Gå til innhold

Skolemat - en privat eller offentlig oppgave?


Anbefalte innlegg

Det var da voldsomt til fantestreker idag da. Vet ikke hvem sitt intellekt som står mest til troendes her jeg, men kort og greit: La det være!

 

Ja ja, jeg stenger og rydder igjen. Og siden dere ikke lærte av siste gang (i tråden om allemannsretten): Dere lever farlig...!

 

EDIT: Og så var jobben gjort, alle har lovet å være snille og greie, og vi prøver igjen. :thumbup:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men JoachimR: Det er fint at du har lært økonomi, men det er jo her ikke tema. Har du lært deg å ha et bra kosthold?
Jeg har ett variert kosthold, og inntar ca 2000 calorier daglig. Dette ligger på det anbefalte. Jeg er heller ikke overvektig, og trener noen ganger i uken. Jeg spiser fisk i forskjellig former sikkert to-tre ganger i uken. Mye hvitt kjøtt også. Så ja, jeg vil si at kostholdet mitt er helt ok. Til og med Grethe Roede godtar lightbrus.

Høres bra ut :thumbup:

 

Men kostholdet ditt når du er på skolen, og da spesielt i lunsjen. Karakteriserer du det som bra? Altså når du er helt under eget ansvar og ikke spiser med foreldrene dine.

Jeg tror jeg holder det brukbar der også. Mammas matpakke inntas stort sett, hvis ikke tas den med hjem og legges i kjøleskapet. Til lunch velger jeg ofte salat, som jo av en eller annen merklig grunn, inneholder grønt, og er sunt. Sushi spiser jeg kanskje en gang i uken, jeg får i meg fisk og ris, som begge vel skal være sunne. Sushi er muligens litt last-year på motefronten, men jeg tenker på det som en veldig fin form for "sunn fastfood". Så hender det jo også at jeg velger en baguett, en lunchpai, to pizzastykker, noen vårruller el, og en gang i måneden kanskje peppes pizza-buffet. Det går jo kanskje en sjokolade-bar eller tre i uken, særlig har det blitt en del godteri på tirsdager, hvor jeg har hatt alle mine fremmedsprog, tysk, engelsk og nynorsk på rad, men sjeldent mer enn tre ganger i uken. En donut, cookie eller muffin til kaffen, kanskje tre ganger i uken også. Men poenget er at jeg sjeldent overstiger 2250 calorier, som jeg har som smertegrense. Jeg følger nøye med på kostholdet mitt! :)

Lenke til kommentar
Jeg fikk disse hundre kronene, hvorav femti MÅTTE spares. Jeg sparte noen uker kanskje nitti eller hundre av dem. Etter en stund kjøpte jeg en Lego Romutskytningsrampe og en Lego flyplass med terminal og fly. Jeg var kjempestolt. Jeg hadde selv spart og kjøpt noe jeg ønsket meg. Da prioriterte jeg faktisk dette fremfor brus og godteri. Det burde flere foreldre få barna til å gjøre.

Dette forutsetter at foreldre faktisk har disse pengene å avse. Når det premisset ikke foreligger faller hele rekken sammen; og det er en rekke familier som ikke kan ta seg råd til å sende med barna (det er gjerne flere) penger til skolen for at de skal lære seg "økonomisk sans".

Lenke til kommentar
Hva slags foreldre er det som IKKE lager lunchpakke til barna sine? En enkel løsning vil jo bare være å stoppe utbetalingene til barnet hvis det ikke spier matpakken - det vil jo sette en stopper for kjøp av mat.

Flertallet av foreldrene lager sikkert matpakke til ungene sine, men så er det igjen mange av ungene som dropper å spise denne.. Er vel ikke alltid like fristendes å nappe opp matpakka fra sekken når det er 25 grader og osten har smelta.. Og når mor/far da spør ungen om de har spist matpakka, så er nok flertallet fristet til å si JA hvis de vet at ukelønna stopper hvis de sier nei.. Er jo nesten som å be ungen lyve.

 

Men dog, hvorfor skal man IKKE ha gratis skole(varm)lunsj?

Er det kun pengene det står på?

