Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen nekter å starte med 2 ram brikker


Anbefalte innlegg

For ca 1 år siden kjøpte jeg en pc i deler.

  • AMD Athlon 64 3000+ BOXED Socket 754 512KB cache
  • Western Digital Raptor 74GB S-ATA
  • Seagate 160GB IDE ATA/100 7200RPM Barracuda 7200.7 Plus 8MB cache
  • TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs
  • AOpen H600B Svart, 350W, W/USB 2.0 board
  • Gigabyte K8NS Pro nForce3 250 ATX/GBLAN/SATA/Raid/8ch.LYD/Firewire
  • Sapphire Radeon X800PRO 256MB Vivo

Denne fungerte helt fint i 3-4 mnd, men en dag var det ingen reaksjon når jeg prøvde å skru på strømmen på pcen, og fant ut at hovedkortet sannsynligvis hadde tatt kvelden. Kjøpte ett nytt hovedkort (samme Gigabyte nforce 3)

 

Det fungerte helt fint i ca 5-6 mnd, så begynnte rare ting å skje med den, helt plutselig begynnte maskinen å slå seg av og låse seg. Maskinen låste seg selv når pcen ikke var i bruk (kun idle) Etterhvert ble det problemer med å boote opp windows også, og det kom ofte opp en error om at en system fil var blitt skadet og kunne derfor ikke starte windows. Prøvde mange ganger å formatere hele disken og legge inn XP på nytt. Dette fungerte ofte i noen dager før de samme problemene oppstod igjen. Etter en stund begynnte harddisken å lage klikkelyder og jeg bestemte meg for å kjøpe en ny raptor disk og i tillegg ny strømforsyning (OCZ PowerStream strømforsyning 420W - 20/24pin ATX, 23 dBA @ 60% load)

 

Etter jeg hadde satt i den nye disken og skulle starte opp kom de samme klikkelydene og den klarte ikke å boote opp med windows cden. Prøvde da å ta ut den ene rammen, og vips så startet den helt fint. Etter jeg hadde fått installert prøvde jeg med kun den ene rambrikken jeg hadde tatt ut i den sloten til den rammen som hadde fungert, men fikk samme feil.

 

Satte tilbake den fungerende rammen og kjøpte en ny rambrikke. (en enkel TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512) Satte den nye inn i maskinen men nå kommer det lange pipelyder fra hovedkortet (har aldri hørt slike før) og den klarer ikke å boote opp, får ikke oppstartsskjermen på biosen en gang. Prøvde igjen med kun den nye rammen i en slot og det fungerer helt fint.

 

Må jeg kjøpe enda et nytt hovedkort? Jeg har lest litt rundt på forumet og ser at noen har problemer med to rambrikker på Gigabyte kortet, men det har jo fungert hos meg lenge. Jeg har prøvd å oppdatere med den nyeste biosen, men får samme pipe lyd når jeg har to rambrikker i.

 

Håper det er noen som vet hva som kan være galt, eller vet noen ting jeg kan prøve for å få systemet til å fungere med to rambrikker. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpe nytt hovedkort og disk? Går ikke sånt på garanti da?

 

Humm, står at du prøver med Twinmos minne... s754 hovedkort er ikke gla i Twinmos ram... Eller er det CPU som ikke er gla i dem tro... ?

 

Prøvd med noen andre ram brikker, fra en annen produsent.. ?

 

Edit:

 

Kjør også memtest på den rambrikka som pc`en ikke vil fungere med...

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Siden jeg bruker pcen i jobb sammenheng har jeg ikke tid til å vente på at netshop skal teste ut hardwaren, men jeg har tenkt å sende inn den enen ram-brikken ihvertfall.

 

Det som er så veldig merkelig er at det har fungert lenge med 2 rambrikker av Twinmos, men nå så nekter den plutselig.

Endret av Garreth
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, jeg har samme hovedkort som deg, og er meget misfornøyd. Har hatt masse problemer med minne, men også andre ting som C&Q.

 

Gigabyte kortet har visstnok problemer med å kjøre to rambrikker på 400mhz hastighet. Jeg får BSOD hver gang jeg kjører med denne hastigheten og den settes ned til 333mhz. Går nok tilbake til Asus eller Abit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...