Gå til innhold

kræsj på Ekstern harddisk


Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

Sitter her med min Maxtor One Touch 250gb eksterne harddisk, men jeg har et lite problem. Nå klarer jeg ikke å komme inn på disken. Det kommer opp en melding om at jeg må formatere disken, noe jeg ikke er interessert i, jeg vil jo tross alt ha ut informasjonen som ligger på den. Etter at jeg har trykket på avbryt kommer det en meilding om en I/U feil eller noe... noen som vet hvordan jeg kan hente ut det som ligger på disken? Noen programmen på internett eller noe?

 

*fortvilet og veldig syk*

:no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

foreslår at du kjører en diskdiagnostikk, maxtor bør ha noe bootbart via cd for eksterne disker. hvis ikke finner du diagnose-programmer for alle hdd merker på ultimate boot cd.www.ultimatebootcd.com/

 

du kan jo også etter dette prøve å boote med knoppix / kanotix ( distrowatch.org) og se om du får opp innholdet der

 

har du forresten et skjermbilde av feilmeldingen?

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Den ene (og største) partisjonen min gikk ad-dundas her for en uke siden. Prøvde med getdataback (gratisversjonen) og det så ut til at den kunne restore alle filene. Lurer på om det kan være noe filstruktur eller noe sånt som er ødelagt? Noen som kjenner til programmer som kan gjenopprette filstrukturen?

 

Prøvde meg med Knoppix, og den fant også alle filene. Problemet er bare at jeg er super-amatør på Linux og fikk ikke til å gjøre de andre partisjonene (på Maxtor'en og den bærbare) skrivbare. Det sto at de kun var readable. Noen som har tips??

 

Maxtor er tydeligvis ikke tingen... :no:

Lenke til kommentar
Prøvde meg med Knoppix, og den fant også alle filene. Problemet er bare at jeg er super-amatør på Linux og fikk ikke til å gjøre de andre partisjonene (på Maxtor'en og den bærbare) skrivbare. Det sto at de kun var readable. Noen som har tips??

 

Maxtor er tydeligvis ikke tingen... :no:

Når partisjonene i Linux bare er readable tror jeg nok det desverre er fordi Linux bare kan lese NTFS partisjoner, ikke skrive til dem. (slik jeg husker det iallefall)

Lenke til kommentar

Sitter og syssler med Knoppix nå. Får frem alle filene på Maxtor disken. Problemet er som sagt å gjøre noen av de eksisterende NTFS diskene writeable...

 

Under menyen Knoppix -> Utilities er det et program som heter Captive NTFS som visst nok kan benyttes til å gjøre NTFS diske r/w, men får den ikke til å funke. Skulle gjerne hatt tips til hvordan jeg får NTFS disken r/w. Kan veldig lite om Linux, så en kokebokoppskrift om hvordan dette gjøres hadde jeg satt veldig stor pris på! Vil sikkert komme andre tilgode også, ettersom det er en del poster her på forumet med Maxtor problemer...

Lenke til kommentar
Sitter og syssler med Knoppix nå. Får frem alle filene på Maxtor disken. Problemet er som sagt å gjøre noen av de eksisterende NTFS diskene writeable...

 

Under menyen Knoppix -> Utilities er det et program som heter Captive NTFS som visst nok kan benyttes til å gjøre NTFS diske r/w, men får den ikke til å funke. Skulle gjerne hatt tips til hvordan jeg får NTFS disken r/w. Kan veldig lite om Linux, så en kokebokoppskrift om hvordan dette gjøres hadde jeg satt veldig stor pris på! Vil sikkert komme andre tilgode også, ettersom det er en del poster her på forumet med Maxtor problemer...

Hvis du har tilgang på en annen pc så kan du jo plugge maxtor-disken der og bruke ftp/scp/sftp/samba for å overføre filene

Lenke til kommentar

captive ntfs fungerer ikke med winxp sp2

 

Captive-ntfs uses native NT-like Windows drivers, but  does not work  with drivers from winxp  sp2 , win2003 Server and win2k. So, save cdfs.sys fastfat.sys ntfs.sys ntoskrnl.exe from winxp sp1, and run above script as e.g., :  cptv /...  ~where to look for saved drivers, or  cptv /mnt/hda1/windows/system32  ~only sp1, if ntfs is mounted on /mnt/hda1.

 

If you already upgraded to winxp sp2, copy files from sp1 installation cd i386/ NTFS.SYS and CDFS.SY_ FASTFAT.SY_ NTOSKRNL.EX_ and unpack the last three, e.g., using winRAR, winZIP, or in Linux, e.g., cabextract CDFS.SY_ and copy they to /var/lib/captive .

