Gå til innhold

Skolemat - en privat eller offentlig oppgave?


Anbefalte innlegg

Men for all del, det bør jo også være mulig at foreldre betaer for dette om det absolutt blir så vanskelig å klare å finansiere. Selv betaler jeg 250 kroner mnd for at ugen min skal få et måltid til lunsjen i barnehagen. Det er vel brukte penger og utgjør ikke mer enn 5-6 kroner dagen.
5-6 kroner holder neppe til en lunsj/varmmat i grunnskolen. Man skal betale for kokker, transport, administrasjon, råvarer, strøm og svinn. Jeg ser heller for meg 50-60 kroner dagen.
Regnestykket blir helt feil, for den tar utganspunkt i at statens utgifter blir dekket i det hele av skatten folk betaler inn. Skatt utgjør kun 15% av statens inntekter. Blir vel mer riktig å ta 15% av 6000 kroner. Som er 900.
Likefullt, det er 6000 kroner pr yrkesaktive med skattbar inntekt. Uavhengig om pengene kommer ymse avgifter (mva, arbeidsgiveravgift, bilavgifter, toll, alkohol, trygdeavgift) eller skatt (lønn, formue, utbytte etc). Forøvrig står personbeskatningen for 24% av totale inntekter på statsbudsjettet.
Jeg ser ikke at det skal være noe problem å f.eks. tilby det samme måltidet til alle, og så ha en vegetarrett til dem som ikke vil spise standardretten. Evt. kan man ha noe brødmat i bakhånd. Fungerer slik på en del større universiteter, og kan sikkert gjennomføres på en mindre skole.
Så kommer de som må ha glutenfritt brød... og mange andre spesialtilfeller som krever særbehandling. Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5-6 kroner holder neppe til en lunsj/varmmat i grunnskolen. Man skal betale for kokker, transport, administrasjon, råvarer, strøm og svinn. Jeg ser heller for meg 50-60 kroner dagen.Likefullt, det er 6000 kroner pr yrkesaktive med skattbar inntekt. Uavhengig om pengene kommer ymse avgifter (mva, arbeidsgiveravgift, bilavgifter, toll, alkohol, trygdeavgift) eller skatt (lønn, formue, utbytte etc). Forøvrig står personbeskatningen for 24% av totale inntekter på statsbudsjettet.

Skulle gjerne likt å se hvordan du mener det blir 60 kroner. Selv får ungen min varm mat hver dag og melk til å drikke til. For 5-6 kroner dagen. I forsvaret utgjør vel snittprisen per menig per måltid oppunder 40 kroner om jeg husker rett. Da ble summen langt lavere til lunsj, ettersom det meste av penger blir brukt på middagen.

 

 

Likefullt, det er 6000 kroner pr yrkesaktive med skattbar inntekt. Uavhengig om pengene kommer ymse avgifter

Likefult er jo det uinteressant ettersom alle vet at skatt ikke alene vil dekke dette, som det ikke dekker resten av utgiftene våre i sin helhet. Da blir 900 kroner et mer riktig tall.

 

Forøvrig står personbeskatningen for 24% av totale inntekter på statsbudsjettet.

 

Feil. 15%. 24% er vel om du ikke tar med petroleumsinntektene.

 

Skatt på fomue og inntekt: 127,8 mrd

Totale inntekter: 912 mrd

 

Det er faktisk mindre enn 15%, ettersom skatt på formue er tatt med.

 

http://www.stortinget.no/budved/2005/vedta...udsjett2005.pdf

Lenke til kommentar
Skulle gjerne likt å se hvordan du mener det blir 60 kroner.
Jeg tror 60 kroner er et ganske realistisk anslag. Vi tar utgangspunkt i en ungdomsskole på 300 elever.

Vi regner 75 elever pr kokk, som gir 4 kokker a 260'brutto lønn, totalt 1040'

Vi setter råvarekostnader på 20 kroner pr dag, som er et forsiktig anslag. Med 200 skoledager gir dette 300*200*20 = 1200'

Så legger vi inn kursutgifter på anslagsvis 50' pr år, strøm, administrasjon, vasking, kjøkkenutstyr, kapitalkostander og andre ymse utgifter på 800'.

Totale utgifter = 3040' / (300 elever * 200 dager) og vips var kostanden over 50 kr dagen.

Feil. 15%. 24% er vel om du ikke tar med petroleumsinntektene.
Ikke når trygdeavgift (rundt 70 mrd.), som er en skyggeskatt, legges til. Uansett er ikke dette vesentlig for tema.
Lenke til kommentar
Synes det er et flott forslag. De har tilogmed innsett det i USA før oss. På tide!

I USA er det jo flere skoler som serverer junkfood til elevene fordi dette er en billig løsning.

 

Men om det blir skikkelig god, sunn mat er det jo et godt tiltak. Bedre enn matpakken som har ligget i sekken i flere timer iallefall :yes:

Lenke til kommentar
Jeg tror 60 kroner er et ganske realistisk anslag. Vi tar utgangspunkt i en ungdomsskole på 300 elever.

Vi regner 75 elever pr kokk, som gir 4 kokker a 260'brutto lønn, totalt 1040'

Vi setter råvarekostnader på 20 kroner pr dag, som er et forsiktig anslag. Med 200 skoledager gir dette 300*200*20 = 1200'

Så legger vi inn kursutgifter på anslagsvis 50' pr år, strøm, administrasjon, vasking, kjøkkenutstyr, kapitalkostander og andre ymse utgifter på 800'.

Totale utgifter = 3040' / (300 elever * 200 dager) og vips var kostanden over 50 kr dagen.