Lenke til kommentar
Jeg fikk disse hundre kronene, hvorav femti MÅTTE spares. Jeg sparte noen uker kanskje nitti eller hundre av dem. Etter en stund kjøpte jeg en Lego Romutskytningsrampe og en Lego flyplass med terminal og fly. Jeg var kjempestolt. Jeg hadde selv spart og kjøpt noe jeg ønsket meg. Da prioriterte jeg faktisk dette fremfor brus og godteri. Det burde flere foreldre få barna til å gjøre.

Dette forutsetter at foreldre faktisk har disse pengene å avse. Når det premisset ikke foreligger faller hele rekken sammen; og det er en rekke familier som ikke kan ta seg råd til å sende med barna (det er gjerne flere) penger til skolen for at de skal lære seg "økonomisk sans".

Jeg har to søsken - vi er tre barn. De fleste utbetaler jo lommepenger. Jeg var helt normal i klassen da jeg startet med det..

 

Danko: I barneskolen sitter jo en lærer å passer på at alle spiser maten sin...

 

Varm skolelunch betyr at det må bygges ut kjøkken på hver eneste skole, at vi må få en kokk på hver skole og medfører BETYDELIGE utgifter. Lite aktuelt.

Lenke til kommentar
Danko: I barneskolen sitter jo en lærer å passer på at alle spiser maten sin...

 

Varm skolelunch betyr at det må bygges ut kjøkken på hver eneste skole, at vi må få en kokk på hver skole og medfører BETYDELIGE utgifter. Lite aktuelt.

Ja tenk på de pengene vi kunne ha brukt til noe annet som å bygge veier i Nord som ingen bruker. Hvis andre land klarer det så hvorfor skal Norge ikke ? :hm:

Lenke til kommentar
Danko: I barneskolen sitter jo en lærer å passer på at alle spiser maten sin...

 

Varm skolelunch betyr at det må bygges ut kjøkken på hver eneste skole, at vi må få en kokk på hver skole og medfører BETYDELIGE utgifter. Lite aktuelt.

Ja tenk på de pengene vi kunne ha brukt til noe annet som å bygge veier i Nord som ingen bruker. Hvis andre land klarer det så hvorfor skal Norge ikke ? :hm:

Fordi vi har en god matpakkekultur, og en stat med underskudd allerede.

Lenke til kommentar
Danko: I barneskolen sitter jo en lærer å passer på at alle spiser maten sin...

Hm, ikke der jeg gikk på barneskole.. men hva med ungdomskolen der matpakka kanskje ikke er like tøff lenger?

 

Varm skolelunch betyr at det må bygges ut kjøkken på hver eneste skole, at vi må få en kokk på hver skole og medfører BETYDELIGE utgifter. Lite aktuelt.

La nærmeste tømrerlinje få bygge kantine/kjøkken. La elevene selv styre matinnkjøpet (ref. lære om økonomi), la elevene selv være med på å lage maten.. Det er en del tusen skoler i Norge, 1-2 kokker på disse skolene = mindre arb.ledighet, mer skatteinntekter, mindre sosialutgifter, osv. I tillegg vil de ungene som har spist sunt og skikkelig måltid gjennom skolegangen stå bedre rustet da de går ut av grunnskolen, ergo kanskje intr. i mer og høyere utdanning noe som fører til at vi får bedre ledre i dette landet i de kommende år.

 

Det er så utrolig mange måter å gjøre dette på bare man vil.. ikke bare heng deg opp i de 1-2 mrd. kronene, Joachim... Det er småpenger når langtidsvinningen kan være stor. Har vi virkelig ikke råd til dette? Er vi et så fattig land?

Lenke til kommentar
Fordi vi har en god matpakkekultur, og en stat med underskudd allerede.

Matpakkekulturen er en døende kultur.. For en stund tilbake siden hadde vi amerikansk besøk på jobben.. heh dem rynka godt på nesa når folk begynnte å dra opp matpakka midt på dagen.. hva er mer trist og grått å spise fra matpakka dag ut og dag inn, når man heller kunne hatt varmlunsj.. mm.

Lenke til kommentar
Vi er et fattig land ja.

Og det begrunner du hvordan? :)

Uten oljefondet å ta av ville vi hatt masse underskudd dekket inn av lån. Oljen og gassen har gitt oss muligheten for sikre pensjoner inn i fremtiden. Men vi skal ikke bruke av det til skolemåltider... Og med lite industri i Norge, er det lite inntekter til statskassen på annet vis. Ergo er vi fattige.

