Gå til innhold

Ny AMD støyfri spillepc med økonomisk tak


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :D

 

Jeg har utrolig lyst å bygge meg en ny PC om dagen, og hvis det blir ønske fra hw's side tenke jeg å lage en artikkel om dette til høsten når jeg bygger den. Tenkte å sette sammen en rå pc, som jeg eventult skriver detaljert hvordan vi klokker og hva vi åpner med.

 

Jeg setter et økonomisk tak på saken på 15k, og alle som bygger PC vet jo at støyfri betyr ekstra kostnader. Jeg tenkte vi skulle diskutere mine valg og om jeg kan gjøre bedre valg .)

 

Jeg baserer meg på en PC med få komponenter. I utgangspunktet har jeg liten lyst til å bruke vannkjøling, da jeg vil ha en hund på 45 kg i huset. Og slike hunder velter stort sett alt, da den gjerne vil sitte akkurat der jeg sitter.

 

Jeg tar utgangspunkt i et hovedkort med NF4 chipsett, for dette vil meg muligheten til å bruke NCQ på AMD. Kan noen bekrefte dette?

 

 

Husk vi lager en overklokkvennlig PC og samtidfig har vi ikke flust av penger. Store deler av budsjettet går til skjermkort, samt støydemping.

 

 

Here goes:

 

Kabinett:

 

Cooler Master Stacker STC-T01

 

Grunn: Mye plass, og da vi skal ha få elementer i denne tror jeg denne vil tilby akkurat det vi er ute etter. God luftflyt.

 

Hw har testet den her.

 

Personlig tror jeg tyngden er et lite pluss med tanke på min hund som da må bruke litt mer kraft for å dytte det vekk. Andre har kanskje mødre eller lillebrødre de ønsker må slite litt. Dessuten gir det muskler av å bære dette med seg på lan.

 

 

 

Hovedkort

 

 

DFI LANPARTY nF4 SLI-DR

 

Grunn:

 

NF4 basert og brukeren skyline (høyt respektert bruker på hw) gir alle grunnene her

 

 

CPU

 

 

AMD Athlon 64 3700+ "San Diego"

 

Jeg velger å la en annen respektert bruker komme med forklaringen:

 

ArticOC skriver i denne posten dette:

 

Det finnes kun tre virkelige entusiast AMD CPU`er, og de er:

- 3000+ 939 med 512KB L2 til 1350kr. (Venice)

- 3700+ 939 med 1MB L2 til 2800kr. (San Diego)

- 4400+ 939 med 2MB L2 til 5000kr. (Toledo m/2MB L2)

 

..dette fordi du klokker alle innenfor samme kjerne like langt uansett pr-rating

 

 

Ram

 

Så har vi kommet til rammen i et slikt oppsett. Selvfølgelig kan vi ikke kline til med ubegrenset midler og jeg tror jeg har kommet over en liten juvel her:

 

OCZ 1024MB Dual Channel Value Series

 

Her har vi 2 x 512, men med ramprisene kunne det vært gøy å kjørt 2 gb ram. Noen som har noen kommentarer på valg av ram?

 

 

Test på AnandTech

 

Hovedkortet vi har valgt vil jo kunne gi den ønskede spenningen....

 

 

Optisk enhet

 

Kom med forslag folkens. Nec og Benq står høyt på listen

 

Harddisk

 

Her er jeg usikker. Jeg lagde en tråd om Maxtor diskene her.

 

Dog visker en ikke ubetydelig spurv meg i øret at det er rimelig stor feilrate på disse. En annen ikke ubetydelig spurv visker at Seagate skal komme med 16 mb cache til høsten.

 

Jeg har i utgangspunktet ønsket Seagate pga egenerfaring samt at feilraten så og si ikke eksisterer på denne produsenten. Dessuten er de meget støysvake og gir puff.

 

Men poenget er at vi går for kun en disk, denne bør derfor være så stor at den tilfredstiller vanlig bruk :D En disk fordi vi skal ha så lite som mulig i kabinettet = mindre varme = mer klokking og stabil maskin :D

 

HDD skal også måtte ha NCQ

 

 

Skjermkort:

 

Her holder vi an og ser an hvordan G70 gjør det før vi dundrer ut. Vi har jo muligheten for SLI, men alle vet jo hva jeg mener om det .)

 

 

PSU - Strømforsyning

 

Vi legger noen kroner i en bra PSU som også egner seg for litt klokking:

 

OCZ PowerStream 520W

 

Her rikker jeg meg ikke, fordi denne sparker i stykker alt annet av PSU der ute.

