Gå til innhold

Skolemat - en privat eller offentlig oppgave?


Anbefalte innlegg

Det er dessuten ikke statens ansvar å fôre unger på skolen. De skal lære, ikke fôres.

Ungene er jo statens/skolens ansvar mellom kl 8-14 (eller hvor lenge skolen nå varer). Burde det ikke da også være statens/skolens ansvar å passe på at de får i seg næring, eller hvertfall gir de valget om å få ta til seg næring..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi bør kunne kreve fire i snitt av en lærer OG sosial inteligens. :)

 

Jeg blir sjokket når lærerstudentene klager over at det nå er krav til karakter tre i sentrale fag som matte, norsk og engelsk...

Off topic:

 

Her tar du virkelig feil, noe som har med din mangel paa erfaring aa gjore.

 

At det blir innfoert strengere krav til faglig dyktighet for laererstudenter har noe med at faglaererseksjonene paa hoeyskolene oensker studenter som stiller sterkere til deres undervisning, dette for aa faa ned strykprosenten i enkelte fag. Men det viktigste er ikke aa see paa karakterene foer man begynner paa laererhoeyskolen, men etter man er uteksaminert. De er papirene man har med seg fra laererhoeyskolen som teller paa en jobbsoeknad, og som viser hva man kan, ikke papirene fra gymnaset. Vi du ikke si at en laerer som hadde 4 i matematikk paa gymnaset, men D fra laererhoeyskolen stiller daarligere enn en som hadde 2,5 paa gymnaset og B fra laererhoeyskolen..? Det er jo noe som kaller aa utvikle seg selv, og det skjer bla. med modenhetsutvikling. Og den viktigste karakteren er karakteren i pedagogikk, det er denne karakteren som viser laererens pedagogiske evner (i allefall i teorien). (Jeg fikk selv B baade paa muntlig og skriftlig. Ikke noe aa skryte av, men den karakteren hang hoeyt for meg. Jeg ble godt foernoeyd da jeg var ferdig med ped`n.)

De pedagogiske evnene blir jo ikke maalt paa gymnaset. Og for aa vaere en god laerer nytter det ikke bare med faglig tyngde hvis man ikke har pedagogiske evner. De fleste har vel opplevd laerere som kan mye, men som ikke faar formidlet sine kunnskaper.

Lenke til kommentar
Jøss, så enkelt kan det gjøres, med utgifter til en tre minutters telefonsamtale. På fastnett så bør det vel kunne gjøres for ca 1,50. Jøss, litt billigere enn å lansere skolemat?

Trøste og bære. Du er jo et geni! La det være opp til bedrevitende syttenåringer hvordan å styre landet. Politikerne rundt om i landet har mye å lære. Jeg mener, de burde jo tross alt skjønt at denne telefonpraksisen du henviser til, ville vært mye bedre. Både ernæringsfysiologisk, signalmessig og læringsmessig.

 

:roll:

 

Akkurat hvilken livssituasjon de har vært i, de som har fått erfare kontantstøtten som en byrde, aner jeg ikke. Men hører dem ofte på tabloid, redaksjon en, brennpunk, i lag med motstanderne av kontantstøtten, fortelle de bedrevitende borgerlige hvor store problemer de setter dem i på grunn av kontantstøtten.

 

Ja, allment kjent. Det er dokumentert så det holder flere ganger pga tabloid, redaksjon en, brennpunk, standpunkt, holmgang osv.

Lenke til kommentar
De bruker alt for mange timer på "frilek". Vi må skape en skole der barna er for å lære, ikke leke.

Man kan lære gjennom lek. Det er faktisk langt mer effektivt å lære gjennom praksis, fremfor å sitte og høre på teori. Jeg snakker helt klart av erfaring. Som instruktør var det langt lettere å lære menige gjennom lek og moro, fremfor å vise de en powerpoint presentasjon. Det samme gikk også for voksne befal som jeg underviste. Er nok enda mer effektivt overfor unger.

 

Det er dessuten ikke statens ansvar å fôre unger på skolen. De skal lære, ikke fôres.

 

Med denne ordningen kan lærerene lære ungene godt kosthold, sammarbeid, bra holdninger og matlaging. Så den setningen der var temmelig selvmotsigende ;)

Min bror går på offentlig barneskole her i Norge.De har vitterlig "frilek" i tredje klasse, uten noe pedagogisk opplegg. En grunn til at han ikke fortsetter på den skolen til neste år, men sannsynligvis skal få et halvt år på en amerikansk kostskole.

