Gå til innhold

Gjennombrudd for PhysX


Anbefalte innlegg

Enda et ekspansjonskort? Huff og huff, som om ikke maskinen var stappet fra før av :no:, jeg orker iallefall ikke legge om vannkjølingen slik at også denne blir avkjølt, en passiv ribbe får holde. Enten den liker det eller ei!

 

Så gjenstår det jo også å se hvor stor fps forbedring det er snakk om her, der CPU sliter er jo ved lav oppløsning, og ved lav oppløsning har jeg jo godt over 100 fps fra før av. Jeg ser altså ikke nødvendigheten...

 

En siste ting, kan den ikke overklokkes, kan det være samma faen ;).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så gjenstår det jo også å se hvor stor fps forbedring det er snakk om her, der CPU sliter er jo ved lav oppløsning, og ved lav oppløsning har jeg jo godt over 100 fps fra før av. Jeg ser altså ikke nødvendigheten...

Brikkens hensikt er vel ikke å øke fps, eller å avlaste cpu. Men å tillate omgivelsene i spill til å reagere mer realistisk, og i mye større grad en i dag.

 

Dagens fysikkmotorer i spill, hånderer ofte bare et lite utvalg av objekter, og med begrenset realisme og presisjon. Noe en sånn brikke kan komme til å forandre helt...

 

Å fortsette å la cpu gjøre denne jobben, kan kanskje på sikt kunne samenlignes med å skulle ha latt cpu gjøre gpu's jobb.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Så gjenstår det jo også å se hvor stor fps forbedring det er snakk om her, der CPU sliter er jo ved lav oppløsning, og ved lav oppløsning har jeg jo godt over 100 fps fra før av. Jeg ser altså ikke nødvendigheten...

Brikkens hensikt er vel ikke å øke fps, eller å avlaste cpu. Men å tillate omgivelsene i spill til å reagere mer realistisk, og i mye større grad en i dag.

 

Dagens fysikkmotorer i spill, hånderer ofte bare et lite utvalg av objekter, og med begrenset realisme og presisjon. Noe en sånn brikke kan komme til å forandre helt...

 

Å fortsette å la cpu gjøre denne jobben, kan kanskje på sikt kunne samenlignes med å skulle ha latt cpu gjøre gpu's jobb.

Jeg er igrunn enig med deg der. Poenget mitt er at CPU ikke stopper en før man har GODT over 100 fps. Altså er ikke behovet der. Om spillutviklerene ønsker at ting skal vike mer realistisk, gjør de det, de venter ikke på noe slikt som dette.

Lenke til kommentar
Så gjenstår det jo også å se hvor stor fps forbedring det er snakk om her, der CPU sliter er jo ved lav oppløsning, og ved lav oppløsning har jeg jo godt over 100 fps fra før av. Jeg ser altså ikke nødvendigheten...

Tror ikkje du har skjønt kva denne brikken gjør i det hele tatt eg. Den har ingenting med fps å gjøre, men med kor realistisk ting hvirker i samspill med hverandre.

Lenke til kommentar
Så gjenstår det jo også å se hvor stor fps forbedring det er snakk om her, der CPU sliter er jo ved lav oppløsning, og ved lav oppløsning har jeg jo godt over 100 fps fra før av. Jeg ser altså ikke nødvendigheten...

Tror ikkje du har skjønt kva denne brikken gjør i det hele tatt eg. Den har ingenting med fps å gjøre, men med kor realistisk ting hvirker i samspill med hverandre.

Poenget hans er: i tilfeller der CPUen er flaskehals er frameraten høy-> ves normale framerates så betyr dette at CPUen har mye overskuddskraft den ikke bruker som kan brukes på fysikk. Så hvorfor brukes ikke denne overskuddskraften i dag?

 

AtW

Lenke til kommentar
Så hvorfor brukes ikke denne overskuddskraften i dag?

Fordi hvor stor denne overskuddskraften er varierer fra pc til pc. Det er vanskelig å lage noe som tenker at "Nei nå hadde vi litt overskuddskraft til overs, så nå lager jeg litt mer realistisk fysikk." Det går greit på konsoll, for da vet utvikleren hvor mye ekstra kraft som er tilgjengelig. På en pc kan det godt tenkes at det ikke er noe overskuddskraft i det hele tatt, hvis man f.eks. har et veldig bra skjermkort og "dårlig" cpu. Et system som skalérer realismen etter tilgjengelig kraft er veldig vanskelig å lage.

 

Nettopp derfor er det kult med denne tilleggsbrikken, for har man den innstallert, så vet utviklerne at her er det mer å hente. Dermed kan de kjøre en mer avansert fysikkmotor for de som har den innstallert, og så en mer standard for de som ikke har den.

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
Så hvorfor brukes ikke denne overskuddskraften i dag?

