Gå til innhold

Hva synes du om hjemme-pc ordningen?


Anbefalte innlegg

Etter å ha snakket med kjente og ukjente samt lest en del på nettet så ser jeg at det er delte erfaringer angående hjemmepc-ordningen.

 

Jeg prøver her å få frem negative og positive sider ved denne ordningen. I mine øyne så er hjemmepc-ordningen den gunstigste avtalen man kan ha. Etter å ha sittet og regnet på hva man sparer så synes jeg det er merkelig at det er så mange som dømmer denne ordningen nord og ned? Jeg sier ikke at alle ordninger er like gode, men det er vel ikke noe grunnlag for å si at alle er dårlige?

 

Jeg er klar over at noen ikke liker å betale på noe over tre år, men selv om dem ikke liker det så er det vel ikke noen god grunn til å anta at alle er like? Jeg har vanskeligheter med å forstå hvorfor noen vil betale mer for å cashe den ut (noe som stort sett svir skikkelig i lommeboka), enn å ta den på avbetaling til en billigere pris og for noen avdrag man snaut merker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i grunnen uenig.

Jeg ser det positive i at en kan skaffe seg kostbart datautstyr gjennom en gunstig finansieringsmåte, men jeg misliker sterkt å handle på krita. Her skal en gjennom f.eks. tre år betale på noe en ikke eier og hvis en etter utløpet av avtaletiden ønsker å overta utstyret må det (hvis en skal følge bestemmelsene) skje til "gjeldende markedspris". Nå er kanskje ikke gjeldende markedspris så veldig høy, men det er likevel surt å måtte ut med en tusing eller to eller fler for noe man vet allerede er utdatert.

Jeg sitter selv å administrerer en slik ordning for våre ansatte og tro meg, folk er ikke direkte fornøyd når de plutselig "husker" at de må betale ut utstyret sitt.

 

Så jeg liker det ikke, men det er mer basert på holdninger enn på en ren økonomisk/logisk vurdering. :)

Lenke til kommentar
Her skal en gjennom f.eks. tre år betale på noe en ikke eier og hvis en etter utløpet av avtaletiden ønsker å overta utstyret må det (hvis en skal følge bestemmelsene) skje til "gjeldende markedspris".  Nå er kanskje ikke gjeldende markedspris så veldig høy, men det er likevel surt å måtte ut med en tusing eller to eller fler for noe man vet allerede er utdatert.

Jeg sitter selv å administrerer en slik ordning for våre ansatte og tro meg, folk er ikke direkte fornøyd når de plutselig "husker" at de må betale ut utstyret sitt.

:hmm: Etter at 3 år har gått, tilfaller utstyret arbeidsgiveren, og det er opp til de og bestemme hvor mye de ønsker å ta hvis den ansatte ønsker å kjøpe ut utstyret. De vil ikke tape noe ved bare å gi utstyret til den ansatte, men noen velger og ta et månedsavdrag. Må man betale en 1000-lapp eller mer er det arbeidsgiver som er gnukk :)

 

Ordningen er jo slik at arbveidsgiver kjøper dette utstyret med 3 års avbetaling (eller annet avtalt tidsrom). Når de 3 årene har gått eier arbeidsgiver utstyret og finansierings selskapet her fått sitt..

Lenke til kommentar

Ok....da var det slik jeg tenkte at det går mer på holdninger enn på det økonomiske. Jeg liker heller ikke å handle på krita, men det er kun dersom det er dyrere å handle på krita enn ved kontant. I dette tilfellet så er det billigere og da er det noe annet i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Hjemme-PC-ordningen er en gigantisk tilsnikelse og et sugerør ned i Statskassen for IT-bransjen. Under påskudd av "opplæring i jobbrelatert databehandling" kan man gjennom ordningen skaffe seg rå maskiner med 42" plasma-"monitor", bredbånd og videokamera m.m. til ned mot 50% av markedspris :) It-selskap som tilbyr utstyr kan beregne seg en fyrstelig avanse uten at kjøperne reagerer... det er jo billig uansett. Kjøperne nyter godt av reduksjonen i personlig skatt, mens reduksjonen i firmaskatt (arbeidsgiveravgift m.m.) går rett i lomma på IT-selskapene. Staten og skattebetalere uten hjemme-PC er de store taperne. Kan ikke skjønne at denne ordningen har overlevd så lenge, tror den ryker snart.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Skjønner ingenting her jeg. Hvordan blir det en gigantisk tilsnikelse dersom jeg slipper å skatte for utstyret jeg kjøper. Skal jeg være helt dønn ærlig så betaler jeg nok skatt til staten. En eventuel reduksjon av arbeidsgiveravgift er vel en besparelse for arbeidsgiver og ikke den som selger utstyret!?

