Javvel. Du har sikkert rett. Jeg bare sier som det står i datablad jeg. Der står det at de standard ver 25°C leverer fra 8,65V til 9,35V, hvor det gjennomsnittlig er 9V. Spenning ut har til dels med strøm-mengde å gjøre. Mer strøm gir mindre spenning. Det er tall i datablad som beskriver dette.

 

Dette fungerer slik, at om man parallellkobler to av disse, og man har vært maks uheldig, og den ene leverer jevnt 9.3V og den andre 8.7V, så er det 0,6V forskjell. Dette vil føre til at den som jevnt leverer 9,3V må spytte ut såpass med strøm at den kommer ned på 8,7V før den andre begynner å hjelpe til. I dette tilfellet vil det tilnermet si at den første spenningsregulatoren får så godt om all last, da spenningsfallet fra 5mA til 1500mA er moderate 0,18V. Med andre ord sparker ikke den andre regulatoren inn før den første allerede er overbelastet, og går med over 1,5A.

 

Det er ikke snakk om at man trenger med enn 0,1V forskjell før den ene spytter ut 1A når den andre ikke spytter ut noe. Den forskjellen vil være like stor frem til spenningsregulator går i metning.

 

Det enkleste vil nå kanskje kan være å kjøre med en LM338, som nevnt over, men den må uansett kjøles, da den vil brenne av opptil 18W rett til varme.

 

-Ko_deZ-

Endret av Ko_deZ
Lenke til kommentar

Ja, jeg tør ikke si imot teorien til Ko_deZ, og selv om jeg selv syns paralellkoblede 7809 hørtes ut som en grei ide, legger jeg meg flat hvis noen sier det ikke er det (Ble aldri elektro-ingeniør jeg lancaster, matten ble for heavy... :ermm: )

 

Men når det gjelder forslaget til Space, som jeg hele tiden har ment må være det beste/enkleste, mener jeg fortsatt det.

Det dere som åpenbart har fikset matten i elektro bedre enn jeg gjorde, ikke må glemme helt bort her, er hva det faktisk er vi snakker om. Jeg kan ikke tenke meg at det vil være noe stort behov for eksotiske kjøleløsninger når man tenker på den nominelle effekten dette ustyret faktisk drar. Jeg formoder at det ikke skal spille av en eller annen sinus ved full effekt 24/7...

 

LM388 kjølt med feks rammen må da kunne gjøre susen, og tross alt være enklere enn noe annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...