 

Hvor mye lærer barna av at det kommer en dame med vernet stilling inn med et fat med oppskåret brød og pålegg? Like mye som de lærer ved frokostbordet til mor.

 

Ungene er jo statens/skolens ansvar mellom kl 8-14 (eller hvor lenge skolen nå varer). Burde det ikke da også være statens/skolens ansvar å passe på at de får i seg næring, eller hvertfall gir de valget om å få ta til seg næring..

Nei, det burde det vel ikke...

Lenke til kommentar

Min bror går på offentlig barneskole her i Norge.De har vitterlig "frilek" i tredje klasse, uten noe pedagogisk opplegg. En grunn til at han ikke fortsetter på den skolen til neste år, men sannsynligvis skal få et halvt år på en amerikansk kostskole.

 

Hvor mye lærer barna av at det kommer en dame med vernet stilling inn med et fat med oppskåret brød og pålegg? Like mye som de lærer ved frokostbordet til mor.

Her kommer du med et eksempel, men du utdyper jo overhodet ingenting. Kom gjerne med et motargument som tilsier at man ikke kan lære gjennom lek. Og gjerne et motargument mot at å gjøre noe i praksis er mindre lærerikt enn å sitte på skolebenken og bli belært.

 

Ungene er jo statens/skolens ansvar mellom kl 8-14 (eller hvor lenge skolen nå varer). Burde det ikke da også være statens/skolens ansvar å passe på at de får i seg næring, eller hvertfall gir de valget om å få ta til seg næring..

Nei, det burde det vel ikke...

 

Når jeg overlater ungene mine i noen andres varetekt, det så være en barnevakt, barnehage eller skole, så er det selvfølgelig de som har ansvaret for å sørge for at ungene mine får i seg sin næring. Likeså det er deres ansvar at ungene ikke skader seg, blir mobbet, at de lærer, at de ikke sliter seg ut osv. Det er jo en selvfølge.

Lenke til kommentar
Hvor mye lærer barna av at det kommer en dame med vernet stilling inn med et fat med oppskåret brød og pålegg? Like mye som de lærer ved frokostbordet til mor.

Har din ignoranse ingen grenser? Jeg forventer en god begrunnelse fra deg på at lærere eller kantinemedarbeidere har en vernet stilling i ordets rette forstand, hvis ikke sprer du utelukkende løgner for å rakke ned på en hel yrkesgruppe.

 

Poenget er er at alle barn skal få mat og ta skoledagen fatt på hel mage. Dette er et utmerket tiltak i så måte.

Lenke til kommentar

Heh. Siterte vist feil i det forrige innlegget. :blush:

 

 

Ja, allment kjent. Det er dokumentert så det holder flere ganger pga tabloid, redaksjon en, brennpunk, standpunkt, holmgang osv.

Igjen, jeg hører deg si det, men det kommer fortsatt ingen begrunnelse. Hvordan er det en byrde? Og gjerne ta det i den rette tråden.

 

Akkurat hvilken livssituasjon de har vært i, de som har fått erfare kontantstøtten som en byrde, aner jeg ikke. Men hører dem ofte på tabloid, redaksjon en, brennpunk, i lag med motstanderne av kontantstøtten, fortelle de bedrevitende borgerlige hvor store problemer de setter dem i på grunn av kontantstøtten.

 

Slik. :)

Lenke til kommentar
Hvor mye lærer barna av at det kommer en dame med vernet stilling inn med et fat med oppskåret brød og pålegg? Like mye som de lærer ved frokostbordet til mor.

Har din ignoranse ingen grenser? Jeg forventer en god begrunnelse fra deg på at lærere eller kantinemedarbeidere har en vernet stilling i ordets rette forstand, hvis ikke sprer du utelukkende løgner for å rakke ned på en hel yrkesgruppe.

 

Poenget er er at alle barn skal få mat og ta skoledagen fatt på hel mage. Dette er et utmerket tiltak i så måte.

Jeg håper jo virkelig at hvis man skal drive med skolematordning, at man kan opprette vernede stillinger. Er jo en fin ting for sånt. I kantinen p skolen jeg gikk på, er det to normale ansatte/eiere, pluss en vernet ansatt.

