Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL - Låne av husverten sin linje


Anbefalte innlegg

Hei. Flytter inn i ny leilighet om 14dager. Husverten har en ADSL linje samt trådløst nettverk.

Han har 1024 linje,så linjen er god men har jo tenkt å laste ned musikk å spille over nett.

 

Han ga me tillatelse til å låne av hans linje. Men jeg lurer på om dette er noe å anbefale?

 

Må jo da evt. få tak i trådløst nettverkstkort,hvilket?

 

Hvordan kan jeg forhindre at jeg stjeler all båndbredden hannes? Er ikke så veldig kult å bruke all linje kapasiteten til husverten.

Endret av posse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du spille fps spill så vil jeg si at du sliter om han går på nettet samtidig som deg.. Er det en person som sjelden bruker nettet så er det ingen problem...

Men du kan jo alltids installere netlimiter på hans pc.. :cool:

 

Og en ting til, er ikke å anbefale trådløst nett om du skal spille.. får nok for mange spikes..

Fordelen er jo det at du legger ikke merke til at han er på nettet, for du lagger noe så sinnsykt allerede.. ;)

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar
Hvordan funker dette programmet da?

Kort fortalt, den forsinker pakkene slik at de ikke blir sendt fortere enn det du har satt opp til. Har du 100kB å sende, men en grense på 50kB/s, sørger den for at dette tar (minst) 2s. Alle pakkene kommer frem og det er helt usynlig for andre programmer.

Lenke til kommentar

Kjøp en Linksys WRT54G/GS ruter og ett Linksys trådløst kort, da kan dere prioritere slik at huseier har prioritet på linjen.

Så lenge huseier ikke benytter linjen har du hele kapasiteten, så snart han bruker linjen blir din hastighet redusert i henhold til de innstillinger dere har satt i ruter.

 

Netlimiter vil gi deg konstant lavere hastighet, en ruter med prioritering (QOS) slik du har på WRT54G/GS utnytter linjen fullt ut hele tiden dersom behovet er der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tror ikke du trenger å tenke på noen av tingene, du sier han har trådløst nett, da har han vel en router. Denne vil uansett fordele båndbredden mellom brukerne.

Nja, den vil antagelig ikke kunne prioritere noe som er det som diskuteres her, de fleste billige routere basrer seg på først til mølla prinsippet og det kan skape mye frustrasjoner når flere bruker er aktive samtidig.

Lenke til kommentar

Var i går i møte med husverten og han gav meg klar signal til å koble meg opp på routern sin. Måtte bare få tak i trådløst nettkort sa han... ;) Han hadde ikke kryptert nettet sa han.. :dontgetit: Så da er det bare å instalere kortet å prøve seg frem til man er på nett? :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...