pgdx Skrevet 30. juni 2005 Skrevet 30. juni 2005 Det er en ting å bevise hvor mange sikkerhetshull det er i Windows, men det er en annen agenda å lage dem bare for å utnytte og irritere brukerne. De kan jo bare sende mail til MS og si at dem har funnet et hull og be dem tette dem og kanskje før de sender mail sørge for en pressemelding hos en eller annen nettavis. Det der blir nok gjort i hopetall. Men tror du MS bryr seg? Nope... Sender deg et automatisk generert brev i svar. Det er kun én måte MS kan lære på, og det er at kundene får svi og truer med å bytte OS. Linux er ikke nok utbredt og det er fåtall av folk som bryr seg om å finne sikkerhetshull for å utnytte dem, de som finner sikkerhetshull i Linux rapporterer dem isteden for å utnytte dem. Jeg syns ikke man kan sammenligne Linux vs Windows på sikkerhet helt til Linux har nok markedsandel til at mange aktivt prøver å utnytte sikkerhetshull og lager bestemte destruerende virus som baserer seg på de sikkerhetshullene det måtte angå.Bullshit. Programvare hvor kildekoden er tilgjengelig har vist seg å være sikrere enn lukket programvare veldig lenge. Tenker nå ikke bare på GNU/Linux som OS, men også på Apache som er betydelig mye mer i bruk enn MS IIS som har mange flere sikkerhetshull enn førstnevnte.Uansett OS som regjerer eller har nok markedsandel vil det bli laget virus til, virus prøver som regel å ha en eller annen agenda som utpressing av penger enn det hva enn måtte være og for at det skal være nyttig må det være nok brukermasse og dum nok brukermasse til at man skal tjene noe på det og Linux har ikke en slik brukermasse verken i antall eller dumhet.Latterlig... Det finnes virus til Windows fordi Microsoft tillater det.
TheIlluminated Skrevet 30. juni 2005 Skrevet 30. juni 2005 Du kan vel ikke si at MS tillater at folk lager virus for at folk generelt skal bli ufornøyde med deres produkter? Nirvana for MS hadde vært om ingen hadde laget virus, ad/spyware og slikt, alle hadde jo brukt MS produkter i lang vei. MS bryr seg nok om at folk rapporterer sikkerhetshull, spørsmålet er bare om sikkerhetshullene som blir rapportert blir sikret raskt nok og evt. at det ikke er noen før de som rapporterter lager virus eller noe annet som kan utnytte sikkerhetshullet. 9x og NT kjernen er blitt såpass gammel og er en haug klabb og babb som ikke lar seg fikse over natta, alt MS foretar seg ved sikkerhetshull osv. må testes på alle mulige måter før de legger den ut, dem ville fått mye mer pepper om sikkerhetshullet hadde ødelagt noe annet pga. hele kjernen er litt oppsopet suppe. Lukket vs åpen kildekode er et tema jeg ikke har altfor mye peiling på, men jeg tror ennå at MS ikke har noe som helst å tjene på ved å la sine produkter være åpen kildekode. Men jeg har et håp (sjekk håp) at Longhorn som skal være basert på en ny kjerne enn NT skal være sikrere og enklere fra grunn av å patche, NT kjernens største problem (slik jeg ser det) er at IE er så inni granskauen intergrert og dermed blir IE den største byrden angående sikkerhet, i Longhorn skal IE bli mye mer stand-alone enn idag.
olefiver Skrevet 1. juli 2005 Skrevet 1. juli 2005 Men jeg har et håp (sjekk håp) at Longhorn som skal være basert på en ny kjerne enn NT skal være sikrere og enklere fra grunn av å patche, NT kjernens største problem (slik jeg ser det) er at IE er så inni granskauen intergrert og dermed blir IE den største byrden angående sikkerhet, i Longhorn skal IE bli mye mer stand-alone enn idag. Det er mange eksperter og såkalte eksperter som har samme håpet som deg. Men det er også mange av disse som sier at realistisk sett blir/er Longhorn enda en i serien av "la oss flikke på NT-kjerna" OS fra MS. MS selv har flere ganger sagt at dette dreier seg om en fra bunnen opp rewrite av "WindowsOS". Jeg vet ikke. Trur MS gjerne vil gi inntrykket av at Longhorn er noe nytt og spennende, men jeg tviler sterkt på at de har "kasta" NT-kjerna til /dev/null. Appropo IE integrering. Det ser kanskje ikke ut til at MS går mot mindre integrering når en tar i betraktning MS' for Longhorn og RSS...
