Gå til innhold

Skal kjøpe ekstern harddisk


Anbefalte innlegg

Må kjøpe meg en ekstern harddisk til den bærbare PC'en.

 

Hovedsaklig skal den brukes til lagring av mp3 og bilder. Laptopen er en Dell Latitude, Win XP Pro (sp2), 128ram, Intel Pentium Mobile CPU - 1000Mhz. USB tilkoblingen er bare 1.1 og ikke 2.0 (dessverre).

 

Noen som har gode tips til hva jeg bør kjøpe? Det viktigste for meg er driftsikkerhet og pris. Kunne tenke meg en disk som har 200-300GB.

 

 

Mvh

eriksg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har usb 2.0, vil det være en tolmodighetsprøve uten like å fylle en 300GB disk. Ville derfor gått for noe som støtter både firewire og usb 2.0 og kjøpt et pcmcia kort med firewire.

 

Jeg ville gått for et hd kabinett og hd separat. Da har du mulighet til å enkelt bytte disk hvis du ønsker å oppgradere senere. Dessuten har du muligheten til å velge et kabinett der du også kan sette inn en cd/dvd brenner istedet for disk.

 

Prisen vil også bli litt lavere avhengig av hvilken disk og hvilket hd kabinett du velger.

Lenke til kommentar

Usb 1.1 er ca 11mbit.... det funker greit til sånn bruk

 

Vil anbefale Western Digital 250gb ekstern disk i staden...

 

Har hatt ei lang natt eg skulle gjere om ein maxtor disk fra FAT32 til NTFS og harddisken nekta.....

 

Ein må ha NTFS for å kunne legge innpå DVD ISOer

 

 

 

Det er mulig å kjøpe kort til laptop for å få USB 2,0 vis du føler behov for det

Lenke til kommentar
Dette kortet er jo 400Mpbs så det er jo absolutt å anbefale.

[Link]

Jeg vil nok anbefale et USB2.0 kort i stedet for et Firewire-kort. Hvorfor? Prisen er den samme så argumentet er at jeg mener USB2.0 er mer anvennelig. Det er mye mer utstyr som støtter USB2.0 enn firewire, f.eks webkameraer, minneplugger, digitalkameraer, skrivere, scannere, mus, tastatur osv. Slikt er vanskelig å finne med firewire-støtte.

 

Edit: Et hvilket som helst PCMCIA USB2.0 kort vil fungere fint. F.eks dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116564&cks=PRL Dersom du vil ha mer enn 2 utganger så finnes det ett mer 4 utganger til bare 50kr mer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dette kortet er jo 400Mpbs så det er jo absolutt å anbefale.

[Link]

Jeg vil nok anbefale et USB2.0 kort i stedet for et Firewire-kort. Hvorfor? Prisen er den samme så argumentet er at jeg mener USB2.0 er mer anvennelig. Det er mye mer utstyr som støtter USB2.0 enn firewire, f.eks webkameraer, minneplugger, digitalkameraer, skrivere, scannere, mus, tastatur osv. Slikt er vanskelig å finne med firewire-støtte.

 

Edit: Et hvilket som helst PCMCIA USB2.0 kort vil fungere fint. F.eks dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116564&cks=PRL Dersom du vil ha mer enn 2 utganger så finnes det ett mer 4 utganger til bare 50kr mer.

Isåfall mener eg han burde sett etter ett kort som støtter begge deler. ;)

Lenke til kommentar
Lett å installere PCMCIA på Dell Latitude??? Er det bare å skyve kortet inn på venstre siden av pc'en og kortet installerer seg selv???

Det følger nok med en driverCD som må innstalleres.

 

Isåfall mener eg han burde sett etter ett kort som støtter begge deler. wink.gif

Hva skal han med begge deler? Det er jo ikke sikkert han trenger Firewire til noe. Eksterne disker er riktignok noe raskere på firewire, men her er det snakk om rask vs. ennå litt raskere. Det vikrtigste er at han unngår kjempetrege USB1.1.

 

Angående valg av harddisk så er det mange gode beskrivelser av diskene i prisguiden. Maxtor Onetouch ville jeg styrt unna. Her er de jeg vil anbefale:

LaCie P3 250 GB USB 2.0 1335kr

Western Digital Dual-option Combo 250 GB 1491kr

Western Digital Dual-option Combo 320 GB 1826kr

Seagate Ekstern Harddisk 300 GB 1850kr

Seagate Ekstern Harddisk 400 GB 2576kr

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hva med WD Media Center 250 GB? Noen som har erfaringer med denne?

Jo, den surrer og går.

Men syntes det var litt mykje plastikk på den.

Litt stor var den og.

 

Ikkje egna til og ta med seg kvar dag f.eks.

 

Strømforsyninga var også større og kabelen meir klumpete.

 

Om du ikkje har minnekort leser fra før så er det ein grei disk.

Lenke til kommentar
Dette kortet er jo 400Mpbs så det er jo absolutt å anbefale.

[Link]

Jeg vil nok anbefale et USB2.0 kort i stedet for et Firewire-kort. Hvorfor? Prisen er den samme så argumentet er at jeg mener USB2.0 er mer anvennelig. Det er mye mer utstyr som støtter USB2.0 enn firewire, f.eks webkameraer, minneplugger, digitalkameraer, skrivere, scannere, mus, tastatur osv. Slikt er vanskelig å finne med firewire-støtte.

 

Edit: Et hvilket som helst PCMCIA USB2.0 kort vil fungere fint. F.eks dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116564&cks=PRL Dersom du vil ha mer enn 2 utganger så finnes det ett mer 4 utganger til bare 50kr mer.

Pluss at USB 2.0 er raskere enn FIREWIRE....

Lenke til kommentar
Pluss at USB 2.0 er raskere enn FIREWIRE....

I teorien ja, men ikke i prakis. Men jeg synes at både Firewire og USB2.0 er raskt nok i praksis til hans bruk så derfor anbefaler jeg den som er mest anvennelig selv om det vel gå litt ut over ytelsen.

 

Trådstarter: Kanskje du har en Firewire-port på PCen? I så fall ville jeg brukt den i stedet for å være nødt til å kjøpe et USB2.0-kort. Sjekk utgangene bak om det stør "FW" eller "IEEE1394" eller bare "1391" ved en av pluggene. (Jeg har en slik på min bærbare med Pentium3 1GHz så de finnes altså på ganske gamle PCer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...