 

Når jeg overlater ungene mine i noen andres varetekt, det så være en barnevakt, barnehage eller skole, så er det selvfølgelig de som har ansvaret for å sørge for at ungene mine får i seg sin næring. Likeså det er deres ansvar at ungene ikke skader seg, blir mobbet, at de lærer, at de ikke sliter seg ut osv. Det er jo en selvfølge.
I barneskolen skal jo også læreren passe på at alle får i seg næring. Men denne næringen kan da jammen komme hjemmefra, så får barna det de liker, og foreldrene holder oversikt over hva ungene får i seg. La oss f.eks. se på et overvektig barn som skal settes på diett. Hvem skal følge opp dieten på skolen? Skal læreren stå og passe på: "Nei Kari, du får ikke syltetøy, ikke mer enn halvannen skive på deg"? Da er det enklere at foreldrene sender med passende mat!
Lenke til kommentar
I barneskolen skal jo også læreren passe på at alle får i seg næring. Men denne næringen kan da jammen komme hjemmefra, så får barna det de liker, og foreldrene holder oversikt over hva ungene får i seg. La oss f.eks. se på et overvektig barn som skal settes på diett. Hvem skal følge opp dieten på skolen? Skal læreren stå og passe på: "Nei Kari, du får ikke syltetøy, ikke mer enn halvannen skive på deg"? Da er det enklere at foreldrene sender med passende mat!

Nå svarer du stikk motsatt av ovenfor, slik jeg tolker det. Men jeg får ta dette som et svar på at du faktisk mener at skolen har et ansvar for at ungene i deres varetekt får i seg mat. Selv om du i posten før sa det stikk motsatte. Møtt deg selv i døren her, eller har du bare moderert deg litt? Eller kanskje jeg bare har misforstått deg.

 

QUOTE (kag @ 17/06/2005 : 15:48)

Akkurat hvilken livssituasjon de har vært i, de som har fått erfare kontantstøtten som en byrde, aner jeg ikke. Men hører dem ofte på tabloid, redaksjon en, brennpunk, i lag med motstanderne av kontantstøtten, fortelle de bedrevitende borgerlige hvor store problemer de setter dem i på grunn av kontantstøtten. 

 

Slik. 

 

Så en av motforestillingene dine mot kontantstøtten er at det er en byrde? Men samtidig har du ikke peiling på hvorfor? Er det ikke en fordel å vite hvorfor du mener noe før du bruker det som et argument? Du sier jo du stadig hører folk som sier det er en byrde, du må da huske hvorfor de mener de? Om du kommer med en påstand du ikke kan argumentere for så er det det man kaller kverulering. Ettersom du hevder dette er allment kjent, så forventer jeg at du klarer å finne noe konsist om det, er svært interessert i å bli opplyst om slike aspekter med kontantstøtten ;)

 

Jeg har selv søkt litt rundt for å finne ut hvordan noen kan mene kontantsøtten er en byrde, det nærmeste jeg kom var en innvandrer som mente det var en byrde for integreringen ettersom man holdt ungen hjemme fremfor å sende den i barnehagen for å snakke norsk. Men det faller jo på sin egen urimelighet ettersom kontantstøtten kun er frem til ungen er 3, og ikke var det dokumentert heller.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Hva gjelder læring og lek, husker jeg jo selv hele uker som var satt av til storyline som læringsmetode... Jippi! Halve tiden gikk bort på lek, så lærte vi kanskje noe den siste tiden. Joda, vi hadde det moro, men skolen skal faktisk ikke bare være morsom.

Har du bare eksempler, eller kan du komme med noe konkret som viser til at lek og morro ikke er en bra måte å lære folk noe på? At du har opplevd dårlig planlagte leker er jo en ting, men det er jo ikke noe som gjør lek og morro til noe definitivt dårlig.

 

At skole ikke altid skal være gøy, er jo en selvfølge. Men jo gøyere og mer interessant læreren/instruktørern makter å gjøre det, jo bedre motivert blir eleven. For motivasjon er langt mer viktig enn den faktiske intelligensen når det kommer til å lære seg noe.

Lenke til kommentar

Kom et fint innslag i NRK i nyhetene om skolemat.

I Sverige har barna fått gratis skolemat siden 1946 og det er lovfestet. Undersøkelser viser at elever som spiser mer får bedre karakterer enn de som ikke gjør det.

Tro det eller ei, skolemat er bare positivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...