RattleBattle Skrevet 1. juli 2005 Skrevet 1. juli 2005 Ballmer påstår at Longhorn blir omtrent like sikker som RedHat 6.2. En stund siden den ble gitt ut da.
Sabbath Skrevet 1. juli 2005 Skrevet 1. juli 2005 (endret) For å svare trådstarter direkte så anbefaler jeg Linux til de som er litt "geeks", men de har selvfølgelig testa systemet før og vet hva jeg snakker om. Mutter kjøpte seg Ixus 700 her om dagen, så der også valgte jeg enkleste løsning. Edit: 7. juli er det i Spektrum det skjer:) Endret 1. juli 2005 av Sabbath
Del Skrevet 1. juli 2005 Skrevet 1. juli 2005 Noe av saken er vel også at flere av de som lager virus, selv sitter på f.eks Linux, og kanskje jobber for å holde GNU/Linux sikkert. Mange virus osv er jo rett og slett laget for å påvise hvor mange sikkerhetshull man har i Windows. Du har fått litt motbør her, men jeg har en følelse av at du er inne på noe. Av en eller annen grunn har også jeg fått for meg at mange som lager virus selv bruker linux, og de vil ikke drite i eget reir. Har ikke noe håndfast på det dog, så dette er ren synsing fra min side. @Basus: Du har fått masse motbør her, men du banner jo i kjerka også da. Tror egentlig vi lar oss irritere så mye fordi de fleste av poengene dine er litt for gode...
TheIlluminated Skrevet 1. juli 2005 Skrevet 1. juli 2005 @Del Takk for komplimentet, ser ut som min erfaring med både Linux og Windows går til gode her og prøver alltid å se så objektivt så mulig og fra alle synsvinkler. olefiver: RSS i Longhorn er oppblåst til de grader, syns det er latterlige artikler som er skrevet der overskriftene har f.eks vært "RSS i Longhorn potensielt usikkert" eller lignende. Ved å fjerne den store integrasjonen av IE og føye til RSS I både IE og kanskje Outlook vil nok ikke være verdens undergang. IE 7.0 vil nok gi et midlertidlig svar på hvor god sikkerheten i Longhorn kommer til å være (ettersom IE 7.0 er med Longhorn) og dermed kan vi mer sikkert si eller synse hvordan sikkerheten kommer til å være. De skyter spurv med kanon og gjør det bare for å tiltrekke seg lesere, jeg ser absolutt ingen grunn til å se negativt på det før det er testet og brukt en stund. Det er enkelt å se ettersom alt om MS og sikkerhet er det samme som verden og undergang, jeg ser med kritiske øyne på hva som blir skrevet og vil heller vente og se istedet for å tro på kritikerenes synsing og meninger, uavhengig doktorgrad og/eller erfaring.
ways Skrevet 2. juli 2005 Skrevet 2. juli 2005 det med at man ikke kjører som root kan da ikke hjelpe så enormt. om alt som ikke eies av root på maskinen min blir slettet, så sitter jeg bare tilbake med systemfiler og pr0n. et tomt og nesten ubrukelig system. viruset kan åpne porter over 1024 eller sende mail, så det får sendt seg selv videre likevel. alle vet at om du har peiling, så er det vanskelig å få virus i windows også. linux har hatt en temmelig kompetent brukerskare til nå, men når det blir mer og mer vanlig så får man en haug lettlurte folk her og. den svakeste linken er alltid brukeren. jeg påstår ikke at linux vil bli like infisert, og er like mye utsatt, men jeg tror mye skummelt kan gjøres om man infiserer en .deb-pakke (eller lign), kildekode eller får folk til å kjøre et bash-script. hvor mange leser egentlig kildekoden før de kompilerer noe? de fleste virusene som er ute nå skyldes på mafia i russland, som gjør dette for penger. blir det mange nok linuxmaskiner, så kommer de nok hit og. kanskje man ikke bør jobbe for at linux skal vokse? =) jeg vil nå ha systemet mitt i fred.
