Gå til innhold

Forskjell på PCI Express og AGP?


2bb1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PCI er lite bruk, så jeg antar at du mener PCI-e.

PCI-e kortene er fobbelt så kjappe som AGP kortene, og med Nvidia's nye chipset (Nforce 4) så kan man ha to av samme skjermkort i en PC, noe som fører til bedre ytelse.

Det er helt feil. pci-e kortene er ikke dobbelt så raske som agp-kortene. Det er faktisk nesten ingen eller svært liten ytelseøkning med pci-e. Forskjellen er hastigheten på selve porten, pci-e porten er 16x og agp porten er 8x.

Pci-e er best å kjøpe siden de fleste nye kort kommer kun til å være på pci-e. Tror ati sine nye kort skal komme på agp. Hvis du ikke har planer om å kjøpe nytt skjermkort en gang i fremtidentiden, anbefaler jeg deg å kjøpe hovedkort med agp. Fordi agpkort er billigere en pci-e kort.

Lenke til kommentar

Siden du skal kjøpe både hovedkort og skjermkort samtidig så er det nok lurest å gå for PCI express. Ikke på grunn av ytelse for det er ingen merkbare forskjeller, men fordi det, i framtiden, vil være enklere å oppgradere til et nytt PCI-express kort, siden AGP-kortene er gradvis på vei ut.

 

Edit: Det er ingen prisforskjell å snakke om så det påvirker ikke anbefalingen i noen retning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
PCI-e kortene er dobbelt så kjappe som AGP kortene...

Dobbelt så kjappe? I think not. I praksis er det (per i dag) minimal ytelsesforskjell mellom AGP og PCI-e skjermkort.

Siden PCI-e er 16x og AGP er 8x, så er PCI-e i teorien dobbelt så raske kort som AGP kort...

Lenke til kommentar
Siden du skal kjøpe både hovedkort og skjermkort samtidig så er det nok lurest å gå for PCI express. Ikke på grunn av ytelse for det er ingen merkbare forskjeller, men fordi det, i framtiden, vil være enklere å oppgradere til et nytt PCI-express kort, siden AGP-kortene er gradvis på vei ut.

 

Edit: Det er ingen prisforskjell å snakke om så det påvirker ikke anbefalingen i noen retning.

Agpkortene er litt billigere + agpkort er ofte på tilbud i de forskjellige netshopene.

Lenke til kommentar
PCI-e kortene er dobbelt så kjappe som AGP kortene...

Dobbelt så kjappe? I think not. I praksis er det (per i dag) minimal ytelsesforskjell mellom AGP og PCI-e skjermkort.

Siden PCI-e er 16x og AGP er 8x, så er PCI-e i teorien dobbelt så raske kort som AGP kort...

porten er det, men ikke kortene.

det var det du skrev. pciE kortene er dobbelt så raske som agp kortene.

PCI-e kortene er fobbelt så kjappe som AGP kortene

og, det er jo feil

Lenke til kommentar
PCI-e kortene er dobbelt så kjappe som AGP kortene...

Dobbelt så kjappe? I think not. I praksis er det (per i dag) minimal ytelsesforskjell mellom AGP og PCI-e skjermkort.

Siden PCI-e er 16x og AGP er 8x, så er PCI-e i teorien dobbelt så raske kort som AGP kort...

Ehm.

 

8x agp er 8x den opprinellige agp hastigheten.

 

16xPCIE er 16x en enkelt pcie port

Lenke til kommentar
Siden PCI-e er 16x og AGP er 8x, så er PCI-e i teorien dobbelt så raske kort som AGP kort...

For å kverulere ennå litt til: Det er ikke fordi det ene er 16x og det andre er 8x at det på 16x er raskere. Du må se litt på hva x er. I dette tilfellet er x to forskjellige ting.

For AGP så er x = 266,67 MB/s i en retning av gangen, mens

for PCI express er x = 250MB/s i to retninger samtidig.

 

Så 8xAGP er altså 2,133 GB/s i en retning av gangen mens 16x PCI express er 4,0 GB/s i to retninger samtidig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
PCI er lite bruk, så jeg antar at du mener PCI-e.

Altså han skriver PCI Express, eller PCI-e som er forkortelsen da

Hehe, mange av "ekspertene" som prøver å hjelpe her veit jo ikke forskjellen på pcie og agp selv. :roll:

 

Pcie(express) er som noen har forklart her bare et buss grensesnitt mellom hk og skjermkortet. Om det står 8x eller 80x eller 16x er som forklart av en annen her bare så mange ganger den orginale portens hastighet. Man vil ikke merke forskjell på et agp vs pcie kort før de sender mer info over bussen enn 8x agp klarer, og det gjør ingen av dagens kort. Men det er en fordel å kjøpe pcie hk og pcie skjermkort pga. at det er lettere å oppgradere og få solgt skjermkort ved en seinere anledning. Om det kommer flere agp kort i framtiden så vil de mest trolig være litt dyrere enn pci pga. at det må brukes en konverterchip(bro) for å oversette fra måten pcie kommuniserer på til måten agp kommunsiserer på.

