Gå til innhold

Asus A8NE-FM, finner ikke onboard LAN/Audio


KAS

Anbefalte innlegg

Har et problem med Asus A8NE i en maskin jeg bygde for en i familien. Det første litt rare var at det ikke fulgte med driver-CD med hovedkortet. Dette burde ikke være noe problem, for driverne finnes jo på ASUS sine hjemmesider. Jeg gikk dit og fant drivere og installerte disse. Installasjonen gikk bra helt uten feilmeldinger, men ikke alt er som det skal.

 

Enhetsbehandling sier lydkortet (realtek) eksisterer og fungerer, men det er ingen lyd på høyttaleren. Jeg har prøvd forskjellige driverpakker med samme resultat. Maskinen rapporterer fryd og gammen, men ingen lyd overhodet

 

Et annet problem er at nettverkskortet ikke eksisterer for maskinen. Det detekteres ikke i windows, og fungerer da selvfølgelig ikke. Også her har jeg prøvd forskjellige driverpakker uten hell

 

Følgende ER sjekket/prøvd

 

-Er enablet i BIOS

-Ingen jumper for å disable på hovedkortet (som jeg kunne finne i manualen)

-IRQ konflikter

-Forskjellige drivere (nforce4 og ASUS sine)

 

Systemet er altså et Athlon64, men 32 bits winxp er lagt inn . Vil det si jeg må ha spesifikke 32bit drivere?

 

Hovedkortet kan selvsagt være dødt, men jeg vil helst prøve alt før det sendes tilbake

 

Dette er systemet (kopiert fra Komplett.no handleliste):

 

AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Socket 939,512KB, BOXED m/vifte

Asus A8NE-FM, nForce4, Socket-939

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MBKit w/two matched Value Select 512MB

Gainward GeForce 6600GT 128MB

Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA28MB 7200RPM NCQ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si hva som kan være galt. Har du gått over alle instillinger, inkl lyd instillingene til kortet, og sett om det står på "mute" noen plass. Hadde for ikke så lenge siden problemer med et ASUS kort på nettverk. Det visste seg å være en instilling i BIOS'en som ikke fungerte. Prøv å få tak på nyeste bios update evt.

Ellers kan det være lurt å fjerne alle drivere LAN/Audio drivere å legge dem inn på nytt. Men det er ikke sikkert at dette fungerer bra heller. Kan nesten høre ut som en hardware feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...