krigun Skrevet 2. juli 2005 Skrevet 2. juli 2005 Virus på linux... Altså problemet her er at det er så mange forskjellige desktop managers og whatnot, at det er rett og slett vanskelig å spre et virus like effektivt som på windows. Til windows vet virusmakerne hvilket platform og valgmuligheter de har med å gjøre, men på linux er dette noe helt annet. (Gnome, KDE, konqueror, firefox, kmail, thunderbird... etc ... ) Et virus vil aldri spre seg like effektivt på linux uansett hvor bra det er skrevet. Dette er både fordelene og ulempene med linux, da til windows vet man hvordan platformen til enhver bruker fungerer, den er blitt "presset på". På linux har man mange flere muligheter, og er derfor vanskeligere å si at "denne programvaren her kan du installere og bruke på hvilken som helst distro". Bare se på hvor mange pakkehåndterere det fins. Dette syns jeg burde bli standardisert, og RPM er ikke noe alternativ, etter min mening. Sorry hvis dette var litt off topic.
kyrsjo Skrevet 2. juli 2005 Skrevet 2. juli 2005 Ballmer påstår at Longhorn blir omtrent like sikker som RedHat 6.2. En stund siden den ble gitt ut da. Når/hvor? Regnes ikke RH 6 som "RedHats store sikkerhetsmessige kjempetabbe"? Hva skjer i Spektrum 7.Juli? Å kaste NT-kjerna i /dev/null hadde vært galskap. De har massevis av rimelig gjennomtesta kode, som de har erfaring med - og en total rewrite ville ikke bare kostet dem masse tid/penger, men de hadde også mistet en haug med bittesmå bugfixes som får den til å fungere i praksis. Forøvrig sies det at NT-*kjerna* i seg selv er micket bra - men så er det folka bak Digital Unix / VMS som har skrevet den, ikke MS selv... Ang. fiendtlige .deb-pakker (etc.): Selvfølgelig mulig. Og komplett umulig å beskytte seg mot... Men svært vanskelig så lenge brukerene bruker apt/yum etc. takket være GPG-signering. Diversiteten på Unix-plattformen gjør det også langt vanskeligere å treffe med auto-spredene virus etc. - folk har helt forskjellige (kombinasjoner) av versjoner, compile-flags, ting ligger andre steder i minnet (noe også execshield hjelper godt til med... randomizing av minneposisjoner hver eneste oppstart...), programsammensettninger varierer etc. Så "låsen" som virusforfatterene retter seg inn mot står forskjellig for hver eneste maskin. For gyldige programmer er dette ikke så farlig - da de benytter seg av dokumenterte/stabile interfaces. I tillegg kommer unix permissions og SELinux etc. Det må sies at Windows har et system som minner om SELinux - og har hatt det relativt lenge (siden NT4?) - men at det (vistnok) er dårlig implementert, lite standardisert, og at genrellt ingen bruker det. Forøvrig kommer kansje NFS4 til å bety et større hopp i sikkerhetsnivået for Linux/Unix OS som "corporate desktop" - NFS3 og 2 er ikke akkurat direkte sikkert, så lenge du er innenfor brannmuren...
ratix Skrevet 2. juli 2005 Skrevet 2. juli 2005 Det kan være lurt å se dokumentaren Revolution OS. En dokumentar om Linux Haha, hvis du hadde sett den (og forstått den) så hadde du sagt at den hovedsaklig handlet om GNU.
olefiver Skrevet 3. juli 2005 Skrevet 3. juli 2005 RSS i Longhorn er oppblåst til de grader, syns det er latterlige artikler som er skrevet der overskriftene har f.eks vært "RSS i Longhorn potensielt usikkert" eller lignende. Ved å fjerne den store integrasjonen av IE og føye til RSS I både IE og kanskje Outlook vil nok ikke være verdens undergang. Har ingen formening om Longhorn vil bli mer eller mindre sikkert med RSS integrert. Ville bare poengtere at MS kanskje ikke jobber mot mindre integrering når du tar i betraktning planene for RSS integrering. Til alle nye lesere der ute, under temaet "Erfaringer ved å anbefale folk linux", vil jeg si: Unngå at migreringsdiskusjonen går så of topic som denne tråden
TheIlluminated Skrevet 3. juli 2005 Skrevet 3. juli 2005 Microsoft har sagt at massiv integrering av IE i NT har gjort systemene ikke så altfor sikkert og dermed innsett at en slik integrering var ikke en genistrek. Og dermed har jeg forstått det slik at dem ikke jobber/har jobbet med Longhorn slik at de ikke har lagt så mye vekt på IE intergrasjon. Men jeg tror jeg nesten skal slutte å diskutere dette her, som du sier olefiver så begynner vi (og kanskje mest jeg) å være off-topic.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå