Gå til innhold

Datamaskiner smartere enn mennesker i 2020?


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/05/25/432740.html

 

Noen spådommer fra en eller annen fyr, blant annet at datamskiner er smartere enn menensker i 2020, og at PS5 er smartere enn mennesker (litt merklig, da det nepe går 7 år mellom hver av 3 og 4 og 5).

 

Noen som har noe vill spekulasjon om dette? Personlig har jeg vansklig for å se noe slikt bli oppfyllt om så kort tid. Men det er kasnkje bare meg?

 

PS: dette er i CPU-kategorien, fordi jeg synes det er snakk om CPU-kraft og teknologi.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det veldig mye drømmer og ønsketenkning!

En cpu som er smartere enn mennesket blir det nok lenge til vi klarer å lage, tenk bare på hvor kort utviklingen i kunstig intelligens har kommet. Det tok mange år med programmering før en datamaskin klarte å slå verdensmesteren i sjakk, og det i en ren logisk oppgave. Det er veldig langt frem til kunstig intelligens slår ut menneskehjernen.

Lenke til kommentar
Her var det veldig mye drømmer og ønsketenkning!

En cpu som er smartere enn mennesket blir det nok lenge til vi klarer å lage, tenk bare på hvor kort utviklingen i kunstig intelligens har kommet. Det tok mange år med programmering før en datamaskin klarte å slå verdensmesteren i sjakk, og det i en ren logisk oppgave. Det er veldig langt frem til kunstig intelligens slår ut menneskehjernen.

Det er ikke garantért om datamaskiner kommer til å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Mye interessant lesestoff. Men dette må selvsagt tas med minst en klype salt.

 

Om maskinene blir smartere enn mennesker tror jeg ikke før jeg får se det.

 

Men vi har sikkert mye spennede i vente.

Hmm når du sier det sånn , så tror eg neppe vi for se det i vår levetid :p Kunne jo utgjort en reall trussel mot menneskeheten om maskinene ble smartere enn oss

 

*og da tenker alle på en viss filmserie som har hatt stor suksess* :whistle:

Lenke til kommentar

Det spørs vel også litt hva man legger i "smartere". Allerede nå er jo datamaskinen temmelig overlegen i komplekse regnestykker ol.

 

Men at datamaskine skal kunne tenke som oss på skikkelig vis er jeg ikke helt overbevist om. Har sett en del snakk om dette ifht robot teknologi, og at de skal ta over verden osv. Foreløpig ligger intelligensen nærmere insektsnivå enn mennesker.

 

Det som vel er det store problemet er at data som det er i dag, jobber fryktelig tungvindt. Tenk hvor mye "kontroll" et innsekt har ifht hjernes størrelse.

 

Etter hva jeg har skjønt ligger fremtidens intelligens mer i biologi forskning, enn i digitalteknikk.

 

Ja, kanksje en liten avsporing og snakke om insekter i CPU kategorien, men er jo et interessant spørsmål uansett ;)

Lenke til kommentar
Mye interessant lesestoff. Men dette må selvsagt tas med minst en klype salt.

 

Om maskinene blir smartere enn mennesker tror jeg ikke før jeg får se det.

 

Men vi har sikkert mye spennede i vente.

Hmm når du sier det sånn , så tror eg neppe vi for se det i vår levetid :p Kunne jo utgjort en reall trussel mot menneskeheten om maskinene ble smartere enn oss

 

*og da tenker alle på en viss filmserie som har hatt stor suksess* :whistle:

Jeg vil tippe at det er litt tid før datamskiner er smartere enn dagens mennesker, og det kommer neppe brått over natten, antakelig kan vi også modifisere våre egen hjerner endel innen den tid. I tillegg får vi jo en spennede moralsk debatt når maskiner blir like smarte som mennesker. (er maskiner like mye verd, og bør behandles på samme måte som mennesker osv).

 

Det med å ta backup av hjernen er jo en gammel, men spennede ide. Men det er forhåpentligvis litt lenger inn i framtiden en gjettet her. Vi vil antakelig få problemer, da jeg antar de færreste vil velge å dø uten videre, og jeg regner ikke med at føødselsraten blir så lav at man bare "fylller opp" de som tar selvmord.