Fordi hvor stor denne overskuddskraften er varierer fra pc til pc. Det er vanskelig å lage noe som tenker at "Nei nå hadde vi litt overskuddskraft til overs, så nå lager jeg litt mer realistisk fysikk." Det går greit på konsoll, for da vet utvikleren hvor mye ekstra kraft som er tilgjengelig. På en pc kan det godt tenkes at det ikke er noe overskuddskraft i det hele tatt, hvis man f.eks. har et veldig bra skjermkort og "dårlig" cpu. Et system som skalérer realismen etter tilgjengelig kraft er veldig vanskelig å lage.

 

Nettopp derfor er det kult med denne tilleggsbrikken, for har man den innstallert, så vet utviklerne at her er det mer å hente. Dermed kan de kjøre en mer avansert fysikkmotor for de som har den innstallert, og så en mer standard for de som ikke har den.

Man må uansett slå denne funksjonen på og av ("Fysikk-realismen"), hva er galt med å la CPU ta oppgaven om du slår den på? Har du ikke nok overskuddskraft, så slår du den av igjen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man må uansett slå denne funksjonen på og av ("Fysikk-realismen"), hva er galt med å la CPU ta oppgaven om du slår den på? Har du ikke nok overskuddskraft, så slår du den av igjen.

 

AtW

PhysX klarer fysikkalkulasjoner flere hundre ganger raskere enn dagens x86-64-prosessorer..

 

Så det er ingen poeng å la CPUen gjøre det da den ikke har nok ytelse uansett..

Lenke til kommentar
Alle de du nevner nå bortsett fra skjermkort, har blitt integrert i hovedkort med stor suksess og topp ytelse. Folk er rett og slett ikke interessert i å kjøpe disse separat, og det er heller ingen grunn til det lenger.

 

De kommer nok til å få store problemer med å selge denne prosessoren i store kvanta. Jeg ser heller for meg at NVidia/ATi får noen gode ideer av dette, og integrerer det i fremtidige skjermkort. Eller at Intel/AMD lager nye instruksjonssett som effektiviserer liknende operasjoner i neste CPU. Uansett utviklingen, så kommer aldri denne til å bli noen dundrende suksess, markedet og interessen er altfor marginal.

Tja... det virker nå som det er nok av utviklere som støtter dette i fremtida da så jeg tror dette kan bli en kanon suksess...

 

Link: http://www.guru3d.com/newsitem.php?id=2680

 

 

At the E3, AGEIA Technologies today announced that ASUS Computer will be AGEIA's first PhysX board partner.

 

Details of the agreement will be announced at a later date, but the two companies have agreed in principle that ASUS will develop and market PPU boards with the AGEIA PhysX processor, the world's first and only dedicated physics processing unit. Gamers using ASUS add-in boards with the AGEIA PhysX processor will experience unprecedented physics-based effects and environments in next-generation games. Products are expected within 2005, coinciding with the release of popular game titles incorporating AGEIA physics technology. In related news, AEGIA has announced that several upcoming games, including Yager, City of Villians, Ghost Recon 3, Arena Online and Stoked Rider will use its technology.

 

LOS ANGELES, May 17 /PRNewswire/ -- At the Electronic Entertainment Expo (E3), AGEIA Technologies, Inc., the pioneer in hardware-accelerated physics for games, today announced that ASUS Computer will be AGEIA's first PhysX board partner. Details of the agreement will be announced at a later date, but the two companies have agreed in principle that ASUS will develop and market PPU boards with the AGEIA PhysX processor, the world's first and only dedicated physics processing unit. Gamers using ASUS add-in boards with the AGEIA PhysX processor will experience unprecedented physics-based effects and environments in next-generation games. Products are expected within 2005, coinciding with the release of popular game titles incorporating AGEIA physics technology.

 

ASUS is one of the world's largest and most successful manufacturers of motherboards, graphics cards and other computer hardware. The company has been at the forefront of emerging technologies for the PC since the founding of ASUS in 1989, and has won countless awards for innovation and quality. ASUS support for the AGEIA PhysX processor is another milestone for AGEIA in its meteoric rise in the games industry.

Lenke til kommentar

kult!

jeg tar en jeg :)

 

en ting, utregning av fysikk og hvordan objekter oppfører seg under gitte forhold er meget vanskelig å få til rett og krever svært mye prosessorkraft til for å få til en realistisk opplevelse. med en sånn brikke som er spesialdesignet til å håndtere fysikk og ingenting annet så får man en del ledig prosessorkraft på cpu'en, så hvorfor ikke bruke den ekstra kraften til f.eks AI? eller la de med maskiner som sliter seg gjennom ett gitt spill som støtter brikken få litt ekstra kraft til å dra spillet og dermed øke deres spilleopplevelse når maskinen slipper å ta seg av fysikken?

