Gå til innhold

Asus A6K: Turion inside


Anbefalte innlegg

Som du ser utifra everest rapporten kjørte minnet på 333 MHz, men husk også at skjermkortet er av Turbocache typen, noe som kan redusere minneytelsen ytterligere.

Joda, men det burde likevel ikke redusere minneytelsen såpass mye så her er det noe som skurrer synes jeg. Hvorfor testet dere ikke maskinen med PC3200-minne når dere vet at Turion 64 egentlig skal bruke det for best mulig ytelse?

 

Klokkefrekvensen i Powernow Dashboard var på 800 MHz, mens volt var på 0,9 på den hastigheten.

Ok, da kjører maskinen tydeligvis på akkurat samme P-state som low-power Mobile Athlon 64 noe som egentlig beviser at Turion 64 ikke er skikkelig støttet av BIOS e.l.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda, men det burde likevel ikke redusere minneytelsen såpass mye så her er det noe som skurrer synes jeg. Hvorfor testet dere ikke maskinen med PC3200-minne når dere vet at Turion 64 egentlig skal bruke det?

Vi tester en maskin og ikke en prosessor, vi har ikke ressurser til å teste ut med forskjellige konfigurasjoner. I våre Centrino-tester har vi heller ikke byttet ut DDR2-400 brikker med DDR2-533 brikker i de maskinene vi har fått levert med DDR2-400, så hvorfor skulle vi gjøre det med en Turion-maskin?

 

Vi vil komme med tester av flere Turion-maskiner iløpet av sommeren, så vi får se om Turion klarer å konkurrere med Centrino på batterilevetid.

 

Det er også mange maskiner med ATI sitt brikkesett som har blitt utsatt på grunn av store problemer med ATI sin southbridge, mange har da valgt å benytte en ULI southbridge istedet for å få produktene ute på markedet så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Vi tester en maskin og ikke en prosessor, vi har ikke ressurser til å teste ut med forskjellige konfigurasjoner. I våre Centrino-tester har vi heller ikke byttet ut DDR2-400 brikker med DDR2-533 brikker i de maskinene vi har fått levert med DDR2-400, så hvorfor skulle vi gjøre det med en Turion-maskin?

Fordi at med unntak av Asus W5A som hadde 768MB DDR2-400 delt minne, så benyttet samtlige andre maskiner som du sammenlignet med i denne testen DDR2-533 minne som ikke var delt. Hvis du hadde tatt med minst én Pentium M-maskin som også benyttet DDR333 (PC2700)-minne som var delt så hadde jeg ikke sagt noe, men så lenge du ikke gjorde det så blir dette dessverre som å sammenligne epler med pærer etter min mening :ermm:

 

Vi vil komme med tester av flere Turion-maskiner iløpet av sommeren, så vi får se om Turion klarer å konkurrere med Centrino på batterilevetid.

Ja, det blir meget interessant og noe jeg vil se frem til med spenning :cool:

 

Det er også mange maskiner med ATI sitt brikkesett som har blitt utsatt på grunn av store problemer med ATI sin southbridge, mange har da valgt å benytte en ULI southbridge istedet for å få produktene ute på markedet så fort som mulig.

Hvis du tenker på ULi M1573-sørsiden, så har den faktisk også vesentlig bedre spesifikasjoner enn ATi SB400-sørsiden såvidt jeg vet. ATi kommer forøvrig også med en ny og oppdatert sørside ganske snart, ATi SB450:

http://freespace.virgin.net/m.warner/RoadmapQ205.htm

ATI Radeon Xpress 200 CrossFire-Edition (RD480) chipset for AMD platforms was released on May 31st. The RD480 is the AMD equivalent of the RD400 chipset for Intel processors, supporting PCI Express, DDR400 and ATI's Crossfire Multi VPU technology. Like the RD400, the RD480 can be paired with either ULi's M1573 or ATI's IXP 450 southbridge.

[...]

ATI RS482 chipset for AMD platforms is expected to be released in June. The RS482 is the successor to the ATI RS480, and is expected to feature ATI's SB450 southbridge, which will include high-definition audio.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Vi tester en maskin og ikke en prosessor,

 

Enig,for skulle alle begynne å "flisespikke" om hvordan oppsettet skulle være ble en aldrig ferdig. Her er det testet en gitt maskin og da får en akseptere det :whistle:

men vi visste forsvarstalen ville komme :)

 

Det viser seg vel også somregel at slike smådetaljer sjelden er forskjellen mellom himmel og helvete.

