Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bruke alt for mye penger på ny PC :razz: Det er et ubestridelig faktum at 20k til PC er alt for mye. Særlig når de 20k ikke inkluderer noen skjerm...

 

Til saken: Abit AT7, 2200+, Radeon 9700, 3 HDer. Holder en 300w PSU, eller må jeg ha 350?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prinsipper, prinsipper... P4 er utelukket. Jeg sitter på en gammel GF2 Pro som jeg tenkte å holde på til rad 9700 kommer. Har alltid hatt lyst på en radeon av en eller annen grunn. Men om du anbefaler en kraftigere psu, får jeg dilemmaet om hvorvidt jeg skal ha en dyr (i relativ forstand) 300w, eller en billigere 340w. Her er alternativene:

 

Enhance 300W Ultra Quiet ATX (AMD OK), 705,-

Sirtec HPC-340 340W ATX (AMD&P4 OK), 469,-

 

Synes den siste der var fryktelig billig egentlig. Må være noe muffens. Prisene er fra databutikken.com, forresten. Jeg kan selvsagt kjøpe en 400w til litt over tusenlappen, men er ikke det bortkasta penger? Dessuten hørtes 'Ultra Quiet' attraktivt ut :razz:

 

Anyone?

Lenke til kommentar

Du bør ikke kjøpe billig-PSU fordi det er billig. Om strømmen ikke er "rein" inn eller ut av PSU'n, kan du få stabilitetsproblemer og kanskje skader på komponentene din. Jeg ville ha gått for min 350W så har du litt å gå på. Husk at deler som PSU (og skjerm for den saks skyld) er de du kanskje har lengst...

Lenke til kommentar

Hvis du først skal ha bra PC syntes du burde gjøre som alle andre og kjøpe skikkelig kvalitet. Kan anbefale en slik en: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...NR=EG465AXVEFMA . 431W stillegående PSU, du kan justere turtallet på viftene med en bryter bakpå. Eller leiter du etter noe billigere har jeg lagt merke til denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...ARTNR=SF420TSTB . En Lepont aka Superflow 420W, skal være ganske stillegående også. På denne PSUen er det innebyge _fartsregualtor_ på viftene, så de ikke kjøres for fullt hvis det ikke er nødvendig.

 

Selv har jeg en Enermax 431W med Active PFC, altså samme som overstående.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-22 16:51, aschj skrev:

Jeg har tenkt å bruke alt for mye penger på ny PC :razz: Det er et ubestridelig faktum at 20k til PC er alt for mye. Særlig når de 20k ikke inkluderer noen skjerm...


Til saken: Abit AT7, 2200+, Radeon 9700, 3 HDer. Holder en 300w PSU, eller må jeg ha 350?


Hvorfor ikke kjøpe PC til halve prisen dobbelt så ofte..?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-22 16:58, Morpheus^ skrev:

Ville heller ha valgt ett P4 system, som gir mest for pengene i dag.



 

Hvis man overklokker noe for j****g hardt, kanskje. Men hvis man ikke ønsker det, så gir AMD fortsatt mest for pengene. AMD har lavere klokkefrekvens, men annerledes arkitektur som gir deg mer pr. MHz, derfor betegnes f.eks 1,5GHz som 1800+ ettersom den tilsvarer minst en P4. 1,8GHz. For eksempel koster en P4. 1,8GHz ca. 1.800 kroner, mens AMD's XP1800+ koster 950 kroner. Samme ytelse til nesten tusenlappen mindre. Hvis man overklokker P4 1,8GHz til 2,1GHz (ikke anbefalt å overklokke så mye hvis du ikke har ett monster av en vifte som bråker deretter) så får man en maskin som er like bra som en AMD XP2100+ for samme prisen, men da har man altså overklokket Pentiumchipen).

 

Forskjellen blir mindre når det gjelder CPU'er med mindre klokkefrekvens.

 

Vil ikke starte en AMD vs. Intel diskusjon her, men måtte bare rette opp de feilaktige opplysningene Morpheus gav. Det stemmer nemlig ikke alltid at Intel P4 er billigere enn AMD.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat tenkt på det samme.

skal kjøpe asus gf4 ti4200, amd xp2000+ og asus a7v333.

Har lyst på et svar som sier litt mer en "400W er jo kjekt å ha.."

Hva brukes egentlig all denne strømmen til?

Hvorfor holder ikke 300W?

 

Det er uansett ikke aktuelt for meg å betale 1000 kr for en strømforsyning. Og siden de andre delene blir kjøpt hos databutikken.com ville det vært fint med noen anbefalinger om hvilke andre strømforsyninger der som er å anbefale.

Gjerne et svar på hvilken av de 2 han i orginalposten nevnte som er å anbefale.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-23 10:54, MrA| skrev:

Hvis du først skal ha bra PC syntes du burde gjøre som alle andre og kjøpe skikkelig kvalitet. Kan anbefale en slik en:
. 431W stillegående PSU, du kan justere turtallet på viftene med en bryter bakpå.


 

En ting er å kjøpe kvalitet, en annen ting er å kaste penger ut av vinduet. En 300-350W PSU fra en god produsent (Forton/Source, Enermax etc) er mer enn bra nok. Du vil ikke merke noenting om du så putter inn en 600W PSU.

 

Quote:


Den 2002-07-23 10:36, Ivan Drago skrev:

Jeg kjøpte Sirtec 300W PSU, og fikk Chieftek 300W (www.databutikken.com) Er vel sikkert det samme..

220 kr er ihvertfall bra pris!


 

Sirtec og Chieftec er akkurat samme sak ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...