Lenke til kommentar
Uten oljefondet å ta av ville vi hatt masse underskudd dekket inn av lån. Oljen og gassen har gitt oss muligheten for sikre pensjoner inn i fremtiden. Men vi skal ikke bruke av det til skolemåltider...

Maten må betales uansett om den kommer hjemmefra eller fra skolen, så jeg tviler på om vi ville blitt så mye fattigere av den grunn. Dessuten behøver ikke litt sirkulering av penger å føre til at vi blir fattigere.

 

edit: leif

Endret av premium
Lenke til kommentar
Uten oljefondet å ta av ville vi hatt masse underskudd dekket inn av lån. Oljen og gassen har gitt oss muligheten for sikre pensjoner inn i fremtiden. Men vi skal ikke bruke av det til skolemåltider... Og med lite industri i Norge, er det lite inntekter til statskassen på annet vis. Ergo er vi fattige.

Blir ikke det litt sånn "hvis tanta mi hadde hatt baller hadde hun vært onkelen min" tenking..?

 

Nå er det først en gang sånn at vi faktisk har olje og oljefondet, og da bør vi forholde oss til det. Ikke hvordan det hadde vært hvis ikke vi hadde hatt ditt og datt.

 

Skal vi klare å sikre pensjonen til kommende generasjoner, må vi vel først sikre arbeidslivet dems? Hvilket attraktivt arb.marked får man med en gjeng unger som har sovet seg gjennom u.skolen fordi de er slitne og trøtte?

 

Hvis oljepengene tar slutt om f.eks 25 år, burde vi heller ikke da ha konsentrert oss om å sikre kommende arbeidskraft enn oss som snart skulle gått av med pansjon i stedet?

 

Lite industri i Norge, ja helt klart. Fordi vi ikke klarer å konkurere med andre land, spesielt asia og ex-østblokks land. Er det egentlig noe rart når vi har så høye lønninger?

 

Ergo slik situasjon ER i dag er Norge et av verdens rikeste land.

Lenke til kommentar
Uten oljefondet å ta av ville vi hatt masse underskudd dekket inn av lån. Oljen og gassen har gitt oss muligheten for sikre pensjoner inn i fremtiden. Men vi skal ikke bruke av det til skolemåltider...

Maten må betales uansett om den kommer hjemmefra eller fra skolen, så jeg tviler på om vi ville blitt så mye fattigere av den grunn. Dessuten behøver ikke litt sirkulering av penger å føre til at vi blir fattigere.

 

edit: leif

Det er en viss forskjell om maten betales av en privatperson eller over statsbudsjettet...

 

Vi har klart oss uten skolemat hittil, og har definitivt bedre ting å bruke penger på innen skolen enn det. Skolematen gjør ikke forskjellen på en god og en dårlig elev, innse det..

Lenke til kommentar
Vi er et fattig land ja.

Og det begrunner du hvordan? :)

Uten oljefondet å ta av ville vi hatt masse underskudd dekket inn av lån. Oljen og gassen har gitt oss muligheten for sikre pensjoner inn i fremtiden. Men vi skal ikke bruke av det til skolemåltider... Og med lite industri i Norge, er det lite inntekter til statskassen på annet vis. Ergo er vi fattige.

Vi er på ingen som helst måte fattige. Faktum er at vi sitter på store oljeressurser. Å si at dersomattehvisatte blir helt feil Dessuten, selv uten oljen, hadde vi ikke vært fattige. De som jobber der hadde jobbet med noe annet... Sikkert fått litt mindre overskudd, evt et lite underskudd, men fattige? Nei.

 

IMO er skikkelig skolelunsj en nærmest genial idé, og vi bør spandere på oss det det koster.

 

Edit: Danko slo meg med ca 10 min, var opptatt med å slå på en idiotisk lampe som lyser litt nå og da, og bestemt ikke når jeg vil at den skal lyse.

Endret av darkfish
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Skolematen gjør ikke forskjellen på en god og en dårlig elev, innse det..

Seriøse danske undersøkelser viser tydelig det motsatte.. :)

Jeg vil tro lærerkrefter med mer enn et snitt på to fra vidregående kan øke nivået i norsk skole mer enn en skolelunch kan.

Hva med lærere som følger pensum? Mennesker med to i snitt kan være mye bedre lærere enn folk med 6 i snitt. Har du noen gang hørt om videregående fag som heter "sosial intelligens"? Å være lærer krever andre ting enn det man lærer på skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...