 

Når det er sagt er heller ikke ytelse det helt avgjørende i dette segmentet, men batterilevetid og støy.. etter min mening. For dem som spiller og derav har brukt for masse ytelse er vel kanskje heller ikke dette en type maskin som er aktuell. Da vil man vel stort sett finne seg bedre skjermkort og høyere klokket CPU. Nå finnes det sef enkelte brukere av bærbare(utover de som spiller) som har brukt for høy ytelse, men dem er det langt mellom.

Lenke til kommentar
Vi tester en maskin og ikke en prosessor, vi har ikke ressurser til å teste ut med forskjellige konfigurasjoner. I våre Centrino-tester har vi heller ikke byttet ut DDR2-400 brikker med DDR2-533 brikker i de maskinene vi har fått levert med DDR2-400, så hvorfor skulle vi gjøre det med en Turion-maskin?

Fordi at med unntak av Asus W5A som hadde 768MB DDR2-400 delt minne, så benyttet samtlige andre maskiner som du sammenlignet med i denne testen DDR2-533 minne som ikke var delt. Hvis du hadde tatt med minst én Pentium M-maskin som også benyttet DDR333 (PC2700)-minne som var delt så hadde jeg ikke sagt noe, men så lenge du ikke gjorde det så blir dette dessverre som å sammenligne epler med pærer etter min mening :ermm:

 

Som det ble sagt her, man sammenlikner to bærbare PCer, ikke to CPUer, for de som kjøper disse pcenene, så er det ytelsen du får nåe pcen er satt opp som teller, ikke hvilken ytelse den kunne hatt om du hadde oppgradert masse komponenter. At man muligens ikke kan bruke disse testene til å si noe sikkert om ytelsesforskjellene på CPU alene er jo greit nok, men det virket heller ikke som det var målet med testen(?)

 

AtW

Lenke til kommentar
så er ikke den maskinen vært den silikonen den er laget av.

Nå er det sånn at det er silisium som brukes, ikke silikon. Ordene er svært like på engelsk, silicon og silicone, så det er vel derfor mange tar feil.

 

Ellers hadde jeg også håpet at den var stillere og hadde lengre batterilevetid.

Sorry var litt rask i svingen der, mente selfølgelig silisium :blush: Klarte bare ikke å koble hjernen og henden samtidig i gjernings øyeblikket. Sorry

 

Men at

Uansett når det kommer til multitasking er mengden RAM mye viktigere enn MHz på prosessoren.

 

Tror du bør utdype det krafig etter som at det er helst arkitekturen så vel som mengde, hastisghet og latecy på ram som spiller inn når det gjelder multitasking. Tar ikke mer opperativsystem siden nesten alle bruker Win. Selv om jeg er fult klar over at det er sant til en hvis grad, men K8 arkitekuren er jo kjent for å ikke akkurat være state of the art når det gjelder multitasking. Jeg er kjent med nettburst arkitekturens multitaskings egenskaper men ikke P-M sine. Hadde derfor sett frem til en showdown av de mobile prossesorene på det. Derfor ville jeg ha en mye mere utfylende test om multitasking der maskinen gjør mye mer enn Mobilemark 2002, som ikke akkurat regnes for å være det beste multitask programmet. Litt rart at dere fokuserer så utrolig mye på spill i forhold til multitasking som jeg anser som viktigere enn spill. Selfølgelig kan det hende at mesteparten er mer innteresert i spill egenskapende til maskinen og at det er derfor testen reflektere det, men dette er min mening. Bare så det er sakt så er ikke dette ment som et negativt innleg mot Turion, men heller som et ønske å se hvor god den er når mangen ting gjøres samtidig på den.

 

Men som sakt så må nesten turion være overlegen for at den skal få innpass hos produsentene. Hvis AMD "bare" har et like godt produkt, så slår jo Intel dem på volum, markedsføring (merkenavn) og ikke minst R&D. Dette er det store problemet til AMD.

 

Angående viftestøyen så vil jeg tro det helst har noe med oppbygingen av maskinen å gjøre, hvis du hadde godt oppover i prisklassene så ville du nok sett bedre batterikapasitet og en mye stillere maskin. Jeg er ikke helt sikker på om du kan ta og skylle på prossesoren der. Dette er jo tross alt den første maskinen med en turion prosseor, den har nok noen barnefeil som kommer snart til å forvsinne. Hvis vi hadde testet en Ferari maskin med en turon hadde noe resultate vært mye bedre.

 

Vil nok ikke forundre meg om også AMD satser mer på det bærbare segmentet, og at det kommer en mer enn verdig konkurent til Yohan prossesoren. Det er jo litt uretferdig å tro at en nesten helt ny prossesor kan ta og slå en av verdens dyreste prossesorer når det gjelder R&D første gangen de er heads mot heads. Om et halvt til et år så er det nok enklere å få et riktig bilde av hva denne prossesoren er god for.

