Gå til innhold

Omgjøre 12v til 9volt. Må tåle 2.5A


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

northQ550w

 

 

 

Men altså, skal bruke ekstern strøm..., noen ganger fra batteri også...

 

 

DVS, må ha noe ala 7809, men som tåler mer strøm en 1.5a

 

 

Og ja, hvor er + og - på en 12v plugg ( x x x x ) i datan ?

Endret av WiSLE
Lenke til kommentar

Svart er vel Jord.

 

-5V  Moderne ATX hovedkort bruker ikke denne spenning, den er der kun fordi ISA buss standarden krever den. Har ikke hovedkortet ekspansjonsspor for ISA kort har det heller ikke bruk for -5V 

 

-12V  Blir i likhet med -12V rutet til ISA bussen. Hovedkortet gjør kun unntaksvis bruk av -12V. Har du nyere ATX hovedkort gjør det mest sannsynlig ikke bruk av -12V.

 

Parallellkople 2 stk 9V batteri = 3A?

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Du setter ganske enkelt en diode mellom strømforsyning og mottaker, da vil alt etter dioden bli 9 volt. Nå snakker jeg ikke om lyddioder, men dioder for slike ting. Du finner det på elfa.

 

Alternativt kan du jo bare putte på en motstand ja, skal funke like greit det. Men jeg er redd for at jeg ikke forstår hva det er du driver med? Høytalerne får jo strøm fra en forsterker, og ikke en strømforsyning så fremt de ikke er aktive? Og det er vel ingen høytalere som er aktive og går på 9 volt, utenom høytalere som f.eks. bruker ett 9 volt batteri?

 

Mulig legge ut en link til høytalerne du skal mekke, så kan jeg gi ett bedre svar.

Lenke til kommentar
Alternativt kan du jo bare putte på en motstand ja, skal funke like greit det. Men jeg er redd for at jeg ikke forstår hva det er du driver med? Høytalerne får jo strøm fra en forsterker, og ikke en strømforsyning så fremt de ikke er aktive? Og det er vel ingen høytalere som er aktive og går på 9 volt, utenom høytalere som f.eks. bruker ett 9 volt batteri?

 

Mulig legge ut en link til høytalerne du skal mekke, så kan jeg gi ett bedre svar.

Regner med det er forsterkeren som skal ha spenning, ikke høyttalerne direkte....

Lenke til kommentar

Forskjell på zenor og vanlig diode. er at zenor har en grensespenning for leding.. Bruk i såfall vanlig diode dens funksjon vil være at den kun leder en retning og sperrer andre. sammt at det legger seg igjen omtrentlig 0.7V (avhengig av type temp osv) over den.

 

Å paralellkoble 2 batterier er en dårlig ide. Som man lærer som en "tanke gang" er at strømmen alltid velger enkleste vei.. Ligger en viss sannthet i det.

Siden et batteri er en spennings kilde, og en ideel spenningskilde har null indremotstand vil du da få en kortslutning hvor strømmen vil gå i..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...