Gå til innhold

Idiotsikker pc til mor...


Anbefalte innlegg

Moren min kan veldig lite om data generellt, men synes Internett er et fint dyr. Hun har per i dag en trådløs laptop som kjører windows ME (gammel søppelpc, nyeste OS'et jeg hadde som gikk inn og i en akseptabel fart, og som støttet wlan-kortet). Eneste programmet som brukes er i grunn Firefox (det går veldig fint)+plugins (adobe, flash, java, mediaplayer)+OO til å se ett og annet dokument.

 

Har nå en noe nyere sak med 128 MB ram stående, som hun snart skal få. Fikk en interessant idé - hva med å gjøre denne garantert idiotsikker? Hun skal kun bruke den til å surfe med.

 

Ideen var noe ala "skru på, firefox kommer opp. Trykk på av-knappen, og den skrur seg av i løpet av et par sekunder, *poff*". null-tull sak. Må seff kunne støtte overnevnte formater totalt trøbbelfritt samt vise status for wlan og batteri. Noen ideer? Noen som har gjort noe tilsvarende tidligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå en noe nyere sak med 128 MB ram stående, som hun snart skal få. Fikk en interessant idé - hva med å gjøre denne garantert idiotsikker? Hun skal kun bruke den til å surfe med.

Det er vel ganske opplagt?

...

Skal du bruke Fluxbox kan du jo bruke en dockapp til å vise batteri og wlan.

Lenke til kommentar
Når ble GNOME en personlig datamaskin?

Leste du trådstarters innlegg? Han ber om ideer for å gjøre en pc - som han allerede har stående - idiotsikker.

 

For øvrig støtter jeg forslaget om Fluxbox med minimal meny.

 

Edit: Liten endring for å øke lesbarheten.

Endret av Myubi
Lenke til kommentar

Hva med Windows XP Servicepack 2, sikkerhetsoppdateringer på kjøres minst én gang i uken, Internet Explorer, XPs brannmur, annen tredjeparts brannmur, som ZoneAlarm, Ad-aware som hun må kjøre én gang i uken, Search&Destroy for det som ikke Ad-aware fjerner, Microsoft Anti-virus og Nortong Anti-virus?

 

Nei, forresten, GNU/Linux + Firefox burde jo gjøre susen.

Lenke til kommentar
Hva med Windows XP Servicepack 2, sikkerhetsoppdateringer på kjøres minst én gang i uken, Internet Explorer, XPs brannmur, annen tredjeparts brannmur, som ZoneAlarm, Ad-aware som hun må kjøre én gang i uken, Search&Destroy for det som ikke Ad-aware fjerner, Microsoft Anti-virus og Nortong Anti-virus?

 

Nei, forresten, GNU/Linux + Firefox burde jo gjøre susen.

:)

Lenke til kommentar
Hva med Windows XP Servicepack 2, sikkerhetsoppdateringer på kjøres minst én gang i uken, Internet Explorer, XPs brannmur, annen tredjeparts brannmur, som ZoneAlarm, Ad-aware som hun må kjøre én gang i uken, Search&Destroy for det som ikke Ad-aware fjerner, Microsoft Anti-virus og Nortong Anti-virus?

 

Dette prog. er grei nok for Windows, har brukt det selv.... ;)

 

http://www.faronics.com/html/DFStd.asp

Lenke til kommentar

Hvis maskinen bare har 128mb ram, vil jeg anbefale Windows 2000 (mye raskere enn XP på maskiner med lite RAM).

 

Det du ber om er jo veldig enkelt å sette opp. Installer win2000 og lag en snarvei til IE i oppstartsmappa.

 

Da vil Internett komme opp automatisk når maskinen startes, og ved å holde Power knappen inne i tre sekunder så slår maskinen seg av.

("soft-down" er oftest satt opp som standard i Bios på de fleste maskiner).

 

Hvis du er redd for virus etc.. så installerer du Avast antivirus (gratis) og MS Antispyware (gratis). Firewall tipper jeg du har innebygd i routern din.

 

Alternativt kan du som nevt over installere et program som resetter maskinen hver gang den restartes, men da begrenser du den til kun å bli en ren surfeboks.

Lenke til kommentar

Ellers går du for GNU/Linux + Fluxbox + Firefox / Thunderbird som tidligere nevnt, ja. Mener å ha hørt at de fleste GNU/Linux-distroer er gratis, i motsetning til Windows 2000... :p

 

 

speedster: Husk at du er i Linux-forumet... Her trenger vi ikke Microsoft for å finne på kule løsninger... ;)

Lenke til kommentar
Hvis maskinen bare har 128mb ram, vil jeg anbefale Windows 2000 (mye raskere enn XP på maskiner med lite RAM).

 

Det du ber om er jo veldig enkelt å sette opp. Installer win2000 og lag en snarvei til IE i oppstartsmappa.

 

Da vil Internett komme opp automatisk når maskinen startes, og ved å holde Power knappen inne i tre sekunder så slår maskinen seg av.

("soft-down" er oftest satt opp som standard i Bios på de fleste maskiner).

 

Hvis du er redd for virus etc.. så installerer du Avast antivirus (gratis) og MS Antispyware (gratis). Firewall tipper jeg du har innebygd i routern din.

 

Alternativt kan du som nevt over installere et program som resetter maskinen hver gang den restartes, men da begrenser du den til kun å bli en ren surfeboks.

Idiotsikker PC med IE???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...