 

 

EDIT: Så det faktisk ikke før nå, men nok en gang så er det på grensen til idotiske titler på de testene og nyhetene som ikke akkurat er bygget på å skape en objetiv ramme rundt det. Hvis dere sier at dere tester en maskin og ikke en CPU så hvorfor i HELVETE tar dere og kaller testen for

Asus A6K: Turion inside
For det er jo helt unaturlig å tro at det er en like stor CPU test som maskin test, når navnet på CPUen tar like stor plass som navnet på maskinen. Dette er så dumt så dumt. Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Resultatene fra denne testen overrasket ikke meg. Jeg synes indikasjonene fra blant annet testen av cpu-ene mot hverandre på desktop plattform klart indikererte at Turion neppe er den store revolusjonen i bærbar markedet.

 

Ellers er jeg helt enig i at når det gjelder bærbare maskiner, der bruker/kjøper reellt sitter med begrensede muligheter til å konfigurere må man sammenligne maskiner i samme prisklasser i tester.

Men som sakt så må nesten turion være overlegen for at den skal få innpass hos produsentene. Hvis AMD "bare" har et like godt produkt, så slår jo Intel dem på volum, markedsføring (merkenavn) og ikke minst R&D. Dette er det store problemet til AMD.

Tror du er inne på noe her. Ikke tvil om at Intel ved hjelp av Centrino merkenavnet har skapt noe som av mange oppfattes som det samme som bærbar pc. Bare se på alle postene her på forumet som ikke klarer å skille mellom Centrino og Pentium-M.

Vil nok ikke forundre meg om også AMD satser mer på det bærbare segmentet, og at det kommer en mer enn verdig konkurent til Yohan prossesoren. Det er jo litt uretferdig å tro at en nesten helt ny prossesor kan ta og slå en av verdens dyreste prossesorer når det gjelder R&D første gangen de er heads mot heads. Om et halvt til et år så er det nok enklere å få et riktig bilde av hva denne prossesoren er god for.

Kan ikke være mer enig. Erfaringene fra de første Centrinoene er at det tok noe tid før plattformen var moden. Det trengs nok noe tid før brikkesettleverandørene klarer å lage optimaliserte brikkesett for Turion. Samtidig er dette AMD sitt største problem, i og med at vi da begynner å nærme oss det tidspunktet der Intel kommer med Yonah, dvs Dual-Core på bærbare. Om den kommer med 64-bit gjenstår å se. Mange hevder at funksjonaliteten skal finnes men er avslått.

 

At AMD satser på det bærbare markedet er rett og slett en dyd av nødvendighet. Det er faktisk den delen av markedet som vokser raskest.

Lenke til kommentar

Okay. så kan jeg godta at ASUS A6k fortjener slakt, men Turion 64 er på ingen måte død av den grunn.

 

Som det ble nevnt må det i denne testen skilles mellom CPU og maskin. Vent på flere tester av Turion-maskiner og evt CPU-tester (som det ble understreket at denne testen ikke var) før konklusjonene om Turion 64 trekkes.

 

Ellers må jeg si meg litt enig i kritikerne om at 64-bits er kanskje fortsatt litt unødvendig på laptop-markedet foreløpig. Vel, noen må gå foran og tøye grensene.

Lenke til kommentar

Æsj, huff - Der forsvant den Asusen, fra min anbefalingsliste, støy + lav batterilevetid = ikke akseptabelt, og når jeg har testet min irriterende brors bærbar Asus W5A, som jo er nærmest støyfri, var dette en diger skuffelse å lese. Og det med erkefienden Intel oppi, huff.

 

Hehe, skjønner godt at "trollet" (som var et bedre bilde for deg Snekker'm ) gotter seg.

 

Håper bare at det kommer noen turion maskiner som gjør at jeg slipper å anbefale centrione formeget :blush:.

 

Men når det er sagt, så virker det på meg som om de fleste som skal ha seg bærbar bryr seg mest om at maskinene er lett å ta med seg (småe), og at de er støyfrie (kan vel ha noe med at jeg selv bygger tilnærmet støyfrie maskiner, og de som spør meg om bærbare er stort sett de jeg har bygget maskiner for og deres omgangskrets) , bateritiden er det sjelden de bekymrer seg med, er atlits en stikk i nærheten. Kan ikke huske noen som ville bytte bedre batteritid, mot lavere spillytelse.

 

Men enn så lenge må vel en gammel AMD fan bite i det sure eplet å anbefale bærbare maskiner maskiner med intel i :mad:

Lenke til kommentar
Hehe, skjønner godt at "trollet" (som var et bedre bilde for deg Snekker'm ) gotter seg.

