Gå til innhold

Flash - Good or bad?


Anbefalte innlegg

Er sikkert flere som får lyst til å lese om hvordan han har det vist siden hans er fin, enn hvis den er laget i frontpage!

hmm.. er det bare meg som ikke skjønte noe av det?

Tja, hvis noen synes siden hans er fin, er det flere som vil fortelle om den enn hvis han lager en side i MS Frontpage og noen synes den er stygg, for da vil få fortelle noen om den stygge siden. Enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi. Får flashback jeg. Har vel vært gjennom denne diskusjonen før.

Personlig synes jeg det er en del bra flash sider. Men jeg klarer ikke ha veldig bastante meninger om hverken for eller mot. Jo, foresten det er alt for lett å lage lyd i flash. VG skremmer livet av meg hver dag.

 

Det er fint å ta hensyn til de blinde og svaksynte, men hva med de 8% av den mannlige befolkningen som er fargeblinde og som mange ikke tar hensyn til når de lager html sider. De har meget store problemer med å lese rødt mot grønt. Har du tenkt på det når du lager websider?

 

Internett er anarki.

 

Selv sier jeg det samme som Ole Brum.

Lenke til kommentar
Det er fint å ta hensyn til de blinde og svaksynte, men hva med de 8% av den mannlige befolkningen som er fargeblinde og som mange ikke tar hensyn til når de lager html sider. De har meget store problemer med å lese rødt mot grønt. Har du tenkt på det når du lager websider?

Hva? Alle sidene jeg lager ser jo slik ut. Er det noe gale med det?

Lenke til kommentar
Til alle som meiner flash er dårlig "ogsåvidare".

sjekk denne: http://matematikk.nasjonaleprover.no

 

Fullscreen flashapplikasjon

Er den ikkje brukarvennlig?

Tar den store resursser?

Går det treigt?

 

Sett gjerne Netlimiter på 1KB og gå igjennom den.

Den sida der var igrunn eit eksempel på noko av det definitivt beste innen brukervennligheit ein kan lage med flash. Men - der er eit stort "men" - det er rett og slet ikkje fysisk mogleg å oppnå same tilgjengelegheit med flash som med "oldschool" HTML og CSS.

 

Dette rett og slett fordi spesialnettlesarar for folk med spesielle funksjonshemmingar (rørslevanskar, blindheit, svaksynte.....) ikkje er laga slik at flash vil komme til nytte. Om flash i det heile tatt er installert, vil ei slik side kanskje bli vanskeleg å benytte på grunn av at ting er små, rare kontrastar i forhold til kva brukar er van med osv.

 

Om den sida der hadde vore laga visuellt heilt lik, men med HTML og CSS, med eit serverside script som styrte innhaldet hadde det vore langt betre. Dessutan kjem ein stor "tilgjengelegheitstabbe" tydeleg fram på den sida: Det er ikkje mogleg å linke direkte til ei enkeltside - det å ha ei fullstendig adresse i adresselinja er eit svært viktig punkt når det kjem til tilgjengelegheit.

 

Vi hadde ein laaaang diskusjon om emnet i webkafèen for ei tid tilbake òg, om nokon er villige å leite etter den.

 

Edit: Waldmeister over her fant vist ein tråd til om emnet :p

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Personlig hater jeg slike drittsaker som er laget med flash. Synes det gir siden et useriøst preg. Kankje først og fremst fordi jeg altfor ofte kommer borti ting som ikke virker.

Feks. den nasjonaleprøver siden som ble gitt over: Der kom det kun opp en linje øverst på skjermen , samt en Uppercase/Lowercase A som ga en slider når man klikket på den. Sliderne har ingen merkbar funksjon.Står også et brukernavn:gjest der(som ikke kan forandres). Jeg sier bare: hva i all verden er denne siden ment å gjøre/vise???

 

I tillegg så er det en forferdelig uting når feks. man er interessert i en site, men når man går inn så dukker det bare opp en eller anenn idiotisk flash-animasjon som man overhodet ikke er interessert i, samt ofte noen støyende lydeffekter. Heldigvis har de aller fleste en "skip intro" knapp, men hvorfor kunne de ikke spart seg for hele den skiten med det første. Det skaper bare irritasjon og bortkastet tid for brukeren.

 

Andre ting som også er nevnt er at det blir tregt og uskalerbart med tanke på skriftstørrelse og slikt.

Lenke til kommentar
Hva gjør de som vil ta nasjonale prøver og som ikke har flash?

Og DET ser du på som et problem?

 

Jeg skulle laste ned et offentlig dokument angående den nye åndsverksloven, men så viste det seg at jeg måtte laste det ned i et .doc-format. Hva er det? En slags ekstra skatt for å lese offentlige dokumenter?

 

Har jeg installert Microsoft Office? Nei, det har jeg ikke. Ja, jeg vet at Microsoft leverer en gratis .doc-leser, men den krever Microsoft Windows installert. Hvorfor skal jeg måtte kjøpe Windows til 3000 kroner, og eventuelt MS Office til 4000 kroner? Uhørt, spør du meg!

 

We're not going to spend taxpayers' money on a program so that Microsoft can further consolidate its monopoly.
Endret av drange_net
Lenke til kommentar

Ser det er mange som kjem med kritikk

 

Vice:

Viss det berre kom ei linje øverst ville eg ha fjerna flashplayeren og innstalllert den på nytt då det er noko gale med flashplayeren din.

Slideren er til for å justere skriftstørrelsen, og brukarnavnet vil endres idet ein logger seg inn i prøvemodulen (startsida skal vere 3 ikon horisonalt midt på sida)

 

Arve Systad, det er faktisk mulig å linke til spesifikke sider i applikasjonen

 

http://matematikk.nasjonaleprover.no/infor...on/teknisk.html vil gå til den tekniske sida.

"Tilbud" til svaksynte er allreie impelemntert med at det er mogleg å endre tekststørrelse med slideren i linja øvsert.

Ein av dei andre argumenta for flash er båndbreddeproblematikken, som brukarane av denne tjenesta slit med. Grellaste eksempelet me møtte var 7 tynnklientmaskiner som delte 1 isdn-linje.

 

Orus:

Det er ein del som taler for fullflash.

1) Elevane oppdager ikkje midt i prøven av skjermen blir kvit.

2) Optimalisering av bilder gjennom vektorgrafikk gjer at båndbreddebruken er pressa til det minimale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...