 

At dem som ikke har et slikt tilbud taper penger på dette er meg også helt ulogisk. Det er sikkert flere her som ikke får slike tilbud........dersom dem kan gi beskjed om hvor mye dem taper på at jeg kjøper meg en hjemmepc så kan vi sikkert få belyst dette. Jeg kan heller ikke huske at jeg tapte noen penger på dette før jeg ble tilbudt denne ordningen.

Lenke til kommentar

Det er en tilsnikelse av IT-bransjen, solgt inn til naive politikerne av deres lobbyister, fordi ingen andre bransjer har fått slike gunstige ordninger som vesentlig øker deres omsetning. Tror du for eksempel at bilbransjen ville fått igjennom et forslag om hjemme-bil ordning, hvor man får kjøpe bil gjennom arbeidsgiver med bruttolønnstrekk fordi man trenger bil i jobben? Vanligvis er det jo arbeidsgiver som må betale for den opplæring man trenger i jobben, og kjøpe/leie inn nødvendig utstyr.

 

Dette har ikke noe å gjøre med hvorvidt man synes man betaler nok skatt eller ikke. Når vi to får skattefradrag for å kjøpe PCer gjennom hjemmePC-ordning istedenfor direkte fra butikk/leverandør (har to hjemmePCer selv), betyr det tapte inntekter for Staten. Dette må Staten kompensere for ved økt skattetrykk på andre områder, noe som sannsynligvis går ut over de fleste skattebetalerne, også de som ikke har hjemme-PC.

 

I de fleste hjemmePC-ordninger kommer bedriften ut i null, dvs. at arbeidsgivers besparelse i bedriftskatt tilbakeføres kjøperen ved at bedriften betaler en del av PC-pakken. Det bedriften betaler er trukket fra i de prisene som presenteres for kjøperne, og betyr at leverandørene kan ha en vesentlig høyere avanse på HjemmePC-ordninger enn ved vanlig salg (direkte/detalj).

Endret av jon67
Lenke til kommentar
De vil ikke tape noe ved bare å gi utstyret til den ansatte, men noen velger og ta et månedsavdrag. Må man betale en 1000-lapp eller mer er det arbeidsgiver som er gnukk :)

Som sagt kan arbeidstaker kjøpe ut utstyret til markedspris, ikke gratis eller det arbeidsgiver selv finner ut er ett passende beløp. Gjøres ikke dette er det brudd på reglene for denne ordningen.

 

Arbeidsgiver kan selvsagt ta utstyret tilbake (veldig populært for familien som plutselig sitter uten pc) og hva skal arbeidsgiver med dette utstyret?

Lenke til kommentar

Til Jon:

 

Så det du mener er at staten har et budsjett der dem viser tapt skatt grunnet hjemmepc-ordning og der det er lagt inn hvordan man skal få inn disse skattene ved å legge på avgifter andre steder? Jeg stiller meg litt tvilende til dette før jeg har sett det. Jeg tror heller ikke at dem uansett ville ha senket noen skatter eller avgifter dersom denne ordningen forsvant. Like lite som at en cd ville blitt billigere dersom all piratkopiering forsvant over natten.

Lenke til kommentar
Jeg har vanskeligheter med å forstå hvorfor noen vil betale mer for å cashe den ut (noe som stort sett svir skikkelig i lommeboka), enn å ta den på avbetaling til en billigere pris og for noen avdrag man snaut merker?

