Gå til innhold

Trenger hjelp med Final Fantasy


MGS3

Anbefalte innlegg

Gjennom årene har jeg lest mye bra om FF, både på Internett, og i blader, men jeg har aldri spillt mer en en liten demo som jeg ikke forstod noe av. Nå har jeg lyst til å lære noe mer av noen som kan svare på spørmsålene jeg har:

 

- En av de største grunnene til at jeg ikke har kjøpt et FF spill er fordi det er så mange av dem. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Er alle spillene en stor historie, og får å virkelig vite hva som skjer må jeg starte med Final Fantsy 1 , så 2, 3, 4 osv. , eller kan jeg begynne "rett på"? I så fall; hviklet spill er det beste i serien?

 

- Hva sjanger går spillet inn i? Jeg er en stor fan av MGS serien, jeg liker også bilspill(men er rimeli sikker at FF ikke er et billspill..) Det jeg prøver å spør om er: hva burde jeg forvente i spillet? Er kontrollene vanskelige/innviklet, er historien vanskelig osv.?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det mange spørsmål

Er alle spillene en stor historie, og får å virkelig vite hva som skjer må jeg starte med Final Fantsy 1 , så 2, 3, 4 osv. , eller kan jeg begynne "rett på"? I så fall; hviklet spill er det beste i serien?

 

Det er ikke så nøye hvem spill du begynner på siden det er en ny gruppe mennesker i hvert spill, men selve plottet er omtrent likt i alle spill(det kommer en slemming og skal ta over hele verden,mer eller mindre, og du skal selfølgelig da redde verden)

Jeg personlig har runna 6,7,8,9 og 10.

 

Hva sjanger går spillet inn i? Jeg er en stor fan av MGS serien,

 

Det deffinetivt ikke i nærheten av metal gear spilla , jeg er også stor fan av dem da :)

Jeg tror du vil digge final fantasy spilla siden du alerede er vant til mye film/fmv/historie sekvenser fra metal gear , og det er noe som går igjen mye i denne serien også, da spesielt FFX(10)

Sjangeren er rollespill , man løper rundt for å slåss mye i random slåsskamper med mange forskjellige typer monster/folk og for hver kamp man vinner så går karaktererne litt opp i styrke,smidighet,raskhet,treffsikkerhet osv man lærer seg også masse nye magi,slåsse teknikker man får også muligheten til å lete i feks sjulte huler,under vann , oppe i himmlen mystiske tempeler for å finne "guder" som man seinere kan tilkalle i kamper for å få hjelp :thumbup:

Kort sagt det er et kjempe eventyr spill , med masse ekstra ting og gjøre, og ofte fryktlig bra historier.

 

 

Er kontrollene vanskelige/innviklet, er historien vanskelig osv.?

 

Både ja og nei, historiene er stort sett veldig bra , man får et veldig bra forhold til karakterene i spillet.

Om kontrollern er vansklig? Det er ikke så lett å svare på , jeg tror det ikke er det, men det er mye menyer og bla i noen ganger da,kan kansje virke litt frusstrerende i starten , men sier seg selv etter hvert , det pleier dessuten og være god hjelp til menyene i spillet , siden man møter karakterer i spillet som ofte vil forklare deg noen nye ting i menyen ,følger man med på hva de sier så er det veldig greit.

 

hviklet spill er det beste i serien?

 

He He , her blir det nok mye bråk når jeg svarer ,

Jeg "personlig" mener ff7 er best (sikkert fordi det var den første jeg spilte)

på andre plass er nok final fantasy x(10`ern) på ps2, dette er dessuten er veldig bra nybegynner spill , veldig rett fram de første timene , bra historie og grafikken er ps2 nivå.

Har ikke prøvd de aller nyeste på ps2 da Final Fantasy X-2

 

edit:

final fantasy 6 tom 9 er på psx

final fantasy x og x-2 er på ps2

Endret av redflame
Lenke til kommentar
Her var dest være en t mange spørsmål
Er alle spillene en stor historie, og får å virkelig vite hva som skjer må jeg starte med Final Fantsy 1 , så 2, 3, 4 osv. , eller kan jeg begynne "rett på"? I så fall; hviklet spill er det beste i serien?

