Gå til innhold

Asus A6K: Turion inside


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke veldig overraskende testresultat nei. Noe småtuning på transistornivå er ikke nok til å ta opp kampen med den skreddersydde PM arkitekturen på typisk laptop bruk. Det er imidlertid fint at en nå får en CPU med god fp ytelse inn i laptoper. Laptop tar over store markedsandeler for tiden og da blir den tradisjonelle "integer baserte" ytelses bruken på laptop også utvidet til nye områder. Jeg tror forøvrig (vet) at vi nok vil se kvaliteten på Turion maskiner øke litt i tiden som kommer til tross for små endringer på papiret. Det er ofte litt innkjøringsproblemer i starten når mange nye chiper fra forskjellige produsenter skal samkjøres.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Hadde maskinen mini-pci? Antenneledninger i skjermen for trådløst nettverk? Hvordan var ytelsen på trådløst nettverk? Avstandsmessig?

 

Fulgte det med noen form for styringsprogrammvare så en kunne slå av enhetene en ikke brukte på en enklere måte enn å gå inn og deaktivere enhetene selv en etter en?

 

Ytelse på maskinen under batteridrift kontra faststrøm?

 

Kan hardware's testere se litt mere på bærbare maskiner som bærbare maskiner istedenfor hvor mye tall den spytter ut?

 

Grunnen til at du har en bærbar kan være mange. For å tilfredstille meg når du skal fortelle om en bærbar er det mye annet som har noe å si enn hva slags prosessor som er i den, var det forresten to minnespor eller ett? (dyr/billig å oppgradere).

 

Dette er ikke en laptop for meg og mitt bruk, men hw burde ta seg mere tid til produktene enn dette. Syntes jeg.

 

Ellers takk for fott nettside som alltid ;)

Lenke til kommentar

Mange av disse tingene er såpass standard at alle maskinene vi tester, om noe annet så nevner vi det. F.eks. ultraportable har ofte en utskiftbar minneplass.

 

Denne maskinen har plass til to minnebrikker, men begge var fyllt opp på testmaskinen. At maskinen har en eller to minnebrikker har ingenting å si med AMD Turion på grunn av at den ikke støtter doble minnekanaler.

 

Asus har et strømstyringsprogram som heter Power4Gear, dette har forhåndsdefinerte moduser som gir forskjellige resultater med tanke på skjermstyrke, prosessorytelse osv. Denne funksjonen har også en hurtigknapp som man kan trykke på et visst antall ganger for å få den strømsparingsmuligheten du ønsker. Power4Gear er foreløpig ikke skikkelig støttet på denne maskinen slik at man hadde to valg, som hovedsaklig var å sette skjermstyrke.

 

Det trådløse kan deaktiveres via FN + F2. Antennekablene går ihvertfall etter det jeg klarte å se opp i skjermen, noe de aller fleste bærbare med trådløse kort har i dag. Broadcom brikkesettet er mye brukt, og er det mest brukte for 11g standarden, så ytelsen og rekkevidden er god, men svært lik Intel, Atheros, Conexant (Intersil) sine løsninger under normale forhold. Det er brukt Mini-PCI med to antennekabler (det er enkelte som har brukt en antennekabel tidligere, men dette er svært sjeldent i dag).

 

For å oppsummere: trådløs rekkevidde og ytelse er svært lik på alle maskinene vi har testet dette året, om det er merkbart dårligere enn det vi har testet vil det bli nevnt. To minneslotter er standard i alle maskinene som blir solgt i dag over 2 kg, om det er flere eller færre enn to minneslotter i maskinen blir det også nevnt. Vi skal prøve å skrive mer om ekstra programvare for strømstyring og hvor enkelt det er å styre denne programvaren, her er uansett de største produsentene som klarer seg best. IBM, Dell, Acer og Asus har god programvare for ekstra strømstyring.

Lenke til kommentar

Bludern, det jeg ber deg pen om er ikke å sette ytelswe med små prosenter opp

det bryr ikke den vanlige forbruker seg om

.

jeg har bygd ca et 50 talss pc e side 2 åra

men are fordi jeg ve thvordan kombinere ytelse med lav støy

 

ungdommen bygger sine egene så de vet best selv :)

 

Bludern det jeg trenger er en guide for støysvke bærbare, de tre jeg kjenner er alle over 11000

 

 

so som pc bygger vile jeg hvert veldig glad for en uide for støysvake maskiner innenfor prisgruppene.

 

Bluderne, jeg har solgt og bygget så mange maskiner at jeg ve hva vieldre vil ha

og dder kommer yteleese til kort

boksne folk vil ha støyfrie maskiner

 

det er der jeg trenger hjelp når er hvile bærbare er støyfire.

 

Bludern her er det mest ytelse som teller men in real life e det at det ikke er viftesus

 

 

Bludern de er min bønn til deg og gi oss litt råd der,.

 

Stasjonære er enkel å fæ å støyfrie

de har artic collong sørget for

 

Asus w5A er en maskin jeg kan anbefale

men den ligger på 13500 og opp

jeg trenger anbefalininger for rimeligere maskiner

 

Stajonære dør ut

 

bærbare overtar markeede,. så det er der vi trenge hw sitt råd

Lenke til kommentar

bludern takk så mye :)

 

I grunn så har det noe å si om en maskin har en eller to minnespor med tanke på at den kan bli dobbelt så dyr å oppgradere minne på som en ofte gjør etter litt tid. Jeg har selv oppgradert minne på min bærbare to ganger og tror ikke jeg er alene om å oppgradere litt.

 

Mini-pci liker vi da trådløs teknologi utvikler seg som alt annet. Om folk da har lyst til å dytte inn kort på siden av maskinen eller skifte ut det interne mini-pci kortet når en kommer til det punktet at en trenger bedre trådløs støtte får være opp til den enkelte, men det er fint å ha i bakhodet for oss som ikke liker å ta ut kortet på siden hver gang vi skal legge laptopen ned i en veske ihvertfall.

 

Tenkte jeg skulle si ifra ihvertfall, for det er informasjon jeg ser på når jeg skal ha en maskin.

 

Vi kan jo ikke la produsentene integrere alt på hovedkortet heller. Viktig med fokus. Ellers blir det dyrt å være laptopeier etter hvert! Tenk om du må skifte hovedkortet på din bærbare fordi du trenger ny nettverksstøtte :ohmy: (som om det ikke var dyrt nok å eie bærbar fra før av) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...