 

har selv opplevd å ødelegge en boks for å så få ett sekunds lagg og deretter går spillet fint igjen når alle bitene har roet seg. med en sånn brikke i maskinen så forsvinner det problemet, og når brikken er 100 ganger raskere på sånne oppgaver enn cpu'en er så kan man plutselig få svært mye realisme i ett spill så og si gratis. jeg håper AGEIA gjør det bra og får fotfeste i ett knallhardt marked og brikken deres selger godt, for dette virker lovende. :)

Lenke til kommentar

X-bit labs har nå både priser og bilde av PhysX-kort:

http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/di...0520034045.html

 

physx_board.jpg

Representatives for AGEIA, a developer of the so-called physics processing units, at the E3 show disclosed official recommended pricing of the world’s first PhysX add-in cards that will be available late this year. With rising prices for powerful microprocessors and graphics cards as well as additional cost of physics processing unit, PC gaming seems to be becoming a rather expensive entertainment.

 

The cards based on the new AGEIA PhysX processor will start sampling in Q3 2005, and when they appear in retail in Q4 their price is supposed to be between $249 and $299, according to X-bit labs report from E3 show in Los Angeles, California.

Lenke til kommentar

Ca 1500-2000kr + moms.. Jaja.

 

Edit: Snorreh: Vet du noe om hvordan PhysX er bygget opp?

Et blokkdiagram, liste over instruksjoner, databusser, cahce, pipelines og slikt hadde hjulpet mye på forståelsen av hvordan den virker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

ATW forstod meg :yes:. De som lager spill har ingen grunn til å la være å gi CPU tyngre oppgaver, denne realismen burde jo på samme måte som med grafikken, kunne reguleres etter hvor kraftig HW en har... Jeg tviler ikke på at "prosessoren" vil være suksessfull, men den må iallefall gi brukeren muligheten til å se stor forskjell. Jeg kan ikke tenke meg stort fler enn AlienWare-kunder som vil bruke 2000kr ekstra på noe en ikke kan se. Får spillutviklerene dette til, blir det nok et populært produkt.

 

Dessuten har få spillutviklere problemer med å lage spill som krever mer av maskinen enn det de færreste kan skryte av, spillets grafikk kommer ofte ikke til sin fulle rett før neste generasjon grafikk-kort kommer på banen.

 

Den negative effekten blir enda en komponent til flere tusen kroner en er "nødt" til å ha i maskinen :nei:.

Lenke til kommentar
Så gjenstår det jo også å se hvor stor fps forbedring det er snakk om her, der CPU sliter er jo ved lav oppløsning, og ved lav oppløsning har jeg jo godt over 100 fps fra før av. Jeg ser altså ikke nødvendigheten...

Brikkens hensikt er vel ikke å øke fps, eller å avlaste cpu. Men å tillate omgivelsene i spill til å reagere mer realistisk, og i mye større grad en i dag.

 

Dagens fysikkmotorer i spill, hånderer ofte bare et lite utvalg av objekter, og med begrenset realisme og presisjon. Noe en sånn brikke kan komme til å forandre helt...

 

Å fortsette å la cpu gjøre denne jobben, kan kanskje på sikt kunne samenlignes med å skulle ha latt cpu gjøre gpu's jobb.

Jeg er igrunn enig med deg der. Poenget mitt er at CPU ikke stopper en før man har GODT over 100 fps. Altså er ikke behovet der. Om spillutviklerene ønsker at ting skal vike mer realistisk, gjør de det, de venter ikke på noe slikt som dette.

enn å tro sånt?

 

seriøst, hvor mange kollisjonsbokser, animasjonsskjeletter, og kollisjonsflater tror du en cpu av nådagens 2-4 ghz cpu kan flytte rundt på?

 

dette kortet vil HUNDREDOBLE antallet bevegelige objekter. altså ikke 100 objekter som faller og kjører og hopper og spretter og flyr rundt omkring (bf1942 hadde max 64 spillere , fordi cpu i server ikke kunne kalkulere flere bevegelige objekter.)

men du får nå 40.000 bevegelige objekter i en scene der nådagens system håndterer max 400-500 bevegelige objekter på en gang.

 

uansett jeg sendte ageia en mail, her er en kopi, minus navnet mitt, hehe.

hello , my name is x, and i have some questions for you.

 

1. I read that the size would be smaller on the final product, will the

prize be low, or high?

It will depend on the add in card and motherboard

manufacturers on price. They will range anywhere between $100-$400 US.

(KOMMENTAR TIL SVAR: der har dere det, det vil passe alle pcer, og vil komme på hk også.)

 

2. What speeds does this card operate at?

We are not releasing those specs

at this time.

 

3. i have a mid-end system now, with pci-agp solution, and a amd 3000. will

i still benefit greatly from this card?

Yes, if you have games that have

hardware physics enabled. There will be 5-15 games that matter this

Christmas.

 

4.will games have room for say 10 times more bots than now, or will

polygon/AI limits of most systems prevent a higher number than say 3? (3 is

just my opinion of low, i said in a post i made on a web page that i would

have bought this card if it only 5 doubled the number of units i could have

in a game.)

With the card, you can have a game with up to 32,000 rigid

bodies.

 

sånn, håper dette hjelper.

Endret av minimum payne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...