Jeg har sett en del hjemmepc avtaler etterhvert, og jeg har enda tilgode å se en løsning som er billigere enn å kjøpe tilsvarende utstyr kontant. Det virker gjerne billigere, siden man betaler i mindre avdrag, men totalt sett er PCer gjennom hjemmepc avtaler etter min erfaring dyrere. Trådstarter har gjerne et konkret eksempel hvor det er billigere med hjemmepc avtale å vise til? Det må også tas med i vurderingen hva man taper i opptjening av feriepenger og pensjon. Et annet poeng er at PCene som tilbys i slike avtaler ofte oppgis med en fullstendig urealistisk "butikkpris". Det verste eksempelet jeg har sett var fra en Compaq kampanje for noen år siden, hvor toppmodellen ble oppgitt å ha en butikkpris på over 70.000,-

 

Personlig skjønner jeg ikke at så mange tror at disse avtalene er så billige. Det er jo ikke slik at firmaene som tilbyr slike avtaler gir vekk pcene. De skal jo tjene penger på det de også. Det samme gjelder for arbeidsgiverne som tjener inn på arbeidsgiveravgift, mindre feriepenger o.l. Du blir ikke tilbudt slike avtaler fordi arbeidgiver og tilbyderne vil være snille med deg.

 

Så trådstarter, gjør deg selv en tjeneste med å sette/bygge sammen din egen maskin.

Lenke til kommentar
Ordningen er jo slik at arbveidsgiver kjøper dette utstyret med 3 års avbetaling (eller annet avtalt tidsrom). Når de 3 årene har gått eier arbeidsgiver utstyret og finansierings selskapet her fått sitt..

Det er ikke nødvendigvis slik at arbeidsgiver kjøper utstyret for så leie det ut til ansatte. Det er også ordninger der et finansieringsselskap står som eier av utstyret. Da er ikke ordningen like lønnsom for kjøper.

Lenke til kommentar
Personlig skjønner jeg ikke at så mange tror at disse avtalene er så billige. Det er jo ikke slik at firmaene som tilbyr slike avtaler gir vekk pcene. De skal jo tjene penger på det de også. Det samme gjelder for arbeidsgiverne som tjener inn på arbeidsgiveravgift, mindre feriepenger o.l. Du blir ikke tilbudt slike avtaler fordi arbeidgiver og tilbyderne vil være snille med deg.

 

Så trådstarter, gjør deg selv en tjeneste med å sette/bygge sammen din egen maskin.

Hvis arbeidsgiver gjør jobben, vil det være endel å spare. Men det sier seg selv at hvis man får et firma til å gjøre dette, skal de selvsagt ha betalt.

Lenke til kommentar

Oki.....begynner å lure på hvordan man regner ut dette. I våtr tilbud så har vi en bærbar dell 9300.

 

Spec er som følger:

Prosessor Intel® Pentium® M Processor 750 (1.86GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz FSB)

Minne 1024MB 533MHz DDR2 RAM (2x512MB) (2 SoDIMM slots, maks 2048MB)

Harddisk 100GB IDE (5.400 RPM)

Grafikkort 256MB NVIDIA® GeForce™ 6800 Go

Bæreveske Opsjon

Batteri 6-cell “Smart” Lithium Ion (ca. 3 timers bruk)

Bluetooth Dell™ TrueMobile™ 350 intern Bluetooth modul

Chassis Farge: Sølv, vekt fra 3,5 kg

Chipset Intel® 915PM

DVD brenner 8X DVD+/-RW ”dual-layer”

Firewire IEEE1394

Høyttalere Innebygde kvalitetshøyttalere med subwoofer

Kortplasser 1 Type I eller Type II

Lydkort Sound Blaster Pro kompatibel

Minnekortleser SDIO

Modem Integrert 56k analogt

Mus Touchpad

Nettverkskort Integrert 10/100Mbit

Operativsystem Windows XP Professional Norsk

Service 3 års på-stedet-service

Skjerm 17" UltraSharp™ WUXGA (1920x1200)

Tastatur Standard, norsk

Trådløs Intel® Pro Wireless 2200 802.11b/g Mini PCI

Utganger S-Video, DVI-I, 6 USB 2.0

 

Denne koster meg 441,- i måneden i 3 år. Etter mine utregninger så blir det 15876,- brutto innbetalt i løpet av de årene. Tap av feriepenger er på ca 11% = 1746,-. Jeg er klar over at man taper eventuelle pensjonspoeng på en slik avtale, men etter det jeg har lest så er utslagene svært minimale.

 

Dvs at jeg betaler netto 15876*0,65 + 1746 = ca 12000 for denne pc'en. Nå sjekket jeg bare kjapt på dell, men der kom den på godt over 20000.

Jeg forsøkte å bygge en lik på netshop, men dem hadde ikke gode nok komponenter, og den ble dyrere. Har også sett på ferdige pc'er men dem ble også dyrere.