 

 

Lydkort

 

Integrert, ingen vitså bruke mer penger og bruke opp mer plass i kabbet.

 

 

 

 

Kjølinga da:

 

Jo da blir det interessant. Vi satser jo på luft her, og da må man holde tunga rett i munnen. Jeg har tenkt å smelle inn en 3 stk 120 mm vifter inni kabinettet for å holde god sirkulasjon.

 

NB: alle vifter vil gå på viftestyring.

 

Når det gjelder CPU tenkte jeg denne: Swiftech MCX6400-V som vi setter en 120 mm vifte over.

 

Tror dere det holder?

 

Noen som har kommentarer om hvordan vi skal kjøle skjerkortet?

 

 

Jeg tenkte også å sette en passiv kjøler på Hovedkort. Er jeg da idiot?

 

 

 

Ok, kom så med kommentarer folkens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Artic Cooling og Zalman har vifter som er stillegående både for CPU og skjermkort. Du bør bytte ut begge, da særlig skjermkortvifter veldig ofte støyer mye på de dyrere modellene.

 

Passiv kjøler på HK er kanskje mulig, uten at jeg skal si det helt sikkert akkurat med dette hovedkortet. Vet i alle fall at Digitalimpuls skifter ut vifta på sine Asus-kort (939 socket) og bytter til passiv NB kjøler for sine kunder.

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Personlig avventer jeg kjøp av ny CPU kjøler til jeg har sett den første testen av Asetek Micro..

36774-micro_motherboard.jpg

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310147&cks=PRL

 

Når det gjelder den swiftech`en du nevner, så hadde jeg holdt meg unna denne. Den er tung som juling, men har et lite kjøleareal i forhold til vekt, ikke spes. effektiv for å si det enkelt..

To bedre og "støyfrie" alternativer til denne er:

Thermalright XP-120

Zalman CNPS7700B-Cu

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Også enig med at den strømforsyninga til OCZ er et godt valg..

 

..men denne kan faktisk være en smule bedre! Jeg vurderer en slik selv :hmm:

0db_09.jpg

Strøken layout og stoOor japansk kondensator.. for å ikke nevne kjøleribbene :love:

 

Den har også tre potmetere for justering av +12V, +3,3V og 5V, akkurat som OCZ modstream..

 

PS! Det var en stillegående PC du var ute etter? :dontgetit: SuperSilentMode 0dB

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Forslag til DVD-brenner: Benq 1640. Denne har fått ekstremt med skryt av OCfreak, forumets fremste spesialist på området. (Han har en sticky under lagringsmediser). Ulempen er at denne brenneren vistnok ikke er på lager i nettbutikkene ennå. (Kommer snart)

 

Forslag til harddisk: Seagate Barraquda 7200.8 S-ATA 250GB. Grunn: NCQ, lavt støynivå og lav pris (ca 1000kr). Et godt alternativ er Hitachi T7K250 250GB SATA-II. Grunn: NCQ, meget bra ytelse. Pris ca 1150kr. (Jeg vet ikke hvordan støynivået er på denne, men antar det er ganske bra) Et tredje alternativ er Samsung Spinpoint P120 SATAII 250GB. Grunn: NCQ, lav pris, god ytelse og lavt støynivå. Jeg tror feilprosenten skal være lav på alle disse tre, men har en magefølelse på at Seagate ligger litt forran der. Maxtor og WD har jeg dårlig magefølelse på. Om du har god tolmodighet så kan også Seagate Barracuda 7200.9 SATAII, 16MB, 300GB (trolig 2 plater a 150GB) også bli et bra valg. Men det er jo litt tidlig å uttale seg om siden det er en stund til vi får se tester på denne. Seagate bruker å papirlansere mange måneder i forrveien så jeg blir ikke forundret om bladene på trærne er gule før den dukker opp i butikken.

Lenke til kommentar
Et godt alternativ er Hitachi T7K250 250GB SATA-II. Grunn: NCQ, meget bra ytelse. Pris ca 1150kr. (Jeg vet ikke hvordan støynivået er på denne, men antar det er ganske bra)

Jeg eier en slik selv og støynivået er ikke avskrekkende :)

 

Ytelsen er meget bra og søketiden er den garantert laveste av diskene som er på markedet nå, booter win XP superraskt.

