Gå til innhold

Bør jeg kjøpe LCD skjer eller TV?


sjoko

Anbefalte innlegg

Tenkte å kvitte meg med mine crt skjermer og gå for en 2 skjermsløsning med 17" tommere. Men så har jeg sett litt på forskjellige tilbud på lcd tv'er med HDTV oppløsning og begynt å lure litt på om jeg burde gå for noe sånt. Gamle 21" tv'en min begynner å bli litt sliten, så det er vel på tide å bytte den ut snart.

 

Tenkte å høre hva dere andre mener jeg burde gjøre... Ville dere ha gått for vanlige lcd skjermer? Eller en tv? Er klar over at det er ganske stor forskjell på oppløsningen, men jeg tenkte hva som ville ha vært best til overall bruk. Jeg kan få meg 2 skjermer til 4000,- mens en 32" tv koster 10 000....

 

Så hva mener dere?

Endret av sjoko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg også er veldig interessert i å vite om nyere LCD TV'er med høyere oppløsninger er brukbare til PC-bruk også. Mangelen på skikkelig oppløsning kan jo lett oppveies av å få en gigantisk skjermoverflate på f.eks. 32". Tenk å spille bilspill osv. på noe sånt!

 

Er tekst virkelig like lett lesbart på en LCD TV som den er på en vanlig PC monitor?

 

Venter i spenning på kommentarer fra en som har prøvd begge deler =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Du finner jo skjermer som har høy oppløsning. Eks 30" apple eller spesialskjermer med superhøy oppløsning. Disse er ofte dyre.

 

En annen ting å huske på er at det kreves mye av maskinvaren deres om dere øker oppløsningen mye. Ideelt mener jeg 1600 x 1200 er optimalt.

 

Når dere ser på Public Displays (eksstore skjermer på Flyplasser) så har de latterlig lav oppløsning (800 x 600 som regel). Dette fordi det ikke er nødvendig med stor oppløsning til deres bruk da folk ser de fra avstand og det stort sett er tekst.

 

Du vil sikkert se at skjermer som er ment for Pc ikke er det samme som skjermer ment for tv og film. Oppløsning på tv og film er ofte langt lavere enn det pc skjermene tilbyr.

 

Så å kjøpe en LCD tv er sikkert greit for noen som bruker den til spill etc. Mens en som bruker office og photoshop trives bedre med en PC monitor (LCD). Personlig syns jeg 23" widescreen, dual 20" eller 21", elelr kanskje en 24" er grensen før ting begynner å bli ubehagelig stort. Husk at det ikke er noe behagelig å sitte 0,5 meter fra en 30"skjerm. Og flytter du derimot en 20" 2-3 meter unna deg, bør du ikke ha så høy oppløsning som mulig, for da blir bokstaver latterlig små.

 

Mitt råd:

 

kjøp deg en pc monitor til Pcn og en tv til film og tvbruk.

Lenke til kommentar

Men vi har da overlevd oppløsninger på under 1280x720 før. Det jeg lurer på mest ihvertfall er om pixlene på en god LCD TV med HDTV-oppløsning flyter utover slik som på en CRT TV.

 

Problemet med å lese teks på en CRT TV er jo ikke bare det at det er snakk om lav oppløsning, men mye mer det av pixlene blandes inn i hverandre, og alt blir veldig grøtete (noe du ikke merker mye til vanlig videobruk).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

 

Så å kjøpe en LCD tv er sikkert greit for noen som bruker den til spill etc. Mens en som bruker office og photoshop trives bedre med en PC monitor (LCD). Personlig syns jeg 23" widescreen, dual 20" eller 21", elelr kanskje en 24" er grensen før ting begynner å bli ubehagelig stort. Husk at det ikke er noe behagelig å sitte 0,5 meter fra en 30"skjerm. Og flytter du derimot en 20" 2-3 meter unna deg, bør du ikke ha så høy oppløsning som mulig, for da blir bokstaver latterlig små.

 

Mitt råd:

 

kjøp deg en pc monitor til Pcn og en tv til film og tvbruk.

Kan være enig i det at det blir ganske rart å sitte 0.5 m i fra en en 32" skjerm...

Lenke til kommentar
Vi har overlevd mye før :p

 

Alt kommer jo an på "kilden" din da ;) har du bra kilde og bra overføring mellom kilde og skjerm vil ikke pikslene flyte ut i hverandre på LCD TV ;)

Ja, men dette stemmer jo ikke for f.eks. en CRT-TV. Da kan du ha en digital HDTV-kilde med 20cm S-video kabel fra PC'en til TV, og likevel få et veldig blurrete bilde (mye mer enn bare den lave oppløsningen skulle tilsi).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...