Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diveres problemer med bilen


Anbefalte innlegg

Har en Peugetot 405.

Den er helt i hundre for tiden med masse hyling og skriking. Kansje noen

smarte hjerner her har noen gode tips til meg kansje. La meg begynne:

 

Motorvarme på 90 grader er ikke lenger en standard. Min vil helst opp

i 100 før nåla stopper. Som litt panikk påfylling, fyllte jeg med vanlig vann.

Ingenting skjedde, fortsatt 100 grader.

 

Turtallet: Da jeg kjøpte bilen, likte den seg best i en ca. 2500 omdreininger

når motoren ble god og varm. Litt flaut i parkert tilstand, men jeg har levd med

det. Nå derimot blir jeg plommerød straks jeg stopper i et kryss.

Fordi samtidig med at motorvarmen økte, så har turtallet gått bananas.

I varm tilstand veksler den med ca 3000 og 1000 omdreininger, med sånn

1 sekunds intervaller. Folk tror jo jeg sitter og kødder så fort jeg slipper gassen,

og tar inn kløtsjen :)

 

Servo: I veeldig sakte fart (sånn nett startet bilen, og skal ut fra park. plassen)

så knirker det noe styggelig når jeg svinger. Antar servoen her kødder litt med

meg. Her har jeg muligens funnet en liten syndebukk, men er ikke sikker.

Ved drivakslingen, er det ei sånn gummi beskyttelses kappe. Har forstått at denne

alltid må være hel, uten en eneste sprikke. Vel, slik er det ikke hos meg. Det er

et passe svært hull i den. Og ikke nok med det. Noen (tidligere eier) har også

sett dette hullet og prøvd å reparere. med trøsykkel-lappesaker, har han mislykket

i å tette dette hullet for godt. Da min bil kunnskap ligger på nivå med en 5-åring, har jeg ikke brydd meg med dette, og bare oversett det.

 

Brems: Bremsene lever litt for mye for seg selv. Det rister i rattet når jeg

bremser. Og når jeg kjører, så lager de en sånn viggedy-viggedy-viggedy-vigg

lyd. Spenner jeg borti bremsen, så slutter de for en kort periode, men så er

det tilbake. Viggedy-viggedy-viggedy-vigg.

Tidligere eier nevnte noe om at han hadde byttet noe bremse greier.

Bremseklossene er som nye. Bør jeg gå til innkjøp av både bremseklosser, OG bremseskiver her??

 

Sikkert mye mer som feiler'n, men kommer ikke på noe nå.

Men dere er hjertens velkommen til å ramse opp alt dere kan tenke dere

er årsaker til mine problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du fyller vanlig vann eller vann iblandet frostvæske har ingen betydning for kjøleevnen, det påvirker bare frysetemperaturen (og har dermed lite eller ingen betydning om sommeren). Følgende kan gjøres for å finne feil på kjøleanlegget:

 

- defekt termostat (mest sannsynlig i dette tilfellet):

Prøv å ta ut termostaten (sitter oppå radiatoren om jeg ikke tar feil), og prøv å kjøre bilen uten å ha termostaten i (alle andre deler må naturligvis være på plass). Om dette hjelper bør du investere i ny termostat.

 

- lekkasje? La bilen gå på tomgang en stund på ett tørt sted, gjerne på fast underlag (asfalt/betong), og flytt deretter bilen. Våte flekker på bakken avslører eventuell lekkasje.

 

- utslitt vannpumpe? For å teste dette er det ikke annet som hjelper enn å montere ny vannpumpe (ikke billig...). Dette er imidlertid mindre sannsynlig hvis temperaturen holder seg stabil på 100 grader. Om vannpumpa er for dårlig vil temperaturen gradvis fortsette å stige til motoren tar kvelden.

 

Dersom tomgangen ikke retter seg når du får kontroll på temp'en er det også her ett par småting du kan sjekke:

 

- Tomgangsventilen kan være defekt. Dette kan være en sylinderformet sak på ca 4 com i diameter og 10 cm lang, som er koblet til luftinnsuget med en gummislange.

 

- Gassvaieren kan strammes og slakkes med en skrue over gasspjeldet, og kan i noen tilfeller ha sammenheng med hvordan tomgangen oppfører seg. Skader ikke å prøve.

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke fullstendig feil, så har nyere frostvæske noe som gjør at den kjøler bedre.. (rett meg hvis feil)

 

Peugeot er jo kjent for høy arbeidstemp. da, så kan være normalt!?!

 

Vet 205 GTi'en jeg hadde en stund, ikke starta vifta før 110 (!!!) grader, vet ikke om dette er bra, men det var vist ikke unormalt sa en Peugeot-mekniker jeg prata med...

Lenke til kommentar

Kjølevesken taper kjøleeffekten når den blir eldre. Sånn rent praktisk sett halveres kjøleeffekten etter ett til to år; det går jo tross alt en del ganger gjennom systemet og blir skitten den og.

 

Fikk anbefalt fra Toyota verkstedet jeg benytter å bytte kjølevesken hvert andre år så det er vel kanskje ikke så dårlig tips?

Lenke til kommentar
Fikk anbefalt fra Toyota verkstedet jeg benytter å bytte kjølevesken hvert andre år så det er vel kanskje ikke så dårlig tips?

Det tipset er ikke for og vedlikeholde kjøleevnen men for og erstatte antikorresjonsmidlene o.l som er tilsatt kjølevesken og som blir oppbrukt med årene.

Lenke til kommentar

Få bilen på et verksted og få de til og justere tenning og innsprøytning, slik du beskriver den er den fryktelig unormal. Knirkingen kan være et tørrt universalledd på rattstammen, dette er std feil Xantia som er vel en tvilling til 405, dette sitter neders på rattstammen og kan smøres opp igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...