Gå til innhold

Olje og velferd. Bare positivt med olje?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Positivt er at staten tar seg av det, så de norske borgerne tjener på det. Ingen internasjonale selskaper kommer og tar ut oljen i bytte med arbeidsplasser (som vi har fått plenty av i oljeindustrien selv).

 

Oljen er dessuten i dag en viktig ressurs, og kan brukes i utenrikspolitisk sammenheng.

 

Økonomisk har vi jo fått mer cash.. mer til å fordele og mer til å sikre kommende generasjoner!

 

Men sosialt har kanskje nordmenn blitt litt mer sjåvinistiske? Man tror man sitter på toppen av fjellet fordi man har en viktig ressurs...

Lenke til kommentar

Olja er positiv på den måte at vi har fått en sterk økonomi som gjør at vi kan opprettholde den sy-puter-under-armene-politikken vi har i dag uten at landet går rett vest, samt at vi har en litt større påvirkningskraft på utlandet enn vi hadde hatt uten olja (men husk at det er lite påvirkning vi snakker om her).

 

Den negative effekt er den ovenfornevnte politikk, mangel på industri og annen næringsdrift, sløsing, osv.

Lenke til kommentar
Norge har vel strengt tatt blitt mindre innovative og vi har tilpasset oss en ekstra inntekt, noe som vi kommer til å merke godt når olja/gassen tar slutt)

Det er nok fordi oljeindustrien har kuppet en del kloke hoder som ellers ville ha satset på nye ideer. Ikke så dumt egentlig, norsk oljeteknologi er på mange områder ikke mindre enn imponerende. Ser heller ikke så dystert på at vi skal gå tom for gass. Både Hydro og Statoil har prosjekter i andre oljeproduserende land som kan sikre videre inntekter.

Lenke til kommentar
Norge har vel strengt tatt blitt mindre innovative og vi har tilpasset oss en ekstra inntekt, noe som vi kommer til å merke godt når olja/gassen tar slutt)

Det er nok fordi oljeindustrien har kuppet en del kloke hoder som ellers ville ha satset på nye ideer. Ikke så dumt egentlig, norsk oljeteknologi er på mange områder ikke mindre enn imponerende. Ser heller ikke så dystert på at vi skal gå tom for gass. Både Hydro og Statoil har prosjekter i andre oljeproduserende land som kan sikre videre inntekter.

Kloke hoder har vi flere av, men det er lite tvil om at mange har bidratt og gjort den norske oljeindustrien i god stand. Vi vet også at vi ikke vil gå på en bråstopp så fort vi går tom for olje her utenfor kysten vår, men vi må huske på at vi ikke kan leve kun av olje og fisk.

 

Problemet med de kloke hodene er ikke hovedsaklig at oljeindustrien har kuppet alle sammen, men også det at vi har mye penger som har blitt brukt på velferd og lønnsøkninger, hvilket igjen har ført til en vekst i avgifter og skatter. Det har nå vist seg at en del bedrifter velger å flytte produksjonen til lavkostland, og dermed mister vi verdiskapning. Hvis vi skal ha et håp om å opprettholde den velstanden vi lever i om 50 ++ år, bør vi fryse eller senke avgiftsnivået, så flere blir lokket til å drive bedrifter, produksjon, idéskapning og utvikling her i Norge, samtidig som vi må satse på et hefitg utdannelsestilbud, så vi får flere av disse "kloke hodene".

Lenke til kommentar
Hvis vi skal ha et håp om å opprettholde den velstanden vi lever i om 50 ++ år, bør vi fryse eller senke avgiftsnivået, så flere blir lokket til å drive bedrifter, produksjon, idéskapning og utvikling her i Norge, samtidig som vi må satse på et hefitg utdannelsestilbud, så vi får flere av disse "kloke hodene".

 

Og eventuelt senke lønningene ;)

Norge har alt for høye lønninger i tillegg til avgiftene for at utenlandske bedrifter engang skal vurdere å etablere seg her. Derfor har vi blitt drivende med slike "kvalitetsbedrifter", som Ekornes (?), og som bare vi nordmenn har råd til å kjøpe.

