Gå til innhold

Hvorfor regner det så mye i Bergen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fjella innafor presser fuktig luft oppover. Luftfuktigheten kondenserer pga trykkfall/temperaturfall, det dannes skyer - og det regner.

Skrevet

I tillegg kan det nevnes at det ofte er fuktig luft som kommer fra atlanterhavet, og at globale vindsystemer sørger for at vinden hovedsakelig kommer fra vest (havet) i Bergen.

Skrevet (endret)
Fjella innafor presser fuktig luft oppover. Luftfuktigheten kondenserer pga trykkfall/temperaturfall, det dannes skyer - og det regner.

God beskrivelse! Jeg vil bare legge til at herskende vindretning er sør-sørvest og det fører til rik tilgang på fuktig havluft.

EDIT: Akkurat nevnt av ZLatzman

Endret av Frijazz
Skrevet

Samtidig som at byen ligger der arktiske og <whatyamacallit?> vinder møtes mye av året. Såkalt orografisk forsterket frontnedbør - frontnedbør forsterket av "lurt" plasserte fjell.

Skrevet

var på besøk i bergen for et par år siden.. gikk ut mens det var sol å fint vær, plutselig regna det et par minutt å en var kliss våt.. regne kommer ganske plutselig der kan en vel si.. opplevde det flere ganger de dagene jeg var der

Skrevet
Det er ikke bare bergenserne som whiner urimelig mye, da...? :dontgetit:

Næh, er nok heller Oslo-folkene som kommer på besøk som whiner ;)

At det regner her er vel mye på grunn av landskapet (hele byen er jo 'pakket inn' i de syv fjell).

Skrevet
Hehe, er nok berettiget "whining" fra Bergenserne. Gjennomsnittlig årsnedbør i Oslo: 763 mm, Stavanger: 1180 mm, Trondheim: 1080 mm, mens Bergen topper totalt med 2250 mm :D

Hmm.. Da er vi vel kanskje født med paraply på hodet? :p

Skrevet
Det er ikke bare bergenserne som whiner urimelig mye, da...? :dontgetit:

We do not! Dessuten er været her oppe i bartebyen minst like ille. Herregud, det er 7. juni nå, og jeg skal til å ta på meg jakke før jeg drar opp på universitetet... regnbukse kunne jeg også trengt. *Riste på hodet*.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...