 

Det er ikke så nøye hvem spill du begynner på siden det er en ny gruppe mennesker i hvert spill, men selve plottet er omtrent likt i alle spill(det kommer en slemming og skal ta ovser hele verden,mer eller mindre, og da skal selfølgelig du redde verden)

Jeg personlig har runna 6,7,8,9 og 10.

 

Hva sjanger går spillet inn i? Jeg er en stor fan av MGS serien,

 

Det deffinetivt ikke i nærheten av metal gear spilla , jeg er også stor fan av dem da :)

Jeg tror du vil digge final fantasy spilla siden du alerede er vant til mye film/fmv/historie sekvenser fra metal gear , og det er noe som går igjen mye i denne serien også, da spesielt FFX(10)

Sjangeren er rollespill , man løper rundt for å slåss mye i random slåsskamper med mange forskjellige typer monster/folk og for hver kamp man vinner så går karaktererne litt opp i styrke,smidighet,raskhet,treffsikkerhet osv man lærer seg også masse nye magi,slåsse teknikker man får også muligheten til å lete i feks sjulte huler,ubder vann , oppe i himmlen for å "guder" som man kan seinere kan tilkalle i kamper for å få hjelp :thumbup:

Kort sagt det er et kjempe eventyr spill , med masse ekstra ting og gjøre, og ofte fryktlig bra historier.

 

 

Er kontrollene vanskelige/innviklet, er historien vanskelig osv.?

 

Både ja og nei, historiene er stort sett veldig bra , man får et veldig bra forhold til karakterene i spillet.

Om kontrollern er vansklig? Det er ikke så lett å svare på , jeg tror det ikke er det, men det er mye menyer og bla i noen ganger da,kan kansje virke litt frusstrerende i starten , men sier seg selv etter hvert , det pleier dessuten og være god hjelp til menyene i spillet , siden man møter karakterer i spillet som ofte vil forklare deg noen nye ting i menyen ,følger man med på hva de sier så er det veldig greit.

 

hviklet spill er det beste i serien?

 

He He , her blir det nok mye bråk når jeg svarer ,

Jeg "personlig" mener ff7 er best (sikkert fordi det var den første jeg spilte)

på andre plass er nok final fantasy x(10`ern) på ps2, dette er dessuten er veldig bra nybegynner spill , veldig rett fram de første timene , bra historie og grafikken er ps2 nivå.

Har ikke prøvd de aller nyeste på ps2 da Final Fantasy X-2

Detta var godt besvart! :thumbup: Tusen takk for det! Jeg har veldig lyst på a kjøpe et av spilene etter dette! :D

 

Men burde hvilket bør jeg begynne med, og hvilket spill i serien er til PS2? :hmm:

Lenke til kommentar

Nå er det heldigvis slik at de aller fleste som liker MGS også liker final fantasy. Nettopp fordi begge er ekstremt gode på storytelling.

 

hvert spill er uavhengig av hverandre som nevnt, så det er bare å plukke og velge.

 

Om du vil ha det nyeste, så er FFX finfint og med den beste grafikken, men om grafikk ikke er det aller viktigste her iverden, så anbefaler jeg at du prøver final fantasy vii og viii (får disse kjøpt billig i spillbutikker på nett).

Lenke til kommentar

Hjerteli takk alle!

 

Grafikk er ikke det viktigste for meg med en gang, jeg vil heller ha et spill med god story, og spillbarhet, enn et spill med dårlig story og spillbarhet, men konge grafikk...

 

Så enten FFVIII eller FFVII da?

Lenke til kommentar
Hjerteli takk alle!

 

Grafikk er ikke det viktigste for meg med en gang, jeg vil heller ha et spill med god story, og spillbarhet, enn et spill med dårlig story og spillbarhet, men konge grafikk...

 

Så enten FFVIII eller FFVII da?

Nei, FFVII (7) er aller best :)

Det er også det som er "mest FF" for å si det sånn. Det er spillet flest assosierer selve spill-serien med, og det er et veldig godt utgangspunkt. Spillet finnes også til både PC og PS1. Desverre er det ganske vanskelig å få tak i... Men ring din lokale spiderman og EB-games, og sjekk rundt på nettet.

 

Ønsker deg velkommen til den fantaskiske FF-verden :D

Lenke til kommentar

 

Så enten FFVIII eller FFVII da?

Nei, FFVII (7) er aller best :)

Det er også det som er "mest FF" for å si det sånn. Det er spillet flest assosierer selve spill-serien med, og det er et veldig godt utgangspunkt. Spillet finnes også til både PC og PS1. Desverre er det ganske vanskelig å få tak i... Men ring din lokale spiderman og EB-games, og sjekk rundt på nettet.