 

Stikkord:

- lav søketid

- moderat støynivå

- SATA2, NCQ og 125GB pr. plate

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Men seriøst da øyvind. Gå for vann... strap kabinettet fast i bordbenet om du må, men vannkjøling tåler like mye å gå i bakken som det resten av innmaten gjør. Og helt seriøst: Har bikkja virkelig VELTET kabinettet over ende? - Da tror jeg CPUen til de fleste AMD (før 64 serien) brukere ville gått til helvete...

 

Hvis dette er en seriøs risikofaktor ville jeg gått for mindre midi tower - vanskeligere å velte :)

 

 

Edit: Du har forresten glemt å sette opp ny kjøling til G/VPU om du ikke skal ha vannkjøling....

Endret av Xvani
Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med ArticOC når det gjelder cpu kjøler.. hadde heller ikke gått for swiftech'en og de alternativene han postet er glimrende.

 

Skjermkortkjøler ville jeg nok også byttet. Siden disse støyer mye.

 

Chipset kjøleren på mitt dfi lanparty Ultra støyer utrolig lite... =) Hører den egentlig ikke over psu'en som er litt irriterende med sikkert 23-25db...

 

Når det gjelder harddisk hadde jeg nok gått for Samsung Spinpoint P120

 

test

 

Og ja hvorfor ikke en Mist? Billigere, og har hørt den er både musestille og kraftig nok til massevis =) Men jeg har ingen personlige erfaringer med den.

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
Jeg tar utgangspunkt i et hovedkort med NF4 chipsett, for dette vil meg muligheten til å bruke NCQ på AMD. Kan noen bekrefte dette?

Jeg kan bekrefte det. NCQ støttes av den interne SATA-kontrolleren i alle variantene av NF4-brikkesettet. På variantene Ultra, SLI og intel edition støtter kontrolleren SATAII (som i tillegg til NCQ også støtter bedre båndbredde (som om det hadde noe å si), har bedre støtte for hotswap, og mulighet for SATA-HUB (SATA-forgrener)).

 

Edit: Angående velte-risiko, så er det ikke værre enn å lage en festebrakett på f.eks veggen bak undersiden av skrivebordet som du kan skyve PCen inn i uten skruer. Festebraketten skrur du fast i veggen. Da har du en veltebeskyttelse. En annen mulighet er å lage en festeanordning mellom PCen og et bordbein.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja skjermkortkjøleren bør byttes. Jeg ville foreslått zalman cu-700. Den er ikke den flotteste å se på, men får jobben gjordt.

En annen ting jeg tenkte på, har dere vurdert automatisk viftestyring, f.eks mCubed viftestyring.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MCTBANSL4

Vurderer enn sånn en selv, men er ikke sikker på hvor bra den er.

 

Edit:leif

Endret av StigK
Lenke til kommentar

NB! Denne posten handler mest om støy, ikke nødvendigvis ytelse!

 

Strømforsyningen er vel en av de viktigste komponentene angående støy og stabilitet, men jeg tviler på om du vil trenge stabiliteten som OCZ-forsyningen gjør, kontra støynivå. Det er ingen tvil om at den har meget høy effektivitet og er en meget stabil strømforsyning, men jeg ville heller gått for en Seasonic PSU, som også er kjent for sine produkter av høy kvalitet og, ikke minst, lave støynivå. Problemet er vel heller å få tak i disse, men jeg vet at shg.no selger disse(inkl. seneste S12-versjonen). Jeg kan nok garantere at disse er adskillig mer støyfrie enn OCZ-PSUen.

Personlig kjører jeg med en MIST 500W-PSU og den er skikkelig, skikkelig god, og den er faktisk ikke hørbar i mitt system, uansett load. "Billig" er den også, kun 895,-..... Men den er nok ikke bedre enn de nyestes Seasonic-PSUene, som jeg ikke skjønner hvorfor de fleste norske nettbutikker ikke tar inn.

 

Harddisk ser jeg egentlig på som et ikke-tema, da de fleste nye harddiskene støyer egentlig like mye i idle-mode, mens det varierer litt under bruk. Denne lyden kan du uansett bli kvitt med strikk-oppheng. Jeg anbefaler en profesjonell løsning med litt kjølemuligheter, f.eks. Nexus DisktwinNexus Disktwin. Jeg har en av disse på en Samsung Spinpoint, og den er mer eller mindre uhørbar, pluss at den får litt bedre kjøling enn med vanlig strikk-oppheng.