 

Fint dersom noen kan sette sammen en pc med samme spec'en til en lavere/lik pris, eventuelt vise hvor jeg bommer med mine utregninger.

Lenke til kommentar
Til Jon:

 

Så det du mener er at staten har et budsjett der dem viser tapt skatt grunnet hjemmepc-ordning og der det er lagt inn hvordan man skal få inn disse skattene ved å legge på avgifter andre steder? J

Ja, og hvis de ikke henter inn tapet på andre områder, så betyr det mindre penger til de velferdsfunksjonene Staten er pålagt å utøve, og det en felles ulempe som også rammer andre enn hjemmePC-innehavere.

 

For å si det på en annen måte: Uten hjemmePC-ordningen ville Staten hatt mer penger å bruke på velferdsordninger som kommer alle til gode... i teorien ;)

Lenke til kommentar

Vel.....sliter litt med å tro på dette Jon. Norge har et oljefond på over 1000 milliarder kroner, men nekter å bruke en krone av dette for å hjelpe til noen plass. Å si at man har dårligere velferd i dette landet grunnet hjemmepc ordningen høres søkt ut i mine ører. Slik jeg ser det så drar staten inn nok skatter og avgifter til å kunne sørge for at velferden var i perfekt stand. Desverre så er det helt andre ting en velstand pengene blir brukt på her i landet, og jeg skal vedde min siste skjorte på at dersom man kuttet ut hjemmepc ordningen og skattet 50% blank over hele linja så hadde det ikke hjulpet Ola Nordman det aller minste. Eneste forandringen ville eventuelt vært et nytt operahus eller noe i den stilen.....

 

Og jeg har heller ikke sett noe til dette budsjettet over inhenting av tapte skatter grunnet hjemmepc ordningen.

Lenke til kommentar

Hvis du MrVilla ikke tror at Staten holder nøyaktig regnskap med hver minste krone som brukes på forskjellige særordninger og hva slags konsekvenser dette har for statsbudsjettet, så får det heller være. Det er nok ikke uten grunn at finansminister Foss har tatt til orde for å fjerne hjemmePC-ordningen fordi den begunstiger arbeidstagere som i utgangspunktet ikke er særlig ressurssvake, og en bransje som i utgangspunktet ikke har problemer med lav omsetning.

 

Det økonomiske aspektet ved hjemmePC-ordningen synes jeg egentlig er ganske klart, det politiske aspektet kan derimot diskuteres.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Fint dersom noen kan sette sammen en pc med samme spec'en til en lavere/lik pris, eventuelt vise hvor jeg bommer med mine utregninger.

Det virker som om du får en del av prisen dekket av firmaet du jobber for. Da kan det naturligvis være en del å spare, som også ble påpekt av Orjanp.

 

Regnestykket ditt er sikkert korrekt. Du kan være obs på at det som oftest kommer et tillegg om du vil kjøpe PCen etter endt avtaleperiode. Dette er som oftest på 1.000,-/1.500,-.

Lenke til kommentar
Jeg har sett en del hjemmepc avtaler etterhvert, og jeg har enda tilgode å se en løsning som er billigere enn å kjøpe tilsvarende utstyr kontant.

 

Det er sant, men tenk på de som f.eks har 2-4 barn å forsørge, alle kan ikke cashe ut alt med en gang.. Snakker jo selvfølgelig ikke av erfaring, iogmed at jeg er 15 og ikke har verken barn eller "kone" x]

 

Mamma & Pappa kjøpte en pc på avbetaling for 1.5 år siden, vet ikke helt fra hvor, men var som følger:

 

Usikker på hovedkort, tror det er Intel det også.

Intel P4 3,2 ghz

Kingston 1024 mb ram

Seagate s-ata 250 gb harddisk

Gainward GeForce FX5900 (xt,er ikke helt sikker.)

DVD-brenner og DVD-rom (seff)

Minnekortleser som tar 7 typer kort

17" LCD

Canon multifunksjonsskriver

Canon IXUS 500 digitalcam.

Kingston 256 mb brikke til kameraet.

 

Det kom på tilsammen ca. 21 000 tror jeg. (pappa regnet på det.)

Det er jo ikke direkte "ran på åpen gate" eller da ?

selv om man kunne fikset det billigere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...