 

http://www.knoppix.net/forum/viewtopic.php...ht=captive+ntfs

 

punkt 6

 

så getdataback eller liknende software er å anbefalle

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

haha, driver å strever med maxtorn min jeg å.

akkurat samme feil som skjedde her, og har masse viktig data på!

jeg gidder *** ikke betale for recovery for å få tilbake data som maxtor har fucket!

 

Er også ivrig hvis noen har noen tips angående hvordan jeg kan få dataene mine tilbake. Hvis noen har et program som funker, hadde det vært greit om de kunne sendt meg det.

Lenke til kommentar

Maxtor burde nesten ha levert med lisens på Getdataback sammen med disken sin. Funket i hvert fall å redde alt.

 

Så er spørsmålet om man skal formatere disken og fortsette å bruke den, eller sende den i retur til Komplett. Hvordan finner man ut om det er en fysisk feil på disken eller kun noen magnetiske felter som "hadde forflyttet seg"?

Lenke til kommentar

Satt med en Maxtor 200 GB once touch or ble med tiden litt nervøs da det ser ut til at svært mange her på forumet sliter med disse diskene (Kan selvfølgelig være en følge av at mange har slike)

 

Kjørte derfor all de viktige dataene over på en raid 5 løsning for den ultimate sikkerhet. (Har også en noen DVDer av de virkelig viktige dataene på en annen lokalitet i tilfelle brann)

 

Derfor vil jeg bare benytte anledningen til å si dette.

 

ALLE viktige data MÅ det kjøres backup på, alle HDer kan gå rett vest og etterlate seg tapt data. Selv om maxtor nok er verre en de fleste

 

Etter all de postene om disse disken er det slående hvor mange som fremdeles oppbevarer viktige data bare i en kopi på disse Hdene.

 

Hvis dataene betyr noe så må man gjøre noe med dette, hvis jeg mistet all mine familiebilder er jeg en død mann så jeg sikrer deretter.

 

:D

 

Min erfaring er at å få tilbake data fra tapt HD ikke er så enkelt, og sist gang endt jeg opp med ubrukelige fil fragmenter.

Lenke til kommentar

Har en Maxtor 160GB som kræsjet, har kjørt GetDataBack. Det var ca 140GB med data på disken, GetDataBack hevdet den kunne redde 75GB, men den klarte kun 35GB, altså 25%, bør jeg forsøke andre programmer, kanskje de klarer å redde mer data?

 

Dataene som GetDataBack reddet var også hulter til bulter, den klarte å redde filstrukturen, men alle filene i filstrukturen var tomme, derimot var det masse filer som havnet i "ukjente" kataloger som hadde innholdet jeg lette etter.

 

Det er ikke tilfeldigvis noen måte å redde disse "tomme" filene på?

 

Gunnar

Lenke til kommentar

Jeg grøsser ved tanken på en krasj i harddiskene mine! As it happens: jeg er i innkjøpstanker om en ny PC, og har omtrent allerede, etter at mange har anbefalt det, bestemt meg for to stk Maxtor Diamond Max10 300 gb s-ata. Håper at Maxtors eksterne harddisker ikke danner standard for hvordan merket er. Alternativt har jeg vurdert Maxtor Maxline III 300 gb, siden dette blir reklamert med som 24/7-disker, og dermed mer pålitelige.

Lenke til kommentar

Ved å kjøre GetDataBack en gang til, fant programmet nesten alle dataene mine 145GB, men når jeg velger copy på hele disken, blir veldig mange av de store filene helt tomme. Dette er veldig rart, nå går jeg over og kopierer en og en katalog og håper jeg vil klare å få ut det meste av harddisken min. Kjipt å hele tiden måtte kontrollere at alle dataene fra den aktuelle katalogen er reddet ut, men det er selvfølgelig verdt det.

 

Har funnet ut at når jeg får en I/O feilmelding som jeg må velge å ignorere så blir alle filene som kopieres etterpå tomme. Altså får man en slik feilmelding når man kopierer er det bare å stoppe programmet og starte det igjen, fra der programmet hadde kommet.

 

Lesefeil kommer også ikke nødvendigvis alltid på de samme stedene, så om man får en lesefeil en gang så kan man prøve å kopiere filen en gang til og denne gangen kan det hende at lesefeilen ikke kommer. Rart.

 

Nå har jeg klart å redde ut 98% av innholdet så er egentlig ganske fornøyd, men det har tatt flerfoldige timer.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...