Gå til innhold

OS fortsatt tilstede etter formatering.


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp hjulpet en kamerat med å installere Win2K på maskinen sin. Fra før hadde han 2 operativsystemer på hver sin partisjon.

 

Før vi installerte 2K slettet vi partisjonene og formaterte disken med det medfølgende formateringsprogrammet på 2K CDen.

 

Det merkelige er at selvom vi formaterte disken, da vi skulle starte opp maskina for første gang etter installasjon, kom det fortsatt opp et skjermbilde hvor vi kunne velge hvilket OS vi ville starte opp.

 

Tidligere mens han har hatt to OS på disken har det ene aldri fungert, og det er dette OSet som fortsatt ser ut til å være plantet på disken et sted, men Gud veit hvor, for vi formaterte'n jo.

 

Akkurat det samme problemet skjer også hos en anna kamerat... Det er to OS på disken (ett som er føkka), vi fjerner partisjoner, formaterer, mekker en ny partisjon og legger inn OS her, starter opp og det gamle føkka OSet har på en merkverdig måte klart å lure seg unna formateringen. CONGRATULATIONS! :w00t:

 

Det såes tvil om OSet faktisk befinner seg på disken, men hvorfor vises det da, før oppstart, som et oppstartsalternativ? Det er mitt store spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte Format funksjonen i installasjonsprogrammet?

 

Det leter først etter allerede eksisterende installasjoner og forbereder en boot.ini fil tilpassa det den finner.

Desverre så falt det ikkje M$ klønene inn at noen faktisk kunne finne på å slette en disk med et OS allerede installert...

 

Men trøst deg med at dette er det eneste sporet etter de gamle OSene som var på disken.

Om du er modig kan du editere c:\boot.ini med en tekst editor.

(Fila har Skjult og System attributtene satt, om eg ikkje husker feil. Disse må slettes før editering, og settes tilbake etterpå)

Bare slett de linjene som refererer til de gamle OSene.

Lenke til kommentar

Windows-tasten + pause break

Advanced-skillearket

Startup and recovery settings

 

Enten kan du fjerne haken for "Time to display list of operatinve systems" eller så kan du editere boot.ini ved å trykke på edit-knappen. Skyt meg hvis jeg tar feil nå, men det er den nederste som skal bort. Kjør uansett en backup av den fila når du kødder med den ;)

Lenke til kommentar
Menyen for å velge 2 OS ligger i MBR, og den blir ikke berørt av formatering.

 

Ok. Da lurer jeg på en ting. Hvilke deler av harddisken er det som egentlig blir berørt av en formatering? Er det kun "data" delen? Hva med "root" eller "BR"?

 

Eller for å spørre på en litt enklere måte: Hvilke deler er det som ikke blir berørt? Er det kun master boot sector?

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Formatering fjerner kun linkene til sektorene som ligger på hdd. Det vil si at etter en formatering ligger fortsatt alt av data der, kun linkene til startsektorene som er slettet. Er dette som gjør det mulig å hente tilbake slettet data ganske lett.

 

En hdd har ikke forskjellige deler. Det du kanskje mente var ting som MBR osv? Dette er bare sektorer på hdd som er satt av til standard ting. mbr er f.eks. første sektor, og det er denne bios gir over komando til når du booter.

Lenke til kommentar
Formatering fjerner kun linkene til sektorene som ligger på hdd. Det vil si at etter en formatering ligger fortsatt alt av data der, kun linkene til startsektorene som er slettet. Er dette som gjør det mulig å hente tilbake slettet data ganske lett.

 

En hdd har ikke forskjellige deler. Det du kanskje mente var ting som MBR osv? Dette er bare sektorer på hdd som er satt av til standard ting. mbr er f.eks. første sektor, og det er denne bios gir over komando til når du booter.

Ok, skjønner. Men hvordan er det mulig å lagre ny data da a? Blir data'ene som ligger der bare overskrevet etterhvert som man lagrer nye ting på disken? Virker litt nifst spør du meg, at all data fortsatt ligger på disken selv etter en formatering... Finnes det ikke et program som fjerner alt på disken for evig og alltid?

 

Edit 1: Og hvor på hdd ligger linkene til sektorene på hdd? I en sektor? Seff, men hva er det som linker til denne sektoren da?

 

Edit 2:

 

Det merkelige er at selvom vi formaterte disken, da vi skulle starte opp maskina for første gang etter installasjon, kom det fortsatt opp et skjermbilde hvor vi kunne velge hvilket OS vi ville starte opp.

Problem fikset. Takk for hjelpa!

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Ok, skjønner. Men hvordan er det mulig å lagre ny data da a? Blir data'ene som ligger der bare overskrevet etterhvert som man lagrer nye ting på disken? Virker litt nifst spør du meg, at all data fortsatt ligger på disken selv etter en formatering... Finnes det ikke et program som fjerner alt på disken for evig og alltid?

Ny data lagres over gammel data som ikke har noen peker. Registeret over data ligger først på disken sammen med MBR.

 

Den enkleste måten å dumpe gammel data på er å bruke et program som skriver enere på hele disken. På denne måten blir all data skrevet over minst en gang. Det vil allikevel være mulig for proffesjonelle å hente ut data, men for folk flest er det sikkert. Jeg tror IBAS kan hente ut data som er skrevet over opptil åtte ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...