 

DFI Lanparty vil jeg IKKE anbefale for støyfri operasjon. For å være slem, jeg vil ikke anbefale NF4-hk med chipset-vifte i det hele tatt, for de 40mm-jævlene bråker noe helt jævlig! Det er mulig å sette på f.eks. en Zalman-chipsetkjøler, men denne er stor, og vil i de fleste tilfeller komme i konflikt med større grafikk-kort. Mulig DFI-kortet er heldig i denne sammenhengen, men jeg tviler på det, da layouten er som oftest klin lik på alle NF4-kort, så vidt meg bekjent. Det er også mulig å fjerne mesteparten av lyden vha. vifte-styring, men hvor bra dette er for stabiliteten er jeg litt usikker på. Jeg tror ASUS kommer med et NF4-kort med passiv kjøling av chipsettet, så ta en titt på dette(så det her på hw.no, faktisk).

 

Jeg vil også samstemme med ArticOC i XP-120 som CPU-heatsink. Sett på en stillegående 120mm vifte på denne, og du har omtrent den beste kjølingen du kan få tak i. Litt stor, men veier omtrent halvparten av Switech-kjøleren.

 

Et siste tips er å gå til SilentPCReview for mer utfyllende info. Det er vel egentlig der jeg "stjeler" all min kunnskap(utenom personlige erfaringer selvsagt!). Jeg regner egentlig med at du allerede vet om den plassen, men man vet aldri... ;)

Lenke til kommentar
Edit: Angående velte-risiko, så er det ikke værre enn å lage en festebrakett på f.eks veggen bak undersiden av skrivebordet som du kan skyve PCen inn i uten skruer. Festebraketten skrur du fast i veggen. Da har du en veltebeskyttelse. En annen mulighet er å lage en festeanordning mellom PCen og et bordbein.

man behøver ikke hund for å klare å velte PC`en.. jeg trenger kun en kasse øl og fire kompiser som henger over PC`en som alle vil bla i Winamp lista mi :p

Lenke til kommentar

du er jo en dreven kar har pá forumet. ső du har jo litt peiling .men jeg préver meg pá et par rád.

 

kjőler: xp120, ingen vits og ha 750 grams kjőler. min loader 20 grader over romtemp. da med 11db silenx vifte pá halv fart 680 o/min (9x278) 1,5 v

 

i den store DFI tráden har articOC et bra prosjekt pá passiv chipset kjőler det MÁ du ha.

 

skjermkort er det várste, det lőste jeg SLIK

dette scorer jeg 7000 3dmaks lydlőst med.

 

HDD er det bare samsung som gjelder. du mő uansett stőydempe den.

 

12cm med vifteregulering er veien og gá.

 

lydmatter kan váre lurt og tenke pá :yes:

 

skrevet pá ungarsk tastatur sá litt mange leifer her

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Takker for innspill.

 

Hvis vi går for vann, kan noen anbefalle noe drit bra?

 

går for benq'en som optisk enhet. Avventer Seagate diskene.

 

Mn en spurv visket meg i øret at dettehovedkortet sparket som en hest

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310299&cks=PRL

 

vil den da støtte min ram med tanke på volt?

 

Burde jeg heller gå for 2 x 1024 ram?

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

de feste HK klarer å øke volten såpass mye at det ikke burde bli noen problem. angående ram ville jeg heller valgt 2-2-2-5 400+MHz, fra en ok produsent til en billig peng. 1024MB holder vanligvis, du kan jo alltids kjøpe mer seinere.

 

ninja edit

Endret av zadu
Lenke til kommentar

Vel, ville anbefalt Koolance vannkjøling, veldig pent å se på å!

koster 1295kr på komplett.

Koolance

(Samme Vannkjøling som Alienware bruker)

Helt enkelt å greit vannkjøling for den som ikke vi ta noen seriøse modds i maskina si!

 

Anngående minne vill jeg tatt OCZ PC-3200 2x1024MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L.

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6151

 

Hovedkort, joa. det asus korte med den nye passive kjøleren er jo mye stillere en et standar kort av det gamle, men det gir ikke noe bedre ytelse, eneste jeg vet at det er V2 å det har kansje noen tweaks på seg.

Endret av Åsmund@ATi
Lenke til kommentar
Hvis vi går for vann, kan noen anbefalle noe drit bra?

Zalman Reserator er i hvertfall en lydløs løsning. Det var vært noe skryt av denne på forumet men jeg har ikke lest så nøye over det. Den ene erfaringen som ligger inne i prisguiden synes jeg er for lite til å trekke noen generell konklusjon av. (Skulle ønske folk var ivrigere med å skrive erfaringer i prisguiden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...