 

Nei det gjør jeg ikke, men jeg blir bare rimelig irritert når noen prøver å fremstille det ene produktet(i dette tilfellet amd) som rene manna fra himmelen, menst Intels fremmstilles som "fandens onde våpen" i samme åndedrag .

For meg er det ett fett hva som yter best eller ei, da jeg uanset og uavhengig av merke kjøper det som yter best :hmm:

Lenke til kommentar

:p , æh, snekkern, hehe, nå det at du bet i det sure eplet når det gjelder stasjonære, skal vel ikke hindre deg i å gotte deg litt nå, ta det ikke ille opp, men å lese dine kommentarer er ofte litt morsomt, så denne burde du glede deg over, du er tross alt hardbarka intelfan, :)

 

og det ikke vondt ment :), det har vært noen tøffe år for intel fans, så hvorfor ikke glede seg ove at på bærbare så er fortsatt intels eldgamle teknologi (PIII) forløbig det som kan levere det som folk spør etter, nemlig støsvakt !!! med god ytelse :)

Lenke til kommentar
:p , æh, snekkern, hehe, nå det at du bet i det sure eplet når det gjelder stasjonære, skal vel ikke hindre deg i å gotte deg litt nå, ta det ikke ille opp, men å lese dine kommentarer er ofte litt morsomt, så denne burde du glede deg over, du er tross alt hardbarka intelfan, :)

 

og det ikke vondt ment :), det har vært noen tøffe år for intel fans, så hvorfor ikke glede seg ove at på bærbare så er fortsatt intels eldgamle teknologi (PIII) forløbig det som kan levere det som folk spør etter, nemlig støsvakt !!! med god ytelse :)

Nå har det seg slik at jeg har hatt amd maskiner i mange mange år,ja faktisk har jeg hatt flere amd maskiner totalt sett enn av Intelbaserte .

Og ja jeg likte/liker Intelbaserte maskiner bedre,dette utelukkende fordi jeg bruker maskinen i hovedsak til bilde/filmredigering og på det området er faktisk en god gammel P4 3,0 med HT bedre enn en A64 selv i dag, dette ikke minst fordi en slipper å vente i lange baner for hvert nytt vindu en åpner ( noe som forøvrig vil forsvinne med X2) . Ellers har nok A64 et forsprang kontra pentium, det er det liten tvil om .

Så at jeg er en så voldsom intelfan er nok noe overdrevet og et stempel jeg har fått her på forumet , dette har nok kommet fordi jeg har hevdet ting jeg selv har erfart all den tid jeg selv har eiet disse maskinene fra begge merker og selv konkret kunnet sammenligne hvordan de oppfører seg i div situasjoner .

Samtidig har jeg aktivt tatt til ordet for å tilbakevise en del utsagn som kun har til hensitkt å forvrenge virkeligheten .

Og nei det har ikke vært noen tøffe år for meg iallefall, da verken Intel eller amd bryr seg en dritt om hva vi mener her på forumet :)

Pr i dag har jeg faktisk 2 intelbaserte maskiner ståend og tre amd baserte, noe som viser omtrentlig bilde slik det har vært gjennom flere år her i huset.

Men nå er det nok off topic :D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Skulle foresten ønske noen satte opp en "sticky" når det gjelder bærbare og støy, har selv bare erfarig med 3 merker, alle meget støysvake, Ibook, Ausus W5A og råskinnet medion med A643000+ ATI 9700.

 

Så bludern, ser du er inne her, hva med en guide, for kjøp av støysvake bærbare uavhenging av plattform, men innenfor prisgrupper. For det er faktisk støy som bekymrer brukerne mest. Spille lit spill nr 2 og batterikapisitet nr 3. Og joda jeg har en god del forbrukere som spør meg til råds, menn enn så lenge så sier jeg at jeg vet for lite om bærbare og støy (vi bygger jo ikke de selv) Men markede har snudd seg markant det siste året, mens folk før spurte meg til råds når det gjaldt stasjonære er det bærbare det går på nå. (blant oss den eldre garde)

 

For det er jo faktisk ikke mulig å få en bærbar som det ikke går an å surfe på, skrive litt office på osv, har derimot inne en toshiba fra 2001, håpløs skjerm osv.

 

Men en eller annen som har kompentanse, fortell oss uinnvidde, hvilken bærbare maskiner innenefor gitte prisgrupper er støysvak, det er det folk vil ha, som jeg sa de fleste gir seg som vi på godt nordnorsk sier hamperæva i batteritid, bare den er støysvak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...