Lenke til kommentar
Problemet med de kloke hodene er ikke hovedsaklig at oljeindustrien har kuppet alle sammen,

Jeg mener ikke at dette er et problem. Det som oljeindustrien er bra. Men folk som sier at vi er blitt mindre innovative har ikke skjønt hvilke kompetanse vi har bygget opp og hvor verdifull denne er. Afrikanske og sør-amerikanske land vil sitte igjen med null og niks når deres olje går tom, fordi de har overlatt jobben til vestlige lands selskaper. Norge vil sitte igjen med fagfolk som kan nyttes til oljeutvinning i andre land, og kunnskaper som kan benyttes på andre flet

Lenke til kommentar
Hvis vi skal ha et håp om å opprettholde den velstanden vi lever i om 50 ++ år, bør vi fryse eller senke avgiftsnivået, så flere blir lokket til å drive bedrifter, produksjon, idéskapning og utvikling her i Norge, samtidig som vi må satse på et hefitg utdannelsestilbud, så vi får flere av disse "kloke hodene".

 

Og eventuelt senke lønningene ;)

Norge har alt for høye lønninger i tillegg til avgiftene for at utenlandske bedrifter engang skal vurdere å etablere seg her. Derfor har vi blitt drivende med slike "kvalitetsbedrifter", som Ekornes (?), og som bare vi nordmenn har råd til å kjøpe.

Dessverre, vil ikke "den gemene hop" innse fordelene med dette på lang sikt, men se tapet når vi ikke lenger er kongene fra nord på ferieturer osv. til fattigere land. Få vil også innse at prisene vil følge med nedover, så de vil tro at de blir rundstjålet.

 

Vårt håp er å øke lønningene minst mulig over lang tid, til resten av verden begynner å klatre litt mer heftig i lønnsnivåer.

Lenke til kommentar
off-topic, men jeg kan ikke dy meg.

Feinman, var ikke du mer liberalist før? Mer ekstrem? Synes bare jeg husker det, men jeg er visst enig med deg i en del :S

^^Har tenkt på det samme. Jeg pleide å være mer enig med Feynman før, men jeg trodde det var noe psykisk ang. avataren. Sigar-mannen (vet ikke hvem det var) virket betryggende :tease:

Lenke til kommentar
off-topic, men jeg kan ikke dy meg.

Feinman, var ikke du mer liberalist før? Mer ekstrem? Synes bare jeg husker det, men jeg er visst enig med deg i en del :S

^^Har tenkt på det samme. Jeg pleide å være mer enig med Feynman før, men jeg trodde det var noe psykisk ang. avataren. Sigar-mannen (vet ikke hvem det var) virket betryggende :tease:

Har vel egentlig vært den samme hele tiden, og egentlig ikke ekstrem på noe som helst måte. Når det gjelder politikk har jeg visse selvsagt et syn, men jeg ikke så bekymret for at det skal gå i den ene eller andre retning. Regner med at det går greit uansett. "Sigarmannen", som forøvrig røyker sigarett, er et eksempel på det, dog en fiktiv en. Min nåværende avatar er den ekte personen som den fiktive var bygget på.

Lenke til kommentar

I budsjettet for 2005 er det regnet nærmere 228 milliarder kroner i petroleumsinntekter. Ytterligere 74 milliarder fra petroleumsfondetet. Av dette blir ca 204 milliarder overført til statens petroleumsfond.

 

Så det meste ser ut til å bli lagt på bok slik at vi slipper å tenke på å spare til pensjon. Totalt er det budsjettert med ca 929 milliarder i utgifter for staten, de 204 medregnet.

Lenke til kommentar

Hva snakker du om? Tanken med hele forumet er vel diskusjon? Diskusjon er sunt uansett! Og det er bare sunt å diskutere konsekvensene med oljeutvinningen, da får man sett ting fra flere vinkler. Slutt og troll og kom heller med noe mer samfunnsnyttig selv!

 

Hvordan oljen påvirker dagliglivet vårt? Vel, det er jo de som jobber med det da, har utdanning i faget/ene. Vi resten merker det jo gjennom større velferdsgoder og en tryggere fremtid, dermed er det tryggere å f.eks "bygge" opp en familie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...