 

Håper dette oppklarte det meste.

 

Edit: For sein, Siemen1 var raskt ute med riktige opplysninger som vanlig.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
mens for PCI express er x = 250MB/s i to retninger samtidig.

Samtidig? Er det ikke per svigning da?

250MB på en eneste svingning? Nei, det var nå drøyt :p

1x PCI express har 4 ledere, som utgjør 1 differensiellt signal i hver retning.

 

Jeg må søke litt om jeg skal finne ut hva klokkefrekvensen på signalene er og hvor mange bit som sendes per klokkesyklus.

 

Men On topic: Korta er ikke så mye raskere enda, men de blir det!!

... sansynligvis ja. Men vi vet det ikke helt sikkert før det skjer ;)

 

Agpkortene er litt billigere + agpkort er ofte på tilbud i de forskjellige netshopene.

Jeg har ofte sett det motsatte. Særlig på geforce 6600-serien. Det er fordi selve brikken er laget for PCI-e mens man må legge til en brikke (som koster en del) for at den skal støtte AGP. Denne ekstra brikken gjør ofte at skjermkortene for AGP koster en hundrings eller to ekstra. Men på den andre siden: Hovedkort for AGP er en hundrings eller to billigere. Så dette går ganske opp i opp. Derfor: Ingen merkbare prisforskjeller å snakke om.

Lenke til kommentar
Men On topic: Korta er ikke så mye raskere enda, men de blir det!!

... sansynligvis ja. Men vi vet det ikke helt sikkert før det skjer ;)

 

Agpkortene er litt billigere + agpkort er ofte på tilbud i de forskjellige netshopene.

Jeg har ofte sett det motsatte. Særlig på geforce 6600-serien. Det er fordi selve brikken er laget for PCI-e mens man må legge til en brikke (som koster en del) for at den skal støtte AGP. Denne ekstra brikken gjør ofte at skjermkortene for AGP koster en hundrings eller to ekstra. Men på den andre siden: Hovedkort for AGP er en hundrings eller to billigere. Så dette går ganske opp i opp. Derfor: Ingen merkbare prisforskjeller å snakke om.

 

Ja det jeg også hadde lagt merke til. På de dyre korta som er både native agp og native pcie, feks. 6800gt og 6800ultra så er pci-e versjonen ofte priset mange hundre kr høyere enn agp versjon. Mens det på kortene med pcie->agp bro så er de et par 100 dyrere. Om man ikke er heldige å få tak i noen feil prisa agp kort fra elkjøp :thumbup:

 

Jeg tipper at neste generasjon kort fra både nvidia og ati vil være native pcie og bruke en agp bro, og derav koste mer.

Lenke til kommentar
PCI-e kortene er dobbelt så kjappe som AGP kortene...

Dobbelt så kjappe? I think not. I praksis er det (per i dag) minimal ytelsesforskjell mellom AGP og PCI-e skjermkort.

Jepp, det ser man jo av tester hvor man har et pci-e og et apg kort mot hverandre av samme type feks. x800xt i agp eller pci-e. Pci-e kortet er ikke dobbelt så raskt gitt, men kanskje noen få fps her og noen få fps der

Lenke til kommentar
1x PCI express har 4 ledere, som utgjør 1 differensiellt signal i hver retning.

 

Jeg må søke litt om jeg skal finne ut hva klokkefrekvensen på signalene er og hvor mange bit som sendes per klokkesyklus.

Jeg har funnet ut litt mer nå:

8x AGP har 32 parallelle ledere. De kjører på 133MHz med QDR-singaler. QDR = 4 bit per leder per klokkesyklus. Dermed blir 8xAGP = 32*66,67M * 8 = 17,067 Gbit/s = 2,133 GByte/s.

16x PCIe har 64 parallelle ledere. 32 i hver retning, og 2 og 2 ledere leder samme singalet bare med motsatt fortegn. Derfor kalles signalet for et "differensiellt signal". Hver PCI-e-lane har altså 4 ledere der 2 er til det differensielle signalet til grafikkortet og 2 er til det differensielle signalet fra grafikkortet. Hver "lane" har en klokkefrekvens på 2,5GHz med et SDR-signal (en bit/retning/lane/klokkesyklus). Så hvordan blir 2,5GHz til 250 MB/s ? Jo, 1 bit = 8 byte. I tillegg sendes det 2 kontrollbit. Disse kontrollbitene er der som en feilsjekk ala ECC for å verifisere at signalet er intakt når det kommer frem. Skjer det noe tull under overføringa så skjønner kontrolleren det og sender signalet på nytt. Dermed blir det 2,5GHz/10bit = 250MB/s per lane per retning.

 

Det er mange kilder jeg hentet dette fra så jeg orker ikke å linke de.

 

Simen1 vet for mye :roll:

Javisst, hele URL'en til google.. :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...