 

Ønsker deg velkommen til den fantaskiske FF-verden :D

okey, skal skjekke rundt! Tusen takk :D:)

Lenke til kommentar

FFVII er mye bedre enn FFVIII, i mine øyne. Men så er da dette et tema vi kan diskutere om og om igjen, opp og ned, rundt i tull og i mente. Uansett, min topp liste kommer her:

 

1: FFVII

2: FFIX

3: FFIX

4: FFVIII

 

Som nevnt tidligere ligger paralellen til MGS på historienivået. Begge er enormt gode på historien. Du spurte i sted om historien er vanskelig, og der blir jeg nødt til å svare ja. Det er veldig mye fram og tilbake, plot-twistst og så videre, men etter en stund vil nok poenget i historien i det spillet du velger gå opp for deg, og da vil du få deg en "a-ha opplevelse".

 

Ingenting er så bra som Metal Gear og Final Fantasy :D

Lenke til kommentar

Men EN ting du ikke er vant til hvis du aldri har spilt asiatiske RPG'r. Random enemy encounters. Selve kampsystemet er også noe du sannsynligvis aldri har vært borti. Dette går igjen i alt av japanske rollespill. Man blir tatt "ut av" miljøet til en ferdig backdrop, får bruke 3-4 karakterer i partyet ditt, som står på høyre side, og x antall monstre på venstre side av skjermen. Så kaster man spells eller utfører diverse angrep man velger fra menyer etter tur.

Rekkefølgen på hvem som skal angripe bestemmes av stats. Du kan også velge om du vil bruke healing items eller slå tilbake når din runde kommer.

 

Det er ikke realtime slossing overhodet. Og det blir EKSTREMT mange kamper etterhvert, ettersom du knapt kan gå 10 meter uten å treffe på en random encounter utenfor byer og steder man skal handle.. Det er bare sånn man leveler i disse spillene. Du tar ikke quests og får XP for det. Man følger en ferdig satt historielinje hele veien, med ganske godt oppmerkede stier. Dette er en bra ting, for da kommer historien i høysetet istedet for at man kan utforske hele verden på en gang. Det er derfor "kalkulert" at man skal være på den og den level når man kommer til den og den bossen, derfor treffer man ekstremt mange slåsskamper på veien.

 

Nye spill har begynt å ta etter, f.eks. i en av de offisielle Lord of the Rings-spillene til PS2 bruker dette systemet til punkt og prikke.

I FF7 samler man på spesielle superangrep, som er forskjellige guder og demoner bundet til karakterene. Disse trigger ekstremt lange animasjoner man må se hver eneste gang. Kult de første 10 gangene, så blir man passe lei.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
I FF7 samler man på spesielle superangrep, som er forskjellige guder og demoner bundet til karakterene. Disse trigger ekstremt lange animasjoner man må se hver eneste gang. Kult de første 10 gangene, så blir man passe lei.

jeg synes ikke det er kjip, liker å se Zero/Neo bahamuth's animasjon like mye hver gang, da vet man at fienden er fucka :D

Lenke til kommentar

får bare bli med i koret som synger FFVII (7)

 

 

Makan til bra spill skal du lete lenge etter. Du får MINST 100 timer med underholdning om du velger å utforske alle sidene ved dette spillet. Det har en genial historie, som du virkelig lever deg inn i. Sammenligner du karakterene i ffvii som har kanskje 200 polygons med karakterene i FFX som har kanskje 4-5000 polygoner eller mer, er det egentlig rart hvor mye gladere du blir i karakterene fra FFVII. FFVII er egentlig et prakteksempel på hvor lite betydning grafikk har å si når det kommer til historiefortelling. Det er dermed ikke sagt at FFVII har stygg grafikk selv om den er gammel, Intressant character design, nydelige og varierte spillområder, forseggjordte filmsekvenser og et uforglemmelig soundtrack er med til å gjøre dette til et av verdens absolutt beste spill overall. Magisystemet er det beste i hele final fantasy serien, uten tvil. (Magisystemet er en av tingene som forandrer seg for hvert ff-spill.)