 

AtW

Lenke til kommentar

Holder Moores lov utover de kommende årende, anser jeg det ikke for umulig at teknologien faktisk kan overgå den menneskelige hjernekapasistet innen rundt 25-35 år. Hvorvidt dette leder til kunstig intelligens som potensielt kan hevde seg i alle områder, er jeg i tvil om; men trolig vil systemer som kan emulere eller etterlikne et nevralt nettverk vise klare antydninger til en bevissthet i nærheten av menneskets. Etter min mening kan menneskehjernen i seg selv umulig være noe overnaturlig - før eller siden vil således en maskin kunne emulere dette.

Lenke til kommentar

Datamaskiner kommer aldri til å bli smartere enn mennesker.. Hjernen er bare for kompleks til å kunne kopiere den. Noen oppgaver menneskehjernen gjør, som for eksempel bearbeide synet, blir gjort ved at den henter fram bilder den har sett før og lar oss se det, istedet for å bearbeide alt den ser hver gang. En maskin vil aldri kunne vite, hvilket bilde den skal hente fram fordi det klarer den ikke selv, men innenfor spill o.l. er det vi mennesker som forteller den hvilke bilder den skal hente fram når vi programerer den. For en maskin å bearbeide hele synsinntrykket, vil være en oppgave så stor at INGEN maskiner i dag ville ha kunne klart det.

 

Datamaskiner vil kunne gjøre drittarbeide for oss som i dag, men ikke store betydningsfulle oppgaver.

 

Og når det gjelder følelser, det går ikke. Hvis vi programerer en datamaskin til å kunne reagere med sinne eller glede på noe, vil ikke det være følelser, for da er det vi som bestemmer følelsene.

Lenke til kommentar
Problemet er at maskinene ikke kan tolke f.eks. bilder. Dette er et problem robot-utviklere har slitt lenge med. (Og de vi neppe klare det) Så lenge maskinene ikke kan erfare ting, så kan de ikke bli smartere enn mennesker.

Makiner kan da bruke tidligere erfaringer til å lære?

 

Og til KusaRS: det er ingenting som tilsier at ikke datamaskiner skal kunne konstrueres på en måte som gjør at de behandler informasjon på en måte som likner mer på det vi gjør.

 

AtW

Lenke til kommentar
Problemet er at maskinene ikke kan tolke f.eks. bilder. Dette er et problem robot-utviklere har slitt lenge med. (Og de vi neppe klare det) Så lenge maskinene ikke kan erfare ting, så kan de ikke bli smartere enn mennesker.

Makiner kan da bruke tidligere erfaringer til å lære?

 

Og til KusaRS: det er ingenting som tilsier at ikke datamaskiner skal kunne konstrueres på en måte som gjør at de behandler informasjon på en måte som likner mer på det vi gjør.

 

AtW

Kan du gi eksempler på dette?

Lenke til kommentar
Makiner kan da bruke tidligere erfaringer til å lære?

 

 

Tja det er begrenset blir fort fullt på HDD.

 

Og det er helle mange ting som tilsier det vil ta lang tid. Moores lov er opservert

ganske nærme gravkanten.

Men datamaskiner er gode i matte, det skal de ha. :)

Lenke til kommentar

Datamaskinen er den logiske videreutvikling av menneskene: intelligens uten moral.

 

En datamaskin kan gjøre flere feil i løpet av 2 sekunder enn 20 menn kan klare i løpet av 20 års arbeid.

 

Hvis man putter en masse dumheter inn i en datamaskin, kommer det ikke ut noe annet enn en masse dumheter.

 

Den virkelige faren er ikke at datamaskiner begynner å tenke som mennesker, men at mennesket begynner å tenke som datamaskiner.

 

Datamaskiner er de klokeste idioter som finnes.

Lenke til kommentar
Makiner kan da bruke tidligere erfaringer til å lære?

 

 

Tja det er begrenset blir fort fullt på HDD.

 

Og det er helle mange ting som tilsier det vil ta lang tid. Moores lov er opservert

ganske nærme gravkanten.

Men datamaskiner er gode i matte, det skal de ha. :)

Hjernen har jo heller ikke uendelig kapasitet?

 

Men jeg er enig med deg om at det antakelig vil ta lang tid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...