Gå til innhold

Analog til digital lyd fra TV-kort gjennom SPDIF


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan man får analog lyd fra TV-kort konvertert over til digital lyd slik at den kan kjøres gjennom SPDIF?

 

 

Jeg bruker integrert lydkort på hovedkortet (realtek ALC850) og kjører lyden ut til forsterker vha optisk kabel. Dette fungerer fint bortsett fra lyden fra TV-kortet. Jeg har testet med bruk av mikrofon, og stemmen min høres i høytalerne, så lydkortet har AD-konverter. Finnes det en spesiell programsnutt som kan fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den var litt vrien. Så TV-kortet ditt digitaliserer ikke lyden selv, men bruker en analog lydutgang?

 

Alle lydkort som følger AC'97-standarden har egen AD-konverter, men glem mikrofoninngangen. AC'97 betyr også at lydkortet ditt skal ha en Line-In inngang for analoge lydkilder. Jeg har personlig aldri brukt denne inngangen, og funksjonaliteten for den varierer nok etter hvilket lydkort/driver man bruker, men jeg skulle tro at det er nok å unmute inngangen i mikseren til lydkortet, så skulle den fungere som andre lydkilder i Windows

Lenke til kommentar

Ja, TV-kortet sender analog lyd til lydkortet. TV-kortet er koblet til lydkortets AUX-kontakt. Jeg har prøvd å unmute alle innganger på lydkortet, men lyden blir uansett ikke digitalisert. Lyden kan sendes gjennom SPDIF hvis jeg sender både digital og analog ut, så jeg får ut lyd på forsterkeren, men det er irriterende å måtte stille inn på sound-manageren hver gang jeg skal se TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...