4 kokker på fulltid for å servere lunsj til 300 elever? :omg:

På Haakonsvern har man 1, til tider 2 kokker for å servere mat til flere hundre ansatte. Og da er set snakk om frokost, lunsj og middag. Man har servitører og lærlinger til hjelp.

 

Her er det snakk om 1 måltid. Det er snakk om lunsj. Det er ikke allverdens å lage. Man trenger ikke å ansette 4 kokker full tid på en skole med 300 elever. Selv for en kommune er det ineffektivt.

I tillegg så er det jo en ide at elevene er med på å tilberede og lage maten. Det gir innsikt og lærdom i å lage sunn mat. Og¨å rydde og vaske etter seg er jo en selvfølge. Råvarekostnadene er nok et forholdsvis fornuftig anslag, dog tror jeg ikke det er et forsiktig anslag. For 20 kroner får man tross alt 1 liter melk, et helt brød og kanskje til og med et par skinkebiter. Her er det snakk om et måltid med et par glass melk. Men jeg undres på hva dette vil koste når det kommer til det materielle. Er ikke som alle skoler er utstyrt med kjøkken. Der ligger en stor utfordring og kostnad.

 

Ikke når trygdeavgift (rundt 70 mrd.), som er en skyggeskatt, legges til. Uansett er ikke dette vesentlig for tema.

 

Skyggeskatt? La oss nå kalle en spade for en spade.

Det er vesentlig fordi det er feil å gi inntrykk av at dette koster de med skattbar inntekt rundt 6000 kroner året. Det er totalt misvisende og er temmelig irrelevant og uriktig. Det var du som kom med denne summen, da bør du tåle at den blir kritisert og ikke bare avfeie det ;)

Lenke til kommentar
I USA er det jo flere skoler som serverer junkfood til elevene fordi dette er en billig løsning.

Minner meg om en historie fra en skole i USA. Alle skolene i staten var pålagt ved lov å ha grønnsaker i skolekantinen. Denne skolen fant da ut at ketchup var laget av tomater og tomater var en grønnsak. De fulgte altså loven!

Lenke til kommentar

Hehe..

Vel det jeg snakket om var altså prinsippet med mat i skolen, ikke hvordan det fungerer i praksis. USA er vel generelt gjennomsyret av junkfood - det forundrer meg ikke om de serverer ungene det samme på skolen.

 

I Norge må vi vel heller satse på litt næringsrik mat. Dvs. ikke nødvendigvis kjedelig mat, men sunn mat. Selv ville jeg kanskje satt pris på litt frukt ved siden av. God frukt, ikke svart banan fra før den spanske borgerkrigen.

Lenke til kommentar
Som motargument til skolemat syns jeg Erna Solberg kom med et godt innspill. Ideen er god, men det foregår allerede reformer for å forbedre skolen på det faglige. Hvis Stortinget vil ha skolematen på plass allerede til skolestart i 2006 er det grunn til å frykte at det vil gå ut over andre prosjekter.

:yes:

 

Og siden det sannsynligvis ikke vil bli varmmat engang, men brødskiver, så ser jeg rett og slett ikke pointet...

Lenke til kommentar
Som motargument til skolemat syns jeg Erna Solberg kom med et godt innspill. Ideen er god, men det foregår allerede reformer for å forbedre skolen på det faglige. Hvis Stortinget vil ha skolematen på plass allerede til skolestart i 2006 er det grunn til å frykte at det vil gå ut over andre prosjekter.

:yes:

 

Og siden det sannsynligvis ikke vil bli varmmat engang, men brødskiver, så ser jeg rett og slett ikke pointet...

1. Hvorfor i helvete skal dette gå ut over andre prosjekter?

 

2. Hvem har sagt brødskiver?

Lenke til kommentar
Jeg syns dette er en oppgave som er opp til foreldrene å bestemme selv

 

Hva er galt med å gi barna på skolen mat? Spiller det strengt tatt noen rolle hvor maten barna spiser kommer ifra, så lenge det er sunn, god mat?

 

Eller begynner dere høyrefolk/liberalister her inne å gå tom for ideer? :D

Lenke til kommentar
Som motargument til skolemat syns jeg Erna Solberg kom med et godt innspill. Ideen er god, men det foregår allerede reformer for å forbedre skolen på det faglige. Hvis Stortinget vil ha skolematen på plass allerede til skolestart i 2006 er det grunn til å frykte at det vil gå ut over andre prosjekter.

:yes:

 

Og siden det sannsynligvis ikke vil bli varmmat engang, men brødskiver, så ser jeg rett og slett ikke pointet...

1. Hvorfor i helvete skal dette gå ut over andre prosjekter?

 

2. Hvem har sagt brødskiver?

Fordi det går på samme budsjett som andre prosjekter kanskje?

 

Leste du aftenposten i dag? Der var det intervjuet diverse av de politikerne som står for skolematen. Den eneste som nevnte varmmat var Karita Bekkemellom Orheim, og hun sa noe sånt som at hun ville foretrekke at det ble varmmat, men at det var lite sannsynlig, at det nok ble brød...

Lenke til kommentar
Hva er galt med å gi barna på skolen mat? Spiller det strengt tatt noen rolle hvor maten barna spiser kommer ifra, så lenge det er sunn, god mat?

Det spiller en rolle hvem som betaler den. Om noen kjøper baguetter på Ica Express til barna sine som skolemat - gjerne for meg. Om moren deres lager flotte chiabattaer med roast beef, gjerne for meg. Eller hvis mor sier at du skal lage matpakke selv, og du skjærer tykke blingser og smører på med leverpostei.

 

Valgfrihet og MANGFOLD (vårt kjære Høyre-ord som slettes ikke må ha noe med negere å gjøre) er stikkordene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...