Gå til innhold

Ytelsesforskjeller Celeron vs. Pentium


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å kjøpe ny cpu. Den jeg har er en Celeron 2.4 ghz pc533 for socket 478 og 256kb cache. Jeg lurer på hva ytelsesforskjellen blir ved å bytte denne ut med en Pentium 2.8 til 3.0 ghz 1mb 800fsb, uten å gjøre andre forandringer på min maskin?

 

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Vurderer å kjøpe ny cpu. Den jeg har er en Celeron 2.4 ghz pc533 for socket 478 og 256kb cache. Jeg lurer på hva ytelsesforskjellen blir ved å bytte denne ut med en Pentium 2.8 til 3.0 ghz 1mb 800fsb, uten å gjøre andre forandringer på min maskin?

 

Takker.

Tipper i enkelte oppgaver "OPPTIL" dobbel ytelse! :thumbup: Serlig spill!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tja... det kommer helt an på spill/test..

Det er ingen tvil om at du vil merke en slik oppgradering..

Jeg kan jo ta ett eksempel fra min (ex) maskinpark...

****3DMark03****

MX4GER (i845G) - Celeron 2.2 - 9600XT - 3500pts

MX4GER (i845G) - Pentium 2.8 - 9600XT - 4200pts

****3DMark01****

MX4GER (i845G) - Celeron 2.2 - 9600XT - 8400pts

MX4GER (i845G) - Pentium 2.8 - 9600XT - 12700pts

 

OBS. Dette var ett HK/CPU med FSB533 (P4).. det blir bedre resultat med FSB800

Og jeg forutsetter at du faktisk mente Celeron.. ikke Celeron D..

Sistnevnte kjører (default) med FSB533, "vanlig" gammel Celeron med FSB400.

Og dersom du har ett gammelt HK, får du ikke noen nytte/glede av en CPU med FSB800. Du må ha ett HK som støtter FSB800 ellers vil du få en meget underklokket (og treg) P4 i systemet ditt (dersom det i det hele tatt starter.. Har ikke prøvd selv).

Lenke til kommentar

Så dette blir mye ytelse for relativt lite penger med andre ord?

 

Jeg mente Celeron D hvis jeg ikke skrev det. Jeg har en Celeron D 320 som da har FSB533. Så da må jeg altså kjøpe en cpu med FSB533 eller finne ut om mitt hovedkort støtter FSB800 og så gå for en slik cpu?

 

På beskrivelsen av hovedkortet står det maks busshastighet 533mhz så da må jeg nok gå for en FSB533 cpu.

Men en FSB533 Pentium vil fremdeles gi en ganske bra ytelsesforbedring ikke sant?

Endret av tinsley
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men en FSB533 Pentium vil fremdeles gi en ganske bra ytelsesforbedring ikke sant?

Nei.. skal du ha mer 3D-ytelse så er det platform-bytte du må satse på..

Celeron D lar seg normalt klokke en god del lenger enn en tilsvarende P4.. og da yter den godt.

Dersom kortet ditt ikke støtter FSB800 (noe som jeg synes er veldig rart all den tid det faktisk støtter Celeron D) har du lite å tjene på å bytte CPU...

Kan du liste opp hva du har av hardware? (detaljert takk) :)

Lenke til kommentar

tinsley: Si meg hvilket hovedkort du har. Eg gikk fra p4NW 2.6 tilp4Prescott 3.2, og joda det er forskjell. Mere krefter.

 

TL1000S skrev: Nei.. skal du ha mer 3D-ytelse så er det platform-bytte du må satse på.

 

Nei skal du ha mere 3d ytelse så er det skjermkortet som er viktig? Men snakket ikke tinsley om CPU, kan ikke se han snakket om GPU. Hehehe.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S skrev: Nei.. skal du ha mer 3D-ytelse så er det platform-bytte du må satse på.

 

Nei skal du ha mere 3d ytelse så er det skjermkortet som er viktig? Men snakket ikke tinsley om CPU, kan ikke se han snakket om GPU. Hehehe.

Hvor kan du utlede at det er snakk om skjermkort?

Platformbytte betyr ... nytt HK/CPU.. i denne sammenheng.. , men vil man misforstå så går det sikkert an å tolke det som nytt skjermkort...

Lenke til kommentar

TL1000S:

 

Det står på mitt hovedkort, som er MSI 651 M-V, at maks bushastighet er 533mhz og da er vel FSB800 utelukket?

 

Min hardware:

Sapphire Radeon 7000 64MB DDR

Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver Black L-Series, 350W Nätagg

Intel Celeron D 320 2.4 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 256KB cache

DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz) (AMD OK)

MSI 651M-V Hovedkort for S478/533mhz SIS651,ATA133,m-ATX,LAN,DDR333,VGA

Samsung SpinPoint PL40 40GB IDE ATA/133 2MB cache 7200RPM

 

Pluss en del småting som sikkert ikke er nødvendig å nevne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OK.. har hatt det HK i tilsvarende oppsett tidligere..

Greit nok... ;)

Da vil jeg råde deg til å spare pengene dine mht. å bytte("oppgradere") til en P4 NW m/FSB533.. Disse får du vel kun på bruktmarkedet. En versjon med 3.06Ghz er vel den eneste med HT-støtte.. og er neppe billig.. dersom den er å få tak i.. Du må/bør nok "opp" til det nivået for å merke en vesentlig ytelsesøkning... "trur eg".. :)

Lenke til kommentar

Man får jo et nytt HK som støtter FSB800 for en 500 lapp. Hvis jeg kjøper et nytt HK som støtter FSB800 og en Pentium 3ghz FSB800, vil ytelsesøkningen være verdt de ca 2000kr det koster?

 

Jeg vet skjermkortet er rævva. Trengte bare et midlertidig mens jeg får summet meg til å kjøpe et bra et.

Lenke til kommentar

Er ikke mer ram litt overkill på en slik maskin?

 

Du nevnte strømforsyningen og der er jeg helt blank...Hva vil det si for ytelsen å skifte strømforsyning? Er ikke kvaliteten på strømforsyningen stort sett det samme uansett hva man kjøper? Jeg er opptatt av at ting skal være "stille", da kan man altså skifte ut eksisterende strømforsyning med en som er mer stillegående?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...