 

Etter VII synes jeg at 6ern fortjener en andreplass når det gjelder historiefortelling, karakterer og kamp/magisystem, men det har Snes-grafikk som begynner å dra på årene. (det er vel 10 år gammelt nå, så det skulle bare mangle. :D)

 

Etter 6ern kommer niern, som har utrolig gode karakterer, som du blir glad i. (Spesiellt en liten tass ved navn Vivi) Historien er god, grafikken er ok, og magisystemet er heller ikke bak mål. Soundtracket er også bra. Filmsekvensene er av ypperste klasse.

 

10ern har nydelig grafikk, men historien er litt kjedelig i forhold til de andre spillene i serien. Det oppfordrer heller ikke til særlig utforskning, da det ikke har det typiske ff-verdenskartet du løper rundt på. områdene kommer etter hverandre som perler på en snor. Stort minus. Magisystemet er interessant da, det får en liten pluss for det.

 

8ern stiller omtrent på lik linje med 10ern i mine øyne. En litt klissete historie, som er litt vel forutsigbar, men fremdeles holdbar. Om du liker tragiske romanser og slike ting, er dette spillet for deg. Spillet har en interessant vri, der du i flashbacks spiller som et forskjellig sett karakterer som har en viktig rolle i historien. Magisystemet er litt for lett synes jeg, og avbalanserer gameplayet en smule. Du får magi ved å "trekke" det fra fiender og såkalte "draw points" i spillverdenen. Springer du å tar deg en blund, vil dette punktet ha ladet seg opp igjen, sånn at du kan trekke igjen. Final FAntasy 8 har et lite minispill der du kan spille kort mot tilfeldige folk i verdenen, og kort kan gjøres om til f. eks magi, skjeldne deler til å oppgradere våpen osv osv..., noe som gir spillet et lite ekstrapoeng. Nydelige filmsekvenser.

 

Spillene som kommer før 6ern er litt vel utdaterte for min smak, men det kan være verdt å spille gjennom de om du blir forelsket i ff-universet. Interessante historier, selv om de første to kan være litt VEL enkle og klisjefylte.

 

Så min liste blir som følger:

 

1 - FF 7

2 - FF 6

3 - FF 9

4 - FF 10 og 8

5 - FF 1,2,3, 4 og 5

 

(FFXI (11) er et onlinespill, som jeg ikke har prøvd, og kan derfor ikke si noe om det. Men folk sier det er en helt annen opplevelse en klassiske ff-spill. Final Fantasy Chrystal Chronicles til gamecube har jeg heller aldri prøvd, men jeg har lyst.)

Endret av slash
Lenke til kommentar

men hvis du skal begynne med FF, IKKE begynn med FF X-2, bare hold deg unna det, det er liksom ikke FF.

 

Final Fantasy VII grafikken = sugen, helt rævva, men du legger ikke merke til det, når du tar i kontrollen og ser spillet, og finner ut av hva spillet egentlig er, du bare mainstreamer, du blir helt borte og blir "fanget" av spillet.

 

konklusjon : hold deg unna X-2, skaff deg VII, det er det beste

Lenke til kommentar

Synd at mange liker ikke FF8, selv jeg elsker FF8 like høy som jeg gjør med FF7.. Smak og behag ;) Forresten FF7 drar deg inn med en gang når du spiller, spesielt når du(Cloud) forteller om en historie med en hellig mann med grått hår(skal ikke fortelle mer :D)

 

Som mange har sagt; LIGG UNNA FFX-2!

HAr ikke gjennomført hele spillet og har ikke tenkt å gjøre det heller.

Lenke til kommentar

Fant et gamelt spille blad der dei gav karakterer til FF7.... poeng systemet var 1-100 på 5 forskjellige punkter... tottal sumen til FF7 var 98% :w00t:

 

Skal du spille det ekte ff som nesten alle forbinder med ff serien kjøp og rund FF7, et bedre spill skal du lete i mange år etter. Hold deg vekk fra FFX-2 (melke ku fra square-enix.. så trist :cry: ) Gled deg til timer med glede og sorg... og forbannelse når du dør å har glømt å lagre på 2 timer, og vis du akkurat har slått en ekstremt vansklig boss eller noe slikt... (grr husker det godt sjølv ;) ) da er det ikke lett å holde på banne orda...

 

Min FF liste:

 

1.FFVII

2.FFIX

3.FFVIII

4.FFX

5.dei gamleste har ikke spilt dem enda...

 

999999999. FFX-2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...